Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Hier worden eventuele richtlijnen en aankondigingen kenbaar gemaakt en eventueel besproken. De geldende richtlijnen zijn op de wiki zelf te vinden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Suus »

En wat betreft het aantal stations in Duitsland, ik moet daar even wachten tot de dagelijkse update van de "zware" statistieken omdat ik zojuist in een keer vierhonderd stations heb gehercategoriseerd. Als de doublures eruit zijn weet ik wat op dit moment de statistieken zijn voor Duitsland op dat gebied en kan daar een inventarisatie gemaakt worden. Er zijn ook nog een aantal Duitse stations die geen pagina maar hebben maar daar eigenlijk wél recht op hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door fogeltje »

Daniel schreef:Even in perspectief plaatsen: ik houd zelf al een tijdje drie Nederlandse concessies bij op de wiki met in totaal 213 lijnen. Dat kost met de jaarlijkse dienstregelingswijziging al de vrije tijd van één tot anderhalve maand om alles na te lopen en bij te werken. Denk dat Hainje dus aardig in de buurt komt met de stelling dat het een fulltime taak wordt om dat actueel te houden in je eentje.
En dat is nu juist ook een van de kernen van het "probleem". Regenmaker, niemand twijfelt aan het enthousiasme dat je op dit moment aan de dag legt. Maar hoe groter het wordt, hoe meer tijd het gaat kosten. Tijd die je nu zegt te hebben en te willen besteden en daar twijfel ik ook niet aan. Maar hoe is dat over een jaar, twee jaar? Dit kun je niet inschatten. In het leven komen andere dingen op je pad die meer van je tijd en aandacht gaan eisen.

Ik merk dat aan mezelf. Enkele jaren terug kon ik fanatiek Nijmeegse concessies en Eindhovense concessies bijhouden terwijl ik het ene na het andere oude Zuidoosterbusboekje op de wiki knalde. Ik was ook in de veronderstelling dat ik dit makkelijk kon blijven doen. Tegenwoordig zit ik met een flinke stapel oude boekjes die nog gedaan moeten worden en ben ik uitermate blij geweest dat de concessies KAN en SRE door andere mensen gedaan werden en het daar niet "moest", want ik had er simpelweg de tijd niet voor. Ik hou de lijnen verder nog wel allemaal in de gaten, maar de grote wijzigingen, daarvan ben ik blij dat ze mij uit handen genomen zijn.

Voor de Duitse concessies staan niet zoveel mensen paraat. Als wij een groot clubje mensen zouden hebben die zich met de Duitse lijnen bezig houden (en dan doel ik niet over drie of vier maar over min of meer iedereen die zorg heeft gedragen voor het up-to-date houden dit jaar) dan zou het probleem misschien al iets minder spelen.

Maar goed, dit is slechts een van onze punten. Ik snap dat je gefrustreerd bent, maar als we nu blijven toevoegen dan zitten we dadelijk waarschijnlijk met een hele hoop extra handwerk om nieuwe oplossingen te implementeren. Liever in 1x alles goed dan alles 2x half te moeten doen.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Suus »

De wiki is klaar met het rekenwerk en de situatie m.b.t. de stations in Duitsland blijkt nog iets erger dan ik dacht, maar liefst 1213 stations hebben een eigen pagina. Dat is twintig procent meer dan ik had verwacht eigenlijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door huibe »

Zou de stop ook mogen gelden voor het 'opruimen van dode links'. Een bezig bijtje is wrl heel drastisch dingen aan het verwijderen waarbij informatie verloren gaat wat niet hoeft.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Suus »

De busdiensten in Berlijn zijn al 14 maanden niet meer bijgewerkt, dus ik zie het probleem niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Daniel »

Ik zie trouwens ook niet helemaal waarom er informatie verloren gaat bij het opruimen van dode links. De informatie was er immers toch al niet, anders was er geen dode link geweest :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door huibe »

Je verwijdert ook spoorlijn nummers in Duitsland en pachters in België. Info die best kan blijven staan. Al is het zonder link.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door huibe »

Daarbij weten we ook nog niey het standpunt van de beheerders. Wie weet vinden ze de links geen probleem
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Suus »

Spoorlijnnummers zijn voor Duitsland waardeloze informatie, omdat alleen een zeer beperkte meganerds een idee heeft welke lijn welk nummer heeft. In Duitsland is er geen verband tussen spoorlijnnummer en spoorboeknummer (KBS). Staat er een alternatieve naam in het artikel dan is dat blijven staan.

Dat van de pachters kon inderdaad beter dus daar haal ik nu alleen de link weg.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Suus »

Concreet: Ik wacht op een besluit van de beheerders over de situatie en dat verwacht ik niet tot halverwege januari omdat een complexe situatie is.

Ik heb voorstellen gedaan om de treindienstweergave op de stations in België en Duitsland te vereenvoudigen, handwerk wat ik zonder problemen de komende tijd (en dan denk ik aan een periode van maanden) wil oppakken, maar niet voor de huidige 1700 pagina's. Daar kan ik dus niet even niets mee doen totdat er een akkoord is bereikt. Dat standpunt staat ondertussen zo'n beetje overal dus dat behoeft geen verdere toelichting.

Er is geen besluit gemaakt of pagina's buslijnen in het buitenland blijven staan zoals het nu is. Ik heb daar mijn eigen ideeën over maar verwacht daarin toch vooral een besluit van de beheerders. Veel dode links (met hoge hitscores van soms wel 10 punten) worden door niet-bestaande lijnen in Wallonië veroorzaakt. Die laat ik gewoon staan.

Misschien nog wel meer dode links worden trouwens veroorzaakt door historische Nederlandse buslijnen, daar kan ik ook niets mee dus de eigenaars van historische busboekjes mogen dat zelf oplossen.

Vorige week heb ik daarnaast eens geïnventariseerd hoeveel dode links werden veroorzaakt door niet-bestaande Duitse spoorlijnen. Als ik daarbij de Duitse wikipedia als referentiekader gebruik dan wordt er volledig niet gebruik gemaakt van spoorlijnnummers, dat is een ziekte die alleen op de Nederlandse wikipedia heerst(e) en waar daar en hier (in beperktere mate) tegen is geageerd, dus heb ik die categorie eruit gelicht. Daar ben ik dus de links gaan verwijderen. Dat kan je het verwijderen van informatie noemen, maar weet jij wat spoorlijn 6025 is zonder verdere informatie en een link die niet werkt? Juist, ik ook niet, dus heb ik beoordeeld dat er in de praktijk niet iets verloren gaat. Daarbij heb ik voor de stations in Berlijn en Brandenburg ook de BT-informatie meteen verwijderd, die is vaak sinds de aanmaak van de pagina niet meer bijgewerkt. Het zijn ook vaak geen links waardoor het ook op een andere manier niet echt iets toevoegt.

De pachters in België is wel een fout geweest, voor de pagina's waar dat is gebeurd ga ik dat nog dit uur corrigeren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door regenmaker »

Als het wikibeheer besluit dat alle Duitse stations mogen blijven staan, wat ik nog steeds hoop. Ben ik het totaal niet eens met Bee's acties, maar heb geen zin in nog meer discussie. Jullie kennen mijn standpunt ondertussen wel.
Bee schreef:Dat kan je het verwijderen van informatie noemen, maar weet jij wat spoorlijn 6025 is zonder verdere informatie en een link die niet werkt?
Je zou het op internet kunnen googelen, zodat je toch achter de info komt. :wink:
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Jef400 »

Feit blijft dat nummers van spoorlijnen niet gelijk staan met de dienstregelingtabellen, en dat je er dus geen fl***er aan hebt.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door huibe »

Waarom moet het iets met elkaar te maken hebben?
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Meltrain »

Tja, dan moet die pagina wel aangemaakt worden, anders heeft die link helemaal geen nut.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Suus »

De Belgische spoorlijnen hebben ook lijnnummers. Makkelijk te onthouden is dat niet altijd, maar de lijnen zijn aanklikbaar op de wiki dus nog nuttig. Zoek je de lijnnummers op bij de NMBS dan krijg je ook een corresponderende dienstregelingtabel als download.

Zo wordt de spoorlijn Roosendaal - Antwerpen dus Spoorlijn 12, ga je naar de NMBS-website dan krijg je onder nummer 12 de dienstregeling voor Roosendaal - Antwerpen.

De Duitse spoorlijnen hebben bij de DB intern een nummer dat alleen in eigen documentatie staat maar niet aan de reiziger gecommuniceerd wordt. De eerder genoemde spoorlijn 6025 levert op de website van de DB geen resultaat op. Via Google kom je er dan achter dat spoorlijn 6025 de Spandauer Vorortbahn is en dat de dienstregeling in tabel 200.75 en 200.9 staat. Tegen de tijd is iedereen echter allang afgehaakt.

Kortom, wat levert het noemen van een serie spoorlijnnummers op onze wiki op? Zonder werkende link niets én zelfs dan geef ik toch sterk de voorkeur aan de naam waaronder de spoorlijn in de praktijk door het leven gaat of gewoon als Spoorlijn Hondenbaan - Varkensstal. Want zo staan ze in de praktijk ook al op onze wiki (DB 6020 linkt door naar Berliner Ringbahn).

Het lijkt zo wel een beetje of ik alles op de korrel neem trouwens, maargoed, dat is even niet anders.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door dennistd »

Laten we het omdraaien: wat is het bezwaar tegen het vermelden van de spoorlijnnummers bij Duitse stations? Wellicht staan ze niet bij alle stations, maar dit kan altijd nog gedaan worden op het moment dat een stationspagina bijgewerkt wordt. En het argument van actualiteit (waar ik het overigens geheel mee eens ben in het geval van buslijnen e.d.) speelt in dit geval natuurlijk geen enkele rol: een station komt een jaar later niet ineens aan een andere lijn te liggen.

Wat mij betreft prima die spoorlijnnummers, eventueel zelfs linken aan een categorie 'Duitse spoorlijn 9876' zou ik zeggen, dan vind je ook makkelijk alle stations aan die lijn die een wiki-pagina hebben.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door fogeltje »

Rode links even laten staan aub. We nemen dit issue ook mee. Zeker nuttige informatie als Belgische pachters kan op zijn minst als niet-link blijven. Maar voorlopig dus even compleet stoppen met verwijderen van rode links.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Suus »

dennistd schreef:Laten we het omdraaien: wat is het bezwaar tegen het vermelden van de spoorlijnnummers bij Duitse stations? Wellicht staan ze niet bij alle stations, maar dit kan altijd nog gedaan worden op het moment dat een stationspagina bijgewerkt wordt. En het argument van actualiteit (waar ik het overigens geheel mee eens ben in het geval van buslijnen e.d.) speelt in dit geval natuurlijk geen enkele rol: een station komt een jaar later niet ineens aan een andere lijn te liggen.

Wat mij betreft prima die spoorlijnnummers, eventueel zelfs linken aan een categorie 'Duitse spoorlijn 9876' zou ik zeggen, dan vind je ook makkelijk alle stations aan die lijn die een wiki-pagina hebben.
Spoorlijnnummers zijn zoals gezegd vrij nietszeggend, ik zie dan liever gewoon de echte naam van de spoorlijn staan, dan heb je ook gelijk meer informatie over het station zonder dat je door hoeft te klikken. Stukje klantvriendelijkheid en service enzo.

Vergelijk:
Station Lutjebroek ligt aan de spoorlijnen DB 6928, DB 8882 en DB9928.

Met:
Station Lutjebroek ligt aan de spoorlijnen Hondenbaan - Varkensstal, Schapenkooi - Scheerhok en Geneurie - Koeienbel.

Wat is informatiever?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door dennistd »

Maar als ik wil weten welke stations nog meer aan die lijn liggen is een categorie adhv het spoorlijnnummer toch handiger dan adhv een naam die verder eigenlijk nergens gebruikt wordt (en ook nog eens op pagina's anders kan zijn: op de ene is het 'Hondenbaan - Varkensstal', op de andere 'Hondenbaan-Varkensstal' en op de volgende 'Varkensstal - Hondenbaan'.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Suus »

Dan maak je er een sjabloon van, {{DSpoorlijn}} ofzoiets. Die bevat dan een lijst met de bijbehorende naam van een spoorlijnnummer zodat op alle pagina's consistent hetzelfde komt te staan én als er dan een pagina over de spoorlijn is gemaakt dan hoef je alleen in de sjabloon een link te maken en alle pagina's worden direct bijgewerkt. Zo hoef je niet op voorhand allemaal dode links aan te maken én is het ook gelijk een stuk informatiever dan Lutjebroek ligt aan spoorlijn 6969.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door fogeltje »

Dan zou je kunnen schrijven "Schubbekutteveen-Noord Centrum ligt aan de spoorlijn Schubbekutteveen-West - Hoogeveen-Zuid (NS666)". Dan heb je beide delen van de info. En liever het nummer tussen haakjes dan omgekeerd want de omschrijving zal de meeste mensen meer zeggen dan het nummer. Zooi in sjabloon gooien zoals Bee zegt zorgt dan ook voor consistentie.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Suus »

Voor België heb ik een voorbeeldje opgezet met het sjabloon {{BSpoorlijn}}, een toepassing in de praktijk is (opnieuw) te zien op de pagina van station Eeklo.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Thom91 »

Ziet er goed uit, alleen staat er bij trein oud nog 2015, klein foutje neem ik aan? :)
Komt wel goed schatje.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door dennistd »

Ziet er goed uit, ik zou er alleen ook nog een categorie automatisch aan toevoegen: "Station aan Belgische spoorlijn 58" of iets dergelijks. Op die manier kun je makkelijk alle stations aan een lijn vinden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Suus »

Dat laatste is met dit sjabloon niet mogelijk, omdat het sjabloon in lopende tekst wordt geplaatst.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten