Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Hier worden eventuele richtlijnen en aankondigingen kenbaar gemaakt en eventueel besproken. De geldende richtlijnen zijn op de wiki zelf te vinden.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Roelof88 »

Het is mij gelukt om de categorie toe te voegen. Een categorie maakt verder geen witruimte of enters aan, dus het kan wel met een sjabloon die in de lopende tekst wordt gebruikt.


Overigens heb ik vandaag bij alle grensoverschrijdende buslijnen een parameter route= toegevoegd. Hierdoor staat er nu een overzichtelijke automatische tabel op Grensoverschrijdend openbaar vervoer.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door huibe »

Mooie tabel.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door fogeltje »

Die routeparameter is mooi, want we zaten al met het feit dat je bij automatisch genereren van een tabel alleen de paginanamen zou krijgen.

Is het dusdanig te maken dat je in de tabellen een kolom krijgt voor het lijnnummer (zonder woord "lijn") en dan een kolom die de link vormt met de routeomschrijving?
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Suus »

Beheerders, is er nu na twee weken al duidelijk wat er met het buitenland gaat gebeuren? Ik ben heel geduldig maar een beetje daadkracht tonen zou geen kwaad kunnen...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Daniel »

We zaten afgelopen week met een incompleet wikibeheer, maar er is op zich al wel een volgende stap uitgedacht in het beheerdersforum. Ik heb daar net even de boel samengevat voor nu maar laat het aan de wikibeheerders over dit hier te communiceren (als zij het met de samenvatting eens zijn)

Om de verwachtingen wat te temperen: verwacht nog geen concrete ja/nee, want het besluit hangt nog heel erg af van wat er technisch gezien kan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Frank »

De afgelopen tijd is er een discussie geweest in hoeverre we buitenlandse buslijnen op de wiki willen. Naar aanleiding daarvan is er een tijdelijke stop ingevoerd met betrekking tot pagina's over het buitenlandse OV. Sindsdien hebben we bekeken wat onze wensen en eisen zijn om eventuele buitenlandse pagina's in de toekomst op een goede manier te kunnen onderhouden.

(1) Ons lijkt het handig dat (zoals in België tegenwoordig al gebeurt) elke buitenlandse treinserie elk jaar opnieuw aangemaakt wordt. Op die manier is de actualiteit van de treinseries te garanderen (als de treinseries niet meer bijgewerkt worden zijn er geen treinseriepagina's).
(2) Bij de buslijnpagina's wordt nadat ze langere tijd niet bewerkt zijn automatisch een sjabloon geplaatst dat aangeeft dat de pagina mogelijk niet actueel is. Hierdoor komt de pagina ook in de categorie "verouderd" terecht totdat deze weer nagekeken is.
(3) Informatie op stationspagina's wordt automatisch gegenereerd. Voor de treinseries valt bijvoorbeeld te denken aan de methode die Bee al heeft ontwikkeld: Eeklo; voor de buslijnpagina's valt er te denken aan iets als wat Roelof88 al ontwikkeld heeft voor Nederland: [wiki]Gebruiker:Roelof88/Apeldoorn[/wiki].
(4) Voordat de stop definitief opgeheven wordt willen we met de pagina's over het Belgische OV een pilot uitvoeren om vast te stellen of de maatregelen in de praktijk ook goed werken. Afhankelijk van de uitkomst daarvan zal een definitief besluit over het wel of niet toestaan van buitenlandse pagina's genomen worden en kan ook bepaald worden hoever we daarin gaan.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Meltrain »

Hoe kun je dat sjabloon (punt 2) weer weghalen? Kan dat handmatig?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Frank »

Datgene wat ik in gedachte had (dat hoeft niet per sé de eindsituatie te worden, maar zou een idee kunnen zijn) staat op:

[wiki]Gebruiker:Frank/Test[/wiki]

Als je daar in de infobox 2014 vervangt door 2015 gaat het sjabloon automatisch weg. De lijn gaat dan ook meteen uit de categorie verwijderd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Suus »

Hmm, de waarschuwing wordt dan geplaatst door de infobox. Dat lijkt mij inderdaad wel een goede oplossing.

Ik heb de pagina van Eeklo nog eens aangepast waardoor de bussen die het station aandoen automatisch worden getoond. Dat is op basis van een stukje code van Roelof88 met wat aanpassingen. De oude code heb ik nog wel laten staan maar even verborgen. Dat zou de stationspagina's praktisch onderhoudsvrij moeten maken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Zugführer »

Ziet er goed uit!
De lijnen moeten dan alleen wel goed nagekeken worden, zodat het niet alleen een kwestie wordt van overal het sjabloon verwijderen. Kunnen we op de één of andere manier garanderen of moeten we er maar vanuit gaan dat het controleren goed gebeurt?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Suus »

Als het dienstregelingsjaar in het sjabloon lager is dan het dienstregelingsjaar waarin we leven (dus dit jaar geeft 2014 een probleem, maar 2015 en 2016 niet) dan komt de pagina in de categorie voor verouderde buslijnen te staan. Die categorie moet dus regelmatig gecontroleerd worden zodat deze leeg blijft. Anderzijds voorzie ik nog wel problemen met bijvoorbeeld De Lijn, die op vrij willekeurige momenten in het jaar en per regio verschillende dienstregelingswijzigingen doorvoert.

Met de bijna volledige automatisering van de stationspagina's vind ik het niet echt een probleem meer dat alle stations blijven staan, mits er andere gebruikers bereid zijn mee te helpen de ongeveer 1500 pagina's aan te passen (hoeft niet in een paar dagen, maar ik ga ze niet allemaal in mijn eentje doen).

Ik zit alleen nog even te kijken hoe ik de huidige internationale treinen in de Belgische tabellen ga gieten, in Duitsland kan ik ze nog wel scheiden omdat de meeste treinen uit Nederland Fernverkehr is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Frank »

Bee schreef:Ik heb de pagina van Eeklo nog eens aangepast waardoor de bussen die het station aandoen automatisch worden getoond. Dat is op basis van een stukje code van Roelof88 met wat aanpassingen. De oude code heb ik nog wel laten staan maar even verborgen. Dat zou de stationspagina's praktisch onderhoudsvrij moeten maken.
Ik heb nog twee kleine aanpassingen gedaan :) :
(1) Buslijnen in de categorie:verouderd worden niet meer weergegeven.
(2) Er verschijnt een tekst als er geen buslijnen meer komen op een station (bijvoorbeeld omdat alle pagina's verouderd zijn).
Bee schreef:Met de bijna volledige automatisering van de stationspagina's vind ik het niet echt een probleem meer dat alle stations blijven staan, mits er andere gebruikers bereid zijn mee te helpen de ongeveer 1500 pagina's aan te passen (hoeft niet in een paar dagen, maar ik ga ze niet allemaal in mijn eentje doen).
Daar wil ik uiteraard best bij meehelpen.
Bee schreef:Anderzijds voorzie ik nog wel problemen met bijvoorbeeld De Lijn, die op vrij willekeurige momenten in het jaar en per regio verschillende dienstregelingswijzigingen doorvoert.
Dat zal een probleempje blijven.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Suus »

Hele goede aanpassingen inderdaad, ik had daar nog niet eens bij stilgestaan.

Ik ga nu eerst nog even wat laatste puntjes op mijn to-dolijst voor het buitenland op orde brengen en daarna kan er gestart worden met het verbouwen van de buitenlandse stationspagina's, ik kom er nog op terug.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door regenmaker »

Ik wil ook best helpen met het onderhouden van alle Duitse treinseries & stations, geen probleem.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Etienne »

Bee schreef:Hmm, de waarschuwing wordt dan geplaatst door de infobox. Dat lijkt mij inderdaad wel een goede oplossing.

Ik heb de pagina van Eeklo nog eens aangepast waardoor de bussen die het station aandoen automatisch worden getoond. Dat is op basis van een stukje code van Roelof88 met wat aanpassingen. De oude code heb ik nog wel laten staan maar even verborgen. Dat zou de stationspagina's praktisch onderhoudsvrij moeten maken.
Is het mogelijk om voor de bussen een OVNL-blauwe achtergrond te krijgen of echt in tabellen, want door het ontbreken van de tabelstrepen oogt het in mijn ogen een beetje rommelig.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Suus »

Op Gent-Dampoort staat de tabel nu met horizontale lijnen ertussen en op Eeklo staat de tabel nu in de OVNL-stijl. Die tweede oogt wel wat bulkeriger.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Thom91 »

Ik vind sowieso de OVNL niet heel mooi, maar dat terzijde..
Komt wel goed schatje.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Roelof88 »

Ik heb die van Eeklo wat minder breed gemaakt, zodat deze naast de infobox past.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door huibe »

Ik heb de tabel ook ingevoegd op Etten-Leur Centrum. Wat mij opvalt is de uitlijning van de koppen ten opzichte van de tekst.

Verder moeten we afspraken maken als het gaat om welke info we willen laten zien, zodat dit op alle pagina's gelijk zal zijn (en dit kan ook gelijk zijn aan de buitenlandse pagina's maar hoeft niet)

EDIT: Nu ik de tabel ook op station Breda toevoeg loop ik tegen iets bijzonders aan. Omdat lijn 10 en 11 worden gelinkt in het historische verhaal komen ze als spoken terug in de tabel. Hier moet een oplossing voor worden gevonden, want de linken verwijderen is geen oplossing omdat ze juist linken naar pagina's in het verleden.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Zugführer »

Kan er geen sjabloon gemaakt worden van die tabelcode, zodat layout centraal aan te passen is? Voor we de tabel overal handmatig neer gaan zetten
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Roelof88 »

Ja dat kan, maar alleen in combinatie met de routeparameter.

Bij Eeklo en Gent-Dampoort wordt nu iets gebruikt dat Lijn <lijnnr> van de paginanaam verwijderd t.b.v. de kolom "begin- en eindhalte" en dat werkt niet als je dat in een sjabloon gooit. Het gaat dan om dit stukje:

Code: Selecteer alles

[[%PAGE%|{{#replace:%PAGE%|Lijn {{#explode:%PAGE%||1}} }}]]
Als je de routeparameter gebruikt heb je #replace en #explode niet nodig en werkt het wel.

[wiki]Gebruiker:Roelof88/Sjabloon:Test[/wiki] + [wiki]Gebruiker:Roelof88/Breda[/wiki]

Deze code is nog niet helemaal goed, want zoals Huibe al opmerkte krijg je bij Breda ook 2 voormalige lijnen er bij tussen. EDIT: Dat is inmiddels opgelost.

Mogelijk moeten ook linksto= en category= in het sjabloon worden opgenomen.

Overigens vind ik die zwarte horizontale lijnen niet bepaald een rustig beeld vormen. Grijs zou een stuk beter zijn.
Bee schreef:Die categorie moet dus regelmatig gecontroleerd worden zodat deze leeg blijft.
Het ligt eraan wat je onder regelmatig verstaat. Bij dat systeem worden na de start van een nieuw dienstregelingsjaar bijna 1900 artikelen (huidige stand) in de categorie verouderd geplaatst, tenzij de lijnen (ruim) van te voren worden gecontroleerd op wijzigingen en de (verborgen) parameter wordt gewijzigd naar het nieuwe dienstregelingsjaar.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Etienne »

Dan zou ik die verborgen parameter toch wel een ruime termijn willen geven. Want er zijn zeker lijnen bij De Lijn en de TEC die vrijwel nooit wijzigen, waardoor dus ook weer problemen ontstaan. De lijn wordt dan in de verouderde categorie geplaatst, terwijl de lijn nog wel actueel is.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Wubbo »

Mooi werk en discussie :pos:

Bij zo'n lijn die niet verandert: wat gebeurt er als je daar, als je hebt geconstateerd dat er niets gewijzigd is, toch het dienstregelingsjaar aanpast naar het huidige jaar?
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door wouter15 »

huibe schreef:Ik heb de tabel ook ingevoegd op Etten-Leur Centrum. Wat mij opvalt is de uitlijning van de koppen ten opzichte van de tekst.

Verder moeten we afspraken maken als het gaat om welke info we willen laten zien, zodat dit op alle pagina's gelijk zal zijn (en dit kan ook gelijk zijn aan de buitenlandse pagina's maar hoeft niet)

EDIT: Nu ik de tabel ook op station Breda toevoeg loop ik tegen iets bijzonders aan. Omdat lijn 10 en 11 worden gelinkt in het historische verhaal komen ze als spoken terug in de tabel. Hier moet een oplossing voor worden gevonden, want de linken verwijderen is geen oplossing omdat ze juist linken naar pagina's in het verleden.
Ik heb nu met behulp van

Code: Selecteer alles

nottitlematch=
het voor elkaar weten te krijgen om de lijnen die aan het spoken waren weg te krijgen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:Bij zo'n lijn die niet verandert: wat gebeurt er als je daar, als je hebt geconstateerd dat er niets gewijzigd is, toch het dienstregelingsjaar aanpast naar het huidige jaar?
Dan verdwijnen ze uit de categorie "verouderd" :wink: Is ook precies de bedoeling van die parameter, namelijk dat fysiek gecontroleerd wordt of de lijn echt niet verandert is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten