Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Hier worden eventuele richtlijnen en aankondigingen kenbaar gemaakt en eventueel besproken. De geldende richtlijnen zijn op de wiki zelf te vinden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Suus »

regenmaker schreef:Ik wil ook best helpen met het onderhouden van alle Duitse treinseries & stations, geen probleem.
Wat sowieso nog een probleem is in Duitsland is dat er een bulk stations (200+) zijn die niet het standaard stationinfobox gebruiken maar een specifiek S-Bahnstationinfobox. Dat moet aangepast worden maar dat kan tegelijkertijd gebeuren met het toevoegen van het DStatHuidigBediening-sjabloon.

Daarnaast moeten de pagina's van de S-Bahnlijnen nog omgezet worden naar de gewone DSerieInfo-infobox in plaats van die vage S-Bahninfobox en de routetabellen moeten ook aangepast worden zodat de pagina's juist gecategoriseerd worden, want anders werken die geautomatiseerde tabellen met treinseries ook niet volledig. Uiteraard komen er daardoor ook een hele bups nieuwe categorieën tevoorschijn die netjes aangemaakt en weggezet moeten worden.

Voor details kan je kijken naar de pagina van de [wiki]S1 (Nordrhein-Westfalen)[/wiki] en Dortmund-Dorstfeld, die ik vandaag als voorbeeld (gedeeltelijk) heb omgezet.
Bee schreef:Ik zit alleen nog even te kijken hoe ik de huidige internationale treinen in de Belgische tabellen ga gieten, in Duitsland kan ik ze nog wel scheiden omdat de meeste treinen uit Nederland Fernverkehr is.
Oplossing: Ik heb het mogelijk gemaakt om de BSerieInfo en DSerieInfo-infobox onzichtbaar te maken. Zo kunnen ze op de pagina's die de Nederlandse infobox hebben toegevoegd worden zonder dat de pagina twee infoboxen krijgt. Als voorbeeld, zie de [wiki]treinserie 9200 (2015)[/wiki], waar wel een Belgische infobox in de code staat maar niet op de pagina.
Roelof88 schreef:Ja dat kan, maar alleen in combinatie met de routeparameter.
Ik kan wat betreft België daar nog wel op wachten als dat beter schikt, al moet er dan wel eens vastgesteld worden hoe we dat ingevuld willen hebben zodat het bij pagina's die om de een of andere aangepast gaan worden meteen gedaan kan worden. Ik heb nu alleen de pagina's van Eeklo t/m Gent-Dampoort langs spoorlijn 58 aangepast naar bijna-volledige automatisering omdat ik een beetje een beeld wil hebben wat nu ideaal is, daarom zitten er soms nog verschillen in het uiterlijk van de bustabellen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Meltrain »

Bee schreef:Daarnaast moeten de pagina's van de S-Bahnlijnen nog omgezet worden naar de gewone DSerieInfo-infobox in plaats van die vage S-Bahninfobox en de routetabellen moeten ook aangepast worden zodat de pagina's juist gecategoriseerd worden, want anders werken die geautomatiseerde tabellen met treinseries ook niet volledig. Uiteraard komen er daardoor ook een hele bups nieuwe categorieën tevoorschijn die netjes aangemaakt en weggezet moeten worden.
Kan aan die infobox wel de parameter "logo" worden toegevoegd, zodat we wel de logo's van de S-Bahn lijnen kunnen blijven tonen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Suus »

Eh ja, zodra ik heb uitgezocht hoe ik dat erin krijg zonder dat er allerlei rare dingen gebeuren met het sjabloon als het niet is ingevuld :oops:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Roelof88 »

Gefixt. [wiki]S4 (Nordrhein-Westfalen)[/wiki]
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Suus »

Dankjewel.

Voor de mensen die de voortgang bij het automatiseren van de stationspagina's wil bijhouden heb ik een verborgen categorie gemaakt die steeds wordt aangevuld: [wiki]Categorie:Geautomatiseerde_stationspagina[/wiki]. Als iemand zin heeft om leukere introtekstjes te maken voor de diverse stationspagina's, je bent van harte welkom :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Frank »

Ik wou vandaag eigenlijk starten met het automatiseren van de Belgische stationspagina's. Nou ben ik twee dagen vrijwel niet aanwezig geweest dus misschien heb ik iets gemist, maar welke opmaak lijkt ons het meest geschikt voor de buslijnoverzichten? Is daar al een keuze in gemaakt?

Verder moet nog even gekeken worden wat de handigste manier is om de verborgen parameter dienstregeling bij alle huidige buitenlandse buslijnen te initialiseren. Als die er niet staat zal de pagina niet in de categorie verouderd worden gezet (dat zou eigenlijk wel beter zijn als alles eenmaal voor elkaar is). Wat mij betreft wordt de verborgen parameter dienstregeling op 2015 gezet voor alle buslijnen; laten we er even vanuit gaan dat voor 2015 (vrijwel) alles bijgewerkt is :) . Kan dit initialiseren via het sjabloon of is het handiger dat wikibotje dit doet?
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Etienne »

Qua Belgische buslijnen heb ik de entiteiten Liège-Verviers en Limburg al geheel nagekeken.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Suus »

Dat van die parameter lijkt mij een werkje voor Wikibot, omdat de parameter op de pagina moet staan, anders kan het sjabloon niet de check doen (die doet dat op basis van invoer).

Wat betreft de buslijnoverzichten geef ik de voorkeur voor de opmaak zoals die op Gent-Dampoort staat, die heb ik zojuist naar aanleiding van een opmerking van Roelof88 aangepast zodat de strepen lichtgrijs zijn, dan heb je wel de eigenschappen van een tabel maar wordt het beeld niet te druk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Etienne »

Dan kies ik toch nog liever voor de tabel die we op concessiepagina's bij de voormalige lijnen plaatsen, dan blijft (mijn insziens) de tekst nog enigszins leesbaar. Met name omdat bij veel lijnen zo'n pachter voorkomt en dat maakt van die tabel de uitlijning rechts nogal bagger.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door huibe »

Vraag is wel of de entiteit/concessie nog moet worden toegevoegd.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Roelof88 »

De lichtgrijze lijnen werken niet in elke browser, In Chrome zijn ze wel lichtgrijs, in Internet Explorer donkergrijs en in Firefox nog gewoon zwart.

@Frank
Een botje zou kunnen zoeken naar LijnInfoboxen met de parameter buitenland=ja en dan dienstregeling=2015 toevoegen.

En ik herhaal nog even het volgende: Voor automatische buslijntabellen moet overal de hele dpl-code worden toegevoegd, omdat dit niet in een sjabloon te gieten is. Dit kan pas als overal een route= parameter aanwezig zou zijn. De vraag is of dat eerste wel handig is (een opmaakwijziging is bijvoorbeeld niet makkelijk te doen als je de code overal los gaat toevoegen).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Suus »

Roelof88 schreef:De lichtgrijze lijnen werken niet in elke browser, In Chrome zijn ze wel lichtgrijs, in Internet Explorer donkergrijs en in Firefox nog gewoon zwart.
Ok, dan houdt het op.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Zugführer »

Een route parameter toevoegen lijkt me geen probleem, volgens mij is er voldoende mankracht aanwezig om daarbij te helpen
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Suus »

Kunnen we, om het kleuronderscheid tussen tabellen met voormalige lijnen en huidige lijnen dan niet beter de standaard OVNL-stijl hanteren voor de buslijnen. Misschien kunnen de kleuren daarvan wat zachter gemaakt worden zoals de patroontijdtabellen dat ook zijn?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door regenmaker »

Ik vraag me af hoe ver het wikibeheer is met de beslissing betreft het buitenlandse OV.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Frank »

To do-lijstje:
(1) Buslijnoverzichten genereren vanuit sjabloon (technisch gedeelte). Ik weet dat we een heel eind hiermee zijn, maar volgens mij moeten er nog een paar puntjes op de i gezet worden. Als iemand kan opsommen wat hiervoor nog gedaan moet worden ben ik die persoon heel dankbaar (doordat ik een week ziek ben geweest ben ik het hier en daar een beetje kwijt geraakt).
(2) Voor (een groot deel van) België pagina's aanpassen. In eerste instantie de buslijnpagina's. Hierbij moet de routeparameters ingevuld worden en moeten er in de routestrips aanpassingen gedaan worden zodat van alle (bus)stations de pagina betreffende categorie meekrijgt. Verder moet in de infobox de parameter dienstregeling op 2015 geïnitialiseerd worden, maar dit kan waarschijnlijk door wikibotje gedaan worden.
(3) Aanpassen stationspagina's België zodat bus- en treinoverzichten automatisch gegenereerd worden.
(4) Verdere discussie over wat we aan buitenlands OV willen toestaan. Hiervoor is het belangrijk dat eerste drie punten voltooid zijn zodat we allemaal goed weten hoe de eindsituatie eruit gaat zien, hoeveel werk het is, wat eventuele probleempunten zijn etc. Besluit volgt uit deze discussie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door regenmaker »

Bedankt voor de info! :pos:
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Roelof88 »

Voor punt 1:
[wiki]Sjabloon:LijnTabel[/wiki] (Bee heeft op deze pagina nog wat discussiepunten staan: [wiki]Gebruiker:Bee/CST Lijntabel1[/wiki]). Voor buitenlandse lijnen kan misschien beter een apart sjabloon worden gemaakt (b.v. BLijnTabel).

Maar volgens mij kan beter worden begonnen bij punt 2 en als dat klaar is kun je naar punt 1 kijken (of de lijnen van één station eerst aanpassen en dan de automatische tabel erop zetten om te kijken of het bevalt).

-------
Voor punt 2:
Voorbeeld

Toevoegingen infobox:
dienstregeling=2015 (werk voor wikibot?)
route=

Toevoegingen routestrip:
[wiki]Sjabloon:RouteRijStation[/wiki] (voor haltes bij een treinstation)
[wiki]Sjabloon:RouteRijPlaats[/wiki] (voor overige haltes met een artikel)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Suus »

Als er andere kolommen getoond moeten worden in Nederland dan in België kan het aanmaken van een Belgisch sjabloon inderdaad uitkomst bieden, maar tot nu toe blijft het gehuld in stilzwijgen op dat punt, en dan denk ik maar wie zwijgt stemt toe.

Het aanpassen van de treindiensten bij de Belgische stations kan nu al inderdaad, met {{BStatHuidigBediening|station=XXYYZZ}}, maar wat daar nu staat zal tot december ook nog wel kloppen, dus als dat in een keer met de buslijnen kan is dat misschien praktischer.

In plaats daarvan ben ik nu maar in Duitsland begonnen omdat daar de S-Bahn nog als normale lijnen in het systeem stonden en ook veel stations van een speciaal maar onpraktisch sjabloon voorzien waren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Roelof88 »

Bee schreef:Als er andere kolommen getoond moeten worden in Nederland dan in België kan het aanmaken van een Belgisch sjabloon inderdaad uitkomst bieden, maar tot nu toe blijft het gehuld in stilzwijgen op dat punt, en dan denk ik maar wie zwijgt stemt toe.
De derde categorie in het sjabloon is |category={{{type|}}}lijnen, bijvoorbeeld buslijnen, tramlijnen. Buitenlandse buslijnen staan in de categorie Buitenlandse buslijnen. Maar ik bedenk mij nu dat je natuurlijk ook type=Buitenlandse bus kunt invullen, dan is een apart sjabloon niet nodig.

Sowieso zou een kolom concessie ook wel handig zijn (ook voor Nederland), maar dat is zelfs achteraf nog wel makkelijk aan te passen.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Frank »

Ik ga zo een paar lijnen van de concessie Oost-Vlaanderen aanpassen. Lijkt me goed dat we ergens beginnen met het aanpassen van de lijnen. Wat er in de overzicht van de buslijnen moet staan: wat er op de pagina van Bee staat ziet er goed uit :pos: .
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Etienne »

Doe dan liever Limburg of Liège-Verviers, die zijn al helemaal up-to-date voor 2015.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Frank »

Prima, dan begin ik daar :) . Worden de andere entiteiten nog wel actueel gemaakt binnenkort :D ?
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Etienne »

Frank schreef:Prima, dan begin ik daar :) . Worden de andere entiteiten nog wel actueel gemaakt binnenkort :D ?
Daar ben ik tussendoor ook mee bezig ja :P
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door regenmaker »

Is het niet handig dat Belgische(/Duitse) stations ook aan categorie plaats worden toegevoegd, zoals nu al het geval is voor de stations in NL?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten