Evaluatie

Hier worden eventuele richtlijnen en aankondigingen kenbaar gemaakt en eventueel besproken. De geldende richtlijnen zijn op de wiki zelf te vinden.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Evaluatie

Bericht door regenmaker »

Naar aanleiding van het onderstaande lijstje. Wil ik wel eens weten hoe de wiki er nu voorstaat. Daarom deze terugblik/evaluatie.

Punten van aanpak:
1. Het automatiseren van Duitse Stations en S-Bahn omgezet naar nieuwe infobox die voor alle treinen werkt
2. Het actualiseren van Belgische (bus)lijnen
3. Het toevoegen van routeparameter aan zowel binnen- als buitenlandse lijnen
4. Het gebruik van RouteRijPlaats + RouteRijStation voor zowel binnen- als buitenlandse lijnen
5. Het gebruik van de toekomstparameter twee weken voordat de nieuwe dienstregeling ingaat
6. Het aanmaken van stadsdiensten categorieën en van categorieën voor voormalige lijnen
7. Het in gebruik nemen van de stadparameter
8. Het aanpassen van de Plaats Categorie, zodat alles uniform is
9. Er loopt een discussie over het wel of niet aanmaken van pagina's bij concessiewisseling
10. Hoever gaan we met het invoeren van buitenlandse lijnen discussie
11. Het gereed maken van stations- en concessiepagina's voor automatisch gegenereerde overzichten
12. Roelof heeft de hoofdpagina een make-over gegeven met allerlei nieuwe sjablonen, zoals de Nieuwe lijnen Navigatie
13. Er was nog een discussie over hoe de concessiekaart eruit zou komen te zien die gebruikt wordt
14. Ondertussen wordt er ook nog in allerlei stukjes de handleiding aangepast voor de nieuwe sjablonen en parameters
15. Er loopt een discussie over het woord geen gebruiken als er geen voorganger/opvolger is
16. Verschillende lijnen worden op dit moment gesplitst, omdat ze in verschillende periodes hebben gereden met exact dezelfde route. Dus bijvoorbeeld van 2003 t/m 2005 en later weer ingevoerd in 2008 t/m 2009. Krijg je 2 pagina's met zelfde titel, maar met (2003-2005) en (2008-2009) achter de paginatitel geplakt.
17. Er loopt nog iets met de Media Wiki software updaten, dacht ik

Uitkomst/Voortgang:
1. Deels
2. Deels?
3. Binnenland voltooid, buitenland deels
4. Binnenland voltooid, buitenland deels
5. Ingevoerd en werkend
6. Voltooid
7. Ingevoerd
8. Voltooid (zelfs nieuw sjabloon hiervoor)
9. Uitkomst is nog steeds niet duidelijk
10. Uitkomst is nog steeds niet duidelijk
11. Voltooid (binnenland in ieder geval)
12. Hoofdpagina af, nieuwe sjablonen in gebruik
13. Afgerond en toegepast
14. Handleiding is af, denk ik tenminste
15. Volgens mij is de uitkomst dat er wel geen gebruik wordt
16. Uitkomst is: dat zijn twee verschillende pagina's
17. Software geupdated

Nieuwe punten, sinds vorige lijstje:
18. De discussie over belangrijke haltes/busstations
19. Bestanden waar niet verwezen naar wordt opruimen
20. Categorie Verwijderen opruimen (Frank mee bezig geweest vandaag)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Evaluatie

Bericht door Suus »

Met betrekking tot punt 1:
Alle 549 Belgische treinstations zijn voorzien van automatische tabellen voor de treinen. Er zullen misschien nog een paar stations in Luxemburg missen, maar dat zijn er hooguit een handvol.

In Duitsland zijn nu 1225 van de 1562 stations voorzien van automatische tabellen (78,4% voltooid). Er zijn geen pagina's meer die gebruik maken van het S-Bahnstation-sjabloon. Er zijn nog wel een paar S-Bahn-lijnen die niet zijn omgezet naar het DSerieInfo-sjabloon, volgens mij zijn dat lijnen in Niedersachsen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Etienne
Donateur
Berichten: 7908
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Evaluatie

Bericht door Etienne »

Punt 2 is ook gedaan, er zijn alleen wat belbuslijntjes die nog gemaakt moeten worden. Maar dat heeft geen grote haast.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Evaluatie

Bericht door Frank »

De categorie:verwijderen is vrijwel opgeruimd.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Evaluatie

Bericht door Thom91 »

Goed topic! :pos:
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Evaluatie

Bericht door regenmaker »

Thom91 schreef:Komende tot de conclusie & aanbeveling:
- Meer handleidingen over het aanmaken van pagina's, en vooral hoe de techniek werkt.
- Een standaard voor pagina's die binnen dezelfde categorie vallen.
Zijn deze twee punten voldaan wat jou betreft, Thom91?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Evaluatie

Bericht door Thom91 »

Heb jij iets gezien? Ik niet hoor..

Ik mis de optie: Niets mee gedaan
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Evaluatie

Bericht door regenmaker »

Maar wat bedoel je dan precies. Voorbeeld pagina's met standaard lay-out of zoiets?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Evaluatie

Bericht door Thom91 »

Een handleiding hoe je pagina's opzet. Het is nu van 'kijk bij de help functie en flans maar wat in elkaar' maar informatieborging geschiedt bij een juiste opzet en opbouw. Standaard lay-outs en indelingen horen daar wat mij betreft ook bij. Zonder standaard wordt het een onhoudbaar zooitje waar je meer werk aan hebt dan je lief hebt.

http://www.stadsarchief.rotterdam.nl/in ... atiebeheer

Tenzij het gewoon maar de bedoeling is lukraak wat op die wiki te mieteren en er verder niet naar om te kijken.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Evaluatie

Bericht door regenmaker »

Elke soort pagina heeft vaak al een standaard opbouw. Voorbeeldje buslijnen:

1. Buslijnen beginnen met het sjabloon:LijnInfo bovenaan die staat uitgelegd in de handleiding (hier).

2. Dan komt er een zinnetje met lijnnummer en waar de bus naartoe rijdt.

3. Daarna komt er vaak (indien nodig) een kopje dienstregeling met aantal punten waarin de dienstregeling wordt uitgelegd, zoals frequenties worden toegelicht.

4. Vervolgens komt de routestrip met de haltes, stations en busstations met eventueel linkjes naar de pagina van deze haltes.

5. Kopje geschiedenis waar de informatie over de achtergrond van de lijn wordt weergegeven.

Dat is kort samengevat de standaard lay-out van een buslijnpagina.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Evaluatie

Bericht door Thom91 »

Nou weet je wat het is. Het is leuk dat jij het weet, en dat misschien andere het weten. Maar het ontbreekt op dit forum of op de wiki naar dit soort dingen, met een mooi plaatje erbij als voorbeeld. Hoe maak je een sjabloon etc etc. Dat is een handleiding waar je wat aan hebt. Jij geeft een goed voorzetje, dat nog wat uitwerking verdient. En dat soort handleidingen zouden er voor veel meer onderwerpen moeten zijn. Al die handleiding verzamelen in een sticky-topic in dit deel en iedereen weet waar hij moet zijn voor de informatie. Als dan een handleiding mist zou je een oproep kunnen doen voor een volgende handleiding. En je raadt het al, ook voor een handleiding kunnen richtlijnen bestaan. Misschien draaf ik door, maar ik denk dat de wiki simpelweg wat professionalisering mist zodat in de toekomst de kwaliteit van de wiki gegarandeerd blijft, ook van oudere artikelen.

http://www.hvds.nl/cgi-bin/artikel.cgi?ID=1624
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Evaluatie

Bericht door regenmaker »

Ik zal wel even een uitgebreidere versie op de wiki zetten. Dan kunnen jij en anderen daar kritisch naar kijken. Ik vind het wel een goed idee namelijk, want sommige nieuwe bewerkers doen maar wat heb ik het idee (geldt niet voor iedereen hoor ;)). Wat vindt de rest van het idee?

Toen ik hier voor het eerst op de wiki kwam. Moest ik zelf ook eerst goed kijken wat de standaard uitwerking van de wiki was, voordat ik aan de slag kon. En het zijn best veel regeltjes ben ik toen langzaamaan achtergekomen. Misschien dat door die nieuwe handleidingen meer mensen komen bijdragen aan de wiki, dat lijkt me wel een mooi streven.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Evaluatie

Bericht door Ardan »

Graag zo'n handleiding. Over de opbouw van een pagina hoef je me niks uit te leggen maar ik snap geen zak van al die sjablonen en parameters en zo die er tijdens de automatiseringsslag zijn bijgekomen.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Evaluatie

Bericht door regenmaker »

Ook na het lezen van dit en dit niet?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Evaluatie

Bericht door Suus »

De handleidingen zijn niet volledig en ik heb daar tot nu toe ook nog geen tijd ingestoken, dat is waar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Evaluatie

Bericht door Ardan »

regenmaker schreef:Ook na het lezen van dit en dit niet?
Onze Hemel wat een lappen tekst, ga me daar nu even niet in verdiepen. Als ik eens een nieuwe pagina ga aanmaken doe ik wel copy-paste van een andere :P
Ik doe ook maar wat
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Evaluatie

Bericht door Frank »

Ardan schreef:
regenmaker schreef:Ook na het lezen van dit en dit niet?
Onze Hemel wat een lappen tekst, ga me daar nu even niet in verdiepen. Als ik eens een nieuwe pagina ga aanmaken doe ik wel copy-paste van een andere :P
Weet je, zo doe ik het meestal ook :wink: .
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Evaluatie

Bericht door Suus »

Bee schreef:De handleidingen zijn niet volledig en ik heb daar tot nu toe ook nog geen tijd ingestoken, dat is waar.
Ik heb mijn leven verbeterd met Help:Automatisering_stationspagina%27s#Trein. Ik hoop dat het voldoende duidelijk is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Evaluatie

Bericht door waldo79 »

Dat lijkt me voor het opzetten van een handleiding een goed uitgangspunt, Bee.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Evaluatie

Bericht door Thom91 »

Dat is helder. :Y

Nu nog ergens een sticky-topic met links naar de desbetreffende handleidingen en we zijn weer een stukje verder.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Evaluatie

Bericht door regenmaker »

Wat dacht je hiervan: [wiki]Help:Buslijnpagina[/wiki]?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Evaluatie

Bericht door Thom91 »

Dat is inderdaad iets waar denk ik een gebrek aan is en dat nu is opgevuld! *O*

Ik wil hier niet zijn om een zeurende ouwe vent uit te hangen maar ik denk dat de wiki naar een hoger plan getild moet/kan worden door meer structuur aan te brengen. Dit vereenvoudigt ook het doen van 'onderhoud' aan artikelen waardoor de betrouwbaarheid van de wiki als geheel ook toeneemt. Het voordeel van handleidingen is dat een beginner op de wiki makkelijker zijn weg kan vinden en kan ondersteunen met het aanvullen, vernieuwen en beheren van de ingebrachte informatie. Als je hier geen kennis van hebt is het heel erg moeilijk om dit nu te vinden.
Komt wel goed schatje.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Evaluatie

Bericht door Frank »

Ik zal zo een stickytopic aanmaken waarin we handleidingen en overzichten kunnen verzamelen :) .
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Evaluatie

Bericht door regenmaker »

Dan wil ik toch nog wel even terugkomen op de 20 genoemde punten aan het begin van het topic. Een aantal moeten nog worden afgerond. ;) Vooral een aantal discussies moeten nog worden beslist wat hiermee te doen.

Maar in ieder geval is met de handleidingen weer een stap in de goede richting gezet. :pos:
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Evaluatie

Bericht door Thom91 »

Puntje twee binnen jouw citaat van mij staat ook nog ;)
Komt wel goed schatje.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten