Buitenlanddiscussie (afronding)

Hier worden eventuele richtlijnen en aankondigingen kenbaar gemaakt en eventueel besproken. De geldende richtlijnen zijn op de wiki zelf te vinden.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Buitenlanddiscussie (afronding)

Bericht door Ardan »

Milco schreef:terwijl ik menig pagina van een metrostation of een metrolijn. In Berlijn meerdere keren heb doorgelezen omdat ik een verhaal op zo'n pagina reuze interessant vind. :pos:
Dank je ^_^

Al hoeven we daar natuurlijk ook niet te ver in te gaan. De tram van Vladivostok kan nog zo interessant zijn, geen hond zit op een artikel te wachten in Nederland. Maar waar veel Nederlanders komen kun je best wel iets algemeens over vertellen (maar niet tot in detail).
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Buitenlanddiscussie (afronding)

Bericht door fogeltje »

OK, mijn twee strippen nog.

De focus van de wiki is en zal Nederland blijven met in mindere maten de twee taalgebieden van Belgie (in volgorde van Nederlandstaligheid). Duitsland is bedoeld als bijzaak, maar hier wordt nu teveel focus opgelegd terwijl er genoeg Nederlandse pagina's zijn die herschreven moeten worden. Het feit dat het nu vrijwel onderhoudsvrij is betekent niet dat de hele wiki nu volgegooid moet worden. Richt je aub eerst even op de vele historische pagina's die van NL bestaan. Genoeg lijnen die nog geen bijgewerkte infoboxen hebben (met voorgangers, opvolgers, periodes, etc) of alleen maar een regel tekst met "Buslijn 666 rijdt van Hel naar Mond" met een routestrip (terwijl opvolgers en voorgangers vaak op de wiki staan). En nog meer dan voldoende pagina's die eens grondig herschreven moeten worden om aan de "nieuwe standaard" te voldoen (zo ken ik veel pagina's die een heel uitgebreid verhaal in het beginstuk hebben, dit zou grotendeels onder de routestrip in een kopje geschiedenis moeten komen).
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Buitenlanddiscussie (afronding)

Bericht door AppleMoose »

Ik kan me volledig vinden in het betoog van Ardan en ik denk dat 99% van dit forum het daar wel mee eens is. Dat ligt ook volledig in lijn met het forum zelf. Als we die criteria nou eens gingen hanteren met z'n allen in plaats van eigenwijs en autistisch je eigen zin doordrijven, kunnen we eindelijk eens kappen met deze eindeloze discussie... -o-
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Buitenlanddiscussie (afronding)

Bericht door Hainje »

Of je ontneemt de personen die als een malle zoveel Duitse lijntjes hebben toegevoegd, maar verder niet onderhouden gewoon hun rechten op de wiki en je knikkert die overbodige artikelen zo hup de vuilbak in. :P
🍉
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Buitenlanddiscussie (afronding)

Bericht door AppleMoose »

Ik zeg doen! :pos: :mrgreen:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Buitenlanddiscussie (afronding)

Bericht door BR628 »

Tip aan regenmaker: ga een HBO studie Verkeerskunde doen en solliciteer vervolgens bij een vervoerbedrijf. Daar hebben ze altijd wel nieuwe en jonge mensen nodig op de planning zoals vervoerkundigen of vervoerplanners. Je bent dan ook nog eens met het echie bezig ipv voor een paar verdwaalde hobbyisten op de wiki. Plus je verdient er ook nog je salaris mee.

Met name voor het OV in t buitenland maar in zekere zin ook voor in Nederland is zo'n wiki aardig maar de échte, juiste en altijd up-to-date informatie vind je bij de vervoerder. Dat is ook de enige plek waar je evt nog rechten aan kan ontlenen. Een ieder kan bij wijze van spreken de wiki vullen met data die onvolledig en/of onjuist is, bewust of onbewust, waardoor het bij voorbaat al geen goede gegevensbron zou mogen zijn. Stop er dus gewoon mee zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Buitenlanddiscussie (afronding)

Bericht door Daniel »

De wiki is ook helemaal niet bedoelt als bron van reisinformatie maar als naslagwerk wat bv. ook historische ontwikkelingen zichtbaar maakt. En dat vindt je toch echt niet bij een vervoerder die logischerwijs alleen de actuele informatie geeft (en overigens bij het vermelden van wijzigingen lang niet altijd volledig is)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Buitenlanddiscussie (afronding)

Bericht door Hainje »

BR628 schreef:Tip aan regenmaker: ga een HBO studie Verkeerskunde
Even on the side, die studie heet tegenwoordig Mobiliteitsmanagement (en word nog steeds gegeven op de NHTV te Breda).
🍉
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Buitenlanddiscussie (afronding)

Bericht door regenmaker »

Je kan mij niet verwijten dat ik het Nederlandse ov in de steek laat (word hier meerdere malen verweten!). Ik besteed daar net zo goed aandacht aan en vind het zelf ook interessant.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Buitenlanddiscussie (afronding)

Bericht door dennistd »

BR628 schreef:Met name voor het OV in t buitenland maar in zekere zin ook voor in Nederland is zo'n wiki aardig maar de échte, juiste en altijd up-to-date informatie vind je bij de vervoerder.
Ik durf de weddenschap wel aan dat bijvoorbeeld de omleiding in Twente beter kloppen op de wiki dan op de site van Syntus. Vergelijk http://www.syntus.nl/reisinformatie/act ... heden.aspx maar met http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Gebru ... gen_Twente zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Buitenlanddiscussie (afronding)

Bericht door AppleMoose »

regenmaker schreef:Je kan mij niet verwijten dat ik het Nederlandse ov in de steek laat (word hier meerdere malen verweten!). Ik besteed daar net zo goed aandacht aan en vind het zelf ook interessant.
Iets met plaat en kop.... :X
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Buitenlanddiscussie (afronding)

Bericht door Suus »

Frank schreef:Ik heb het gemerkt. Nu kan ik ze nog gaan verwijderen, bedankt :wink: ...
Omdat je het zo graag doet heb ik vandaag ook in Berlijn een opruimrondje gehouden :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Buitenlanddiscussie (afronding)

Bericht door Frank »

De buitenlanddiscussie op de wiki is een discussie die zo af en toe oplaait en nog nooit echt fatsoenlijk afgesloten is. Omdat we waarde hechten aan een wiki die op z'n minst redelijk up-to-date is (er zullen altijd wel dingen zijn die actueler kunnen), is in een eerder stadium een systeem ontwikkeld zodat we bij niet-Nederlandse bus, tram- en metrolijnen kunnen zien of deze actueel en/of verouderd zijn. Bovendien worden stationspagina's automatisch bijgewerkt zodat het bijwerken van de wiki minder tijdrovend is dan eerst het geval was.

Enfin, ondanks deze sjablonen bleef er toch nog de vraag wat wenselijk is qua aantallen bus-, tram en metrolijnen in het buitenland. Aan de ene kant heet deze site OVinNederland, aan de andere kant is in het verre verleden wel eens gezegd dat "wie een pagina aanmaakt, het ook maar moet bijwerken". Uiteindelijk zijn we, zoals wel vaker, tot een soort compromis gekomen voor de bus-, tram- en metrolijnen.

België kan en mag volledig bijgewerkt worden. Dit heeft toegevoegde waarde, met name omdat in Vlaanderen ook gewoon Nederlands gesproken wordt. Voor de rest - en dan gaat het uiteraard over Duitsland - zijn we toch wat gaan afbakenen. Dit heeft tot gevolg dat we vanaf nu alleen gedetailleerde informatie over specifieke bus-, tram- en metrolijnen in Duitsland willen als deze in een strook net over de grens liggen. Met gedetailleerde informatie wordt bedoeld: aparte pagina's met routestrips, frequentietabellen, etc. Om te verduidelijken wat "een strook over de grens" is, onderstaande plaatjes. In beide plaatjes wordt in het groen weergegeven wat toegestaan is.

Afbeelding

Het groene gebied wat je hierboven ziet is al (vrijwel) geheel toegevoegd.

Afbeelding

Het groene gebied hier is grotendeels nog niet toegevoegd. Ik heb begrepen dat dit om een heel behoorlijk stuk minder buslijnen gaat dan het andere gebied.

Wat betekent deze beslissing verder? Buslijnen die buiten het betreffende gebied vallen en nog op de wiki staan worden op voormalig gezet. Als je een algemene, minder gedetailleerde, tekst wil schrijven over een onderwerp in het buitenland blijft dit toegestaan. Je zou kunnen denken aan een artikel over de metro in Berlijn, etc., maar ga dus geen of niet te veel informatie gebruiken die kan verouderen zoals routestrips en frequenties en ga zeker geen losse pagina's aanmaken voor bus-, tram- en/of metrolijnen.

Mochten in de toekomst (en dan heb ik het niet over de korte termijn, maar eerder over één à vier jaar) veel bus-, tram en/of metrolijnen in de categorie verouderd staan, dan kan overwogen worden om het toegestane gebied aan bus-, tram- en metrolijnen in zowel België als Duitsland in te krimpen. Andersom, mochten de lijnpagina's jaar naar jaar goed bijgewerkt worden en mocht dit niet allemaal afhangen van één persoon, dan kan het gebied misschien uitgebreid worden. Hierbij willen we nogmaals vermelden dat het Nederlandse OV - en daarmee ook de historie van het Nederlandse OV - altijd prioriteit heeft. Laten we ook proberen ons hier zelf op te focussen.

Tenslotte, de discussie over wat wel of niet redelijk is qua aantallen buitenlandse bus-, tram- en mtrolijnen is zowel op het forum als binnen het beheerdersteam diverse malen besproken. We begrijpen dat sommigen liever een grote gebied hadden gezien qua toegestane bus-, tram en metrolijnen, terwijl anderen grensoverschrijdende buslijnen eigenlijk al als uiterste zien. Dit betekent dat niet iedereen tevreden zal zijn, maar we hopen dat deze beslissing in ieder geval een hoop rust zal creëren voor wat betreft dit onderwerp. Mochten er nog dringende vragen en/of opmerkingen zijn, dan hoeft dat niet per sé in dit topic, maar kan het ook per PM aan een van de wikibeheerders (fogeltje of mezelf).

Alvast bedankt voor jullie begrip,
namens het beheerdersteam,
Frank
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Buitenlanddiscussie (afronding)

Bericht door Meltrain »

Ik kan me prima vinden in deze beslissing.
Wat alleen niet duidelijk naar voren komt, is wat het effect van deze beslissing op treindiensten is. Blijven deze wel "onbeperkt"?

En waarom staan in het bovenste kaartje de grensoverschrijdende treindiensten en buslijnen nog eens expliciet ingetekend?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Buitenlanddiscussie (afronding)

Bericht door Milco »

Dit is de uitspraak, en zo zit het! :p

Prima, mee eens! Hoewel ik bij België zou zeggen Vlaanderen eerst, omdat dat Nederlandstalig is en als ik naar het buitenland kijk, zou ik Vlaanderen bovenaan zetten qua prioriteit. Maar dit is wellicht een andere discussie en dat wil ik niet opnieuw laten gebeuren.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Buitenlanddiscussie (afronding)

Bericht door Frank »

Meltrain schreef:Wat alleen niet duidelijk naar voren komt, is wat het effect van deze beslissing op treindiensten is. Blijven deze wel "onbeperkt"?
Ik heb het idee dat de treinseries op moment niet zo'n heel groot probleem vormen. Mocht een besluit gewenst zijn, dan kan het natuurlijk, maar volgens mij gaat het op dit moment allemaal zeer redelijk.
Meltrain schreef:En waarom staan in het bovenste kaartje de grensoverschrijdende treindiensten en buslijnen nog eens expliciet ingetekend?
Omdat we daar even wilde kijken wat redelijk is tov de grensoverschrijdende bussen/treinen. Zoek er vooral niks achter verder.

Verder wil ik in het buitenland voorlopig geen prioriteiten maken. Dat kan altijd nog als over een paar jaar de huidige hoeveelheid buslijnen niet haalbaar lijkt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Buitenlanddiscussie (afronding)

Bericht door Suus »

Wellicht ten overvloede, maar in Duitsland wordt het lokale openbaar vervoer meestal per Kreis geregeld. Zouden jullie voor NRW kunnen proberen een lijn te trekken op een kaart met een politieke indeling?

Er zitten in vergelijking met de hierboven gelinkte kaart wat vaagheden op de rand van het groene gebied op de "toegestane zone" in het gebied tussen Düsseldorf en Hagen en in de regio tussen de Nederlandse grens en Münster en ik wil graag nog meer eindeloze discussies voorkomen :)

Voor Niedersachsen lijkt het mij vrij duidelijk, dat zijn Grafschaft Bentheim, Emsland, Leer en Emden.

Verder ben ik heel blij dat er nu eindelijk een duidelijke richtlijn is :pos:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Buitenlanddiscussie (afronding)

Bericht door Meltrain »

Wat gaan we doen met die steeds groeiende hoeveelheid internationale busverbindingen?
Bussen die Nederland aandoen mogen wat mij betreft blijven staan, maar ik zie ook lijnen als Praag - Luxemburg - Londen en Hamburg - Leverkusen - Parijs.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Buitenlanddiscussie (afronding)

Bericht door fogeltje »

Mijn insteek: wat er staat, staat er. Zelfde behandeling als buitenlandse lijnen die niet binnen het "grensgebied" vallen. Ze komen eind dit jaar op Voormalig te staan. Verder investeren we alleen in die internationale buslijnen die in Nederland komen.

Als nu blijkt dat er heel veel interesse is en die dingen door meerdere personen bijgehouden worden, dan zouden we uitbreiding kunnen overwegen. Het probleem met die internationale lijnen is dat ze nogal grillig zijn en vaak net zo snel weer verdwijnen als ze gekomen zijn. Dus als je daar niet bovenop zit, dan zitten met verouderde info.
"Een touringcar is geen bus"
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Buitenlanddiscussie (afronding)

Bericht door huibe »

Die uit Praag stopt in Brussel en dat is de reden waarom ik deze heb toegevoegd. Lijnen die alleen door Nederland en/of België heen rijden, maar niet stoppen, neem ik in ieder geval niet mee.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Buitenlanddiscussie (afronding)

Bericht door Zugführer »

Waarom worden buslijnen buiten het "groene" gebied op voormalig gezet? Dat suggereert dat ze ooit reden, maar nu niet meer rijden. Feitelijk onjuist. Verwijder ze dan gewoon...
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Buitenlanddiscussie (afronding)

Bericht door Hainje »

Zugführer schreef:Waarom worden buslijnen buiten het "groene" gebied op voormalig gezet? Dat suggereert dat ze ooit reden, maar nu niet meer rijden. Feitelijk onjuist. Verwijder ze dan gewoon...
Daar kun je natuurlijk het 'verouderd' sjabloon voor blijven gebruiken.
🍉
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Buitenlanddiscussie (afronding)

Bericht door fogeltje »

Feitelijk is het niet onjuist omdat de informatie die er staat geldt voor voormalige lijnen (uit 2014 bijvoorbeeld). Ik denk dat op voormalig gewoon duidelijk is dan het verouderd sjabloon. Dat suggereert wederom dat de pagina bijgewerkt kan worden.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Buitenlanddiscussie (afronding)

Bericht door fogeltje »

huibe schreef:Die uit Praag stopt in Brussel en dat is de reden waarom ik deze heb toegevoegd. Lijnen die alleen door Nederland en/of België heen rijden, maar niet stoppen, neem ik in ieder geval niet mee.
De connectie met België had ik nog niet gelegd. In dat kader zou je kunnen zeggen dat dit soort lijnen bijgehouden kunnen worden.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Buitenlanddiscussie (afronding)

Bericht door Suus »

Zugführer schreef:Waarom worden buslijnen buiten het "groene" gebied op voormalig gezet? Dat suggereert dat ze ooit reden, maar nu niet meer rijden. Feitelijk onjuist. Verwijder ze dan gewoon...
Daar ben ik het ook wel mee eens. Fogeltje heeft ooit een zwik lijnen uit de omgeving Koblenz op de wiki gezet, maar al twee jaar niet meer bijgewerkt. Ik heb ze nu op Voormalig gezet maar dan verdwijnen ze in de diepe krochten van de wiki. Als je ze dan over vier jaar wil verwijderen ga je ze niet meer terugvinden...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten