Afsluiting notatie semi-stadlijnen

Hier worden eventuele richtlijnen en aankondigingen kenbaar gemaakt en eventueel besproken. De geldende richtlijnen zijn op de wiki zelf te vinden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Afsluiting notatie semi-stadlijnen

Bericht door regenmaker »

De semi-stadslijnen discussie is nu al voor langere tijd bezig en meerdere malen is er aan gebruikers gevraagd hun mening te geven over het gebruik van de notatie van semi-stadslijnen in de routestrip. Ook binnen het wikibeheer is er voor lange tijd discussie gevoerd. Het wordt tijd dat er eindelijk een verlossend eindoordeel komt.

Het besluit luidt als volgt:
De notatie 112 wordt in vervolg gebruikt voor semi-stadslijnen met inachtneming van de onderstaande regels, waarop geen uitzonderingen gelden.
(1) De notatie 112 mag uitsluitend worden gebruikt bij lijnen die slechts twee plaatsen aandoen. Bij drie of meer plaatsen wordt altijd notatie 114 gebruikt.
(2) De notatie 112 mag uitsluitend worden gebruikt bij lijnen waarbij de afstand tussen de bebouwde kom van de twee plaatsen niet meer dan 2 kilometer bedraagt. Is dit meer dan 2 kilometer, dan volgt notatie 114.
(3) Bij het gebruik van de notatie 112 moet altijd een locatieaanduiding worden gebruikt.
(4) Indien een lijn van plaats A via plaats B weer naar plaats A rijdt, dan moet de notatie 112 worden gebruikt. Echter dient er wel rekening te worden gehouden met de bebouwde kom regel (regel 2).
(5) Indien een lijn van plaats A via plaatsen B en C naar plaats A rijdt, dan moet de notatie 114 worden gebruikt.
(6) Als je een streeklijn binnen een stad wil specificeren dan maak je gebruik van de notatie 114. De notatie 113 is niet meer toegestaan in verband met verwarring die ontstaat bij een beperkt bediend deeltraject waarbij ook gebruik wordt gemaakt van haakjes.
(7) Let op: bij het gebruik van de notatie 114 hoeft niet elke plek in een stad op de route genoemd te worden, dit om onoverzichtelijkheid te voorkomen.

Dus wat mag wel:
  1. Eindhoven Station - Eindhoven Strijp-S - Eindhoven Evoluon - Veldhoven Heikant - Oerle Zuid
  2. Nijmegen Centraal Station - Druten
  3. Eindhoven: Station - Strijp-S - Evoluon - Veldhoven: City Centrum - 't Look - Zonderwijk
  4. Rotterdam Zuidplein - Rotterdam Slinge - Rhoon - Barendrecht - Rotterdam Lombardijen - Rotterdam Kralingse Zoom
  5. Valkenburg - Sibbe - Bemelen - Maastricht Station - Maastricht Boschpoort
Wat mag niet:
  1. Eindhoven: Station - Strijp-S - Evoluon - Veldhoven: Heikant - Oerle: Zuid (in strijd met regel 1)
  2. Nijmegen: Centraal Station - Druten: Busstation (in strijd met regel 2)
  3. Eindhoven: Station - Strijp-S - Evoluon - Veldhoven (in strijd met regel 3)
  4. Rotterdam: Zuidplein - Slinge - Rhoon: Portland - Barendrecht: Carnisselande - Vrouwenpolder - Centrum - Rotterdam: Station Lombardijen - Keizerswaard - Kralingse Zoom (in strijd met regel 5)
  5. Valkenburg - Sibbe - Bemelen - Maastricht (Vijverdal - Station - Centrum - Boschpoort) (in strijd met regel 6)

Bij het besluit van het wikibeheer hebben een drietal zaken een belangrijke rol gespeeld:
1. De poll wijst uit naar een duidelijke voorkeur voor de notatie 112.
2. Het beheer had eigenlijk al in februari bij de laatste wikibeheerdersmeeting besloten om integraal notatie 114 toe te passen zodra een lijn buiten de stad komt, dit leek ons de meest waterdichte en praktische oplossing. Echter, is het besluit door verschillende omstandigheden nooit kenbaar gemaakt aan de gebruikers.
3. In de toekomst willen we zo min mogelijk discussie over dit onderwerp, daarom worden nu duidelijke regels gebruikt.

Uiteindelijk hebben we dus gekozen voor een middenweg tussen de notaties 112 en 114.

Plaatje voor de notaties van Frankberg:
Afbeelding
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Afsluiting notatie semi-stadlijnen

Bericht door huibf »

Oerle is geen Dorp. Het is een Wijk van Veldhoven. Net zoals ' t Look en Zonderwijk.

Je voorbeeld bij klopt niet voor deze lijn. Maar de strekking is duidelijk.
frankberg19
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 26 jun 2016, 00:28
Locatie: Deurne

Re: Afsluiting notatie semi-stadlijnen

Bericht door frankberg19 »

Duidelijk, fijn dat er nu een beslissing is genomen, waar iedereen zich in kan vinden.

Bij wat mag niet, punt 3 staat een foutje. Rhoon staat niet vetgedrukt. En wat huibf over Oerle zei, Oerle is historisch gezien een dorp, echter tegenwoordig een wijk van Veldhoven.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Afsluiting notatie semi-stadlijnen

Bericht door Zugführer »

Wat Oerle betreft: ene Frankberg19 heeft dat hier aangepast :p
Hoewel je natuurlijk kunt discussiëren wanneer iets nu een wijk of dorp is lijkt me de stadslijn notatie met Oerle als wijk inderdaad het best hier.
Verder goed dat er nu een helder besluit ligt inderdaad en ik denk dat iedereen zich er wel in kan vinden :pos:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Afsluiting notatie semi-stadlijnen

Bericht door Meltrain »

Mooi dat er een besluit is genomen en ik kan me prima vinden in dit besluit. :pos:
De Antwerpse tram- en buslijnen laat ik voorlopig staan volgens de laatste wijzigingen van Regenmaker (die al deels door mij zijn uitgebreid), in Rotterdam e.o. ga ik wel wat aanpassen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten