Indeling van concessiepagina's

Hier worden eventuele richtlijnen en aankondigingen kenbaar gemaakt en eventueel besproken. De geldende richtlijnen zijn op de wiki zelf te vinden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Indeling van concessiepagina's

Bericht door regenmaker »

Nog dit jaar zullen er een aantal onderwerpen voorbij komen waarover we als wikibeheer nieuwe richtlijnen gaan opstellen. Hieronder vallen onder andere de inschrijfprocedure, de indeling van concessiepagina's en het splitsen van lijnpagina's. Dit zijn drie belangrijke onderwerpen waar de meeste wikigebruikers mee te maken hebben.

Nu wordt de indeling van concessiepagina's ietwat gewijzigd:

In onze visie als beheer willen we een consequente indeling van pagina's, zo ook de concessiepagina's. In de regio Zuidoost-Brabant en Arnhem-Nijmegen worden nu nog lijnen van buurconcessies opgenomen op de concessiepagina. De keuze is gevallen op lijnen van buurconcessies niet meer op te nemen op de concessiepagina's, dit is omdat het te onderhoudsgevoelig is. Stel je hebt buslijnen van vijf buurconcessies, dan worden niet alle vijf die concessies door dezelfde persoon bijgehouden. Dat betekent dat eventuele nieuwe pagina's van buurconcessies in de gaten gehouden moeten worden. De kans dat dit vergeten wordt of dat gebruikers simpelweg niet weten dat er bij twee concessies buslijnen van buurconcessies getoond worden, is hierbij vrij groot. Daarnaast hebben we in Eindhoven, Helmond en Rotterdam nu een pagina over het openbaar vervoer in die steden (Openbaar vervoer in de stad, pagina's aangemaakt door Frankberg en Meltrain), waar de buslijnen van alle concessies al terugkomen in een automatische tabel, dus daar worden buslijnen van buurconcessies al bijgehouden. Deze pagina's zijn een mooie toevoeging en vervanging van de info die nu op de concessiepagina's staan. Mensen die zo'n pagina over hun eigen stad willen aanmaken zijn van harte welkom op de wiki!

Mocht je nog vragen en/of ideeën hebben over één van de onderwerpen dan kan je die via PB naar mij, Milco of Frank sturen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Indeling van concessiepagina's

Bericht door Meltrain »

Over de inschrijfprocedure was vorig jaar toch al een richtlijn verschenen? :?
(Met deze wijziging ben ik het overigens volkomen eens.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Indeling van concessiepagina's

Bericht door Daniel »

De inschrijfprocedure was vorig jaar wel aangepast ja, maar de aanpassingen werkten nog niet 100% zoals verwacht. Het gaat daar dus vooral om een evaluatie door het wikibeheer wat er goed en niet goed ging om zaken te optimaliseren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Indeling van concessiepagina's

Bericht door regenmaker »

Precies Daniël. En mocht je nog geniale ideeën hebben Meltrain, stuur ze maar op. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Indeling van concessiepagina's

Bericht door huibf »

Helaas worden, logischerwijs, niet alle buurconsessielijnen op de stadpagina weergegeven. Dus dat is geen oplossing?

Jammer dat er zo krampachtig wordt vastgehouden aan dat de concessiepagina geen buurconcessielijnen mag tonen. Het verrijkt de wiki alleen maar.
En dat ze niet makkelijk bijgehouden kunnen worden is nonsens. Eris is eigenlijk dan geen argument om ze weg te halen.

Ik zou graag zien dat ik op een of andere manier ALLE openbaar vervoerlijnen in een concessie zie. Desnoods automatisch.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Indeling van concessiepagina's

Bericht door Meltrain »

Het opnemen van lijnen van buiten de concessie op de concessiepagina's is overigens ingevoerd door Frank en fogeltje.
Dat het nu door dezelfde Frank wordt weggehaald valt dan onder de noemer "wijsheid komt met de jaren"? ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Indeling van concessiepagina's

Bericht door huibf »

Tja of het wijsheid is... het was vooral duidelijk en informatief en meer compleet.
We willen juist dat het OV geen grenzen kent en met deze ingreep doen we er zelf ook aan mee. Jammer.

Als we het dan over wijsheid hebben. Wanneer stoppen we met de buitenlandse concessies?
Ik zie zelf al heel luxemburg :shock:
Over bijhouden gesproken....
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Indeling van concessiepagina's

Bericht door Chrysa »

huibf schreef:Ik zie zelf al heel luxemburg :shock:
Waar dan?
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Indeling van concessiepagina's

Bericht door huibf »

http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Categ ... _Luxemburg

Nu zijn niet alle lijnen als link opgenomen. Maar een begin is er...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Indeling van concessiepagina's

Bericht door Suus »

Ik tel drie lijnen, waarvan twee al jaren op verouderd staan en eentje in België komt. Lijkt mij verder ook geen relevant item voor deze discussie.

Ik heb geen mening over dit besluit maar vind wel dat het erg uit de hoogte komt, zeker gezien de recente voorgeschiedenis.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Indeling van concessiepagina's

Bericht door Zugführer »

Ik heb ook geen uitgesproken mening over deze kwestie, maar kan de redenatie wel volgen. Zou je consequent lijnen uit buurconcesssies willen vermelden, dan zou die lijst bij bijvoorbeeld Concessie Regio Utrecht bijna langer worden dan de lijst van de buslijnen uit de concessie zelf.

Overigens worden dit soort beslissingen nooit door een individu gemaakt, het wordt altijd met het hele (wiki)beheer besproken alvorens er een gemeenschappelijk besluit wordt genomen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Indeling van concessiepagina's

Bericht door fogeltje »

huibf schreef:Helaas worden, logischerwijs, niet alle buurconsessielijnen op de stadpagina weergegeven. Dus dat is geen oplossing?
Klopt, dit zorgt er niet voor dat je alle buurlijnen afvangt, of voor elke plaats waar een grensoverschrijdende lijn komt moet er ook een betreffende pagina zijn (of alle overschrijdende lijnen zouden toevallig door één plaats moeten komen).
huibf schreef:Het verrijkt de wiki alleen maar.
Dat ben ik persoonlijk 100% met je eens, daarom ben ik er ook ooit mee begonnen.
huibf schreef:En dat ze niet makkelijk bijgehouden kunnen worden is nonsens.
Op dit punt ben ik het niet je me eens. Wellicht is enige nuance nodig. Niemand zegt dat jij het niet goed bijgehouden hebt. In tegenstelling, in Brabant zijn deze dingen door jou altijd netjes bijgehouden. In Arnhem-Nijmegen was dit volgens mij ook zo. Maar dat komt omdat de mensen die bovenop deze concessie zitten heel nauwkeurig te werk zijn gegaan (oa jij). Maar in andere concessies kan dit wel degelijk tot problemen gaan leiden. In ZO-Brabant zijn de vreemde lijn vrij beperkt in aantal. Dat is goed te doen, zeker als je ook de busconcessies al een beetje in de gaten houdt. Maar kom je de Randstad, dan kom je concessies tegen met relatief veel vreemde lijnen uit andere concessies en een groot aantal vreemde concessies. Dan wordt het manueel bijhouden al snel een grote klus die makkelijk fout loopt. Het bestuur heeft gekozen om de om de concessiepagina's uniform te houden en de observatie was dat bijhouden over de hele wiki heen veel tijd vergt en foutgevoelig is. Daarom is gekozen om het niet te doen. Dit houdt helaas in dat ook de door jou goed bijgehouden pagina ZO-Brabant het zonder moet doen.
huibf schreef:Ik zou graag zien dat ik op een of andere manier ALLE openbaar vervoerlijnen in een concessie zie. Desnoods automatisch.
Als iemand iets verzint waarmee dit automatisch kan, dan denk ik dat het beheer hier zeker ontvankelijk voor zal zijn. Ik zelf zou dit persoonlijk ook een mooie oplossing vinden. Hij is er op dit moment echter niet.
Meltrain schreef:Het opnemen van lijnen van buiten de concessie op de concessiepagina's is overigens ingevoerd door Frank en fogeltje.
Dat het nu door dezelfde Frank wordt weggehaald valt dan onder de noemer "wijsheid komt met de jaren"? ;)
Zie een bovenstaande opmerking. Het voegt in mijn ogen zeker iets toe en Frank en ik zaten bovenop die concessies. Huibf heeft dat later in ZO-Brabant zeer goed overgenomen. Echter is door de jaren heen besloten dat wij de concessiepagina's wilden gaan standaardiseren omdat er een wildgroei aan methodes was ontstaan. Daaruit blijkt dat buurconcessies niet altijd worden opgenomen en wordt ook de terechte opmerking gemaakt dat bijhouden in veel gevallen een enorme en foutgevoelige klus is. En vooral dat foutgevoelig willen wij eruit halen (zie daarvoor ook besluiten omtrent buitenlandse lijnen en Flixbusdingen waar nu dingen voor verzonnen zijn om ze op voormalig te zetten als ze niet worden bijgehouden om zo te voorkomen dat opgeheven lijn nog jarenlang als actief op de wiki staan).
"Een touringcar is geen bus"
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Indeling van concessiepagina's

Bericht door huibf »

Kunnen we wel accoord gaan met een volgende overzicht wat betreft extra informatie over concessiegrensoverschrijdende lijnen ?
(lijst is niet compleet):
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Diens ... abant_2017

De concessiegrens-overschrijdende lijnen hebben nu een aparte tabel gekregen.

Wat betreft het bijhouden. Ik zie niet zozeer het probleem. Als je het hoofdstuk NIET aanmaakt heb je niets op bij te houden. Als je ze WEL aanmaakt verplicht je dat tot het toevoegen van alle informatie (voor zover beschikbaar)
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Indeling van concessiepagina's

Bericht door Frank »

Dit lost geen van onze bezwaren op.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Indeling van concessiepagina's

Bericht door huibf »

Ik wil 'm toch weer aanslingeren.

Is er al een oplossing om de concessiegrens overschreidende buslijnen op te nemen op de concessiepagina. ik wil dit nog graag.
Ik zie dat er ook materieeltypen op de concessiepagina staan. Als iets nutteloos is, en niet bij te houden is het dat.

Ik zie graag dat of de concessiegrens overschrijdende buslijnen worden geplaatst als extra informatie, als de maker van de concessiepagina zich daartoe geroepen voelt of dat de materieeltypen gaan verdwijnen op de pagina's, want ik ga die info namelijk niet bij houden (en is ook niet te vinden)
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Indeling van concessiepagina's

Bericht door Milco »

Huibf, leuk dat je het idee weer oppert. Regenmaker en ik hebben besloten om dit niet toe te passen. Het bijhouden van een lijst met buslijnen uit buurconcessies vergt een hoop tijd en inspanning en de kans op veroudering ligt hierbij op de loer (denk aan verouderde links). Bovendien hebben sommige concessies tal van buurconcessies, waarmee de lijst dus heel erg lang wordt en het bijhouden ervan vermoeilijkt wordt. We waarderen je voorstel, maar slaan het aanbod bij deze af.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Indeling van concessiepagina's

Bericht door huibf »

En de materiieltypes op de concessiepagina's ? Iets wat nog minder relevant is?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Indeling van concessiepagina's

Bericht door Milco »

Bij materieeltypes op de concessiepagina staan die types al bij de juiste concessie (en dus op de juiste pagina). Buslijnen van een concessie op een andere pagina plaatsen kan juist verwarring opleveren omdat men er vanuit gaat dat alles op pagina abc over concessie x gaat en men verwacht niet dat er buslijnen van concessie y en z vermeld staan.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Indeling van concessiepagina's

Bericht door Meltrain »

huibf schreef:En de materiieltypes op de concessiepagina's ? Iets wat nog minder relevant is?
Ik ben vooral benieuwd waarom je denkt dat dat niet relevant is.
Mij lijkt het wel leuk om te weten wat voor materieel in een gebied lijkt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Indeling van concessiepagina's

Bericht door huibf »

Het lijkt me ook erg fijn om te weten welke lijnen er ALLEMAAL in de concessie rijden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Indeling van concessiepagina's

Bericht door Daniel »

Het probleem is alleen dat het slecht bij te houden is (want lastig automatiseerbaar). En dan kan het zijn dat het in Brabant maar om een paar lijnen gaat waardoor het wel bij te houden is, maar dat is bij andere concessies weer anders.
Zo telt de concessie Regio Utrecht zelf bijvoorbeeld 66 reguliere lijnen, met daarbij nog 28 concessiegrensoverschrijdende uit vijf verschillende concessies. In zo'n geval zou dus tweederde van de lijnen op de pagina bij een ander gebied horen.

Het materieel is daarentegen over het algemeen redelijk statisch gedurende een concessieperiode, daar speelt de bijhoudbaarheid dus niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Indeling van concessiepagina's

Bericht door dennistd »

huibf schreef:Het lijkt me ook erg fijn om te weten welke lijnen er ALLEMAAL in de concessie rijden.
In de concessie rijden de lijnen uit die concessie, in het concessiegebied (waar de wikipagina niet over gaat) rijden wellicht ook lijnen uit andere concessies.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten