Inschrijfprocedure dienstregeling 2018 en andere wijzigingen

Hier worden eventuele richtlijnen en aankondigingen kenbaar gemaakt en eventueel besproken. De geldende richtlijnen zijn op de wiki zelf te vinden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Inschrijfprocedure dienstregeling 2018 en andere wijzigingen

Bericht door regenmaker »

Zoals in juli aangekondigd zou het wikibeheer enkele grote onderwerpen gaan aansnijden. Allereerst zijn er een aantal veranderingen bij de inschrijfprocedure van dit jaar ten opzichte van vorig jaar naar aanleiding van de evaluatie onder enkele vaste wikigebruikers.

De wijzigingen waren al een paar dagen op de wiki te lezen, maar voor diegene die het nog niet gelezen heeft zal ik hier een overzicht plaatsen.
  • Allereerst is inschrijven dit jaar weer mogelijk vanaf 1 oktober in plaats van 1 november. Door de inschrijftermijn uit te breiden willen we de concessies beter laten opvullen dan vorig jaar.
  • Het tweede belangrijke punt is dat het bewerken van de huidige pagina's al drie weken van te voren mag plaatsvinden in plaats van twee. Hierdoor willen we het gehaast van vorig jaar voorkomen.
  • Ook wordt de speciale periode voor nieuwelingen geschrapt doordat we vonden dat er te weinig nieuwe aanwas was. De eerste periode die mensen de kans geeft om een concessie dit jaar opnieuw bij te werken blijft wel behouden.
  • Tegelijkertijd wordt het maximaal aantal concessies per gebruiker (alleen voor de eerste week) verhoogt van drie naar vier concessies. Na de eerste week mogen er meer concessies worden gekozen, maar hou rekening met de nieuwe/andere gebruikers. Ga dus niet alle overgebleven concessies 'claimen'.
  • Verder wordt het samenwerksysteem met onder andere de gele colorboxjes geschrapt om de procedure duidelijker te maken.
  • Vorig jaar waren er enkele gebruikers die vlak voor de nieuwe dienstregeling nog niet hun concessie hadden bijgewerkt, dat willen we dit jaar voorkomen door gebruikers een week van te voren te laten aangeven wanneer ze klaar denken te zijn. Dit is vrijblijvend, maar wel zullen we een reminder sturen wanneer we niets vernemen van de desbetreffende gebruiker. Drie dagen voor 10 december mogen andere gebruikers de concessie overnemen wanneer we niets van de gebruiker die de concessie zou bijwerken vernomen hebben.
  • Overige details staan op de inschrijflijst zelf, die hier te vinden is: [wiki]Overleg categorie:Stads- en streekvervoer 2018[/wiki].
Naast de inschrijflijst hebben we nog drie wijzigingen die we graag bekend willen maken voor de nieuwe dienstregeling.
  1. We willen het woordje ringlijn uit de titel schrappen. Dit woord heeft sinds de komst van de Ubocht symbolen niet echt meer een functie, daarnaast maakt het schrappen van het woord het zoeken eenvoudiger.
  2. Nu een iets meer gevoelig punt dat al eens vaker ter discussie is gekomen hier in het wikigedeelte. Het gaat over lijnen splitsen bij een concessiewisseling waarbij slechts kleine wijzigingen zijn of waarbij alleen de vervoerder wijzigt. Frank en Fogeltje hadden vroeger als regel dat het per concessie/gebied hetzelfde systeem gehanteerd moest zijn en dat we wijzigingen die in het verleden zijn gedaan zo laten als het is. Echter, willen we als wikibeheer wat eenduidiger zijn op de wiki. Alleen een concessiewisseling is in vervolg geen reden meer om een pagina te splitsen, dit komt ook de leesbaarheid van de geschiedenis ten goede. In sommige concessies zijn er pas een jaar later grote wijzigingen geweest en daardoor is er een extra zinloze pagina die één jaar overbrugt aangemaakt. Wanneer je wel een lijnpagina moet splitsen is een gevoelskwestie en afhankelijk van de situatie, we gaan daarom hier geen extra richtlijnen voor opstellen. Vragen over het splitsen kun je stellen op het forum of aan het wikibeheer.
  3. Naast de patroontijden voor treinseries gaan we ook de vertreksporen toevoegen aan de stationspagina's.
Mochten er nog vragen en/of onduidelijkheden zijn dan kan je hieronder reageren of het wikibeheer een PB sturen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Inschrijfprocedure dienstregeling 2018 en andere wijzigingen

Bericht door Suus »

Ik ben tegen het toevoegen van de perronsporen bij de perrontijden. Heb je wel eens op een vertrekstaat van een gemiddeld station gekeken, niet zelden een grote puinhoop door alle spoorafwijkingen twee dagen per week.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Inschrijfprocedure dienstregeling 2018 en andere wijzigingen

Bericht door Meltrain »

Mwa, de tijden willen ook nog wel eens per dag enigszins verschillen.
Over het algemeen hebben treinen gedurende de dag dezelfde vertreksporen en voor die enkele uitzondering hebben we de disclaimer. :wink:

Ik ben verder op zich voorstander van het schrappen van "Ringlijn", maar betekent dat dat heel veel oude pagina's hernoemd moeten worden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Inschrijfprocedure dienstregeling 2018 en andere wijzigingen

Bericht door regenmaker »

Ja, dat klopt dat kan mooi meegenomen worden bij het aanpakken van de voormalige lijnen. Lijkt me dus handig eerst op de huidige lijnen te focussen. Let wel op de doorverwijzingen, want het woord ringlijn is in het verleden niet overal consequent gebruikt waardoor pagina's bij hernoeming kunnen overlappen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
DingeZ
Berichten: 454
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Inschrijfprocedure dienstregeling 2018 en andere wijzigingen

Bericht door DingeZ »

Ik vraag mij af waar precies de grens ligt voor wanneer een lijn een nieuwe hoort te krijgen. Een kleine routewijziging? Het schrappen van een paar haltes? Een kleine verlenging? Een inkorting? Ik snap de regel en vind het ook geheel nutteloos om een lijn een nieuwe pagina te geven als deze inhoudelijk niet of nauwelijks wijzigt, maar als een derde van de route geschrapt wordt vind ik het een moeilijker verhaal.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Inschrijfprocedure dienstregeling 2018 en andere wijzigingen

Bericht door regenmaker »

Dat is precies het punt. Als de route tussen A en B voor 1/3e wijzigt maar A en B dus niet dan lijkt het mij een mooi moment om een nieuwe pagina aan te maken. Zeker als de geschiedenis al vrij lang is op de oude pagina.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten