Verouderde langeafstandsbussen

Hier worden eventuele richtlijnen en aankondigingen kenbaar gemaakt en eventueel besproken. De geldende richtlijnen zijn op de wiki zelf te vinden.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door regenmaker »

Beste wikigebruikers,

Als wikibeheer zien we al geruime tijd dat de kwaliteit van de langeafstandsbussen te wensen over laat. We hebben een tijd geleden afgesproken dat buslijnen elk jaar voor 1 juli uit de categorie verouderd gehaald moeten worden. Vorig jaar is dit niet gelukt voor de langeafstandsbussen en zijn de bussen verplaatst naar de categorie status onbekend.

Inmiddels zijn we een jaar verder en opnieuw staat de categorie:Verouderde langeafstandsbuslijnen vol met buslijnen net zoals de categorie:Status onbekend . Daarom hebben we besloten om nu een harde ultimatum in te stellen. Indien voor 1 juli 2019 niemand bereid is gevonden om alle bussen up-to-date te maken vóór 1 augustus 2019 dan gaan we over tot het verwijderen van alle langeafstandsbuslijnen.

Redenen hiervoor zijn dat deze lijnen zeer regelmatig wijzigen, niet tot het reguliere ov behoren en al geruime tijd slecht worden bijgehouden.

Eventuele vragen kunnen in dit topic worden gesteld.

Namens het wikibeheer van OVNL,

Regenmaker
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door umbusko »

Ik vind het persoonlijk wel heel nuttig dat bij een station te vinden is of er ook een bushalte voor langeafstandsbussen bij ligt. Al is het maar omdat ik anders geen idee zou hebben. En met name ook die (eventueel verouderde) lijnen, omdat op de site van Flixbus bijvoorbeeld alleen een reisplanner is te vinden. Maar ja, ik heb dus ook geen idee hoe je dat up to date zou moeten krijgen.

En wat te denken van bijvoorbeeld DB IC-Bus? Die is een stuk makkelijker bij te houden dan al die Flixbussen die om de maand wijzigen - daar is immers gewoon informatie over te vinden per lijn op de website van DB - en wat DB betreft net zo goed OV als een ICE.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door Aking »

regenmaker schreef:Indien voor 1 juli 2019 niemand bereid is gevonden om alle bussen up-to-date te maken vóór 1 augustus 2019 dan gaan we over tot het verwijderen van alle langeafstandsbuslijnen.
Want wat is het probleem met enkele/ een deel van de bussen?

Het lijkt me dat als, zeg Umbusko, de DB IC-lijnen wil bijhouden, hij dat niet voor niets hoeft te doen als Mikos of Hainje de FlixouiEurobusdingessen niet wil doen? (A)
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door regenmaker »

Aking schreef:Want wat is het probleem met enkele/ een deel van de bussen?
Als je een deel wilt bijhouden vind ik dat ook prima. Geef dan aan welk deel je wilt bijhouden. Maar dan ga ik er wel vanuit dat het volgend jaar ook weer wordt bijgehouden. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door Aking »

Nou ja, ik wil heel weinig met bussen natuurlijk, maar je was vrij stellig in je alles heul d'n tijd.

En het zou natuurlijk geweldig zijn als dezelfde persoon het volgend jaar weer doet, maar door dat nu al als eis te stellen heb je de kans dat je jezelf in je vingers snijdt en iemand het niet wil doen omdat hij/zij/het nog geen idee heeft wat ie dan dan met het leven doet.

Wederom zou het mij zelf in ieder geval afschrikken om nu al een "belofte" voor volgend jaar te doen...
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door regenmaker »

Anders lopen we volgend jaar weer tegen exact hetzelfde probleem aan, hetgeen ik nu alweer zie gebeuren voor o.a. Berlijn/Hamburg en de Langeafstandsbussen. Huibe was ooit enthousiast begonnen met het aanmaken van heel veel langeafstandsbussen, maar als niemand het dan overneemt als hij vertrekt dan moeten we gewoon hard zijn en het werk op de wiki terugdringen. Ik vind het prima als je iets toevoegt maar dan moet het wel actueel blijven. Vorig jaar was ik nog aardig, nu is het de laatste waarschuwing wat betreft de langeafstandsbussen. ;)

Maar als umbusko de DB IC-bussen wil bijwerken, graag zelfs.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door umbusko »

Met alleen praten schieten we weinig op natuurlijk, dus ik heb een voorzetje gedaan en de Tsjechische bus Praha-Amsterdam aangepast. Inclusief hernoeming van de pagina omdat tegenwoordig naar Sloterdijk gereden wordt i.p.v. P+R Zeeburg. Verder heb ik van de vervoerder "RegioJet" gemaakt; dat is een dochterbedrijf van "Student Agency" dat eerst als vervoerder stond aangegeven. Ik hoop dat dit zo goed is. :Y

Verder nog iets dat mij opviel: het is natuurlijk handig om te weten hoe actueel de informatie is. De dienstregeling die ik kon vinden is geldig tot 5 november 2019, dus dat heb ik er in de bewerkingssamenvatting bijgezet. Het zou fijn zijn als er een plek is waar je dat standaard aan kunt geven, of als iedereen het er bij het bewerken bij wil schrijven (bewerkt volgens DRGL geldig per/tot).
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door umbusko »

Aking schreef:Nou ja, ik wil heel weinig met bussen natuurlijk, maar je was vrij stellig in je alles heul d'n tijd.
Laten we ook even vooropstellen dat ik dit alleen doe uit nieuwsgierigheidsoogpunt en niet omdat ik met die bussen wil reizen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door Hainje »

Mijn idee: zet op de betreffende stationspagina de vermelding dat er internationale bussen vertrekken, waar deze halte staat en welke bedrijven er stoppen. Met een linkje naar de boekingspagina van de betreffende busboer. Onderhoudsvriendelijk en je laat je bezoekers toch weten dat de optie er is.
🍉
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door umbusko »

Ik heb inmiddels ook de andere bus van RegioJet (Praha-London) gedaan. Met een dienstregeling die geldig is tot 14 augustus 2020, dus dat is voorlopig geregeld. :D
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door umbusko »

Ik ben hier eens wat dieper ingedoken en heb inmiddels ontdekt dat je via de site van het busstation in Praag scans van papieren dienstregelingen kunt opvragen: zodra je een reis plant, staat er in de rechterkolom een link naar een PDF-je. Heel nuttig natuurlijk! :D

Maar ik loop ook tegen een probleem aan: volgens deze PDF's, en ook volgens de tabellen met actuele vertrek- en aankomsttijden, zie hier, hebben de bussen soms meerdere lijnnummers. Het meestal zescijferige nummer in de kolom "Linka" bevat een officieel :?: lijnnummer, maar in de kolom met bestemming staat soms nog een nummer. Dit komt ook niet overeen: zo heet lijn 000373 van Flixbus naar Amsterdam in de beschrijving N67. Ik weet uit eigen ervaring dat zescijferige lijnnummers in Tsjechië en Slowakije regelmatig gebruikt worden voor streekbussen en internationale bussen. Dat nummer staat er dan ook op. Kortom, wat moet ik hiermee? Suggesties zijn welkom.

De bussen van RegioJet die ik had aangepast zijn hier te vinden als lijn 000540 en lijn 000010. Die heb ik dus de benaming lijn 540 en lijn 10 gegeven, ondanks dat op de site van RegioJet geen lijnnummers gebruikt worden, maar nu twijfel ik of dat oké was. De dienstregeling van lijn 000373/N67 staat hier, hier staat de lijn dus ook aangeduid als 000373/N67. :roll:
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door umbusko »

regenmaker schreef:
Maar als umbusko de DB IC-bussen wil bijwerken, graag zelfs.
Omdat je het zo lief vroeg, heb ik dat inmiddels gedaan. :wink:

Via http://portal.idos.cz en http://portal.cp.sk kun je praktisch alle dienstregelingen uit Tsjechië resp. Slowakije als PDF downloaden. :D De bussen die daarheen gaan kan ik dus ook bijwerken of invoeren en dat zal ik de komende dagen proberen te doen. Voor bussen die een andere kant op gaan heb ik geen idee of dit net zo handig kan, dus daar doe ik nog even geen uitspraken over. En over volgend jaar ook niet, eerst maar eens kijken of ik hier wat mee kan. :P
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door Durashift »

:pos: Goed bezig.

Ik heb even op de site van Eurolines gekeken naar dienstregelingen in PDF. Niet te vinden. Die hele site werkt amper, naar mijn idee. Een reis naar Berlijn plannen lukte mij in ieder geval niet. :N
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door regenmaker »

Vorige keer was er ook al discussie over de lijnen van Eurolines, dat deze slecht bij te werken waren. Wat vinden jullie ervan als we de Eurolines lijnen verwijderen?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door diederickx »

Gooi je dan niet te veel kind met te weinig badwater weg? Is het niet beter te wachten tot Eurolines is geïntegreerd in Flixbus?
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door umbusko »

Wat mij betreft laat je ze ook liever (voorlopig) staan. Het is al lastig genoeg om lijnen bij te werken als je weet waar je naar op zoek bent, maar vanuit het niets is het natuurlijk al helemaal een ramp. Zo heb ik bijvoorbeeld in die PDF's een Eurolines-lijn Praag-Lille gevonden. En inderdaad, als het allemaal Flixbus wordt dan merken we het vanzelf wel, denk ik.

Wat betreft de lijnen met dubbele lijnnummers: ik heb nu maar een educated guess gedaan naar wat in Nederland het belangrijkste lijnnummer is en dat vooraan gezet. De N367/413 heb ik bijvoorbeeld ingevoerd onder lijnnr=N367/413 en lijncat=367. Is er een mogelijkheid om deze bus óók in de categorie met lijnen 413 te krijgen? (Nog een lijncat=314 toevoegen werkte niet.)
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door regenmaker »

Ik vind het prima om ze nog even te laten staan, zolang we geen niet-actuele/foutieve informatie op de wiki laten staan. De deadline van 1 augustus blijft wel staan.

Ik zou overigens alleen het nummer dat in Nederland wordt gecommuniceerd gebruiken (in titel etc) en alleen een korte opmerking op de pagina maken dat in Tsjechië de bus onder een ander lijnnummer rijdt.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door umbusko »

Dat wil ik best doen zodra ik dat zeker weet; alleen heb ik geen idee wat waar gecommuniceerd wordt. (Wordt in Nederland wel iets gecommuniceerd, behalve wellicht een papiertje op de bus? :') ) In die PDF's is dus vaak sprake van twee nummers.
Zolang ik dat niet weet, zet ik liever beide nummers in de titel; dan verschijnen tenminste ook beide nummers in de automatische tabellen van de stationspagina's. Als je dan ergens zeg een lijn 231 vindt die naar Maastricht zou moeten rijden en je kijkt op de stationspagina van Maastricht, dan zie je daar tenminste N84/231 staan. Op de pagina heb ik het nu inderdaad zo gedaan als je beschrijft: ik noem de lijn N84 met een korte opmerking dat het in Tsjechië 231 is. (Maar die bus gaat halverwege natuurlijk niet van papiertje wisselen, dus wat er din de praktijk op staat weet ik ook niet.)
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door Daantje »

Is het niet mogelijk om ze wel te laten bestaan maar dan niet zichtbaar voor niet ingelogde gebruikers? Dan zijn ze er wel nog om bij te kunnen werken als er duidelijkheid over komt maar zaaien ze geen verwarring bij het algemene publiek.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door Statler Rail »

Ik wil eventueel nog wel helpen met lange-afstandsbussen; ik heb alleen geen ervaring met zo'n wiki dus dan moet ik eerst uitvinden hoe het werkt. Bovendien is mijn tijd erg beperkt.

Aangezien ik precies weet wat, waar en wanneer rijdt, is het voor mij niet zo moeilijk om een overzicht te hebben. Overigens wijzigen die FlixBus-lijnen in beginsel slechts 2 keer per jaar, maar je hebt sommige lijnen die een piek- en dal-periodes kennen voor vakanties en juli/augustus. Ook wisselen de Franse lijnen in de regel in september naar de winterdienstregeling, terwijl Duitse pas in november wisselen. Nederlandse lijnen gaan ook pas in november, maar met lagere frequenties vanaf september.
umbusko schreef:Dat wil ik best doen zodra ik dat zeker weet; alleen heb ik geen idee wat waar gecommuniceerd wordt. (Wordt in Nederland wel iets gecommuniceerd, behalve wellicht een papiertje op de bus? :') ) In die PDF's is dus vaak sprake van twee nummers.
Zolang ik dat niet weet, zet ik liever beide nummers in de titel; dan verschijnen tenminste ook beide nummers in de automatische tabellen van de stationspagina's.
Die gekke Tsjechische lijnnummers lijken mij iets wat daar intern in Tsjechie gebruikt wordt, maar het zijn in ieder geval geen FlixBus-nummers en ze worden dan ook nergens bij FlixBus gebruikt. Wat mij betreft zijn die nummers dus niet erg relevant.
In het Flix-nummersysteem worden lijnnummers eigenlijk altijd met minimaal 3 tekens weergegeven. Bijvoorbeeld "N84", waarbij de N betekent dat het een nachtlijn is. Lage nummers krijgen indien nodig een 0 ervoor als het nummers anders korter dan 3 tekens is, bijvoorbeeld lijn "075" of "056". Soms wordt er ook nog een "L" (voor Linie of line) voorgezet.

In principe kan je aan het nummer ook zien tot welke regio de lijn behoort, al zijn daar ook uitzonderingen door lijnen die ooit gewisseld zijn en hun oude nummer behouden hebben. 0-399 zijn Duitse lijnen en 800-849 zijn Benelux.

Wat betreft de Eurolineslijnen zou ik niet teveel moeite doen. Dat lost zich vanzelf wel op.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door umbusko »

Alle hulp is welkom! :D

Als je geen zin hebt in het onder de knie krijgen van de wiki ben ik ook allang blij als je de informatie op een andere manier naar mij kunt opsturen; dan kan ik het wel op de wiki zetten. Dat gaat me inmiddels al een stuk beter af. (Liefst ook met een “geldig tot”, zodat ik erbij kan zetten wanneer de lijn opnieuw gecheckt moet worden.)

Hoe kom je aan je informatie? Is dat ergens intern (en mag je dat dan delen) of is dat op een plek waar iedereen bij kan?

Ik zal de titels van de pagina’s met een N, zoals N84 en N367, wel weer terugveranderen. Dan laat ik het bij een opmerking op de pagina zelf over het Tsjechische lijnnummer. De lijnnummers 10 en 540 van RegioJet zal ik laten staan.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door regenmaker »

Je kan op een eigen pagina bijvoorbeeld bijhouden hoe ver je bent met controleren en tot wanneer de dienstregeling geldt: klik.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door umbusko »

Dank! Dat is misschien inderdaad wel nuttig! :)
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door Globetrotter »

Het beheer van de langeafstandsbusverbindingen van en naar Nederland en België heeft de afgelopen tijd bij mij gelegen (in overleg met Regenmaker heb ik ook het deel van Huibe overgenomen). Ik lees nu toevallig dit topic, maar had, voordat dit topic geopend werd, graag even geïnformeerd willen worden over dit ultimatum. Omdat dit niet gebeurd is, hierbij een openbare reactie.
De reden waarom het bijwerken van de pagina's achter is gebleven, is omdat de dienstregelingen de afgelopen tijd steeds moeilijker vindbaar zijn geworden (mede vanwege het verdwijnen van de dienstregelingen van de website van Meinfernbus).

In het opbouwen en bijhouden van de verschillende pagina's heeft heel, heel veel tijd en werk gezeten. Het zou uiteraard zonde zijn als deze informatie verloren gaat.

Ik denk dat we wat betreft de Eurolines- lijnen even af moeten wachten wat de overname van Eurolines door Flixbus gaat betekenen voor het lijnennet en aan de hand van de publieke informatie van Flixbus (die is beter dan Eurolines) een eind kunnen komen.

Wat betreft het huidige netwerk van Flixbus is de medewerking van Statler Rail zeker welkom. Hij weet immers het beste hoe het huidige netwerk eruit ziet. Misschien kunnen umbusko, Statler Rail en ondergetekende samenwerken om de pagina's binnen twee maanden op orde te krijgen (umbusko, ik wil je wat betreft het ontwerpen van pagina's best helpen en/ of voorbeelden aandragen).

Het meeste werk zit hem in het bijhouden van de verschillende ritten en routes (en daarmee de frequenties per lijn) per dag. Voor de toekomst is het misschien een goed idee om per lijn alleen maar de haltes aan te geven en de frequenties buiten beschouwing te laten.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door regenmaker »

Nog even een reactie van mijn kant.
Globetrotter schreef:De reden waarom het bijwerken van de pagina's achter is gebleven, is omdat de dienstregelingen de afgelopen tijd steeds moeilijker vindbaar zijn geworden (mede vanwege het verdwijnen van de dienstregelingen van de website van Meinfernbus).
Indien de dienstregelingen niet meer goed te raadplegen zijn dan zit ik meer te denken aan een oplossing die Hainje voorstelt. Gewoon een verwijzing op stations- of haltepagina naar de vervoerder/boekingspagina.
Globetrotter schreef:In het opbouwen en bijhouden van de verschillende pagina's heeft heel, heel veel tijd en werk gezeten. Het zou uiteraard zonde zijn als deze informatie verloren gaat.
Ik zou ook graag de informatie behouden, maar als die jaar op jaar niet wordt bijgehouden dan heeft dat natuurlijk weinig zin. Dit is niet het eerste jaar dat ik heb gewaarschuwd. Ik vind het meeste prima indien het goed wordt bijgehouden, als dat niet meer kan door ontbreken van informatie dan moeten we gaan nadenken over andere oplossingen. Zeker als verschillende mensen zeggen het te willen bijwerken maar het een jaar later nog niet is gedaan.

In de categorie langeafstandsbussen staan 'slechts' 112 lijnen. Dat lijkt me prima te doen in een half jaar, dat komt ongeveer neer op ongeveer 4 langeafstandsbussen per week bijwerken. Die 112 langeafstandsbuslijnen komen toch al vrij dicht in de buurt van de 94 lijnen die de concessie GD telt (worden elk jaar door één persoon binnen ongeveer twee weken gedaan). In de categorie verouderde langeafstandsbussen staan 'slechts' 29 lijnen en dan nog eens 14 lijnen in de categorie Status onbekend. Als we die 43 uit de categorieën nog moeten bijwerken voor 1 augustus dan is dat ongeveer 5 per week.
Globetrotter schreef:Het meeste werk zit hem in het bijhouden van de verschillende ritten en routes (en daarmee de frequenties per lijn) per dag. Voor de toekomst is het misschien een goed idee om per lijn alleen maar de haltes aan te geven en de frequenties buiten beschouwing te laten.
Dan kunnen we beter het plan van Hainje uitvoeren. Want als ik zie hoeveel routevarianten er per lijn soms zijn, dan is dat vrij weinig zeggend.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten