Verouderde langeafstandsbussen

Hier worden eventuele richtlijnen en aankondigingen kenbaar gemaakt en eventueel besproken. De geldende richtlijnen zijn op de wiki zelf te vinden.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door umbusko »

Wat vinden jullie van deze pagina's?

Lijn 128
Lijn 180
Lijn 820
Lijn 1304
Lijn 1924

Met behulp van het programma dat ik geschreven heb, is het denk ik goed te doen om de pagina's up to date te brengen met de precieze routes en de frequenties - al dan niet in een tabel - van de verschillende soorten ritten per januari 2020. Uitzonderingen (zoals ritten die met kerst opeens wel of opeens niet rijden) neem ik in principe niet op. Geschiedenis en voormalige lijnen correct krijgen is veel meer werk.

Wellicht kan het met die tabellen nog wat handiger, maar bij gebrek aan ervaring daarmee heb ik een zo simpel mogelijke tabel genomen. Nu lijnen ze bijvoorbeeld niet allemaal precies hetzelfde uit; en de 9 regels bij lijn 820 zouden misschien leesbaarder zijn wanneer ze opgesplitst waren in 4+5.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door Globetrotter »

Ik denk persoonlijk dat zo'n extra tabel met de frequentie per dag alleen nuttig is als lijnen bijvoorbeeld op dag 1 de ene richting en op dag 2 de andere richting oprijden.
Bij lijnen die iedere dag 1 rit in beide richtingen rijden, wordt die informatie eigenlijk al getoond in de frequentietabel die we al hadden.

Ik heb trouwens een poging gedaan om jouw stappenplan voor Python te gebruiken om je te kunnen helpen, maar tot op heden is het nog niet gelukt.
Heb je assistentie bij het bewerken van deze lijnen nodig?
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door umbusko »

Ik heb inderdaad inmiddels bij alle (tot nu toe bijgewerkte) lijnen zo'n tabelletje gezet. Bij lijnen die iedere dag 1 rit in beide richtingen rijden is dat inderdaad dubbelop, maar de meeste lijnen rijden niet iedere dag of op andere dagen heen en terug of met een hoop verschillende routes. Het leek mij handig om dan maar overal zo'n tabel te zetten om consistent te blijven. Dat vind ik zelf wel zo overzichtelijk en het maakt het ook makkelijker om in de toekomst aanpassingen door te voeren.

Voorlopig denk ik dat het me wel gaat lukken om de huidige lijnen van een update te voorzien qua tabel en routestrip. Er ligt echter nog een hoop werk bij het bewerken van voormalige lijnpagina's en geschiedenis, inclusief het consistent maken van de haltenamen bij voormalige lijnen (volgens de standaard die ik gaandeweg aan het ontwikkelen ben), het opsplitsen van pagina's wanneer haltes met automatische tabellen (en dat zijn ze bijna allemaal) niet meer werden bediend of juist werden toegevoegd, etc. Ook hoort bij het consistent maken van de haltenamen het hernoemen van veel (ook huidige) lijnpagina's; daar ben ik voorlopig ook nog niet mee bezig. En het zou fijn zijn als meerdere mensen Python actief krijgen, zodat ik straks niet in mijn eentje om de zoveel maanden alle lijnen hoef te controleren. :wink: Genoeg werk dus, alle hulp is welkom. :D

Overigens ben ik bij de update de meldingen "tussen X en Y mag niet met deze lijn gereisd worden" en "bij deze halte wordt alleen gestopt als minstens 60 minuten voor vertrek een kaartje gekocht is of als iemand wil uitstappen" aan het verwijderen, puur omdat ik ze niet kan checken. Voel je echter vrij om dat soort informatie weer toe te voegen, als je er een bron voor hebt.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door umbusko »

Globetrotter schreef: Ik heb trouwens een poging gedaan om jouw stappenplan voor Python te gebruiken om je te kunnen helpen, maar tot op heden is het nog niet gelukt.
Overigens: licht vooral even toe waar je strandt. Ik ben absoluut geen computerexpert, maar misschien kan ik (of iemand anders) helpen. :)
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door TLP »

Ik had je bericht op 31 december ook al gezien, maar doordat ik de afgelopen weken in het bijzonder relatief druk was/niet lekker in mijn vel zat kwam ik nog niet toe aan een reactie. Bij deze dus. Ik reageer aan de hand van enkele citaten:
(Voor die logische naam hanteer ik: Plaats, Halte en indien er meer bushaltes bij een halte zijn, wat vrij vaak voorkomt bij grote stations, een straat- of haltenaam tussen haakjes. Bij vliegvelden zet ik het hele vliegveld in de "Plaats", bijvoorbeeld "Köln/Bonn Flughafen", en zo komt het dan ook in de verkorte route voor de automatische tabellen.)
Ik vind het hele vliegveld in de "Plaats" een beetje onwennig: gevoelsmatig zou ik liever waar mogelijk de haltenaam zien die door de lokale vervoerder gebruikt wordt, zoals bij het grootste deel van de buslijnen op de wiki gedaan wordt. Zo zou bijvoorbeeld Schiphol, Airport dan mijn voorkeur hebben boven Schiphol Airport, Plaza.
Daarbij moet ik wel zeggen dat de langeafstandsbussen als een andere modaliteit dan de reguliere stads-/streekbussen gezien kunnen worden, afhankelijk van welke factoren als bepalend gezien worden. En omdat je dus van afzonderlijke modaliteiten zou kunnen spreken, zou dat ook kunnen pleiten voor een andere notatie van de haltenamen.
Bovendien zou het wikibotje ook aanpassingen kunnen doen indien gewenst om alles nog meer consistent te maken. Uiteindelijk denk ik dan ook dat de beslissing over de notatie van de haltenamen bij het wikibeheer ligt en dat in een later stadium het een en ander in richtlijnen vastgelegd kan worden, waarna eventueel met behulp van het wikibotje alles consistent gemaakt kan worden.
Dit programma kan allicht nog beter gemaakt worden. (Iedere rit afzonderlijk met daaronder de geldigheid en daaronder de tijden zou wellicht beter zijn, maar dat is wat lastiger te programmeren. Eventueel zouden daar dus ook de coderingen van de beginhaltes bij kunnen. Enzovoorts enzovoorts.) Maar voorlopig voldoet het denk ik.
Ik schat in dat ik ondanks dat ik met wat moeite het getoonde bestand grotendeels kan begrijpen toch veel energie moet investeren om op deze manier de langeafstandsbussen bij te gaan werken. Mogelijk geldt dit ook voor andere gebruikers. Wanneer je de tijd hebt zou ik wel aanraden om verder te werken aan je programma waarbij je onder andere de genoemde verbeteringen opneemt, dat kan op de langere termijn ook helpen om de langeafstandsbussen goed bij te kunnen blijven werken.
Ik heb inderdaad inmiddels bij alle (tot nu toe bijgewerkte) lijnen zo'n tabelletje gezet. Bij lijnen die iedere dag 1 rit in beide richtingen rijden is dat inderdaad dubbelop, maar de meeste lijnen rijden niet iedere dag of op andere dagen heen en terug of met een hoop verschillende routes. Het leek mij handig om dan maar overal zo'n tabel te zetten om consistent te blijven. Dat vind ik zelf wel zo overzichtelijk en het maakt het ook makkelijker om in de toekomst aanpassingen door te voeren.
Ik vind zo'n tabelletje prima om door te voeren omdat veel lijnen inderdaad ongelijke frequenties per route/richting hebben op de verschillende dagen. Voor de langere termijn zou ik aanraden om hiervan een netter sjabloon te maken in de vorm van een Dynamic Page List, zo'n lijst staat bijvoorbeeld op vrijwel alle stationspagina's met huidige treinseries. Maar daar zou ook iemand met veel verstand van sjabloontechniek (Regenmaker/Daniel/Ardan?) naar kunnen kijken.

Tot slot: je ideeën lijken over het algemeen prima, wel denk ik dat de drempel voor anderen om mee te helpen op dit moment nog wat hoog is. Daarbij lijkt het vooralsnog veel werk om alles ook op de langere termijn goed bij te houden, ook gezien de beperkte groep gebruikers die écht geïnteresseerd is in (het bijwerken van) langeafstandsbussen. Maar ik vind op basis van wat je tot nu toe laat zien het een goed idee om dit project de komende tijd nog een kans te geven, dus ik hoop dat het binnenkort echt op gang komt zodat mensen die nu sceptisch zijn misschien zelfs nog enthousiast worden over de langeafstandsbussen. *bus*
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door Globetrotter »

umbusko schreef:
Globetrotter schreef: Ik heb trouwens een poging gedaan om jouw stappenplan voor Python te gebruiken om je te kunnen helpen, maar tot op heden is het nog niet gelukt.
Overigens: licht vooral even toe waar je strandt. Ik ben absoluut geen computerexpert, maar misschien kan ik (of iemand anders) helpen. :)
PB
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door michiel71 »

umbusko schreef: Wil je dit ook kunnen? :D Wat moet je doen? Het is heel simpel:
  • Installeer Python
  • Download de data via https://transitfeeds.com/p/flixbus/795
  • Pas de verwijzingen naar de bestanden in mijn programma aan, zodat ze linken naar de locatie van de bestanden op je eigen computer. Gebruik je nieuwe data, vergeet dan niet om deze links weer eenmalig aan te passen.
The Python Planner: A complete beginner's guide to building Python programs in 30 minutes a day (English Edition) €0
Afbeelding
iamthedutchdude
Berichten: 950
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door iamthedutchdude »

Even een vraagje hier, aangezien jullie er toch mee bezig zijn: Is het van belang dat bij alle langeafstandsbussen naast bijv. Flixbus ook de vervoerder (bijv het failliete Lanting reizen) genoemd wordt? Ticketverkoop e.d. is tenslotte allemaal in handen van Flixbus en de daadwerkelijke vervoerder verandert met grote regelmaat. Door bijv. enkel Flixbus te benoemen wordt het makkelijker de pagina's bij te houden.

Edit: extra vragen verwijderd.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door umbusko »

Of het "van belang" is, mag iedereen zelf weten, maar ik denk dat er wel interesse voor kan zijn. En het is lastig te vinden als je niet weet waar je moet zoeken (en achteraf al helemaal niet meer), dus ik heb het er graag bij staan. Weet je meteen vanuit welk land de lijn gereden wordt.

Er is een hoop lastig aan het bijhouden van de pagina's, maar zolang de lijn rijdt is de vervoerder er daar niet één van. Gewoon even een paar ritten in de app aanklikken.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door umbusko »

Uit het ontwikkelingen-topic:
Globetrotter schreef:Vanaf morgen zijn er interessante wijzigingen in het netwerk van Flixbus
Even over de wiki:
  • Er is ook een nieuwe dataset verschenen, dus ik zal proberen de wiki wat bij te werken de komende dagen, al heeft het nu toch al het verkeer plat ligt weinig haast. (Alle lijnen die beginnen met een letter had ik al naar 2020 geactualiseerd, dus daar moet het nu redelijk snel kunnen, hoop ik. Dit wordt in ieder geval de "test" (voor mij) om te zien of het bijwerken van de pagina's in deze vorm op deze manier te doen is. Daar kom ik later op terug.) Alsnog blijft het een beetje behelpen, omdat het dus niet helemaal duidelijk is wat wel en niet rijdt. En sommige van de nieuwe lijnen staan er nog niet in.
  • De lijnen met "gewone" nummers zal ik daarna actualiseren (voor heel 2020, dus dat is iets meer werk).
  • Goed nieuws is ook dat ik een dataset heb gevonden van BlaBlaBus waar inmiddels ook data van 2020 in staan (eerdere sets leken nieuw te zijn, maar bevatten alleen data van 2019). Zie hier. Dus op termijn moet het ook mogelijk zijn die lijnen aan de wiki toe te voegen. :D De set is net iets anders gestructureerd, dus daar zal ik even op moeten studeren.
  • De twee lijnen van Ecolines lijken me niet veranderd te zijn, maar ik weet niet hoe ik dat goed kan checken. Als iemand daar ideeën over heeft, deel ze! :P
N.B. Ik heb momenteel ook veel andere dingen te doen, dus ik doe geen beloftes over snelheid. :P
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door regenmaker »

Fijn dat iemand dit voor zijn rekening wil nemen! Bedankt.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door Globetrotter »

umbusko schreef:Uit het ontwikkelingen-topic:
Globetrotter schreef:Vanaf morgen zijn er interessante wijzigingen in het netwerk van Flixbus
Even over de wiki:
  • De lijnen met "gewone" nummers zal ik daarna actualiseren (voor heel 2020, dus dat is iets meer werk).
  • De twee lijnen van Ecolines lijken me niet veranderd te zijn, maar ik weet niet hoe ik dat goed kan checken. Als iemand daar ideeën over heeft, deel ze! :P
N.B. Ik heb momenteel ook veel andere dingen te doen, dus ik doe geen beloftes over snelheid. :P
Het netwerk van Ecolines zal ik wel even dubbelchecken en bijwerken! Dit doe ik deels door in de timetable van Ecolines het huidige begin- en eindpunt in te tikken en dan bij de geboden reismogelijkheid op (i) Detailed te drukken. Daarna vouwt zich een dialoogje uit met alle tussenstations.
Vaak kijk ik dan buiten op de bus om de begin- en eindpunten nog even te controleren.

De komende tijd zal ik voor de Flixbus lijnen die ontbreken ook de wiki proberen aan te vullen en alle lijnen voorzien van onderaannemers met daarbij tussen haakjes de landcodes (indien het een niet-Nederlandse onderaannemer betreft) waar de onderaannemer gevestigd is.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door umbusko »

Ik denk dat het beter zou zijn om voor de onderaannemers aparte Wikipagina's te maken (voor sommige is dat al het geval). Informatie over het land waar de onderaannemer gevestigd is kan dan op die pagina, dan hoeven de landcodes niet in de infobox. Dat maakt de infobox iets rustiger.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door umbusko »

Nu de boel weer wat gaat rijden ben ik aan het kijken of ik weer wat orde op de wiki kan maken. Ik heb het nu een tijdje aangekeken met die langeafstandsbussen en het blijft ingewikkeld. De laatste gepubliceerde dataset van Flixbus is van 8 januari. Zonder data is het lastig controleren wat er rijdt, want ik moet "toevallig" de rit uit de reisplanner of actuele vertrektijden zien te halen en dan nog op verschillende plaatsen zoeken om tussengelegen haltes, lijnnummer en onderaannemer vast te kunnen stellen.

Het controleren of een bepaalde lijn nog rijdt is zo nog wel te doen, omdat ik weet waar ik op moet zoeken. Lijnnummer, haltes en onderaannemer zijn dan wel te achterhalen. Zonder wat al op de wiki staat zou dit al veel lastiger zijn, dus daar helpt de wiki enorm!

Wat ik echter niet goed voor elkaar krijg, is betrouwbare informatie over frequenties achterhalen. Die veranderen continu (7x/week, 5x/week, 4x/week, 7x/week, nog eens een extra rit rondom de feestdagen, je snapt het idee...) en wijzigingsdata zijn al helemaal niet te achterhalen. Ook met de data (die te sporadisch gepubliceerd worden om dekkend te zijn) blijft het vaak onduidelijk en ik weet ook niet of alle tabellen met frequenties die ik eerder heb gemaakt wel volledig betrouwbaar zijn. Daar wil ik dus eigenlijk vanaf.

Het lijkt mij wel nuttig om een globaal onderscheid te maken tussen 1x/week, 1x/dag en meerdere ritten per dag (dat zijn ongeveer de drie categorieën), maar veel verder dan dat wil ik niet gaan. Bij de lijnen met een paar ritten per week (bijv. 1924) mogen de rijdagen wel blijven staan; dat maakt het ook makkelijker om te controleren of zo'n lijn nog rijdt. Maar die lijnen die voortdurend wisselen van 4x/week naar 5x/week, dagelijks, 5x/week of van 2x/dag naar 1x/dag, 2x/dag, 0-1x/dag, dat betrouwbaar bijhouden is niet te doen.

Als iemand anders meer details heeft en een pagina bij wil houden, be my guest. Maar anders gaan die tabellen met frequenties er wat mij betreft uit en komt er een standaardtekst voor terug. Als iemand hier gedachten over heeft, hoor ik het graag!
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door Globetrotter »

Persoonlijk zou ik nog even een aantal weken wachten totdat we iets meer trend kunnen zien in welke lijnen er na deze periode weer wekelijks vaste ritten hebben. Het aantal ritten per lijn per week/ weekend verschilt nogal de laatste tijd en is niet altijd vergelijkbaar met de week ervoor. Zo komen er bijvoorbeeld voor morgen ineens weer nieuwe lijnen/ ritten bij of worden er ineens weer lijnen opgestart/ verlengd.

Wat betreft lijn 1924 zie ik hem tot nu toe 1x/ week een retourrit maken. Nacht ma/di Boekarest - Nederland en donderdagochtend weer terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten