Verouderde langeafstandsbussen

Hier worden eventuele richtlijnen en aankondigingen kenbaar gemaakt en eventueel besproken. De geldende richtlijnen zijn op de wiki zelf te vinden.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door Globetrotter »

Het aantal langeafstandsbuslijnen is dan misschien niet zo groot. De tijd die je kwijt kan zijn om de routevarianten en dagen waarop gereden wordt, te achterhalen, kan erg lang zijn. Bij een openbare busconcessie is alle data vrij makkelijk vindbaar. Bij langeafstandsbuslijnen is dit niet altijd makkelijk vindbaar.
Statler Rail schreef:Lokquote
umbusko schreef:Lokquote
Ik heb vertrouwen in het enthousiasme van Statler Rail en umbusko. Het lijkt me goed om met z'n drieën te kijken of de langeafstandsbuslijnen op de wiki van een update kunnen voorzien. Hoe denken jullie hierover?

Mocht het bijhouden van de langeafstandsbuslijnen niet slagen (omdat de informatie bijvoorbeeld niet goed genoeg vindbaar blijkt te zijn), dan is het idee van Hainje een optie. Daarbij is het misschien nog interessant om ook te melden naar welke steden deze verbindingen vanaf de stations worden aangeboden (hierbij laten we de frequenties en dagen waarop gereden wordt, los).
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door umbusko »

Júíst als overzichtelijke data online ontbreekt, zie ik voor deze pagina's een meerwaarde, zowel voor de routes als voor de frequenties en, bij niet al te vaak rijdende lijnen, de globale tijden. Informatie die ik snel kon achterhalen heb ik voor een groot deel al bijgewerkt, die 29+14 lijnen (dat waren er meer :wink: ) zijn voor het grootste gedeelte lijnen van Eurolines. Maar daar hebben we het al over gehad: gewoon even afwachten, omdat Flixbus dat gaat overnemen. Dan merken we het vanzelf.

Statler Rail wees me er in een privébericht op dat de data van Flixbus openbaar zijn en via o.a. het NDOV-loket als open data worden aangeleverd, bijvoorbeeld hier. Nou heb ik zelf nauwelijks programmeerervaring (een piepklein beetje ooit gedaan), maar met een handig programmaatje kun je gewoon de data per lijn exporteren (en in geval van nood zou je het misschien zelfs nog handmatig kunnen doen). Dan is alles natuurlijk ook prima bij te werken. Dus daar heb ik wel vertrouwen in. :Y

Vorige week ben ik uit nieuwsgierigheid in Nijmegen even gaan kijken bij de bushalte, toen ik toch onderweg was naar het station, en daar heeft Flixbus een haltevertrekstaat hangen (waar als geldigheidsdatum april 2019 onder stond). Als data niet te vinden zijn, en dan denk ik dus vooral aan data van Eurolines, is het misschien een optie om "veldonderzoek" te doen en bij haltes zelf te kijken (mits Eurolines ook aan vertrekstaten doet natuurlijk). De meeste haltes liggen bij stations, forumleden zitten in het hele land en het hoeft niet vaak te gebeuren. Maar dat is meer een laatste middel. Ter illustratie, de Flixbushaltevertrekstaat van Nijmegen:
Afbeelding

Dan nog het punt tijd. Ik wil hier graag aan meehelpen, ondanks dat langeafstandsbussen 1. mijn expertise niet zijn en 2. ook niet mijn voornaamste interesse zijn. De komende twee weken heb ik het echter nog bijzonder druk met andere dingen die ik voor de zomer moet afronden. Daarna hoop ik zo'n twee weken "vrij" te zijn (en dus wat meer tijd te hebben) voordat ik ook echt op vakantie ga. Met opmerkingen als "dit gebeurt jaar op jaar (niet)" kan ik weinig - vorig jaar was ik hier immers nog niet actief - en omdat ik er nog een beetje in moet komen, gaat het nog niet bijzonder snel. Maar stukje bij beetje wil ik hier wel aan meehelpen. :Y
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door regenmaker »

Prima, als jullie dit van plan op korte termijn op te pakken dan kan ik nog wel een jaar over mijn hart strijken. :mrgreen:

Dus bij deze volgend jaar 1 juli 2020 is dan de definitieve deadline. Ik zal een controle houden per 1 januari 2020 als tussenstand. Maar dan kunnen in ieder geval alle Flixbuslijnen per 1 augustus 2019 in orde zijn. De rest in de categorie verouderd zal ik dan op status onbekend zetten.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door Milco »

Ik vind het qua bijwerken wel een hele mooie samenwerking zo op deze manier! :pos:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door umbusko »

Ik ben net op weg naar het station in Mt even langs de halte “De Groene Loper” gelopen. Er staat een bord met alle vervoerders (Centrotrans Eurolines, Eurolines, IC Bus, KLM en Semi Tours) en er hangt een dienstregeling ... maar alleen van IC Bus helaas. -o-

In de reisplanner van Eurolines vind ik soms een bus naar Sarajevo, maar welke lijn en waar hij stopt etc. gaan we op deze manier voorlopig niet achterhalen.

EDIT: die Semi Tours heeft wel geholpen, want hier staat een dienstregeling http://www.semitours.be/holandija/red-voznje/. Geen lijnnummer, maar wel duidelijkheid!
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door umbusko »

Nog meer duidelijkheid! Niet alleen Semi Tours, maar ook Centrotrans rijdt tussen Bosnië en Herzegovina, België en Nederland. En ik heb zowaar een dienstregeling gevonden: http://www.centrotrans.com/uimages/Info ... elgija.pdf. :D (Er staat 2018, maar de link hiernaar was een bericht van maar een paar maanden geleden).

De twee vervoerders lijken samen te werken, maar desondanks verschillende dienstregelingen op verschillende dagen te rijden. Het enige dat niet terug te vinden is, zijn lijnnummers. Op de wiki staan ze nu nog als o.a. 225, 226, 227 en 228, maar dat kan ik nergens vinden.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door Globetrotter »

Die twee werken inderdaad samen. Ik ga weleens in Utrecht op donderdagavond kijken naar de rit naar Sarajevo. Zowel Centrotrans als Semi Tours ben ik daarop tegengekomen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door umbusko »

Is dat altijd maar één rit of zijn het er twee? Op donderdag zie ik in deze dienstregelingen namelijk een rit Antwerpen-Rotterdam-...-Sarajevo van Centrotrans en een rit Rotterdam-...-Sarajevo van Semi Tours met dezelfde tijden in Nederland en nagenoeg dezelfde tijden in Bosnië en Herzegovina. Maar er staat niet aangegeven dat een bepaalde vervoerder slechts in bepaalde weken rijdt.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door Globetrotter »

De bus die de rit van donderdagavond rijdt, heeft achter het raam een bordje staan met daarop Antwerpen - Sarajevo. Ik denk dus dat het maar één bus. Ik vermoed eigenlijk niet dat er met twee bussen zo'n grote afstand als lijndienst wordt gereden.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door umbusko »

Dat zou ik inderdaad ook niet verwachten. Maar de dienstregelingen zijn niet helemaal consistent; op sommige dagen niet alleen met net iets andere tijden, maar zelfs met andere stopplaatsen! Bovendien geeft Semi Tours als enige een rit naar Groningen aan, al is het dan weer niet duidelijk of dat de rit via Orasje of die via Bihac zou moeten zijn (of beide?), en om het extra lastig te maken heb ik nog wat meer alternatieve routes en tijden (maar alleen richting Nederland/België :X ) gevonden in de vorm van Gold Tours http://www.goldtours.ba/holandija. :mrgreen:

Ik trek mijn woorden in: er is helemaal niet meer duidelijkheid. :') Maar ik geloof wel dat er IETS is. :Y
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door Statler Rail »

Semi Tours en Centrotrans zijn allebei partners van Eurolines. Ze rijden de lijn in een soort pool. Bedenk ook dat Bosnie buiten de EU ligt en er daardoor andere regels gelden dan voor internationale lijnen binnen de EU. Ook deze lijn zou door de overname van Eurolines in de toekomst naar Flix moeten gaan, dus duidelijkheid komt er in de toekomst wel. :wink:
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door regenmaker »

Ik vind dat er voor de langeafstandsbussen weinig activiteit plaatsvindt op de wiki. Elke keer wordt er moord en brand geschreeuwd om de lijnen te behouden maar als niemand ermee aan de slag gaat dan houdt het een keer op. Er is alleen een kleine opleving waarneembaar wanneer ik iets in dit topic post.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door TLP »

Ik zat er al over na te denken om een soortgelijk bericht te plaatsen, maar omdat ik dacht "het is nog een half jaar tot 1 mei, laat ik misschien heel even wachten", had ik dat nog niet gedaan. :P

Ik kan je bevinding volledig onderschrijven. Ik heb nog een poging gedaan om in ieder geval de huidige lijnen wat op te knappen, dat is ook gebeurd, maar dan zijn er nog al die voormalige lijnen waarvan ik niet meer zo goed weet waar ik moet beginnen. Periodes die niet duidelijk zijn, plaatsnamen, landcodes en haltenamen die inconsequent zijn, paginanamen die in diverse gevallen niet volgens de standaard zijn. Dan rijst ook bij mij de vraag: is het nog nuttig om de langeafstandsbussen op de wiki te behouden?

De langeafstandsbusmarkt is nu eenmaal behoorlijk opportunistisch: onregelmatige frequenties; verbindingen die te pas en te onpas worden toegevoegd en weer worden opgeheven, het hoort er allemaal bij. Daar komt bij dat ik bij één van de grootste aanbieders van dit moment, FlixBus, geen flauw idee heb hoe ik daar de dienstregeling van die buslijnen op kan vragen. Als ik op hun site een busreis probeer te plannen, bijvoorbeeld van Amsterdam naar Boekarest, dan kan ik niet eens de rechtstreekse verbinding uit dat advies krijgen die wel volgens de wiki zou bestaan. Wel verbindingen op de meest krankzinnige tijden (toegegeven, wat wil je ook op zo'n lange afstand), maar ook met bepaald geen comfortabele overstappen. Ik heb in ieder geval geen interesse om om 04:30 uur een overstap van 2,5 uur te maken op Brussel-Noord. Hoe veel mensen zouden daar wel interesse in hebben, zeker zij die ook nog onze wiki bezoeken?

Oké, ik had Regenmaker toegezegd om contact op te nemen met Statler Rail over de data van de busroutes die hij in zijn bezit heeft - heb ik niet gedaan - maar wel omdat ik tegen die berg van pagina's aanliep met al die gebreken. Ook heb ik geen contact gezocht met andere gebruikers die aan de langeafstandsbussen hebben gewerkt, maar zij hebben ook niet uit zichzelf aan de pagina's gewerkt, zeker niet gedurende de afgelopen anderhalve maand. Dan verlies ik ook de motivatie om aan dit project te werken. Want laten we wel wezen: om de langeafstandsbuslijnen van bestaanswaardige kwaliteit te voorzien moet er naar mijn mening te veel gebeuren om dit in enkele weken voor elkaar te krijgen.

Ik herinner mij een voorstel van Hainje om in het sjabloon van de betreffende busstations te verwerken van welke maatschappij er langeafstandsbuslijnen stoppen. Dat is nog wel te doen: je hoeft alleen periodiek op de site van de ondernemingen te kijken of zij een bepaalde plaats nog aandoen en dat te controleren met het plannen van een reis, dan ben je daar redelijk snel klaar mee. Maar het bijhouden van complete langeafstandsbuslijnen op de wiki zie ik niet meer zitten: te veel werk en het levert naar mijn idee te weinig op.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door Globetrotter »

Laat ik beginnen met het feit dat het nog geen mei 2020 is en dat de manieren waarop informatie publiekelijk kan worden aangeboden (vanuit de vervoerders) tot die tijd nog kan veranderen (wat weer van invloed kan zijn op de manier waarop we informatie op de wiki kunnen tonen).

Wat betreft de huidige informatiebronnen van bijvoorbeeld Flixbus biedt de Flixbus app een goed overzicht van de vertrektijden per dag en per station.
Door het ontbreken van echte overzichtspagina's bij de vervoerders, is het misschien ondoenlijk om de pagina's te blijven bewerken in de vorm waarin dat nu gedaan wordt.
Omdat Flixbus e.a. wel een wezenlijk onderderdeel zijn geworden van het ov- aanbod in Nederland en België, vind ik wel dat we dit op de een of andere manier op de wiki moeten laten terugkomen.

Een tussenoplossing lijkt mij bijvoorbeeld om op de een of andere manier aan te geven welke aanbieder welke lijnen allemaal rijdt, maar van het weergeven van de frequenties af te stappen (het ontbreken van informatie over frequenties vanuit de vervoerders is nu namelijk de grootste reden waarom de pagina's niet goed bijgewerkt kunnen worden). Hierdoor heeft de reiziger in ieder geval een idee welke reismogelijkheden er allemaal zijn en is de informatie die op de wiki wordt getoond altijd accuraat.

Ik vind het geen probleem om het maken van dit soort overzichten voor mijn rekening te nemen (dit overzicht heb ik in de loop der tijd buiten de wiki om bij kunnen houden).
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door umbusko »

Er staan ook twee berichten op de wiki; die kopieer ik eerst maar even voor ik zelf aan een reactie begin.
Bys1 schreef: Ik zie weer allerlei berichten over langeafstandsbussen voorbijkomen en wil bij deze toch even op de kwestie reageren. Ik heb in het verleden nog weinig met die bussen gedaan maar wil nu toch proberen hieraan bij te dragen. Ik denk wel dat het belangrijk is om op de wiki een vorm van informatie over langeafstandsbussen te behouden, temeer omdat overzichtelijke informatie bij de vervoerders zelf ontbreekt. Het onderhouden hiervan is natuurlijk een tweede en ik denk dat het daarbij belangrijk is dat een grote groep mensen (en niet twee of drie mensen zoals volgens mij nu het geval is) aan de lijnen werkt. Een idee om dit uit te voeren is als volgt:
Elke buslijn wordt ten minste één keer per jaar bijgewerkt. Als een buslijn meerdere keren per jaar wijzigt is dat niet bij te houden. Als oplossing stel ik voor een stukje met "Laatst bijgewerkt: ..." toe te voegen op elke pagina.
Elk jaar komt er een soort "inschrijving" net als bij de Nederlandse busconcessies waarbij gewoon iedereen die dat wil zich kan inschrijven om een deel van de bussen bij te werken.
Alle langeafstandsbussen worden dan in een categorie "bij te werken langeafstandsbussen" geplaatst en eruit gehaald wanneer ze zijn bijgewerkt, zodat er een goed overzicht is wat er moet gebeuren en zo iedereen op zijn eigen tempo kan bijwerken wat hij wil.
Indien nodig zijn de inschrijvingen per vervoerder of per regio.
Het moeilijke bij langeafstandsbussen is volgens mij het opzoeken van de informatie. Ik denk dat het makkelijkst gewoon is om informatie op te vragen bij de vervoerder. Zelf heb ik begin dit jaar al eens met Paulusma gebeld om de dienstregeling van lijn 804 (Leeuwarden - Lens/Lille) op te vragen, die zij i.o.v. Flixbus rijden. Hierbij is het wel zo dat ik alleen wist dat die lijn door Paulusma gereden werd omdat ik zelf die bus regelmatig zag rijden.
Misschien is het handig om de frequenties gewoon helemaal achterwege te laten zodat je alleen een overzicht van de routes hebt. Aangeven van de frequenties heeft bij langeafstandsbuslijnen vaak toch geen meerwaarde. De meeste bussen gaan toch maar één of twee keer per dag en het is vaak onregelmatig (verschillende dienstregelingen per dag). Daarbij geven we toch geen tijden aan en moet de reiziger de reis sowieso elders nog plannen. De buslijnen op de wiki zijn dan ook voornamelijk om een overzicht te hebben van de gereden routes - welke lijnen zijn er, op welke plaatsen stopt welke buslijn, hoe kom ik van mijn huis naar de andere kant van Europa en waar rijdt die bus langs.
Het belangrijkste is in elk geval dat een grote groep mensen bereid is om dit bij te houden. Hoe meer mensen zich inschrijven, hoe minder iedereen hoeft te doen. Ikzelf ben dan ook wel bereid om hieraan mee te helpen.
Groet, Bys1 (overleg) 2 nov 2019 11:22 (CET)
TLP schreef:Dit bericht was me eerder al opgevallen, maar ik wil toch nog mijn mening hierover geven. Toen Globetrotter op het forum stelde dat de dienstregeling van Flixbus goed opvraagbaar is via de app, was mijn eerste gedachte: misschien kunnen de lijnen dan toch makkelijk bijgehouden worden op de wiki. Zelfs de onderaannemers kunnen makkelijk nagezocht en eventueel opgebeld worden, want die staan in de app bij iedere rit vermeld. Al is het wel zo dat de routes van iedere lijn worden gegeven vanaf de halte die bekeken wordt. Dat betekent dat een lijn altijd in twee richtingen moet worden bekeken, wat bovendien bemoeilijkt wordt doordat sommige lijnen nabij het eindpunt geen lokaal vervoer toestaan, en daarom volgens mij voor het gemak maar buiten beschouwing worden gelaten. Al zou dat opgelost kunnen worden door de dienstregeling vanaf het andere eindpunt van de lijn te bekijken (in de hoop dat bepaalde routevarianten niet over het hoofd worden gezien).
Echter hebben we het nu alleen over Flixbus. Bij de andere vervoerders (Eurolines, Ouibus/Blablacars etc.) heb ik nog geen idee hoe daar de dienstregeling goed opgevraagd kan worden. Je zou kunnen stellen dat het bijhouden van Flixbuslijnen op de wiki voldoende zou kunnen zijn, omdat Flixbus een uitgebreid netwerk biedt. Echter zou het een completer (en naar mijn idee ook eerlijker) beeld geven als ook andere exploitanten van langeafstandsbussen worden opgenomen op de wiki.
Dan is vervolgens de vraag wat voor meerwaarde de langeafstandsbussen überhaupt voor wikigebruikers en -bezoekers hebben. Natuurlijk zullen de pagina's van de langeafstandsbussen beter bekeken worden als ze goed bijgehouden zijn. Maar als ik alleen al naar mezelf kijk zou ik niet snel van zo'n bus gebruik maken: de bussen zijn weliswaar goedkoop, maar traag en op de lange afstand vind ik ze meestal slecht zitten en kan ik niet goed slapen. Dit is althans mijn ervaring met een aantal lange groepsreizen (van 8 tot 18 uur) die ik door de jaren heen heb gemaakt. Het OVNL-beheer heeft volgens mij toegang tot data van de kijkcijfers op de pagina's en daarnaast een overzicht van eventuele vragen die over een bepaald onderwerp gesteld zijn, al kan ik mij niet zo voorstellen dat enorm groot zal zijn, vanwege de comfortredenen die ik genoemd heb en de wisselende kwaliteit van de langeafstandsbuslijnen op deze wiki.
Er vallen mij twee uitspraken in het bericht van Bys1 op. De eerste: "Als een buslijn meerdere keren per jaar wijzigt is dat niet bij te houden." Daar ben ik het niet mee eens als de grote wijzigingsmomenten van een vervoerder voorspelbaar zijn. De lijnen van Flixbus wijzigen volgens Statler Rail bijvoorbeeld in november en april. Als daarvoor op tijd een inschrijflijst wordt geplaatst en deze wordt uitgelicht op de hoofdpagina (net zoals bij het stads- en streekvervoer gebeurt) moet dat bij te houden kunnen zijn. Lukt dat niet, omdat er te weinig gebruikers zijn om de lijnen bij te werken, dan zie ik ook de meerwaarde van het bijhouden niet zo in.
De tweede uitspraak: "hoe kom ik van mijn huis naar de andere kant van Europa". Daar is de wiki oorspronkelijk niet voor bedoeld. Een uitbreiding naar Europa zou leuk zijn, maar om dat van echt van nut te laten zijn zouden naar mijn idee zo veel mogelijk Europese langeafstandsbuslijnen moeten worden toegevoegd, ook de lijnen die niet in Nederland of België stoppen, en daarnaast zo veel mogelijk Europese intercity-, nacht- en hogesnelheidstreinen moeten worden toegevoegd, inclusief de pagina's van de haltes en stations waar deze diensten stoppen. Alleen dan lijkt mij schaalvergroting naar Europa zinvol omdat je de wiki dan op een soortgelijke manier als voor reizen binnen Nederland kunt gebruiken als navigatiemiddel. Uiteraard heeft dat alleen zin als al die diensten worden bijgehouden, met het huidige gebruikersaanbod een ambitieuze, zo niet onmogelijke klus.
Tenslotte wil ik nog kwijt dat ik denk dat bij alle langeafstandsbusroutes (net als bij het gros van het reserveringsplichtige openbaar vervoer) er veel vaker vanuit de verbinding wordt gedacht dan vanuit het netwerk: reizigers plannen een reis van A naar B, boeken hun reserveringen en besteden verder weinig aandacht aan welke lijnen ergens stoppen, buiten dat ze altijd op zoek zijn naar de juiste bus. Een netwerkgedachte lijkt mij bij lage frequenties ook niet zo zinvol, want de kans is daardoor groot dat waardevolle aansluitingen toch niet bestaan (zie bijvoorbeeld mijn bericht in het topic op het forum). Maar laat die netwerkgedachte nu net de reden zijn waarom wij als wiki de reisinformatie van vervoerders die wel vanuit een netwerk denken zo goed kunnen aanvullen. Als dat netwerk er in de praktijk echter niet is zie ik de meerwaarde van onze wiki voor die lijnen ook niet zo.
Overigens denk ik dat zowel mijn bericht als dat van Bys1 naar het forum gekopieerd zou kunnen worden en dat de discussie daar verder gevoerd kan worden, maar dan moet Bys1 wel weer toegang tot het forum krijgen om daar mee te kunnen discussiëren.
Groet, Tlp (overleg) 6 nov 2019 18:06 (CET)
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door umbusko »

Wat mijn eigen activiteit betreft: het probleem was niet zozeer dat ik niet zou willen meehelpen, maar dat ik inderdaad niet goed zag waar te beginnen. Een aantal lijnen heb ik zelf ingevoerd: die van RegioJet (Praha-Amsterdam en Praha-London) en die van KLM. Van deze lijnen zijn volledige dienstregelingen te vinden; dat is handig. Deze probeer ik ook zo af en toe eens te controleren.

Wat het bijhouden betreft: op mijn pagina op de wiki houd ik bij aan welke lijnen ik gewerkt heb, wanneer de pagina's zijn bijgewerkt en, indien bekend, wanneer de dienstregeling zou kunnen wijzigen. Die laatste data sla ik ook zelf als "herinnering" op, zodat ik een melding krijg dat ik er even naar moet kijken. Voor lijnen waarvan de wijzigingsdatum niet bekend is, zou het dan inderdaad wenselijk zijn om ze eens in de zoveel tijd even te controleren.

Brengt mij op een vraag aan regenmaker: die data die je tot je beschikking hebt om in terug te zoeken, is dat alleen regulier OV of staat FlixBus daar ook in? Dit met name omdat bij dit soort willekeurig wijzigende lijnen al snel wijzigingen op een "onbekend moment" optreden.

Wat de app van FlixBus betreft: heel fijn. :D Eindelijk eens een beetje (!) fatsoenlijke informatie. Vooral de actuele vertrektijden helpen heel erg: daar staan alle haltes in met tijden (kijk bij vertrek én bij aankomst en je hebt de hele rit compleet), lijnnummer en vervoerder.
Dit geeft mij een idee om lijnen te kunnen actualiseren, al is het nog niet fantastisch. Je kunt één dag vooruit kijken, wat betekent dat als je gedurende een week iedere dag even bij de actuele vertrektijden kijkt, je een goed beeld hebt van de lijn.

Als proef ga ik deze week op de komende manier de FlixBuslijnen die Maastricht aandoen actualiseren: 1. Ik houd de betreffende lijnen voor mezelf een week bij. 2. Ik pas de informatie aan en geef ik in mijn eigen overzicht aan wanneer ik de lijn bewerkt heb. Wil ik eerder al deels aan een pagina werken, dan plaats ik een "Meebezig"-sjabloon.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door regenmaker »

Ik hou alleen de data van reguliere ov-bedrijven bij. Maar flixbus heeft wel degelijk data: http://data.ndovloket.nl/

Zelf zou ik voorstellen om eerst alleen flixbus bij te houden en de overige langeafstandsbussen te verwijderen. Volgens mij levert flixbus alleen al genoeg werk op.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door Meltrain »

Levert dat niet de schijn van een voorkeursbehandeling op?
Als in: door het bijwerken van alleen Flixbus maken we indirect reclame voor dat bedrijf en als we de andere bedrijven niet benoemen, kan dat de schijn van een partijdigheid wekken.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door TLP »

Dat heb ik ook (iets minder direct) proberen duidelijk te maken in mijn geciteerde bericht op de overlegpagina van regenmaker, al vroeg ik me wel af of een korte verantwoording op de pagina van de langeafstandsbussen voldoende zou zijn om dit op te lossen. Maar ik ben geen jurist of communicatieadviseur, dus een gefundeerd oordeel kan ik niet geven hierover. Afhankelijk van of iemand zo'n oordeel wel kan geven kan ik mijn standpunt over de langeafstandsbussen wijzigen: als het experiment van umbusko slaagt en hij handvatten kan geven om het bijwerken van de bussen efficiënter uit te voeren wil ik wel meehelpen met het bijwerken van de lijnen van Flixbus. Als duidelijke argumenten komen waarom het uitsluitend bijwerken van de lijnen van Flixbus te veel partijdigheid wekt dan vind ik dat het behoud van de langeafstandsbussen op de wiki nogmaals overwogen moet worden, door de eerder door mij aangedragen argumenten (onder andere in mijn geciteerde bericht op de overlegpagina van regenmaker).

Overigens hoop ik daarnaast op de mening van twee vaste gebruikers in het topic "Ontwikkelingen internationale langeafstandsbussen".
michiel71 schreef:lokquote
Statler Rail schreef:lokquote
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door umbusko »

regenmaker schreef: Zelf zou ik voorstellen om eerst alleen flixbus bij te houden en de overige langeafstandsbussen te verwijderen. Volgens mij levert flixbus alleen al genoeg werk op.
Sommige andere vervoerders zijn, zoals ik al schreef, wel bij te houden; en dan denk ik in eerste instantie aan de twee lijnen van RegioJet, de drie van KLM en de twee IC-bussen van DB. Dat soort lijnen zou ik dus behouden. Voor lijnen waar dat ingewikkelder bij is zou ik in plaats van verwijdering eerder pleiten voor een soort algemene overzichtspagina waar de (summiere) informatie op komt die we wel hebben.
Voor de lijnen naar Bosnië-Herzegovina bijvoorbeeld waar we het eerder over gehad hebben zou dat een soort algemene lijnpagina "Nederland/België - Bosnië-Herzegovina" kunnen zijn, met daarop (bekende) haltes en vervoerder(s). Als de routes en frequenties niet bekend zijn, kan dat eventueel met een soort tabelletjes zoals we ze gebruiken bij belbuslijnen die een heel gebied bedienen. Dat lijkt me ook vrij onderhoudsvriendelijk. Zodra er meer informatie beschikbaar komt, kan zo'n pagina altijd worden uitgebreid.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door Globetrotter »

De bedrijven die maar een paar lijnen van en naar Nederland en België hebben, zijn inderdaad prima bij te houden.

Wat overblijft zijn de lijnen van Eurolines. Omdat Eurolines is overgenomen door Flixbus, lijkt het me goed om de lijnen van Eurolines gewoon op de wiki te laten staan (het gebeurt immers nooit dat lijnen die voormalig zijn, van de wiki verwijderd worden) en af te wachten wat Flixbus met het netwerk van Eurolines gaat doen.

@Umbusko, Als je wat zaken omtrent vertrektijden van Maastricht of andere plaatsen wilt weten, bericht mij dan gerust even. Wellicht kunnen we elkaar aanvullen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door Hainje »

Meltrain schreef:Als in: door het bijwerken van alleen Flixbus maken we indirect reclame voor dat bedrijf en als we de andere bedrijven niet benoemen, kan dat de schijn van een partijdigheid wekken.
Zou iemand daar überhaupt wakker van liggen? Deze toko blijft een ding van hobbyisten, dus als die hobbyisten zin hebben om zich volledig te storten op het netwerk van Flixbus, wie gaat ze dan tegenhouden?
🍉
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door TLP »

Globetrotter schreef:Wat overblijft zijn de lijnen van Eurolines. Omdat Eurolines is overgenomen door Flixbus, lijkt het me goed om de lijnen van Eurolines gewoon op de wiki te laten staan (het gebeurt immers nooit dat lijnen die voormalig zijn, van de wiki verwijderd worden) en af te wachten wat Flixbus met het netwerk van Eurolines gaat doen.
De meeste lijnen van Eurolines hebben wel een flinke opknapbeurt nodig. Ik zou alleen zo gauw niet weten waar onduidelijke informatie als de periodes waarin de lijnen hebben gereden te vinden is.
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door michiel71 »

TLP schreef:Ik zou alleen zo gauw niet weten waar onduidelijke informatie als de periodes waarin de lijnen hebben gereden te vinden is.
Een lijst van vertrektijden per bus en per halte (inclusief historie) van Flixbus vind je op transitfeeds.com/p/flixbus/795
Laatste feed: 10 oktober 2019. Let op: De werkelijke vertrektijden zijn +60 minuten

Een lijst van vertrektijden per bus en per halte van Ouibus/BlaBlabus vind je op transitfeeds.com/p/idbus/519
Laatste feed: 27 september 2019.

Een timetable van Europese lange afstandsbussen vind je in Simplex Fernfahrplan 2019-04

Meer informatie over voornamelijke Duitse Fernbussen vind je op http://www.fernbusliniennetz.de

Aanvragen en afgegeven vergunningen voor internationaal busvervoer vind je in het Kiwa register
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Verouderde langeafstandsbussen

Bericht door Meltrain »

michiel71 schreef:*Heel veel interessante links*
Aha, volgens mij dient zich nog een vrijwilliger aan. :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast