Korte Wiki vragen

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door cassie127 »

De Duitse notatie van eigenlijk elke trein is ICE/EC/IC/RJX/RB/RE/IRE [spatie] [Lijn-/ritnummer]. Lijkt mij raar als wij hier dan ineens afwijken van de notatie die ze daar voor praktisch alle treinen gebruiken. Enige uitzondering zijn de S-Bahnen. Hier staat het lijnnummer officieel direct na de S (dus zonder spatie).
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Chrysa »

RB/RE zijn in Duitsland op de voertuigen altijd zonder spatie, en op de borden meestal ook.

Dit is OVinNederland trouwens.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

Ik kan het ook niet helpen, maar Arriva doet het zonder spaties. RE18, maar in Limburg ook RS11, RS12, RS15, RS18. Voor het Nederlandse gedeelte lijkt het mij dus correct zonder spaties.

Voor het Duitse gedeelte heb je misschien gelijk, maar alle Duitse treinseries staan op de wiki zonder spatie. Dus als je de boel wilt gaan aanpassen, moeten al die pagina's aangepast worden. Anders wordt het inconsistent. Dan heb ik persoonlijk liever consistent geen spatie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door ArrivaBas »

Het probleem is dat Duitsland zelf ook verre van consistent is met spaties in de lijnnummers. In de dienstregelingtabellen die DB zelf uitgeeft staan de lijnnummers wel met een spatie, maar een dienstregeling voor dezelfde lijn is bij het Verkehrsverbund meestal zonder spatie.
De RE5 tussen Wesel en Koblenz zal bij DB in het spoorboekje als RE 5 staan, maar bij bijvoorbeeld de VRS (Verkehrsverbund Rhein-Sieg) staat hij in de lijndienstregeling net als op de voertuigen als RE5. Gezien het feit dat een spatie in veruit de meeste bronnen achterwege wordt gelaten is het wat mij betreft het meest consistent als de spatie in het lijnnummer niet terugkeert op de wikipagina's.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door cassie127 »

Maar als je een reis dan weer online plant van DB heb je die spatie vervolgens wel weer. Aangezien alles bij Fernverkehr ook met een spatie tussen het soort trein en het nummer is lijkt mij dat ook de bedoeling.

Zie ook Bayern waar dit jaar lijnnummers zijn ingevoerd en waar de officiële aanduiding in de flyers hierover ook met een spatie is. Ook op het regionalverkehrsplan van heel NRW staat ieder lijnnummer met een spatie. Net zoals op de lijnennetkaarten Schleswig-Holstein en Niedersachsen en op de websites van de meeste vervoerders. Daarnaast staan op de Duitse Wikipedia de meeste lijnen ook met spaties aangegeven.

Uiteindelijk ziet de reiziger in veel gevallen dus juist het nummer met de spatie ertussen. De nieuwere schermen op de perrons/stations tonen de lijnnummers ook met spatie.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

En wat is nu het doel van deze discussie? De informatie op de wiki klopt gewoon, het is slechts een kleine layout issue in mijn ogen. Ik zie alleen een hoop werk om het aan te passen. Kort gezegd, ik vind het allemaal prima als het maar consistent is, maar volgens mij zijn er urgentere topics om op te pakken zoals langeafstandsbuslijnen actualiseren of verouderde buslijnen omzetten in de standaard.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Etienne »

... <knip> ... of verouderde buslijnen omzetten in de standaard
Alwaar ik gisteren aan begonnen ben en heb bij lijn 1 meteen 6 pagina's weggegooid, die min of meer dubbel waren.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

Ik wilde graag bij de stations aan de Miljoenenlijn informatie over busbediening toevoegen. Dat lijkt me wel relevant, aangezien ze nog steeds bediend worden, al is het toeristisch. Ik was al begonnen met Spekholzerheide, maar ik zie nu dat dat eerder al eens gedaan is en dat deze info ook weer verwijderd is. Daarom vraag ik nu maar even hier: is het goed als ik dit toch weer toevoeg (en uiteraard onderhoud)?

Persoonlijk zou ik trouwens ook de pagina Kerkrade West hernoemen naar en laten verwijzen naar Spekholzerheide in plaats van andersom.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

Moeten we voormalige stations die door museumlijnen worden gebruikt dan niet uitrusten met een ander sjabloon dan voormalige station?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door waldo79 »

Alleen is het afgezien van het centrale opstappunt vaak niet mogelijk bij een museumspoorlijn op elke halte onderweg spontaan in te stappen. In die zin stukken minder flexibele aansluitingen op het overig OV dan reguliere stations.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

Bij de Miljoenenlijn kon dat in ieder geval wel altijd, alleen door corona een tijd niet.
regenmaker schreef: za 27 nov 2021, 20:48 Moeten we voormalige stations die door museumlijnen worden gebruikt dan niet uitrusten met een ander sjabloon dan voormalige station?
Misschien wel een goed idee. Misschien een tweede sjabloon "museumspoorlijnstation"? Dat zou dan zowel op huidige als op voormalige stations die bediend worden door museumspoorlijnen als tweede infobox toegevoegd kunnen worden?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Meltrain »

waldo79 schreef: za 27 nov 2021, 21:51 Alleen is het afgezien van het centrale opstappunt vaak niet mogelijk bij een museumspoorlijn op elke halte onderweg spontaan in te stappen. In die zin stukken minder flexibele aansluitingen op het overig OV dan reguliere stations.
Pre-Corona was dat altijd wel mogelijk, als was er geen garantie dat je ook weer terug kon keren op het station waar je ingestapt bent. ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

Ik heb nu een sjabloon MuseumStationInfo aangemaakt (+ beschrijving) en deze getest op de pagina Simpelveld. Ik heb nu wel netjes de twee infoboxen onder elkaar staan (na een kleine aanpassing aan het sjabloon GesStationInfo), maar de pagina begint nu met een witregel en ik heb geen idee waarom. :s

Als we besluiten om dit sjabloon in te voeren, zou het misschien wel leuk zijn om de afbeelding van een gestileerde plan V te vervangen door een gestileerd stoomlocje. :)
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door fogeltje »

Een Plan V is inmiddels ook historisch.
"Een touringcar is geen bus"
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

Dat is waar. :mrgreen:
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

Ik heb de witregel weg weten te halen en heb Gesstationinfo sjabloon op verborgen gezet. Op zich gaat het om exact hetzelfde station, dus waarom we dan twee sjablonen moeten laten zien?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Meltrain »

fogeltje schreef: zo 28 nov 2021, 16:19 Een Plan V is inmiddels ook historisch.
Maar rijdt op geen enkele museumlijn. ;)
Ik steun de suggestie van umbusko. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

regenmaker schreef: zo 28 nov 2021, 17:27Op zich gaat het om exact hetzelfde station, dus waarom we dan twee sjablonen moeten laten zien?
Enige wat me nu opvalt is dat de informatie over de opening en sluiting voor reguliere reizigersdienst daardoor verloren gaat, maar dat zou nog toegevoegd kunnen worden aan het museumstation-sjabloon allicht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

Ik zal dat inderdaad aan het museumstationsjabloon toevoegen, net als verkorting en FE-code. Ex-vervoerder hoeft niet per se lijkt me, want dat doen we bij huidige stations ook niet. Bij het gewone stationssjabloon zal ik een optie reisinformatie2 toevoegen voor eventuele reisinformatie van een museumlijn en dan hebben we alles wel afgedekt denk ik.

Dank trouwens Regenmaker! Ik zie dat de witregel in mijn sjabloon zat. :@ En slechts 1 sjabloon weergeven lijkt mij uitstekend.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

Wat betreft de vraag over het toevoegen van buslijnen, lijkt me prima als je dat goed bijhoudt voor de museumspoorlijnen. Daar heeft het in mijn ogen meer nut dan elk voormalig station dat ooit heeft bestaan. Wellicht kunnen we dan ook een stoomtreinsymbool in de routestrip plaatsen?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Meltrain »

Lijkt me een leuk idee. :D
Maar hoe gaan we om met stations die nu aan een museumspoorlijn liggen, maar nooit een echt station geweest zijn? Om een voorbeeld te geven: de bushalte Port Zelande ligt vlak bij het gelijknamige station van de RTM, maar op die plek heeft voor 1996 nooit een meter spoor gelegen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

Dat kan dan ook best onder de museumstations vallen, toch? Gewoon uitleggen in de tekst op de pagina hoe het zit. :Y
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door TLP »

Bij de aankomende wijzigingen gaat lijn 340 in Amstelland-Meerlanden alleen nog tussen Haarlem en Uithoorn rijden, net als tussen 2015 en 2017.

Mag ik voor de nieuwe pagina de titel omdraaien:

Lijn 340 Uithoorn Busstation - Haarlem Station

of moet ik de oude pagina hernoemen met jaartallen:

Lijn 340 Haarlem Station - Uithoorn Busstation (2015-2017)

Wat zijn de laatste inzichten van medewikigebruikers hierover?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Ik zou altijd de titel omdraaien (maar de routestrip dan ook) als je daarmee kunt voorkomen dat je titels met jaartallen moet maken. Scheelt vooral ook een hoop werk met verwijzingen herstellen trouwens.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Etienne »

Maar om het mooier te houden, vind ik hernoemen wel een goeie. Dan blijven de routes ook in dezelfde richting staan. ;)
Verwijzingen voor 2 jaar herstellen zal toch wel meevallen met de hoeveelheid?
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten