Dienstregelingen en regio's

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Plaats reactie
david
Berichten: 7
Lid geworden op: za 04 jul 2009, 17:31

Dienstregelingen en regio's

Bericht door david »

Beste mensen,

met alle wijzigingen van vervoerders en concessiegebieden zou ik het een goede zaak vinden als de wiki helpt met het overzicht bieden over de dienstregelingen in een bepaalde regio door de tijd heen. Welke dienstregelingpagina's bieden bijv. een beeld van de lijnen in de Gelderse Vallei of van de stadslijnen in Leiden? Dat vergt nu flink zoeken en ook een beeld van welke vervoerders in de loop van de decennia waar gereden hebben. Een overzicht van lijnen per regio bestaat al via voormalige lijnen, al is dat beperkt tot de periode voor de invoering van de concessie, maar een opsomming van lijnen is mij te gefragmenteerd en verwijst bovendien niet naar dienstregelingpagina's.

Een oplossing zou kunnen zijn het invoeren van Categorie:Dienstregeling regio x. Dat zou betekenen het handmatig toevoegen aan iedere dienstregelingpagina van een of meer van zulke verwijzingen. Dat is een flinke klus, maar niet onoverkomelijk. Of is er iets te automatiseren? Ik vermoed dat dan iedere dienstregelingpagina een infobox zou moet krijgen, maar wellicht heeft dat ook op andere punten voordelen. Graag hoor ik jullie gedachten over dit voorstel.

Bijkomende vraag is dan nog of de huidige indeling in regio's naar tevredenheid werkt, of dat daar nog iets aan zou moeten worden aangepast (voorbeeld: is het zinvol 'Zaanstreek en Waterland' te splitsen?). En zou het, om het overzicht op de categoriepagina Dienstregeling regio x niet te laten stoppen bij de invoering van de concessies, niet handig zijn om ook de dienstregelingpagina's uit het concessietijdperk naar regio's te laten verwijzen? Er is immers ook in een aantal delen van het land naar hartelust geschoven met concessiegrenzen. Dat levert wel weer een inconsequentie op met de lijnpagina's van lijnen uit het concessietijdperk, die immers niet naar regio's verwijzen. Een compromis zou kunnen zijn om op deze categoriepagina's als tekst toe te voegen in welke concessies de regio in het concessietijdperk viel/valt.

Reacties zijn welkom, bij voorbaat dank!
David
Etienne
Donateur
Berichten: 8003
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Dienstregelingen en regio's

Bericht door Etienne »

Dat er wellicht meer overzicht gecreëerd moet worden, helemaal voor.
Maar de manier van David zie ik zo 1-2-3 nog niet voor ogen. Laten we in dat geval eerst maar zorgen dat alles op de wiki correct opgenomen is....
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39321
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregelingen en regio's

Bericht door Daniel »

Ik zie het ook niet helemaal hoe je het nou bedoeld. Met een overzicht per regio is het immers ook maar net een keuze onder welke regio je een lijn nu opneemt. Veel van de regio's zijn volgens mij ook wel afgestemd op wat vroeger de regio voor een busboekje was (en dan staat alles wat in hetzelfde boekje stond onder dezelfde regio).

Voor de vindbaarheid van pagina's in een bepaald gebied moet je denk ik juist niet statische pagina's hebben (of het nou op concessie of op regio staat, je moet maar net door hebben waar je moet kijken)
Ik zou dan nog eerder denken aan een verborgen parameter waarin de plaatsen waar een lijn doorheen komt opgeslagen worden. Dan zou je immers een pagina kunnen maken met een automatische tabel van alle lijnen (zowel voormalig als huidig) die ooit in een bepaalde plaats gereden hebben. Plaatsnamen zijn immers niet voor alternatieve interpretaties vatbaar, terwijl je (ik noem maar wat) bij Hazerswoude maar net moet weten dat je op lijnen in de Rijnstreek moet zoeken bijvoorbeeld.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
david
Berichten: 7
Lid geworden op: za 04 jul 2009, 17:31

Re: Dienstregelingen en regio's

Bericht door david »

Heren,

ik geloof dat ik wat duidelijker moet zijn. Het gaat me niet om het koppelen van plaatsen aan dienstregelingen, maar om het koppelen van regio's aan dienstregelingen. We hebben al een indeling in regio's, die inderdaad in veel geval overeenkomt met oude of nieuwe grenzen tussen vervoerders/concessies. Maar er is geen overzicht van alle dienstregelingpagina's door de jaren heen die informatie over een bepaalde regio bevatten.

Voorbeeld Gooi en Vechtstreek: als je alle dienstregelingpagina's die die streek besloegen van de door mij voorgestelde extra categorie voorziet (of hetzelfde resultaat op een andere manier bereikt), dan geeft die categorie als pagina's alle op de wiki aanwezige dienstregelingpagina's van NBM, CN, Midnet en Connexxion voor zover die de Gooi en Vechtstreek als onderwerp hebben. Dat levert overzicht op voor wie de ontwikkeling in deze regio over langere tijd wil bekijken, maar ook waar vanuit de regio's gezien nog gaten zitten. Wellicht ziet iemand met nog wat oude boekjes uit het Gooi zo sneller dat hij kan helpen met het vullen van een gat.

Hoop dat het zo wat duidelijker is!
David
huibf
Donateur
Berichten: 4125
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen en regio's

Bericht door huibf »

Ik snap het niet. Maar de meeste hebben dit toch al?
Als voorbeeld?

https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Voor ... st-Brabant
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21512
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregelingen en regio's

Bericht door Meltrain »

Daarnaast hebben stations ook een overzicht van alle voormalige bus-, tram- en metrolijnen, voor zover ze op de Wiki staan.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
umbusko
Donateur
Berichten: 5420
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Dienstregelingen en regio's

Bericht door umbusko »

En we hebben voor alle grote plaatsen de Categorie:<Plaats> inclusief de parameter ovinstad in (V)LijnInfo om lijnen aan die categorie toe te voegen als ze niet bij een station of andere halte met een wikipagina komen in die betreffende plaats. Al vind ik dat eerlijk gezegd niet het allerhandigste, je vergeet heel makkelijk of je die parameter nou wel of niet moet toevoegen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39321
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregelingen en regio's

Bericht door Daniel »

david schreef: vr 24 mei 2024, 23:23 Maar er is geen overzicht van alle dienstregelingpagina's door de jaren heen die informatie over een bepaalde regio bevatten.
Dat is er wel: voorbeeld
Voorbeeld Gooi en Vechtstreek: als je alle dienstregelingpagina's die die streek besloegen van de door mij voorgestelde extra categorie voorziet (of hetzelfde resultaat op een andere manier bereikt), dan geeft die categorie als pagina's alle op de wiki aanwezige dienstregelingpagina's van NBM, CN, Midnet en Connexxion voor zover die de Gooi en Vechtstreek als onderwerp hebben.
Dat is er dus al, zie voorbeeld hierboven gelinkt.
Dat levert overzicht op voor wie de ontwikkeling in deze regio over langere tijd wil bekijken, maar ook waar vanuit de regio's gezien nog gaten zitten. Wellicht ziet iemand met nog wat oude boekjes uit het Gooi zo sneller dat hij kan helpen met het vullen van een gat.
Overzicht is een groot woord. Je moet maar net weten hoe de regio genoemd is en veel van die regiopagina's zijn met de toenemende hoeveelheid oude dienstregelingen op de wiki vooral een vergaarbak geworden waarin je alleen iets vindt als je weet wat je zoekt. Als je dan ook nog lijnen uit het concessietijdperk aan die regio's gaat koppelen wordt het alleen maar een groter zooitje.

Ben zelf een tijdje terug juist nog bewust info over oude concessies aan het terugzoeken geweest om lijnen daar aan te koppelen in de provincie Utrecht, want dan werden ze tenminste overzichtelijk vindbaar.
Vandaar m'n opmerking: als je lijnen echt vindbaar wilt maken moet je ze aan plaatsen en niet regio's koppelen, want plaatsen hebben duidelijke grenzen en regiobenamingen die men alleen lokaal kent niet.

En sorry david, je komt hier nieuw op de wiki en gaat vanaf het begin opeens een berg dingen omgooien (zoals overal vervoerders aan de dienstregelingpagina's per jaar toevoegen, staat niet in de weg maat wat het nu toevoegt weet ik ook niet echt) Dat is ook niet heel handig gezien de meeste wikibewerkers dat al jaren doen en de structuur wel kennen. Wat we natuurlijk ook best uit hadden kunnen leggen als je al eerder gevraagd had waarom dingen zijn zoals ze zijn.
Sommige pagina's blijken bijvoorbeeld op een gegeven moment dubbel doordat er iemand een busboekje bemachtigd over een gat in de periode die op de wiki staat, dat hoort er nu eenmaal bij met historische info toevoegen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
david
Berichten: 7
Lid geworden op: za 04 jul 2009, 17:31

Re: Dienstregelingen en regio's

Bericht door david »

Nogmaals: het gaat me niet om lijsten van voormalige lijnen in regio's (of plaatsen of bij stations). Dat is een lange lijst met lijnen uit heel verschillende periodes dwars door elkaar. Dat geeft geen inzicht in wat het totale aanbod in jaar x in een regio of plaats was. Dus dank voor alle suggesties in die richting, maar die bieden mij niet het overzicht dat ik zoek en waarvan ik denk dat dat voor meer gebruikers nuttig kan zijn.

Het lijstje van dienstregelingpagina's dat huibf noemt is precies wat ik bedoel. Alleen is ZO Brabant de eerste keer dat ik zo'n lijstje op een regiopagina zie. De meeste regio's hebben zo'n lijst volgens mij niet. Het handmatig toevoegen van zulke lijstjes aan andere regiopagina's is een optie, maar een handmatig samengestelde lijst loopt het risico snel achterhaald te raken. Ik overweeg zoals al eerder geschreven om een nieuwe categorie te gaan gebruiken. Als er mensen zijn die ideeën hebben over hoe dat misschien slimmer kan dan mij voor ogen staat, dan ontvang ik die graag. Dank!
huibf
Donateur
Berichten: 4125
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen en regio's

Bericht door huibf »

https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Voor ... st-Brabant is inderdaad wat uitgebreider.
Ik en andere gebruikers in de Regio (oa Fogeltje) waren op zoek naar een duidelijk overzicht van de regio. En tja wat is de regio we hebben toen de concessiegrenzen aangehouden van Zuidoost Brabant.

Het enige wat ik nog altijd mis is het opnemen van lijnen in de concessie/regio (uit de buurconsessies) dan zou het overzicht compleet zijn.
Wellicht dat ik dat nog eens als apart blokje ga opnemen (maar dat is handwerk)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39321
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregelingen en regio's

Bericht door Daniel »

david schreef: za 25 mei 2024, 10:49 Nogmaals: het gaat me niet om lijsten van voormalige lijnen in regio's (of plaatsen of bij stations).
Dat bleek niet uit je eerste post.
Het lijstje van dienstregelingpagina's dat huibf noemt is precies wat ik bedoel. Alleen is ZO Brabant de eerste keer dat ik zo'n lijstje op een regiopagina zie. De meeste regio's hebben zo'n lijst volgens mij niet.
Dat klopt, maar dat komt vooral omdat in die andere regio's de dienstregelingpagina's er vaak ook helemaal niet zijn. En een lijstje van iets wat er niet is maken heeft niet zoveel zin.
Dan moeten we eerst eens beginnen met die pagina's. Wat lastig is, want zeker in de historie is het bijna niet te doen om zo'n pagina te maken o.b.v. de info op de wiki in combinatie met het busboekje van het jaar ervoor.
Lang niet alle vervoerders hadden in hun boekjes immers lijsten met wijzigingen in die dienstregeling staan. En destijds waren de overzichten van de vervoerder ook vaak verre van compleet.

Ik denk dat een sjabloon, laten we het DrglBox noemen, op de dienstregelingpagina brengt wat jij zoekt. Daar zou je al dan niet verborgen een regio in op kunnen nemen om te categoriseren. En dan kan je elders een automatische tabel maken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
david
Berichten: 7
Lid geworden op: za 04 jul 2009, 17:31

Re: Dienstregelingen en regio's

Bericht door david »

Zo'n sjabloon lijkt mij een prima voorstel. Hoe kan ik bevorderen dat dat in overweging genomen wordt door degenen die daarover gaan? Of ligt het voorstel nu al bij de juiste mensen?

Van belang is wel dat er meerdere regio's in het sjabloon passen, denk maar aan hoe groot de gebieden van bijv. CN en NZH (met alle lijnen in één boekje) ooit waren!

Ik was trouwens niet van plan de wijzigingen t.o.v. het vorige jaar ook op te nemen. Die staan wat mij betreft al prima op de dienstregelingpagina's zelf. De categorie/het sjabloon dient er uitsluitend toe om voor iedere regio een overzicht te kunnen maken van alle dienstregelingpagina's (niet lijnpagina's, die overzichten bestaan al) die op de betreffende regio betrekking hebben. Ook uitlopers naar andere regio's hoeven niet tot een vermelding in het overzicht van die andere regio te leiden (net zoals nu de concessiepagina's alleen een overzicht van de eigen dienstregelingpagina's bevatten).
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9201
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Dienstregelingen en regio's

Bericht door regenmaker »

Wat mij betreft zou een sjabloon goed moeten werken inderdaad.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39321
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregelingen en regio's

Bericht door Daniel »

david schreef: za 25 mei 2024, 14:31 Zo'n sjabloon lijkt mij een prima voorstel. Hoe kan ik bevorderen dat dat in overweging genomen wordt door degenen die daarover gaan? Of ligt het voorstel nu al bij de juiste mensen?
Op zich kan iedereen die weet hoe het werkt een sjabloon aanmaken.
Van belang is wel dat er meerdere regio's in het sjabloon passen, denk maar aan hoe groot de gebieden van bijv. CN en NZH (met alle lijnen in één boekje) ooit waren!
Sjablonen waar veel in past zijn er genoeg. Maar denk wel dat vanwege het overzicht de regio's het best verborgen erin kunnen staan. Dan maakt het sjabloon wel de categorieën, maar krijg je niet een enorme lijst rechtsboven elke dienstregelingpagina.
Ik was trouwens niet van plan de wijzigingen t.o.v. het vorige jaar ook op te nemen. Die staan wat mij betreft al prima op de dienstregelingpagina's zelf. De categorie/het sjabloon dient er uitsluitend toe om voor iedere regio een overzicht te kunnen maken van alle dienstregelingpagina's (niet lijnpagina's, die overzichten bestaan al) die op de betreffende regio betrekking hebben.
Dat had ik al wel door, maar het sjabloon moet juist op die dienstregelingpagina staan, zodat je op een andere pagina het overzicht wat jij zoekt middels een automatische tabel kunt plaatsen.

Ik noemde de wijzigingen per jaar wel even, want het is wel van belang te bedenken dat er veel lijnpagina's uit een bepaald jaar of periode zullen zijn die nog niet linken naar een dienstregelingpagina omdat die er simpelweg nog niet is. Soms zullen pagina's uit verschillende jaren door verschillende personen gemaakt zijn bijvoorbeeld, dan zie je niet makkelijk wanneer iets gewijzigd is. Of iemand miste een tussenliggend busboekje.
Als we met zo'n sjabloon gaan werken dan is het dus niet gegarandeerd dat dienstregelingen die niet in het overzicht staan ook niet op de wiki staan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten