aanvullen infobox bij omzetten naar VLijnInfo

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Plaats reactie
david

aanvullen infobox bij omzetten naar VLijnInfo

Bericht door david »

Beste collega's, nu de jaarlijkse overgang naar de nieuwe dienstregeling in een groot deel van het land nadert, wil ik jullie aandacht vragen voor het volgende. Veel lijnen zullen ook dit jaar weer worden omgezet in voormalige lijnen. Daar zijn ook lijnen bij die nog eerdere vervoerders en concessies dan de huidige (en soms zelfs nog regio's) gekend hebben. De infoboxen van bestaande lijnen kennen maar één concessie en één vervoerder. Ik heb de indruk dat bij het omzetten van een lijnpagina van een bestaande naar een voormalige lijn soms over het hoofd gezien wordt dat er nog eerdere concessies en vervoerders (en evt. regio's) zouden moeten worden toegevoegd.

Wat zou wat jullie betreft de beste aanpak zijn om te voorkomen dat er bij de ingang van de nieuwe dienstregeling de nodige pagina's van voormalige lijnen met op deze punten onvolledige informatie bijkomen? Idealiter zouden in mijn ogen de mensen die zich via de intekenlijsten opgeven voor de aanpassingen in een of meer concessies dit kunnen meenemen, maar dat vergt wel voldoende inzicht in het verloop van de concessies en de vervoerders in het betreffende gebied. Ik weet niet of iedereen dat heeft (of zin heeft in deze check). In zulke gevallen zou voor deze check een andere collega gezocht kunnen worden. Ik zou wel bereid zijn om mijn steentje bij te dragen bij het uitvoeren van die check.

Ik hoor graag jullie gedachten over het bovenstaande. Ik ga niet over de intekenlijsten en de bijbehorende instructie, maar als we consensus weten te vinden over een bepaalde werkwijze op dit punt, zou die wat mij betreft best aan de instructie mogen worden toegevoegd. Dit alles natuurlijk in het kader van ons aller streven naar een zo betrouwbaar mogelijke wiki!

Groet,
David
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Re: aanvullen infobox bij omzetten naar VLijnInfo

Bericht door Daniel »

Ik heb het altijd al wel apart gevonden dat we dit pas achteraf toevoegen (en vergeet het zelf ook vaak zat). Bijkomend probleem is dat lijnen die ongewijzigd blijven bij een concessiewissel ook pas in automatische tabellen bij de vorige concessie verschijnen als er iets significant in wijzigt en ze voormalig worden.

Kunnen we dit niet beter middels extra velden doen die onzichtbaar zijn zolang de LijnInfo infobox op een pagina staat en zichtbaar worden zodra je er een VLijnInfo van maakt?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door regenmaker »

Ik vind dat best een goed idee inderdaad. Moeten even nadenken hoe we dit gaan vormgeven.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
david

Bericht door david »

Goed plan van Daniel! En het bijkomende probleem dat hij noemt, herken ik ook. Zijn extra velden voldoende om 'niet-voormalige lijnen' in wat nu nog lijsten van voormalige lijnen zijn mee te laten nemen? Of zou het mogelijk zijn om die lijsten zowel uit VLijnInfo als uit LijnInfo te laten putten?
Lijn 45
Contacteer:

Bericht door Lijn 45 »

Ik zat al eens te denken aan een extra infoboxje bij de geschiedenis van de huidige lijnen met daarin de voormalige voervoereers, concessies, materieel en eventueel foto's van toen de lijn nog onder een eerdere concessie viel. Op die manier kan de gemiddelde bezoeker ook in een oogopslag zien wat de geschiedenis van een lijn was en staat het niet verborgen in een infobox.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

david schreef: do 17 okt 2024, 08:45 Goed plan van Daniel! En het bijkomende probleem dat hij noemt, herken ik ook. Zijn extra velden voldoende om 'niet-voormalige lijnen' in wat nu nog lijsten van voormalige lijnen zijn mee te laten nemen? Of zou het mogelijk zijn om die lijsten zowel uit VLijnInfo als uit LijnInfo te laten putten?
Over welke lijsten heb je het nu?
Bij concessies die in de afgelopen 10 jaar geëindigd zijn, staat in elk geval nog een handmatige tabel met daarop het lijnennet van het laatste jaar van de betreffende concessie.
Lijn 45 schreef: do 17 okt 2024, 10:11 Ik zat al eens te denken aan een extra infoboxje bij de geschiedenis van de huidige lijnen met daarin de voormalige voervoereers, concessies, materieel en eventueel foto's van toen de lijn nog onder een eerdere concessie viel. Op die manier kan de gemiddelde bezoeker ook in een oogopslag zien wat de geschiedenis van een lijn was en staat het niet verborgen in een infobox.
Foto's kun je eventueel ook handmatig toevoegen onder het kopje Geschiedenis, zoals ik gedaan heb bij Lijn 51 Den Haag Grote Markt - Delft Station.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
david

Bericht door david »

Meltrain schreef: do 17 okt 2024, 13:08
david schreef: do 17 okt 2024, 08:45 Goed plan van Daniel! En het bijkomende probleem dat hij noemt, herken ik ook. Zijn extra velden voldoende om 'niet-voormalige lijnen' in wat nu nog lijsten van voormalige lijnen zijn mee te laten nemen? Of zou het mogelijk zijn om die lijsten zowel uit VLijnInfo als uit LijnInfo te laten putten?
Over welke lijsten heb je het nu?
Bij concessies die in de afgelopen 10 jaar geëindigd zijn, staat in elk geval nog een handmatige tabel met daarop het lijnennet van het laatste jaar van de betreffende concessie.
Ik bedoel de automatische tabellen op de concessie- en regiepagina's. Daar ontbreken de lijnen die nog niet 'voormalig' zijn, en dat maakt vooral verschil juist voor concessies die nog niet zo lang geleden geëindigd zijn. En de automatische tabellen hebben voor mij meer waarde dan de handmatige tabellen, ook omdat die minder informatie bieden.
iamthedutchdude

Bericht door iamthedutchdude »

Enige oplossing die ik hiervoor kan verzinnen behelst het integreren van de VLijnInfo-sjabloon in de "reguliere" LijnInfo-sjabloon (zoals dat ook voor toekomstige lijnen gebeurt), zodat de automatische tabel maar naar één sjabloon hoeft te kijken. Maar daar zal ik echt een keer rustig naar moeten kijken (en heb ik dus nu geen tijd voor), want dat is nogal een forse klus waarbij ook gekeken moet worden waar VLijnInfo allemaal voor gebruikt wordt (naast de automatische bedieningstabellen).

EDIT
Of we moeten middels de sjabloon VlijnenConcessie (die momenteel gebruikt wordt) 2 tabellen plaatsen: 1 voor de lijnen die al op voormalig staan (de huidige tabel) en 1 voor lijnen die wel in die concessie reden maar die zijn overgenomen en dus nog niet voormalig zijn (waarin dus de lijnen staan die david nu mist).
david schreef: do 17 okt 2024, 08:45 Of zou het mogelijk zijn om die lijsten zowel uit VLijnInfo als uit LijnInfo te laten putten?
Ik heb ook de handleiding van die automatische tabellen even nagezocht, maar daar zie ik zo geen mogelijkheid in om informatie uit meerdere sjablonen tegelijk te halen (dus zowel uit VLijnInfo als uit LijnInfo).
Lijn 45
Contacteer:

Bericht door Lijn 45 »

VlijnenConcessie kijkt naar de [[Concessie (voormalige lijnen)]] categorieën. Als je onder een huidige lijn een paramater voor een voormalige concessie komt die die categorie toevoegt werkt het in theorie al.
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Een belangrijk iets voor het consistent niet vergeten van informatie lijkt me in ieder geval dat voormalige informatie niet verwijderd hoeft te worden, maar altijd op de pagina bewaard kan blijven. Of dat nou in een apart sjabloon is, of als een "comment"-regel (die niets doet), of hoe dan ook. Dat geldt voor concessies, vervoerders, onderaannemers, materieel, ...
iamthedutchdude

Lijn 45 schreef: vr 18 okt 2024, 13:58 VlijnenConcessie kijkt naar de [[Concessie (voormalige lijnen)]] categorieën. Als je onder een huidige lijn een paramater voor een voormalige concessie komt die die categorie toevoegt werkt het in theorie al.
Nope, want lijnnummer, route, type en periode komen uit de VLijnInfo-sjabloon, dus dan werkt het nog altijd niet ;)
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

umbusko schreef: vr 18 okt 2024, 14:09 Een belangrijk iets voor het consistent niet vergeten van informatie lijkt me in ieder geval dat voormalige informatie niet verwijderd hoeft te worden, maar altijd op de pagina bewaard kan blijven. Of dat nou in een apart sjabloon is, of als een "comment"-regel (die niets doet), of hoe dan ook. Dat geldt voor concessies, vervoerders, onderaannemers, materieel, ...
Ik heb het even uitgeprobeerd en "comments" in de Infobox geven géén foutmelding. Het is dus zeker een optie om die te gebruiken voor huidige lijnen. :idea:
Een comment maak je door <!-- voor de tekst en --> achter de tekst te zetten die je onzichtbaar wilt hebben. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
iamthedutchdude

Opeens heb je het!

De VLijnInfo-sjabloon heeft een parameter die de infobox op de pagina verbergt (verborgen=ja), maar de lijn wel doet verschijnen in de automatische tabellen. Dit kunnen we op soortgelijke manier toepassen als bij grensoverschrijdende treinseries: SerieInfo (voor de Nederlandse tabellen) zichtbaar, DSerieInfo (voor de Duitse tabellen) op verborgen.

We hebben dan op een pagina een zichtbare LijnInfo voor de huidige gegevens en een verborgen VLijnInfo voor vorige concessies. Op het moment dat een lijn dan voormalig wordt, verwijder je de LijnInfo-sjabloon en zet je na bijwerken de VLijnInfo-sjabloon zichtbaar!
Plaats reactie