Frequentietabel
Frequentietabel
Goed inmiddels zijn er aardig wat verschillende frequentieperiodes verschenen, misschien dat er nog een tijd toevoeging kan zijn zoals 'frequentie_dal_tussen10en14 = rijdt niet' ofzoiets.
Maar eigenlijk heb ik een suggestie voor het volgende:
De mogelijkheid om delen van een busroute met een (sterk) verschillende frequentie afzonderlijk te benoemen. Liefst in dezelfde infobox, echter van elkaar gescheiden door een kopje wat het deel van de route waar de onderstaande frequenties voor gelden.
Ik noem als voorbeeld de nieuwe ZO-Brabant [[Lijn 320 Eindhoven Station - Helmond Station|lijn 320]], welke hoogfrequent tussen Eindhoven en Asten rijdt, en minder frequent en op minder dagdelen tussen Asten en Helmond.
De huidige methode van 3-8x per uur of 0-2x/uur maakt het er niet overzichtelijker op. Naar mijn mening althans.
Maar eigenlijk heb ik een suggestie voor het volgende:
De mogelijkheid om delen van een busroute met een (sterk) verschillende frequentie afzonderlijk te benoemen. Liefst in dezelfde infobox, echter van elkaar gescheiden door een kopje wat het deel van de route waar de onderstaande frequenties voor gelden.
Ik noem als voorbeeld de nieuwe ZO-Brabant [[Lijn 320 Eindhoven Station - Helmond Station|lijn 320]], welke hoogfrequent tussen Eindhoven en Asten rijdt, en minder frequent en op minder dagdelen tussen Asten en Helmond.
De huidige methode van 3-8x per uur of 0-2x/uur maakt het er niet overzichtelijker op. Naar mijn mening althans.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Re: Frequentietabel
Ik heb voor een ander net zo complex geval ooit een tabelletje daarvoor opgezet. Zie hier
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tja, dat is misschien vollediger, maar zeker niet duidelijker. Ook gebruik je in die tabel wijknamen die je verder nergens terugziet.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Die wijknamen staan daar in de eerste zin
En qua duidelijkheid: die lijn was überhaupt niet duidelijk (kijk maar eens onder de routes) en is na een aantal jaar ook maar weer opgesplitst.
Schapekop in de Keistad
Ik bedoel dat het nou niet duidelijk of bijvoorbeeld halte Slangenburg in Sterrenburg of Dordtse Kil ligt, en hetzelfde geld voor de halte Amethyst. Na wat puzzelen in de tekst kom je er wel uit, maar als je de titel aan zou passen is het in een oogopslag duidelijk.
Een beetje zo'n idee ja.Daniel schreef:Ik heb voor een ander net zo complex geval ooit een tabelletje daarvoor opgezet. Zie hier
Om voorbeeld 320 maar weer eens aan te halen dan zou het er onder frequenties (dus in de infobox) dan ongeveer er zo uit zien:
Frequenties
Eindhoven - Asten
*frequentie 1
*frequentie 2
*etc...
Asten - Helmond
*freq 1
*etc...
*etc...
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
Hmm, ik zou het even moeten zien op een testpagina. De infobox is al behoorlijk druk.
"Een touringcar is geen bus"
Hoi,
Hoewel het een giganische bak werk is zou het een enorme verbetering zijn voor de Wiki.
We vertalen nu vaak freqeunties op een lijnpagina naar een verhaal.
Maar je raakt de draad en het overzicht een beetje kwijt.
Nu heb ik zitten hobbyen met met tabellen en heb een tabel kunnen maken voor een frequentieoverzicht door de jaren heen.
Ik heb 2tabellen voor deeltrajcten gemaakt en een tabel voor een 'simpele' lijn (de 3de tabel).
Zou dat wat zijn voor de wiki en al iemand het leuk vindt om deze info te plaatsen ?
https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Gebruiker:Huibf
Hoewel het een giganische bak werk is zou het een enorme verbetering zijn voor de Wiki.
We vertalen nu vaak freqeunties op een lijnpagina naar een verhaal.
Maar je raakt de draad en het overzicht een beetje kwijt.
Nu heb ik zitten hobbyen met met tabellen en heb een tabel kunnen maken voor een frequentieoverzicht door de jaren heen.
Ik heb 2tabellen voor deeltrajcten gemaakt en een tabel voor een 'simpele' lijn (de 3de tabel).
Zou dat wat zijn voor de wiki en al iemand het leuk vindt om deze info te plaatsen ?
https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Gebruiker:Huibf
Ik vind het op zich geen slecht idee. Waar een tabel overzichtelijker is dan een lap tekst, is het nuttig om hem op te nemen. Dat gebeurt al op een beperkt aantal pagina's met ingewikkelde lijnen. Maar je moet wel uitkijken dat het middel het doel niet voorbijschiet en dat je het alleen toepast waar nodig.
Ook heeft iedere lijn weer zo zijn eigen eigenaardigheden, waardoor het denk ik toch wat maatwerk blijft, zeker in het begin. Bijvoorbeeld: bij sommige lijnen wil je een onderscheid maken tussen ochtendspits en middagspits, bij andere lijnen wil je misschien de periodes net iets anders definiëren omdat ze niet goed overeenkomen met de traditionele tijdvakken, bij weer andere lijnen is de frequentie misschien niet zo spannend maar heb je juist weer veel wisselende deeltrajecten, enzovoorts.
De tabellen die je hier laat zien zouden volgens mij een prima toevoeging kunnen zijn aan het einde van de geschiedenis bij complexe lijnen. Het verhaaltje wil je toch laten staan, ook omdat we iedere keer naar de wijzigingspagina verwijzen. Maar een goed overzicht is ook fijn.
Ook heeft iedere lijn weer zo zijn eigen eigenaardigheden, waardoor het denk ik toch wat maatwerk blijft, zeker in het begin. Bijvoorbeeld: bij sommige lijnen wil je een onderscheid maken tussen ochtendspits en middagspits, bij andere lijnen wil je misschien de periodes net iets anders definiëren omdat ze niet goed overeenkomen met de traditionele tijdvakken, bij weer andere lijnen is de frequentie misschien niet zo spannend maar heb je juist weer veel wisselende deeltrajecten, enzovoorts.
De tabellen die je hier laat zien zouden volgens mij een prima toevoeging kunnen zijn aan het einde van de geschiedenis bij complexe lijnen. Het verhaaltje wil je toch laten staan, ook omdat we iedere keer naar de wijzigingspagina verwijzen. Maar een goed overzicht is ook fijn.
Ik heb er twijfels bij; wellicht bij complexe lijnen een leuk idee, maar bij een simpele schoolbus met één rit in de richting, kan dat gemakkelijker tekstueel afgewerkt worden.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gezien de verschillende periodes, lijkt me dit vooral bedoeld voor onder het kopje Geschiedenis.
Of is het ook bedoeld om de huidige situatie weer te geven?
Of is het ook bedoeld om de huidige situatie weer te geven?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Voor de geschiedenis vindt ik de tabel eerlijk gezegd nog wat beperkt gezien wijzigingen in de periode met een bepaalde frequentie ook nog al eens gebeuren.
Schapekop in de Keistad
Het is vooral bedoeld voor het kopje geschiedenis.
Wat ik nu mis is een duidelijk overzicht hoe de lijn heeft gereden in een bepaalde periode.
Ik heb de tabel ook zo gemaakt dat de verhoudingen ook gelijk blijven ipv percentages pixelbreedte aanhouden.
De tabel is nu wel complex omdat ik de wiki tabel overrule en een eigen stijl eraan heb gegeven.
De precentages die in de huidige ovnl tabellen maken de tabellen ook rommelig zeker bij meerdere op een pagina.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Ik zou dit niet bij elke lijn gaan gebruiken, alleen als de tekst niet voldoende is om de geschiedenis te beschrijven. Ook alleen de huidige periode van de lijn beschrijven en niet een enorme tabel maken inclusief alle voorgangers, aangezien er dan veel te veel informatie op een pagina komt waardoor het overzicht ook verloren gaat. Ik heb zo mijn twijfels of dit nu echt een verbetering is.
Als we het invoeren, in ieder geval in een sjabloon gieten voor gebruiksvriendelijkheid.
Als we het invoeren, in ieder geval in een sjabloon gieten voor gebruiksvriendelijkheid.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Het idee is dat de tabel op elke pagina wordt geplaatst, maar dan vanzelfsprekend voor de periode van die beschreven pagina.
Door de tabel krijg je direct inzicht over de frequentie van de lijn foor de jaren heen.
Mijn inziens heeft een een grote meerwaarde. Het is natuurlijk wat iemanf zoekt op een wiki. Maar persoonlijk ben ik meer geïnteresseerd in dat soort gegevens dan het materieelnummertje van een bus in periode x.
Ik wil als voorbeeld binnenkort wel eens wat voorbeelden maken voor ZOB.
En de ene concessie heeft nu eenmaal meer historische info. En het hoeft geen verplichting te worden voor elke concessie.
Door de tabel krijg je direct inzicht over de frequentie van de lijn foor de jaren heen.
Mijn inziens heeft een een grote meerwaarde. Het is natuurlijk wat iemanf zoekt op een wiki. Maar persoonlijk ben ik meer geïnteresseerd in dat soort gegevens dan het materieelnummertje van een bus in periode x.
Ik wil als voorbeeld binnenkort wel eens wat voorbeelden maken voor ZOB.
En de ene concessie heeft nu eenmaal meer historische info. En het hoeft geen verplichting te worden voor elke concessie.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
Kun je het inklapbaar maken en standaard ingeklapt lagen zien?
"Een touringcar is geen bus"
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Welk inzicht? Als de frequentiewijzigingen zo helder zouden zijn dat ze in deze tabel samengevat kunnen worden, dan kunnen ze net zo goed in de tekst beschreven worden.
Situaties waarin het in de tekst complex wordt zijn juist de gevallen waarin de spits periode net uitgebreidere tijden krijgt of er in bepaalde tijdvakken een extra rit rijdt. Daar helpt deze tabel ook niks.
Schapekop in de Keistad
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Ja dat zou mogelijk moeten zijn net zoals we bij voormalige routes doen.
Ik zou sowieso maatwerk toepassen zoals hierboven ook al beschreven wordt. Een schoolbus die in de hele periode 2x/dag heeft gereden, heeft echt geen tabel nodig.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Die tweede is wel heel mooi, maar minder bruikbaar voor het zichtbaar maken van verschillen tussen dienstregelingperiodes waar het huibf volgens mij om te doen is (da's het lastige van zo'n topickick, want 9 jaar geleden hadden we het in dit topic over heel wat anders )
Brengt me overigens wel bij een probleem wat wel vaker speelt op lijnpagina's en waarvoor een consequente richtlijn wel handig is (ook in dit soort tabellen): welke tijd hanteer je voor een intervalwissel? De begintijd van de rit, een tijd halverwege (als in de spits bv. ritten wat verder rijden vanaf halte X) of een ruw ingeschat tijdstip? Dat vindt ik vaak nog best een gepuzzel, zeker bij lange lijnen.
Brengt me overigens wel bij een probleem wat wel vaker speelt op lijnpagina's en waarvoor een consequente richtlijn wel handig is (ook in dit soort tabellen): welke tijd hanteer je voor een intervalwissel? De begintijd van de rit, een tijd halverwege (als in de spits bv. ritten wat verder rijden vanaf halte X) of een ruw ingeschat tijdstip? Dat vindt ik vaak nog best een gepuzzel, zeker bij lange lijnen.
Schapekop in de Keistad
De regel "Traject" moet wel aangepast worden, want daar staat nu steeds één halte, terwijl een traject altijd tussen twee punten is.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Inderdaad, dat traject/halte moet beter opgelost worden. Ik had al zitten denken om alle haltes er in op te nemen, maar dan wordt de tabel ook heel erg groot.
Je kunt misschien "van" en "naar" haltes in de eerste twee kolommen zetten.
Je kunt misschien "van" en "naar" haltes in de eerste twee kolommen zetten.
Ik ben er nog niet uit of het extra inzicht van een frequentietabel opweegt tegen de extra moeite. Ik denk in ieder geval dat het voorstel van MaartenD te ver gaat. Dat levert zoveel werk op dat ik verwacht dat die tabel maar in weinig gevallen zal worden gemaakt (laat staan up-to-date gehouden).
Als we het idee van huibf zouden volgen, dan heb ik drie voorstellen:
- geen intervallen maar aantallen ritten per uur
- geen aparte kolommen voor vakantie maar afwijkingen in de vakantie met noten opnemen
- niet ieder dienstregelingjaar een nieuwe regel, maar een nieuwe regel als er iets wijzigt
Ik denk dat dat de behapbaarheid en de overzichtelijkheid ten goede zou komen.
Groet David
Als we het idee van huibf zouden volgen, dan heb ik drie voorstellen:
- geen intervallen maar aantallen ritten per uur
- geen aparte kolommen voor vakantie maar afwijkingen in de vakantie met noten opnemen
- niet ieder dienstregelingjaar een nieuwe regel, maar een nieuwe regel als er iets wijzigt
Ik denk dat dat de behapbaarheid en de overzichtelijkheid ten goede zou komen.
Groet David