Korte Wiki vragen

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

Dit staat op de wikipagina van drgl 2020: De BOB-bussen zijn nachtbussen die als 'ringlijn' van en naar Rotterdam Centraal rijden. De BOB-bussen rijden sinds 23 maart 2020 tijdelijk niet.

Ik heb even wat nieuwsartikelen gecheckt en die spreken ook van maart 2020.
Meltrain schreef: za 22 feb 2025, 23:28 Als de routes niet gewijzigd zijn, zou ik de bestaande pagina's heractiveren.
Dat doen we toch ook met andere terugkerende tijdelijke lijnen?
Voor de BOB bussen is dit geen argument. Ik noem 5 jaar niet echt "tijdelijk" meer. Als een lijn verdwijnt per december 2023 en vervolgens december 2024 weer wordt ingevoerd, maken we ook een nieuwe pagina aan.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Bemined

Bericht door Bemined »

Dat laatste is niet echt een goed argument naar mijn idee, een lijn die verdwijnt doordat deze niet opgenomen wordt in het vervoerplan is echt een andere situatie dan een lijn die wel nog in het vervoerplan staat maar door personeelstekorten niet rijdt.

Wat deze situatie echter lastig maakt is dat de RET jarenlang geen vervoerplan heeft opgesteld. Hierdoor is het lastiger om te achterhalen of de de lijnen nou formeel opgeheven zijn geweest of niet.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Hadden ze een dienstregeling op de website? Zo heb ik bijvoorbeeld de keuze gemaakt voor de nachtlijnen in de concessie Regio Utrecht (op een zeker moment in coronatijd opgeheven dus naar voormalig en nu een nieuwe pagina) vs. concessie provincie Utrecht (nooit opgeheven en zelfs nog wijzigingen terwijl ze niet reden, dus bestaande pagina's behouden en inmiddels weer actief)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

regenmaker schreef: zo 23 feb 2025, 08:51
Meltrain schreef: za 22 feb 2025, 23:28 Als de routes niet gewijzigd zijn, zou ik de bestaande pagina's heractiveren.
Dat doen we toch ook met andere terugkerende tijdelijke lijnen?
Voor de BOB bussen is dit geen argument. Ik noem 5 jaar niet echt "tijdelijk" meer. Als een lijn verdwijnt per december 2023 en vervolgens december 2024 weer wordt ingevoerd, maken we ook een nieuwe pagina aan.
Dit citaat van mij ging over de carnavalsbussen in Breda en niet over de BOB-bussen.
Daniel schreef: zo 23 feb 2025, 09:39 Hadden ze een dienstregeling op de website? Zo heb ik bijvoorbeeld de keuze gemaakt voor de nachtlijnen in de concessie Regio Utrecht (op een zeker moment in coronatijd opgeheven dus naar voormalig en nu een nieuwe pagina) vs. concessie provincie Utrecht (nooit opgeheven en zelfs nog wijzigingen terwijl ze niet reden, dus bestaande pagina's behouden en inmiddels weer actief)
Zo te zien is er nu geen dienstregeling te vinden op de site van de RET.
Maar i vind het een beetje overbodig om "straks" de pagina's te hernoemen en dan precies dezelfde pagina's weer aan te maken. Ik hoop dat het aanpassen van de doorverwijzingen dan wel snel gaat.
Maar dit geldt natuurlijk alleen als er niks wijzigt t.o.v. de lijnvoering van 2020. Als er wel iets wijzigt, moet er uiteraard een nieuwe pagina aangemaakt worden.

Overigens ben ik van mening dat Lijn 10 Hengelo, Centraal Station - Veldwijk wel een nieuwe pagina per december 2024 had mogen krijgen, aangezien de route best wel gewijzigd is.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

Milco schreef: za 22 feb 2025, 22:54
Milco schreef: do 20 feb 2025, 15:59 Ik kom er zojuist per toeval achter dat de Carnavalsbuslijnen rond Bergen op Zoom (lijnnummers 8xx) sinds vorige week rijden, maar nog niet zijn bijgewerkt op de wiki. :@ Iemand tijd en zin om dit binnenkort op te pakken? Anders doe ik dat van het weekend...
Even hierop terugkomen, want volgend weekend rijden ook de lijnen 850 t/m 855 vanuit Breda. De reguliere pagina’s staan echter op opgeheven. Hoe kunnen we hier het beste mee omgaan: de pagina’s activeren voor een weekend of nieuwe pagina’s maken? Voorgaande jaren reden de lijnen overigens ook met carnaval maar dat lijkt niet te zijn bijgewerkt op de wiki…
Dit is een lastige. De lijnen zijn namelijk precies hetzelfde als de voormalige nachtbus.
Ik heb nu 2 infoblokken erin gezer. 1x actueel en 1x voormalig.
Het voormalige infoblok is de versie van de nachtbus op zaterdagnacht.
Het huidige is de tijdelijke carnavalsversie.

Lijkt ook prima te werken. In de overzichten.

Ik heb de paginas van 2023, 2024 en 2025 bijgrwerkt. De jaren ervoor ga ik spoedig doen.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Zojuist heb ik de BOB-bussen op voormalig gezet inclusief de haltepagina's aangepast naar de huidige situatie.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website: http://ov-almere.weebly.com/

Updates:
12-03-2025 --> 78 foto's NIEUW - provincies Noord-Holland, Friesland en Oost-Vlaanderen
23-02-2025 --> 99 foto's - provincies Antwerpen en Groningen
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

huibf schreef: zo 23 feb 2025, 12:05
Dit is een lastige. De lijnen zijn namelijk precies hetzelfde als de voormalige nachtbus.

Ik heb de paginas van 2023, 2024 en 2025 bijgrwerkt. De jaren ervoor ga ik spoedig doen.
Dat ziet er esthetisch niet mooi; 2 inboxen op een lijnpagina. Ook gaat er informatie verloren als er in de toekomst aanpassingen worden gedaan aan de Carnavalsbussen.
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

regenmaker schreef: zo 23 feb 2025, 17:45 Ook gaat er informatie verloren als er in de toekomst aanpassingen worden gedaan aan de Carnavalsbussen.
Hoe bedoel je? Welke info zou er dan verloren gaan?
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

De historische frequenties tijdens Carnaval lijkt me, want je kunt niet twee verschillende laatste situaties in een infobox hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

regenmaker schreef: zo 23 feb 2025, 17:45
huibf schreef: zo 23 feb 2025, 12:05

Dat ziet er esthetisch niet mooi; 2 inboxen op een lijnpagina. Ook gaat er informatie verloren als er in de toekomst aanpassingen worden gedaan aan de Carnavalsbussen.
Estetisch is een smaak. Het was mooier geweest als er een witruimte tussen zat.
Er zijn wel meer esthetisch zaken die niet zo mooi zijn (zoals de wiki tabel alles links uitlijnen, de kop 'route' is niet zo fraai. maar goed.

Voor nu lijkt me het prima en is het volgens mij duidelijk. Wat er later in de toekomst gebeurd is voor dan een aandachtspuntje.
2 Voormalige Lijnboxen geeft geen foutmelding of probleem blijkt uit een snelle test, ze worden ook keurig allebij genoemd in het voormalige overzicht. Dat is juist prima lijkt me.
Ik zou zelfs zoiets ook voorstellen als een concessie wijzigt, maar de lijn exact hetzelfde blijft.
Laatst gewijzigd door huibf op zo 23 feb 2025, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Ik zie toch liever dan één infobox, met daarin de geldende frequenties tijdens Carnaval en bij periode kun je dan de periodes van de reguliere nachtlijnen zetten én de periodes dat er met Carnaval wordt/werd gereden. En dan vul je geschiedenis dusdanig aan dat duidelijk is dat de lijn nu enkel met enkele feestdagen rijdt.

Of heeft iemand een ander idee? :)

Updates:
12-03-2025 --> 78 foto's NIEUW - provincies Noord-Holland, Friesland en Oost-Vlaanderen
Etienne
Donateur
Contacteer:

Bericht door Etienne »

Er is nog een parameter |verborgen. Kan daar iets mee gedaan worden?
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

Dat maakt het juist onduidelijk.
De voormalige lijn reed elke zaterdagnacht en de huidige lijn tijdens carnaval vrijdag, zaterdag, zondag en maandag.
Nieuwe pagina's maken kan ook, maar of het daar duidelijker van wordt ?

Voor nu heb ik ook geen idee, dus laat ik het maar even zo.

Maar 'technisch' is er geen probleem. Het geeft geen foutmeldingen en in principe is de info wel juist.
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

1 infobox lijkt mij het beste, nu is het onduidelijk wat de status van de lijn is. Is de lijn nu voormalig of niet? Het is nu ook zo dat als een lijn van 1x/uur naar 1 rit gaat dat de oude informatie niet in de infobox staat maar in de geschiedenis, waarom zou dat hier niet kunnen? Anders opsplitsen in twee aparte pagina's dat is hoe we het altijd gedaan hebben.
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

Naar 1x per uur naar 1 rit per dag (en maar 4 dagen per jaar) is toch echt een wezenlijk verschil.

Als we geen twee infoboxen willen oook goed, maar ik vind het omslachtig om de voormalige pagina's te hernoemen met het jaartal erachter en alle links te herstellen. Ik zou ook geen andere manier weten dan een volgnummer (1) in de titel, want dat 'mag' ook weer niet.

Daarom zou ik ook liever bij voormalige lijnen eingelijk geen freqeuntietabel willen zien.
Deze zou beter per jaar netjes in een tabel kunnen worden benoemd, zoals in een eerder topic is aangegeven.
En dat hoeft niet zo uitgebreid maar globaal Spits/Dal/Avond (en dat ma t/m zondag)

https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Gebr ... entietabel
Dionysusnu

regenmaker schreef: zo 23 feb 2025, 20:45 Het is nu ook zo dat als een lijn van 1x/uur naar 1 rit gaat dat de oude informatie niet in de infobox staat maar in de geschiedenis, waarom zou dat hier niet kunnen?
Het zou kunnen, maar het is eigenlijk alleen een nadeel? Zeker bij bijvoorbeeld de lijnen in ZHN vind ik het behoorlijk verwarrend dat bij de overname door Qbuzz de bestaande pagina is aangepast.
regenmaker schreef: zo 23 feb 2025, 20:45 Anders opsplitsen in twee aparte pagina's dat is hoe we het altijd gedaan hebben.
Dat lijkt mij inderdaad beter passen in dit geval.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Dionysusnu schreef: zo 23 feb 2025, 21:30
regenmaker schreef: zo 23 feb 2025, 20:45 Het is nu ook zo dat als een lijn van 1x/uur naar 1 rit gaat dat de oude informatie niet in de infobox staat maar in de geschiedenis, waarom zou dat hier niet kunnen?
Het zou kunnen, maar het is eigenlijk alleen een nadeel? Zeker bij bijvoorbeeld de lijnen in ZHN vind ik het behoorlijk verwarrend dat bij de overname door Qbuzz de bestaande pagina is aangepast.
Wat vind je precies verwarrend?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Dionysusnu

Vooral dat de beginsituatie niet beschreven wordt. Bij lijn 165 bijvoorbeeld, staat er wel dat Qbuzz het vervoer overneemt, maar is niet meteen duidelijk wie daarvoor reed. Bij de overname van Arriva staat zelfs helemaal niet dat Connexxion de eerdere vervoerder was, dat blijkt alleen uit de bijgevoegde foto. Daarnaast gaat er dus info verloren die alleen nog in de geschiedenis staat, bijvoorbeeld materieel en frequenties.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Er staat letterlijk: "Op 15 december 2024 nam Qbuzz het vervoer in Zuid-Holland Noord over van Arriva." Wat is daar onduidelijk aan? :|
De overgang van Connexxion naar Arriva had inderdaad wel beter beschreven kunnen worden. :idea:
Ook de frequentiewijzigingen moeten wat mij betreft altijd vermeld worden. ("Op xx-xx-xxxx ging de frequentie van z keer per uur naar y keer per uur.")
De wisselingen van materieel zouden we ook kunnen benoemen onder het kopje Geschiedenis, hoewel we dat ook niet doen als gedurende een concessie het materieel wijzigt.
david

Bericht door david »

Ik ben het met Dionysusnu eens dat het de voorkeur verdient dat er in de infobox van bestaande lijnen geen informatie ontbreekt. Dat zie ik echter niet als een argument om vaak nieuwe pagina's aan te maken, maar om de infobox zo aan te passen dat er plek is voor meerdere vervoerders en concessies (zoals wel bij voormalige lijnen het geval is).

Ik vind trouwens dat veranderingen bij concessies en vervoerders sowieso ook in de geschiedenis zouden moeten worden opgenomen. Dat maakt het, zolang de infobox niet is aangepast, ook makkelijker om, op het moment dat de lijn op voormalig gezet wordt, de ontbrekende vervoerders en concessies in de infobox toe te voegen (dat wordt nu wel eens over het hoofd gezien). En bij frequenties is er alleen plek voor de meest recente stand en zullen belangrijke wijzigingen in de geschiedenis moeten worden beschreven.
Dionysusnu

Meltrain schreef: ma 24 feb 2025, 07:49 Er staat letterlijk: "Op 15 december 2024 nam Qbuzz het vervoer in Zuid-Holland Noord over van Arriva." Wat is daar onduidelijk aan? :|
Ik kan niet lezen :')
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Zou iemand mij kunnen helpen?

Ik wil op de pagina van onderstaand ticket zodanig toevoegen dat ze ook geldig zijn in Qbuzz lijnen 850, 852, 854 en 858 dat ze bij die lijnen ook in het overzicht van de tarieven verschijnen. Ik zal wel iets verkeerds doen, want ik krijg het niet voor elkaar...
https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Amst ... vel_Ticket

Updates:
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Gedaan. :)
Je moest die "extra" nog even toevoegen aan elke individuele lijn. Ik heb dat gelijk ook maar gedaan voor lijn 324 in Fryslân.
Plaats reactie