Korte Wiki vragen
-
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Re: Korte Wiki vragen
Er zijn nog een aantal (oud-)beheerders met toegang tot het wikibotje, dus dat komt allemaal wel goed.
Het wikibotje is puur handig voor grote zaken; veel aanpassingen tegelijk. Een relatief laag aantal aanpassingen (/doorverwijzingen) kan prima handmatig aangepast worden.
Het wikibotje is puur handig voor grote zaken; veel aanpassingen tegelijk. Een relatief laag aantal aanpassingen (/doorverwijzingen) kan prima handmatig aangepast worden.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Updates:
-
Ik pas de verwijzingen wel aan. De lijst is redelijk lang, maar de meeste zijn vanwege automatische lijstjes, daar kan ik niets aan wijzigen.
-
De welbekende busfactor

*Er kan niet uitgesloten worden dat deze factor door de context van dit forum versterkt wordt.
-
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn ... _Middenweg
Per 4 mei gaat er een gewijzigde dienstregeling van start in Noord-Holland Noord, met wijzigingen op lijn 138. Of buurtbus 438 ook wijzigt kan ik niet echt lekker ontdekken met de naar mijn mening vrij ingewikkelde lijnvoering. Zou iemand een dezer dagen eens willen kijken hoe de dienstregeling vanaf 4 mei eruit ziet en of dat correct op de wiki staat?
Per 4 mei gaat er een gewijzigde dienstregeling van start in Noord-Holland Noord, met wijzigingen op lijn 138. Of buurtbus 438 ook wijzigt kan ik niet echt lekker ontdekken met de naar mijn mening vrij ingewikkelde lijnvoering. Zou iemand een dezer dagen eens willen kijken hoe de dienstregeling vanaf 4 mei eruit ziet en of dat correct op de wiki staat?

Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Updates:
Updates:
-
Ik ben bezig met het aanpassen van de verwijzingen naar de oude lijn A. Nou kijk ik bij https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Spec ... ingen_West, en zie ik enkele pagina's staan die ernaar verwijzen, en dat niet moeten. Maar als ik dan die pagina's bekijk, zie ik nergens een link naar de oude lijn A. Is dit een foutje van de wikisoftware, of speelt er iets anders?
De specifieke pagina's waar het om gaat:
Randstadnet
Metrostations in Nederland
Openbaar vervoer in Rotterdam
De specifieke pagina's waar het om gaat:
Randstadnet
Metrostations in Nederland
Openbaar vervoer in Rotterdam
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Dat zijn volgens mij pagina's met automatische tabellen, daar duurt het even voor de wikisoftware wijzigingen in paginanamen overal heeft verwerkt. Dus het kan dan inderdaad zijn dat hij nog bij de verwijzingen naar een pagina genoemd staat terwijl de verwijzing op de pagina zelf al gewijzigd is. Wanneer de boel weer geïndexeerd is verdwijnen ze vanzelf uit die lijst.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
Hoe vaak gebeurt het indexeren ongeveer? (De aanpassing naar voormalig was 4 dagen geleden)
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Dat weet ik zo niet, maar ik herkende vooral dat ik precies hetzelfde standaard zie gebeuren bij het aanpassen van verwijzingen rond de dienstregelingswissel. Zolang de verwijzingen op de pagina weg zijn kijk ik er dan doorgaans niet meer naar op Verwijzingen naar Hier.
Schapekop in de Keistad
-
- Donateur
Wat je ook kunt doen is de pagina met de automatische tabel “bewerken” en hem dan zonder iets aan te passen weer opslaan. Dan gebeurt er niks (die bewerking komt ook niet in de bewerkingsgeschiedenis te staan), maar blijkbaar wordt dan wel de tabel opnieuw geïndexeerd. Klein trucje, en in feite overbodig, maar dan weet je zeker dat je niets over het hoofd hebt gezien.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Dat gebeurt zeer zelden. Het duurt meerdere maanden in ieder geval dat is mijn ervaring ten minste.Dionysusnu schreef: ↑di 22 apr 2025, 20:02 Hoe vaak gebeurt het indexeren ongeveer? (De aanpassing naar voormalig was 4 dagen geleden)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
Gelukkig werkt de suggestie van umbusko perfect, zojuist geprobeerd en nu klopt alles. Dank voor de tip! 

-
Ik heb zojuist de tariefinfo voor de Parkshuttle bijgewerkt. Kan iemand even checken of ik dat goed heb gedaan?
Is er een manier om de "geen kaarten gevonden" uit te zetten? Bij de parkshuttle voelt dat wel erg evident
Moet ik voor de tariefinfo nog ergens iets aan geschiedenis bijgehouden?
Is er een manier om de "geen kaarten gevonden" uit te zetten? Bij de parkshuttle voelt dat wel erg evident

Moet ik voor de tariefinfo nog ergens iets aan geschiedenis bijgehouden?
-
- Donateur
Ik houd zelf op de pagina's met kaartsoorten of abonnementen een kopje geschiedenis bij. Vaak staan daar alleen prijsverhogingen in, maar soms wijzigt bijvoorbeeld ook het geldigheidsgebied. Als het echt om iets specifieks gaat voor een bepaalde lijn, kun je er voor kiezen om het kort op de lijnpagina te beschrijven. En in- en uitcheckprijzen houden we bij op de pagina OV-chipkaart.
-
Ah, die pagina zal ik morgen even aanvullen.
Weet iemand wat de tariefstructuur van de parkshuttle was vóór de nieuwe generatie?
Weet iemand wat de tariefstructuur van de parkshuttle was vóór de nieuwe generatie?
-
Ik miste sowieso het Holland Travel Ticket en het Tourist Day Ticket, waardoor je de "geen kaarten gevonden" niet hoeft uit te zetten. Ik heb beide zojuist toegevoegd. Daarnaast misten de regio-abonnementen doordat de concessienaam in het TariefInfo-sjabloon niet klopte.Dionysusnu schreef: ↑wo 30 apr 2025, 00:03 Ik heb zojuist de tariefinfo voor de Parkshuttle bijgewerkt. Kan iemand even checken of ik dat goed heb gedaan?
Is er een manier om de "geen kaarten gevonden" uit te zetten?
-
Nu staan de tarieven er juist niet in, want die heb ik als "Parkshuttle" toegevoegd. Dat zal ik zo even fixen.
Waar komt de tekst "ParkshuttleRivium" (aan elkaar) vandaan? Met een zoekopdracht krijg ik daarvoor geen resultaten, en op de concessiepagina zie ik het ook niet staan.
Waar komt de tekst "ParkshuttleRivium" (aan elkaar) vandaan? Met een zoekopdracht krijg ik daarvoor geen resultaten, en op de concessiepagina zie ik het ook niet staan.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Gezien waar ik "Parkshuttle Rivium" op de pagina zie staan komt dat uit de concessienaam in het sjabloon SaldoInfo of Tariefinfo
Schapekop in de Keistad
-
Ok, even verduidelijken: Op mijn telefoon zie ik staan dat iamthedutchdude in het sjabloon "ParkshuttleRivium" heeft gezet. Dat is blijkbaar een fout in de diff view van MediaWiki op mobiel, want als ik op PC kijk, maakte de bewerking "Parkshuttle Rivium" ervan (dus met spatie ertussen). Mysterie opgelost 

-
En om even aan te vullen, als ik dingen goed heb begrepen:
De tekst "Parkshuttle Rivium" komt wél uit de concessiepagina, specifiek in het concessiesjabloon:
De kaartjes en abonnementen linken dan naar de concessiepagina zelf:
Voor de tarieven op saldo moet je Sjabloon:SaldoInfo aanvullen. Dat gebeurt met de naam uit het het concessiesjabloon, maar dan zonder de haakjes met het jaartal, waar van toepassing. Je kan meerdere concessies aan het zelfde tarief linken door ze achter elkaar te schrijven, bijvoorbeeld:
De tekst "Parkshuttle Rivium" komt wél uit de concessiepagina, specifiek in het concessiesjabloon:
Code: Selecteer alles
|concessie=Parkshuttle Rivium
|concessie10=Parkshuttle Rivium (2019-2033)
|IJssel-Vecht|Veluwe-Zuid=
-
Klopt: de tekst Parkshuttle Rivium (2019-2033) is de naam van de concessie. Dat is dan ook de concessie die je toevoegt bij de verschillende KBox'en (voor kaartsoorten als een dagkaart) en ABox'en (voor abonnementen) als de betreffende kaartsoort/het betreffende abonnement geldig is binnen de concessie. Als je in die boxen een andere naam invult, werkt de link in de infobox op die abonnementspagina of kaartsoortpagina niet.
Achter de schermen zorgt het toevoegen van die concessienaam aan de ABox en KBox dat de betreffende kaartsoort aan de categorie "Abonnement concessie ..." of "Kaartsoort concessie ..." wordt geplaatst (waarbij de jaartallen worden genegeerd). Zo zie je op de pagina Tourist Day Ticket onderaan een hele hoop categorieën genoemd staan, die niet geheel toevallig voornamelijk overeenkomen met de verschillende concessies waarin deze kaartsoort geldig is.
De sjabloon TariefInfo leest vervolgens de categorieën uit die horen bij de genoemde concessie. De code......leest dus de categorieën "Kaartsoort concessie GD" en "Abonnement concessie GD" uit.
Daarnaast leest de sjabloon TariefInfo ook de gegevens die je in de sjabloon SaldoInfo invoert uit. Daar is het inderdaad mogelijk om voor meerdere concessies één stuk tekst te gebruiken, middels de door jou gegeven notatie. Hierbij is het dus wel belangrijk dat de naam die je daar gebruikt weer gelijk is aan de concessienaam die in TariefInfo gebruikt wordt: als je voor TariefInfo Parkshuttle Rivium gebruikt, dan moet diezelfde naam ook voor SaldoInfo gebruikt worden. In de praktijk betekent dit hele stelsel van voorwaarden dat in SaldoInfo de concessienaam zonder jaartallen gebruikt wordt.
Achter de schermen zorgt het toevoegen van die concessienaam aan de ABox en KBox dat de betreffende kaartsoort aan de categorie "Abonnement concessie ..." of "Kaartsoort concessie ..." wordt geplaatst (waarbij de jaartallen worden genegeerd). Zo zie je op de pagina Tourist Day Ticket onderaan een hele hoop categorieën genoemd staan, die niet geheel toevallig voornamelijk overeenkomen met de verschillende concessies waarin deze kaartsoort geldig is.
De sjabloon TariefInfo leest vervolgens de categorieën uit die horen bij de genoemde concessie. De code...
{{TariefInfo|concessie=GD}}
Daarnaast leest de sjabloon TariefInfo ook de gegevens die je in de sjabloon SaldoInfo invoert uit. Daar is het inderdaad mogelijk om voor meerdere concessies één stuk tekst te gebruiken, middels de door jou gegeven notatie. Hierbij is het dus wel belangrijk dat de naam die je daar gebruikt weer gelijk is aan de concessienaam die in TariefInfo gebruikt wordt: als je voor TariefInfo Parkshuttle Rivium gebruikt, dan moet diezelfde naam ook voor SaldoInfo gebruikt worden. In de praktijk betekent dit hele stelsel van voorwaarden dat in SaldoInfo de concessienaam zonder jaartallen gebruikt wordt.
-
(Even van topic verplaatst om korte vragen niet te misbruiken)
Wat er nu bij Besseling Travel staat, werkt goed voor simpele pagina's, maar werkt niet met doorverwijzingen, wat toevallig bij Besseling veel voorkomt. Kunnen we hier iets mee? https://followthescore.org/dpldemo/inde ... re_ignored
Anders zou ik toch de categorie-oplossing proberen, dat werkt voor de andere dingen immers ook al. (Daar wil ik wel een poging voor doen, is weer een nieuw stukje mediawiki om te leren
)
Dit lijkt mij een goed idee.Milco schreef: ↑do 01 mei 2025, 09:48 Een overzicht van actuele buslijnen waar Pouw Vervoer actief is heb ik zojuist geplaatst op https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Pouw_Vervoer
Het is maar een idee uiteraard, maar is zoiets wenselijk? Het betreft een automatische tabel.
Wat er nu bij Besseling Travel staat, werkt goed voor simpele pagina's, maar werkt niet met doorverwijzingen, wat toevallig bij Besseling veel voorkomt. Kunnen we hier iets mee? https://followthescore.org/dpldemo/inde ... re_ignored
Anders zou ik toch de categorie-oplossing proberen, dat werkt voor de andere dingen immers ook al. (Daar wil ik wel een poging voor doen, is weer een nieuw stukje mediawiki om te leren

- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Op basis van categorieën werken lijkt mij inderdaad de beste optie. Alleen wat me nog te binnen schoot is of het onderaannemer-veld in Lijninfo nou nog vrije tekst was of maar één onderaannemer per veld toelaat. Alleen in het laatste geval is die categorie-optie goed te gebruiken.
Schapekop in de Keistad
- Lijn 45
- Contacteer:
Daar was ik al mee bezig. Met deze versie van de wikicode krijg ik in theorie automatisch een verwijzing naar een categorie op een lijnpagina zodra er een onderaannemer is ingevoerd. Die link werkt helaas niet omdat hij de inhoud van de parameter pakt (in mijn test [[Besselling Travel]]), waardoor alleen de naam van de vervoerder op de lijnpagina is gelinkt ipv de complete categorie. Als ik weet hoe ik die naam in de categorie kan krijgen zonder dat hij de link meepakt zou het moeten werken. De lijnen die in die categorieen staan zouden dan makkelijk aan de pagina met onderaannemers toegevoegd kunnen worden met het sjabloon OLijnen.
Ik dacht om als aanvulling hierop een aparte set categorieën te maken voor voormalige lijnen per onderaannemer, die dan in een extra tabel op de pagina van de onderaannemer kunnen komen. Dat zou ook redelijk makkelijk moeten kunnen met dit systeem.
Ik dacht om als aanvulling hierop een aparte set categorieën te maken voor voormalige lijnen per onderaannemer, die dan in een extra tabel op de pagina van de onderaannemer kunnen komen. Dat zou ook redelijk makkelijk moeten kunnen met dit systeem.
-
Kan iemand even meehelpen checken dat de wijzigingen bij RET van 5 mei nu allemaal verwerkt zijn? Niet alle lijnen uit het nieuwsbericht waren op de wiki bijgewerkt, en ik zie ook enkele wijzigingen die RET zelf niet aankondigt, bijvoorbeeld lijn 35 vaker op zaterdag. Ook zijn niet alle wijzigingen goed onder het kopje "dienstregeling" verwerkt, bijvoorbeeld de frequentieverschillen overdag.
-
Alles uit het nieuwsbericht zou nu bijgewerkt moeten zijn.