Korte Wiki vragen
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3408
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Korte Wiki vragen
Zoals het nu weergegeven is zou het kunnen zijn dat er in beide richtingen ritten zijn die de hele lus overslaan, die dus rechtstreeks van Neptunusplein naar Haydnstraat rijden. Ik ben wel voorstander van een oplossing waarbij zo'n lus niet dubbel in de routestrip staat, maar deze oplossing is niet ideaal. Een routestrip zoals bij 151/327/328 snap ik meestal ook pas als ik een kaartje van de daadwerkelijke route zie.
Re: Korte Wiki vragen
Waarom staat er op de pagina van metrolijn E bij de halte Melanchtonweg een logo van het ministerie van defensie van Litouwen ipv lijn 35? :') Via reverse search heb ik gevonden dat https://commons.wikimedia.org/w/index.p ... ile:35.png wel naar dat plaatje leidt, maar hoe is dat hier op de wiki gekomen?
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8831
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Korte Wiki vragen
Ik snap even niet hoe je bedoelt, maar je (of een andere gebruiker) mag er van mij wat moois van maken. En als je voor lijn N17 ook een oplossing weet, graag! :)Meltrain schreef:Als je ervan uitgaat dat er nooit een scherpe hoek (< 90 graden) in de route zit, is het best te volgen.![]()
Toch ben ik van mening dat het in dit geval handiger is om het door Milco voorgestelde idee toe te passen.
Bij de door Milco als voorbeeld genoemde lijn 151 denk ik dat de lusroute juist wel gebruikt kan worden.
Bij lijn 327 en 328 gaat dat niet omdat sommige lijnen bij De Steiger eindigen, maar bij 151 gaat dat niet op.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 08-06-2024 --> 56 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 08-06-2024 --> 56 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Korte Wiki vragen
Ja echt niet dat ik de pagina van N17 ga aanpassen, voor je het weet heb ik allerlei boze opmerkingen van Daniel op mijn overlegpagina. :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8831
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Korte Wiki vragen
Zoals ik al zei, had ik 'm ook al aangesproken (zie onze overlegpagina's), maar ook ik wil niet uit mezelf aan "zijn gebied" zitten. :')
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 08-06-2024 --> 56 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 08-06-2024 --> 56 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39319
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Korte Wiki vragen
Er mag best iemand met een beter idee komen, maar daar kunnen we best hier over discussiëren. Haltes dubbel vermelden vindt ik echter geen beter idee.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Korte Wiki vragen
Maar nu zijn er routevarianten die niet bestaan, hoe dacht je dat op te lossen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39319
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Korte Wiki vragen
Zo lijkt me wel het handigst, toelichting op de route staat er immers al boven ![:wink:](//twemoji.maxcdn.com/2/svg/1f609.svg)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3408
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Korte Wiki vragen
Zo simpel had ik het nog niet eens bedacht, maar dit lijkt me inderdaad een uitstekende oplossing :pos:
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8831
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Korte Wiki vragen
Kijk, dit is al een heel stuk duidelijker dan de vorige versie! (y)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 08-06-2024 --> 56 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 08-06-2024 --> 56 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Korte Wiki vragen
Juist. Die bochtjes zocht ik !Milco schreef:Kijk, dit is al een heel stuk duidelijker dan de vorige versie! (y)
-
- Berichten: 1588
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: Korte Wiki vragen
Zitten er criteria aan de manier waarop spits/ scholierenlijnen worden weergegeven op concessiepagina's. Zo staan een aantal lijnen (70, 71 en 76) in bijvoorbeeld de concessie Arnhem-Nijmegen als spitsbus op de concessie-pagina, maar dragen deze het begrip schoolbus wanneer de lijn wordt bekeken.
-
- Berichten: 364
- Lid geworden op: zo 26 jun 2016, 00:28
- Locatie: Deurne
Re: Korte Wiki vragen
Tja, scholierenlijnen gaan meestal rechtstreeks naar scholen, terwijl spitslijnen meestal rijden tussen station en bedrijventerrein, uitzonderingen daar. Je hebt bijvoorbeeld ook plaatsen waar normaal alleen een belbus of Buurtbus rijdt, en in de spits een scholierenlijn, terwijl dat dan eigenlijk een spitslijn is. Het is inderdaad een beetje onduidelijk.Ezra schreef:Zitten er criteria aan de manier waarop spits/ scholierenlijnen worden weergegeven op concessiepagina's. Zo staan een aantal lijnen (70, 71 en 76) in bijvoorbeeld de concessie Arnhem-Nijmegen als spitsbus op de concessie-pagina, maar dragen deze het begrip schoolbus wanneer de lijn wordt bekeken.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39319
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Korte Wiki vragen
We hadden geloof ik een tijdje terug weereens een discussie over wel of niet een nieuwe pagina bij een nieuwe concessie, maar wat was daar nu uit gekomen. Ik kom nu in de provincie Utrecht diverse situaties tegen, variërend van een lijn die nagenoeg niet verandert (aanpassen bestaande pagina zou kunnen volstaan), lijnen waarop de route verandert en verder niks (krijgen een nieuwe pagina door andere beginpunten e.d.) maar ook lijnen die dezelfde route houden maar waarbij verder werkelijk alles verandert (die zouden dan eigenlijk geen nieuwe pagina krijgen???).
Denk eigenlijk dat we daar toch ergens wel een consequente methode voor moeten gaan bedenken.
Denk eigenlijk dat we daar toch ergens wel een consequente methode voor moeten gaan bedenken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Korte Wiki vragen
Tja, de pagina van lijn 12 in Utrecht is vanaf september 1969. Daar mag toch wel wat opgesplitst worden lijkt me. Nou is deze lijn wat extreem, er zijn zat voorbeelden te vinden hiervan.
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3408
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Korte Wiki vragen
Ik vind lijn 12 er helemaal niet zo extreem uit zien. Juist een hele overzichtelijke pagina met huidige route, één verouderde route en dan chronologisch een opsomming van de wijzigingen over de hele periode dat het ding al rijdt. Er bestaan veel ergere pagina's met diverse stukjes voormalige routestrip over de hele pagina geplakt.
Het lijkt me persoonlijk een beetje onzinnig om voor lijnen waar eigenlijk alleen de frequentie verandert bijvoorbeeld een nieuwe pagina aan te maken "omdat nieuwe concessie". Maar het lijkt me inderdaad een goed idee daar iets consequent voor af te spreken.
Het lijkt me persoonlijk een beetje onzinnig om voor lijnen waar eigenlijk alleen de frequentie verandert bijvoorbeeld een nieuwe pagina aan te maken "omdat nieuwe concessie". Maar het lijkt me inderdaad een goed idee daar iets consequent voor af te spreken.
Re: Korte Wiki vragen
Het is voor mij een reden om niet mee te doen aan de jaarlijkse dienstregelingswissel. Moet je elk jaar een nieuwe pagina maken? Moet je bij grote wijzigingen een nieuwe pagina maken? Wat voor wijzigingen zijn groot genoeg om een nieuwe pagina voor aan te maken? Moet je een nieuwe pagina maken als de concessie wisselt maar er niks aan de lijn verandert? Treinseries krijgen elk jaar een nieuwe pagina (jammer dat ik ze elk jaar opnieuw op mijn volglijst moet zetten), maar hoe gaat dat bij buslijnen? Hoe noem je een nieuwe pagina? Wat moet je wijzigen aan de nu geldende pagina?
Vragen, vragen...
Vragen, vragen...
Ik doe ook maar wat
-
- Berichten: 1588
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: Korte Wiki vragen
Ja, maar de retourrit van de meeste scholierenlijnen vallen eigenlijk buiten de spits, omdat ze meestal om kwart over drie starten. Er is op dit moment in ieder geval onduidelijkheid, omdat er twee verschillende begrippen bij een en dezelfde lijn worden gehanteerd. Voor deze lijnen maak ik er wel schoolbus van. Bij Schoolbus voeg ik een zin toe dat de schoolbus gewoon toegankelijk is voor de gewone reiziger.frankberg19 schreef:Tja, scholierenlijnen gaan meestal rechtstreeks naar scholen, terwijl spitslijnen meestal rijden tussen station en bedrijventerrein, uitzonderingen daar. Je hebt bijvoorbeeld ook plaatsen waar normaal alleen een belbus of Buurtbus rijdt, en in de spits een scholierenlijn, terwijl dat dan eigenlijk een spitslijn is. Het is inderdaad een beetje onduidelijk.Ezra schreef:Zitten er criteria aan de manier waarop spits/ scholierenlijnen worden weergegeven op concessiepagina's. Zo staan een aantal lijnen (70, 71 en 76) in bijvoorbeeld de concessie Arnhem-Nijmegen als spitsbus op de concessie-pagina, maar dragen deze het begrip schoolbus wanneer de lijn wordt bekeken.
Re: Korte Wiki vragen
Tja, bijvoorbeeld Lijn 617 staat op de wiki als schoolbus, maar dat ding is eigenlijk gewoon een spitsbus volgens mij? Bij Veolia heette hij ook lijn 120, en dat is dan wel weer een spitsbus.
Re: Korte Wiki vragen
Je zou kunnen zeggen: een schoollijn rijdt niet in de schoolvakanties, en/of een schoollijn rijdt een afwijkende route naar of via een school, maar dat is dus ook niet altijd het geval (zoals lijn 620 die altijd maandag t/m vrijdag rijdt).
Misschien wel het belangrijkste uitgangspunt bij de wiki is wat de vervoerder zelf vermeldt. Dat hanteren we ook als er twijfel bestaat over haltenamen. Arriva zelf noemt alle 600-lijnen consequent schoollijnen, ze staan in bijvoorbeeld de busboekjes ook als zodanig vermeld.
Misschien wel het belangrijkste uitgangspunt bij de wiki is wat de vervoerder zelf vermeldt. Dat hanteren we ook als er twijfel bestaat over haltenamen. Arriva zelf noemt alle 600-lijnen consequent schoollijnen, ze staan in bijvoorbeeld de busboekjes ook als zodanig vermeld.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
-
- Berichten: 1588
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: Korte Wiki vragen
Ook lijn 620 staat in het busboekje van West-Brabant bekend als scholierenlijn, dus dan zou ook deze op de wiki als schoolbus moeten worden weergegeven.nvdw schreef:Je zou kunnen zeggen: een schoollijn rijdt niet in de schoolvakanties, en/of een schoollijn rijdt een afwijkende route naar of via een school, maar dat is dus ook niet altijd het geval (zoals lijn 620 die altijd maandag t/m vrijdag rijdt).
Misschien wel het belangrijkste uitgangspunt bij de wiki is wat de vervoerder zelf vermeldt. Dat hanteren we ook als er twijfel bestaat over haltenamen. Arriva zelf noemt alle 600-lijnen consequent schoollijnen, ze staan in bijvoorbeeld de busboekjes ook als zodanig vermeld.
De lijnen waar ik het over had worden door Breng ook gezien als scholierenlijn, dus voor de notering op de wiki heb ik het veranderd in schoolbus in plaats van spitsbus.
Re: Korte Wiki vragen
Is dat geen scholierenlijn omdat er dan geen problemen zijn als er weer eens de grootste paarse bus op rijdt die TCR kon vinden?nvdw schreef:Je zou kunnen zeggen: een schoollijn rijdt niet in de schoolvakanties, en/of een schoollijn rijdt een afwijkende route naar of via een school, maar dat is dus ook niet altijd het geval (zoals lijn 620 die altijd maandag t/m vrijdag rijdt).
Re: Korte Wiki vragen
Ja, dat zou je ook als criterium kunnen nemen, maar er zijn natuurlijk ook schoollijnen die Arriva niet overlaat aan onze favoriete taxicentrale ;)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Korte Wiki vragen
Ik maak zelf eigenlijk alleen een nieuwe pagina aan wanneer het begin- of eindpunt verandert, al heb ik voor [wiki]Lijn 146 Rotterdam Zuidplein - Ridderkerk 't Zand[/wiki] ooit een nieuwe pagina aangemaakt terwijl de route precies gelijk bleef, maar de frequentie omhoog ging en er een koppeling met lijn 144 kwam, waradoor begin- en eindpunt niet meer gelijk waren.Daniel schreef:We hadden geloof ik een tijdje terug weereens een discussie over wel of niet een nieuwe pagina bij een nieuwe concessie, maar wat was daar nu uit gekomen. Ik kom nu in de provincie Utrecht diverse situaties tegen, variërend van een lijn die nagenoeg niet verandert (aanpassen bestaande pagina zou kunnen volstaan), lijnen waarop de route verandert en verder niks (krijgen een nieuwe pagina door andere beginpunten e.d.) maar ook lijnen die dezelfde route houden maar waarbij verder werkelijk alles verandert (die zouden dan eigenlijk geen nieuwe pagina krijgen???).
Denk eigenlijk dat we daar toch ergens wel een consequente methode voor moeten gaan bedenken.
Is dat ook een beetje wat je bedoelt met: "maar ook lijnen die dezelfde route houden maar waarbij verder werkelijk alles verandert" ?
De concessie-overgang alleen is voor mij in elk geval niet voldoende voor het aanmaken van een nieuwe pagina*, maar als er ook nog wat kleine dingetjes veranderen, kun je vaak net zo goed wel een nieuwe pagina aanmaken.
*Let er dan wel op dat waneer de lijn wordt opgeheven ook de voormalige concessie(s) en vervoerder(s) weer in de Infobox worden gezet.
Over provincie Utrecht: bij lijn 82 had een aanpassing van de bestaande pagina wellicht volstaan, maar door de andere route (en daardoor ook andere functie van die lijn) is een nieuwe pagina wel handig.
Bij lijn 70 wordt alleen de frequentie fors verhoogd, dus dan volstaat de huidige pagina wel, lijkt me. Voor lijn 102 geldt een beetje hetzelfde al is het daar qua chronologie wel handig om een nieuwe pagina te hebben.
Voor de rest zijn er in Utrecht toch alleen heel grote wijzigingen (verandering van eindpunt e.d.) of juist hele kleine (alleen de vervoerder verandert)?
Een jaarlijkse pagina is overbodig.Ardan schreef:Het is voor mij een reden om niet mee te doen aan de jaarlijkse dienstregelingswissel. Moet je elk jaar een nieuwe pagina maken? Moet je bij grote wijzigingen een nieuwe pagina maken? Wat voor wijzigingen zijn groot genoeg om een nieuwe pagina voor aan te maken? Moet je een nieuwe pagina maken als de concessie wisselt maar er niks aan de lijn verandert? Treinseries krijgen elk jaar een nieuwe pagina (jammer dat ik ze elk jaar opnieuw op mijn volglijst moet zetten), maar hoe gaat dat bij buslijnen? Hoe noem je een nieuwe pagina? Wat moet je wijzigen aan de nu geldende pagina?
Vragen, vragen...
Een eindpuntverandering is voor mij (bijna) altijd een reden om een nieuwe pagina te maken, bij een routewijziging hangt het heel erg af van hoeveel de route wijzigt.
Het klinkt misschien zweverig, maar ik kijk altijd hoe de "functie" van een lijn verandert en op basis daravan bekijk ik of een nieuwe pagina nodig is of dat aanpassing van de huidige pagina voldoet.
(Dat gezegd hebbende twijfel ik nu of ik voor Lijn 183 Rotterdam, Zuidplein - Kralingse Zoom niet alsnog een nieuwe pagina zal maken voor de nieuwe dienstregeling. :? )
Indien begin- en eindpunt van de lijn gelijk blijven, maar je hebt toch voldoende redenen om ene nieuwe pagina aan te maken, geef je d enieuwe pagina de "oude" naam en voeg je bij de oude pagina tussen haakjes de periode toe waarin die lijn (zeker) heeft gereden. :)
Laatst gewijzigd door Meltrain op wo 23 nov 2016, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Korte Wiki vragen
Ik doelde op waarom het een 6xx nummer heeft en bij Arriva een scholierenlijn is, niet op de definitie op de wiki, sorry.nvdw schreef:Ja, dat zou je ook als criterium kunnen nemen, maar er zijn natuurlijk ook schoollijnen die Arriva niet overlaat aan onze favoriete taxicentrale ;)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten