Hulp gezocht: twee lijnen op 1 pagina
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6239
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Hulp gezocht: twee lijnen op 1 pagina
Zoals in de richtlijnen aangegeven willen we hier weer vanaf. Elke lijn krijgt zijn eigen pagina, ook al was in 2004 en 2008 de route hetzelfde en in 2006 tijdelijk anders. Het is me gelukt om een oude versie inclusief gehele bewerkingsgeschiedenis af te splitsen van bestaande artikelen, dus dat ga ik op deze manier doen. Op deze manier blijft bij elke pagina de bewerkingsgeschiedenis behouden.
Mijn vraag, kunnen jullie helpen met aandragen van pagina's die gesplitst moeten worden? Bij het SRE zijn dit nog lijn 18 en 103 volgens mij (lijn 145 heb ik als test gebruikt), in Limburg zijn er volgens mij ook enkelen. En ook U-OV moeten we kijken, want daar is alle oude informatie zowat verdwenen. Dat wil ik dus ook gaan splitsen in GVU-pagina's en U-OV pagina's.
Dus post in dit topic gaarne wikilinks naar pagina's die gesplitst dienen te worden.
Mijn vraag, kunnen jullie helpen met aandragen van pagina's die gesplitst moeten worden? Bij het SRE zijn dit nog lijn 18 en 103 volgens mij (lijn 145 heb ik als test gebruikt), in Limburg zijn er volgens mij ook enkelen. En ook U-OV moeten we kijken, want daar is alle oude informatie zowat verdwenen. Dat wil ik dus ook gaan splitsen in GVU-pagina's en U-OV pagina's.
Dus post in dit topic gaarne wikilinks naar pagina's die gesplitst dienen te worden.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Hulp gezocht: twee lijnen op 1 pagina
Ik snap je laatste punt niet zo goed: je wilt dus voor elke lijn die ooit van vervoerder is veranderd een aparte pagina per vervoerder, ook als de lijn nooit gewijzigd is? :?
Dat zijn er echt heel erg veel.
Dat zijn er echt heel erg veel.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Hulp gezocht: twee lijnen op 1 pagina
En in sommige regio's zijn lijnpagina's gewoon aangepast of hernoemd nadat de oorspronkelijke pagina op de toen nog kersverse wiki zijn gemaakt, zonder een pagina over de lijn van voor de aanpassing te behouden. Ik zie ook niet helemaal in waarom een oude versie van de lijnpagina behouden moet worden als er één halte is opgeheven bijvoorbeeld.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Hulp gezocht: twee lijnen op 1 pagina
Dat hoeft ook niet, zoiets kan nog prima in de tekst. Concessiewisselingen zijn wat dat betreft weer een geval apart: je wilt immers eigenlijk niet dat een pagina van een oude concessie linkt naar een lijnpagina waarop alles al aangepast is naar een nieuwe concessie.Bee schreef:Ik zie ook niet helemaal in waarom een oude versie van de lijnpagina behouden moet worden als er één halte is opgeheven bijvoorbeeld.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Hulp gezocht: twee lijnen op 1 pagina
Deze lijn kan wat mij betreft wel gesplitst worden: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... en_Centrum
Deze ook wel (de route is in december 2012 veranderd): http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... almestraat
Deze ook wel (de route is in december 2012 veranderd): http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... almestraat
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Hulp gezocht: twee lijnen op 1 pagina
Ondanks dat de geschiedenis (wat mij betreft) zo veel mogelijk up-to-date moet blijven, ben ik er geen voorstander van om bij elke vervoerderswisseling een nieuwe pagina te maken. In mijn ogen ontstaat dan een wildgroei aan pagina's, zeker bij een kleine route- of frequentiewijziging vind ik een kort stukje tekst in de geschiedenis voldoende, ook bij een vervoerderwisseling en geen wijzigingen vind ik een kort stukje tekst volstaan.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6239
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Hulp gezocht: twee lijnen op 1 pagina
Het gaat om de volgende situaties:
*Twee lijnen staan met twee infoboxen op 1 pagina (bijvoorbeeld: lijn 145). Lijn 60 die hierboven gequote wordt is een perfect voorbeeld (ook al staat er maar 1 infobox, er staan wel twee perioden in de infobox).
*U-OV gevallen: hierbij is de oude GVU-pagina gewoon overschreven met U-OV info ipv nieuwe artikelen aan te maken OF de oude informatie in de vorm van geschiedenis op te nemen (voorbeeld lijn 12, hier is bijvoorbeeld de oude route niet meer te zien).
De reden dat ik bewerkingsgeschiedenis wil houden is omdat het dan altijd terug te zoeken is wie wat geplaatst heeft, mocht we dat ooit moeten weten.
Wat betreft U-OV, ik denk dat we hier compleet nieuwe pagina's voor U-OV gaan maken. Daar zijn we als beheer nog niet helemaal over uit wat we daar precies willen. Er zijn meer pagina's van lang bestaande lijnen die nu niet gesplitst zijn, lijn 25 Veghel - Helmond heeft bijvoorbeeld al zo een drie concessiewissels gehad.
Wat in ieder geval moet gebeuren is dat de oude GVU-info terug komt. Ik kijk morgen of in het weekend even naar de twee bovenstaande genoemde lijnen.
*Twee lijnen staan met twee infoboxen op 1 pagina (bijvoorbeeld: lijn 145). Lijn 60 die hierboven gequote wordt is een perfect voorbeeld (ook al staat er maar 1 infobox, er staan wel twee perioden in de infobox).
*U-OV gevallen: hierbij is de oude GVU-pagina gewoon overschreven met U-OV info ipv nieuwe artikelen aan te maken OF de oude informatie in de vorm van geschiedenis op te nemen (voorbeeld lijn 12, hier is bijvoorbeeld de oude route niet meer te zien).
De reden dat ik bewerkingsgeschiedenis wil houden is omdat het dan altijd terug te zoeken is wie wat geplaatst heeft, mocht we dat ooit moeten weten.
Wat betreft U-OV, ik denk dat we hier compleet nieuwe pagina's voor U-OV gaan maken. Daar zijn we als beheer nog niet helemaal over uit wat we daar precies willen. Er zijn meer pagina's van lang bestaande lijnen die nu niet gesplitst zijn, lijn 25 Veghel - Helmond heeft bijvoorbeeld al zo een drie concessiewissels gehad.
Wat in ieder geval moet gebeuren is dat de oude GVU-info terug komt. Ik kijk morgen of in het weekend even naar de twee bovenstaande genoemde lijnen.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Hulp gezocht: twee lijnen op 1 pagina
Als er een vervoerderswissel komt dan lijkt een heel nieuwe pagina mij voor al die lijnen ook geen goed idee. Zeker als er geen grote wijzigingen op een lijn komen. Wat je wel kunt doen is een soort CV-overzicht maken van vervoerders.
Dus bijvoorbeeld voor een willekeurige lijn:
Zuidooster: 1978 - 1995
Hermes: 1995 - 2016
Qbuzz: 2016 - heden.
Wijzigingen in frequenties en extra verdichtingsritten kun je altijd nog in de tekst zelf zetten.
Dus bijvoorbeeld voor een willekeurige lijn:
Zuidooster: 1978 - 1995
Hermes: 1995 - 2016
Qbuzz: 2016 - heden.
Wijzigingen in frequenties en extra verdichtingsritten kun je altijd nog in de tekst zelf zetten.
🍉
Re: Hulp gezocht: twee lijnen op 1 pagina
Welke oude route? Die lijn rijdt al zijn hele leven dezelfde route. Ik zie nu wel dat er in het verleden enkele haltes zijn vervallen c.q. samengevoegd, maar dat was al voor de concessieovergang.fogeltje schreef: *U-OV gevallen: hierbij is de oude GVU-pagina gewoon overschreven met U-OV info ipv nieuwe artikelen aan te maken OF de oude informatie in de vorm van geschiedenis op te nemen (voorbeeld lijn 12, hier is bijvoorbeeld de oude route niet meer te zien).
Ander voorbeeld: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... ht_Station
Deze lijn ging in 2008 over van Connexxion naar Qbuzz en in 2012 van Qbuzz naar de RET, zonder dat er ook maar iets gewijzigd is aan die lijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6239
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Hulp gezocht: twee lijnen op 1 pagina
Exact, dat is nu weg. Zoals ik al zei, het belangrijkste is dat alle geschiedenis terug komt. Wijzigingen die in GVU-tijden zijn gebeurd, staan nu nergens meer.Meltrain schreef: Ik zie nu wel dat er in het verleden enkele haltes zijn vervallen c.q. samengevoegd, maar dat was al voor de concessieovergang.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Hulp gezocht: twee lijnen op 1 pagina
Oke, dan kan dat onder het kopje Geschiedenis, al vraag ik me heel erg af wie je er een plezier mee doet.
Maar ik blijf erbij het niks te maken heeft met de overgang van GVU naar Qbuzz.
Maar ik blijf erbij het niks te maken heeft met de overgang van GVU naar Qbuzz.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6239
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Hulp gezocht: twee lijnen op 1 pagina
Daarom opteer ik ook eigenlijk om aparte pagina's voor de GVU-lijn en de U-OV-lijn, maar dat vond je ook al niks.
"Een touringcar is geen bus"
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6239
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Hulp gezocht: twee lijnen op 1 pagina
Ik zie dit nu pas. De oude vervoerders in de infobox opnemen met jaartallen is eigenlijk geen slecht idee.Hainje schreef:Als er een vervoerderswissel komt dan lijkt een heel nieuwe pagina mij voor al die lijnen ook geen goed idee. Zeker als er geen grote wijzigingen op een lijn komen. Wat je wel kunt doen is een soort CV-overzicht maken van vervoerders.
Dus bijvoorbeeld voor een willekeurige lijn:
Zuidooster: 1978 - 1995
Hermes: 1995 - 2016
Qbuzz: 2016 - heden.
Wijzigingen in frequenties en extra verdichtingsritten kun je altijd nog in de tekst zelf zetten.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Hulp gezocht: twee lijnen op 1 pagina
Nou, daar zag ik totaal het nut niet van in, omdat de wijzigingen juist niet plaatsvonden bij de overgang van GVU naar Qbuzz (zelfs de kleur van de bus wijzigde op dat moment niet ).fogeltje schreef:Daarom opteer ik ook eigenlijk om aparte pagina's voor de GVU-lijn en de U-OV-lijn, maar dat vond je ook al niks.
Ik ben er absoluut niet tegen om de oude haltes op te nemen onder het kopje "Geschiedenis", maar ik vraag me af hoeveel mensen daar profijt van zullen hebben.
Ik ben wel tegen het aanmaken van nieuwe pagina's als de enige wijziging een nieuwe vervoerder is. Dit zorgt juist voor extra zoekwerk.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Hulp gezocht: twee lijnen op 1 pagina
Indien routestrips inklapbaar gemaakt kunnen worden, kunnen kleine haltewijzigingen makkelijk in de geschiedenis gezet worden. Daarom ben ik al enige tijd geleden begonnen met een apart kopje "Voormalige routes".
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6239
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Hulp gezocht: twee lijnen op 1 pagina
Het is of het een of het ander. Of we nemen de complete geschiedenis van de lijnen bij de huidige pagina's op of we maken aparte pagina's voor de GVU-lijnen inclusief hun geschiedenis. Ik ben er namelijk op tegen dat geschiedkundige informatie verloren gaat. Ik vind het prima om alles op 1 pagina te houden. Het maakt niet uit dat er geen wijzigingen bij de overgang hebben plaatsgevonden, er hebben ooit wijzigingen op lijn 12 plaatsgevonden en dat telt. Ik ben ook fan van "lange artikelen" dus ik vind het best als het voorlopig op 1 pagina blijft.
Wat inklapbaar maken van routestrips betreft, volgens mij had ik daar ooit al om gevraagd. Als iemand het gemaakt krijgt om dit sjabloon aan te passen (standaard zou dan moeten zijn niet inklappen zodat alle bestaande routestrips blijven staan zoals ze staan en je een extra parameter moet toevoegen om ze in te klappen), ga je gang!
Wat inklapbaar maken van routestrips betreft, volgens mij had ik daar ooit al om gevraagd. Als iemand het gemaakt krijgt om dit sjabloon aan te passen (standaard zou dan moeten zijn niet inklappen zodat alle bestaande routestrips blijven staan zoals ze staan en je een extra parameter moet toevoegen om ze in te klappen), ga je gang!
"Een touringcar is geen bus"
Re: Hulp gezocht: twee lijnen op 1 pagina
Ik ben voor de eerste optie. Maar er is een verschil tussen kleine wijzigingen en grote wijzigingen.
Hier kan ik me ook prima in vinden, maar het lijkt me wel handig dat er dan een nieuwe regel "oude_vervoerders" komt die "lager" in de infobox staan, anders wordt het een chaos, zeker bij lijnen die door twee vervoerders worden gereden, zoals lijn 52.fogeltje schreef:Ik zie dit nu pas. De oude vervoerders in de infobox opnemen met jaartallen is eigenlijk geen slecht idee.Hainje schreef:Als er een vervoerderswissel komt dan lijkt een heel nieuwe pagina mij voor al die lijnen ook geen goed idee. Zeker als er geen grote wijzigingen op een lijn komen. Wat je wel kunt doen is een soort CV-overzicht maken van vervoerders.
Dus bijvoorbeeld voor een willekeurige lijn:
Zuidooster: 1978 - 1995
Hermes: 1995 - 2016
Qbuzz: 2016 - heden.
Wijzigingen in frequenties en extra verdichtingsritten kun je altijd nog in de tekst zelf zetten.
Laatst gewijzigd door Meltrain op do 24 apr 2014, 20:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6239
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Hulp gezocht: twee lijnen op 1 pagina
Neem lijn 121 als voorbeeld, die heeft inmiddels wat concessiewissels en wissels van vervoerders gehad en toch kan alles prima op een pagina, zoals ik het bij GVU/U-OV eigenlijk ook graag zou willen zien.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Hulp gezocht: twee lijnen op 1 pagina
Ik zin nie sjnap.Meltrain schreef:maar het lijkt me wel handig dat er dan een nieuwe regel "ouder_vervoerders" komt die "lager" in de infobox staan, anders wordt het een chaos
🍉
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6239
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Hulp gezocht: twee lijnen op 1 pagina
Wat mij betreft hoeft er geen extra parameter voor te komen, zie hoe ik het bij lijn 121 gedaan heb.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Hulp gezocht: twee lijnen op 1 pagina
Ziet er prima uit ( :pos: ), alleen lijkt het me dan handiger om bij "vervoerder" uitsluitend Hermes te zetten en dan Arriva en BBA bij een nieuwe regel "oude_vervoerders" die lager in de infobox komt (bijvoorbeeld net boven "voorgangers").fogeltje schreef:Neem lijn 121 als voorbeeld, die heeft inmiddels wat concessiewissels en wissels van vervoerders gehad en toch kan alles prima op een pagina, zoals ik het bij GVU/U-OV eigenlijk ook graag zou willen zien.
Zeker als een lijn door meerdere vervoerders wordt gereden, staat dat snel rommelig.
@hainje: hierboven heb ik het iets duidelijker uitgelegd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6239
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Hulp gezocht: twee lijnen op 1 pagina
Door handmatig te "groeperen" (huidige vervoers altijd bovenaan) zal het wel meevallen met de rommel denk ik. Ik zou zeggen we kijken even hoe het werkt om het zo handmatig te doen. Als het geklooi oplevert, dan kunnen we nog een parameter toevoegen. Dat zou dan iemand anders moeten doen overigens, want zo goed ben ik niet met sjablonen.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Hulp gezocht: twee lijnen op 1 pagina
Ik vind het een prima oplossing. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Hulp gezocht: twee lijnen op 1 pagina
Laat ik 't hier maar neerzetten, 'tis immers geschiedenis-gerelateerd: mochten we nog jaartallen zoeken bij voormalige GVU-lijnen die nu bij U-OV bestaan dan is hier een hoop te vinden http://www.destichtsestadsbus.nl/lijnen ... jving.html
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Hulp gezocht: twee lijnen op 1 pagina
alleen jammer dat je de vorige concessies nu dus niet ziet. Wat is er mis met 1 pagina per concessie/vervoerder? In dit geval zou het drie aparte pagina's zijn.fogeltje schreef:Neem lijn 121 als voorbeeld, die heeft inmiddels wat concessiewissels en wissels van vervoerders gehad en toch kan alles prima op een pagina, zoals ik het bij GVU/U-OV eigenlijk ook graag zou willen zien.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten