Hoofdpagina

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Hoofdpagina

Bericht door regenmaker »

Ik zou graag zien dat er op de hoofdpagina ook een korte lijst komt van de huidige concessies, zodat mensen vanaf de hoofdpagina makkelijker de huidige buslijnen kunnen vinden. Nu met de zoekfunctie moet je of Lijn *** intypen en dan in die lijst zoeken of als je alleen het lijnnummer intypt, krijg je ook allemaal voormalige lijnen. Ook is het overzicht van concessies ook echt een gezoek door al die voormalige concessies. Ik denk dat het een goed idee is om het overzichtelijk en kort op de hoofdpagina te zetten.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Hoofdpagina

Bericht door Zugführer »

Ik ben het hier wel mee eens. Ik ben zelf niet echt blij met de huidige zoekfunctie. Als ik lijn 1 in Eindhoven wil vinden kom ik in het zoekbalkje links een eindeloze lijst huidige en voormalige lijnen 1 tegen, de makkelijkste manier is lijn 1 intypen zodat je naar de lijn 1-categorie wordt doorverwezen, maar dan moet je tussen alle lijnen 1 van Nederland nog eens de juiste gaan vinden. Op concessie lijkt me wel handiger zoeken, met dan inderdaad een overzichtje op de hoofdpagina :D
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Hoofdpagina

Bericht door Roelof88 »

Hebben we daar niet het referentiemenu voor? Ik gebruik zelf altijd de [wiki]Categorie:Concessie[/wiki]. Deze link (concessiegebieden) is op de wiki altijd aan de linkerkant te vinden onder "referentie".
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Hoofdpagina

Bericht door regenmaker »

Denk toch dat er ruimte voor verbetering is met o.a. de zoekfunctie. Zeker voor mensen die de site bezoeken en geen lid zijn. Je moet goed zoeken voordat je de juiste buslijn gevonden hebt.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoofdpagina

Bericht door Daniel »

Via Google zoeken met "site:wiki.ovinnederland.nl" erachter werkt het best. De zoekfunctie van MediaWiki is gewoon vrij slecht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Hoofdpagina

Bericht door fogeltje »

Als je zoekt op "Lijn 21" (dus niet gaan scrollen door de potentiële zoekresultaten) dan kom je automatisch in de Categorie:Lijn 21 en hierin staan alleen alle huidige lijnen 21. Daarin zoeken lijkt me niet zo een probleem, het is niet zo dat er 100 lijnen met dat nummer rondrijden.

Desalniettemin kunnen we nadenken over de invulling van de hoofdpagina. Ik moet bekennen dat ik wel weet dat hij bestaat maar daar is alles mee gezegd :oops: Mijn bookmark staat namelijk op mijn volglijst. Ook zie ik al een link naar de categorie met de Dienstregelingen van 2014 staan. Wellicht kunnen we die link beter omschrijven om duidelijk te maken dat je hier alle concessiepagina's van het lopende dienstregelingsjaar kunt vinden.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Hoofdpagina

Bericht door regenmaker »

De hoofdpagina is volgens de statistieken wel de meest bekeken pagina van de wiki. Dus belangrijk dat die goed en overzichtelijk is. Denk dat er nu ook te veel willekeurige linkjes erop staan. Mensen moeten juist makkelijk bij de info komen. :)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Hoofdpagina

Bericht door Frank »

Ik denk dat het wel belangrijk is dat de buslijnen (en zeker de huidige) makkelijk te doorzoeken zijn. Nuttige linkjes op de hoofdpagina kunnen daar goed bij helpen, maar de vraag is hoe we dat goed kunnen aanpakken. Ik sta iig open voor ideeën.
Tom
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 09 okt 2009, 21:59

Re: Hoofdpagina

Bericht door Tom »

Op de hoofdpagina is nu veel tekst te vinden met een grote hoeveelheid linkjes. Volgens mij kan dat compacter. Een optie is om kaart van Nederland te plaatsen met daarin concessie- en/of provinciegrenzen, omdat dat duidelijker en overzichtelijker is en misschien al meer tot de verbeelding spreekt. Bezoekers zijn immers op zoek naar informatie over een bepaalde OV-lijn. "Op zoek naar informatie over treinen of bussen? Klik op het betreffende gebied." Rondom die kaart of eronder kunnen dan beknopt enkele thema's worden besproken, inclusief links naar vervoerders: trein , bus, tram etc. en dienstregeling.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Hoofdpagina

Bericht door Zugführer »

Ja, ik vind dit een mooi kaartje: http://nl.wikipedia.org/wiki/Concessies ... art%29.png
Van één van onze forumleden zo te zien, dus wellicht kunnen we daar wat mee doen?
Het is niet meer helemaal actueel trouwens
Tom
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 09 okt 2009, 21:59

Re: Hoofdpagina

Bericht door Tom »

Precies, zoiets bijvoorbeeld. Concessiegebieden zeggen bezoekers waarschijnlijk niet zo veel, dus die hoeven we niet per se te benoemen. Ik zou in plaats daarvan enkele centrale plaatsen binnen de concessiegebieden in de kaart zetten ter oriëntatie. Wat concessies inhouden kunnen we er dan naast zetten of eronder.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Hoofdpagina

Bericht door regenmaker »

Ik heb het op de wiki gezet en hier en daar aangepast, als dat niet erg is.
Laatst gewijzigd door regenmaker op zo 02 nov 2014, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Hoofdpagina

Bericht door Meltrain »

Ik zou "Stadsbus Den Haag" vervangen door "Den Haag", aangezien je ook nog de concessie Haaglanden Stad hebt voor het railvervoer.
"Stadsregio Rotterdam" is ook niet de best gekozen naam, maar er "Rotterdam" van maken is ook weer gek aangezien het gebied groter is dan alleen Rotterdam.
Voor de rest is het een mooie kaart. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Hoofdpagina

Bericht door regenmaker »

Zo beter? :)

EDIT: Nee, het is niet beter zo, ik zie opeens dat ik Zuid-Limburg eraf heb geknipt. Ach dat pas ik nog wel een keer aan.
EDIT: Aangepast!
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13182
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Hoofdpagina

Bericht door Z2N »

Kan je stadsvervoer Lelystad niet gewoon een getalletje geven? Het is ten slotte geen deel van de Concessie IJsselmond.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Hoofdpagina

Bericht door regenmaker »

Z2N schreef:Kan je stadsvervoer Lelystad niet gewoon een getalletje geven? Het is ten slotte geen deel van de Concessie IJsselmond.
Aangepast.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Hoofdpagina

Bericht door Roelof88 »

De concessiekaart is mooi, maar het zou nog mooier zijn als de getallen op de kaart linkjes zouden zijn naar de juiste concessiepagina's. Dit is mogelijk met HTML (tekst over afbeelding), maar ik moet het even uittesten.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Hoofdpagina

Bericht door Zugführer »

Precies, een imagemap maken of zo, maar of dat vervolgens op de wiki ook werkt weet ik niet...
Op de wikipedia pagina http://nl.wikipedia.org/wiki/Image_map ziet het er in ieder geval niet als een normale HTML imagemap uit. Misschien werkt dat op die manier ook op onze wiki :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoofdpagina

Bericht door Daniel »

ImageMap is een extensie in de MediaWiki software, dus waarschijnlijk zal het niet standaard werken.
Maar als het gewenst is kan er natuurlijk altijd gekeken worden of we die extensie ook aan onze wiki kunnen toevoegen.

Edit: een kleine update volstaat zelfs. ImageMap zit er standaard in vanaf MediaWiki 1.21.0 en wij draaien nu op 1.20.8.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Hoofdpagina

Bericht door Roelof88 »

Ik heb hier even wat getest: [wiki]Gebruiker:Roelof88/Sjabloon:Test[/wiki]

Als dit mooi is wil ik hem wel compleet maken. Imagemap zou ook kunnen, alleen is het volgens mij een stuk lastiger om de juiste coördinaten te vinden.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Hoofdpagina

Bericht door Zugführer »

Heb je op internet wel tooltjes voor. Nadeel van deze methode die me meteen opvalt is dat als je net naast het cijfer klikt je het plaatje zelf aanklikt. Maar dat is wellicht ook op te lossen
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Hoofdpagina

Bericht door Roelof88 »

Het plaatje is inmiddels niet meer aanklikbaar. Ik heb even geëxperimenteerd met tekst in plaats van cijfers, maar het is misschien handig om alleen cijfers te gebruiken. In kleine concessiegebieden past immers bijna geen tekst (of er moet net zoals in die andere kaart een legenda naast komen met uitleg over de cijfers).
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Hoofdpagina

Bericht door regenmaker »

Dan zou ik allemaal cijfers doen is wel zo netjes
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Hoofdpagina

Bericht door Roelof88 »

Zugführer schreef:Heb je op internet wel tooltjes voor.
Met ImageMap is het wellicht wel mooier, omdat je dan de contouren van het concessiegebied kunt opgeven. Het hele concessiegebied is dan aanklikbaar en je hoeft helemaal niet te werken met getallen of tekst. Het is het proberen waard zou ik zeggen.
Tom
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 09 okt 2009, 21:59

Re: Hoofdpagina

Bericht door Tom »

Goed bezig, mooie ontwikkelingen!
Roelof88 schreef: Met ImageMap is het wellicht wel mooier, omdat je dan de contouren van het concessiegebied kunt opgeven. Het hele concessiegebied is dan aanklikbaar en je hoeft helemaal niet te werken met getallen of tekst. Het is het proberen waard zou ik zeggen.
We moeten natuurlijk niet vergeten wat we met de kaart willen bereiken. Een lege kaart zonder tekst of getallen staat een beetje raar, daar kan een bezoeker weinig mee. Ter oriëntatie zou ik daarom bijvoorbeeld wat namen van (hoofd)steden plaatsen met -uiteraard- de toelichting dat meer informatie gevonden kan worden door op de kaart te klikken. Maar wellicht zijn er andere suggesties?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten