Gebruik jargon

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Plaats reactie
waldo79
Berichten: 7638
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruik jargon

Bericht door waldo79 »

Eerlijk gezegd heb ik wat moeite met het gebruik van termen als ochtenddal en middagdal. Dit zijn termen die vervoerders intern communiceren. Kan het niet vervangen door een voor leken toegankelijkere term?
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Gebruik jargon

Bericht door Bakpapier »

Ik lees deze termen hier voor het eerst, maar ik vind ze toch redelijk transparant, ik snap zelf meteen wat het betekent.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12829
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Gebruik jargon

Bericht door Hainje »

Eigenlijk is dat gewoon samen de dalperiode tussen de spitsen in. Misschien dat het in heel uitzonderlijke gevallen noodzakelijk is om de termen 'ochtenddal' en 'middagdal' te gebruiken (bijvoorbeeld als er een lijn is die tot ca. 12u op spitssterkte blijft rijden), maar ik kom het zelden tegen eerlijk gezegd.
🍉
waldo79
Berichten: 7638
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Gebruik jargon

Bericht door waldo79 »

Met de zoekfunctie kwam ik erachter dat de termen een aantal keren gebruikt worden, maar wie weet komen er nog suggesties.
Etienne
Donateur
Berichten: 7944
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Gebruik jargon

Bericht door Etienne »

Ochtenddal is voor mij de periode tussen 9 en 12 à 13 uur en middagdal is i.m.o. de periode tussen 12 à 13 en 16 uur.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Gebruik jargon

Bericht door fogeltje »

Dan krijg je ook de vraag, wat is nu de middagspits? Begint die om 16:00, 16:30, 15:00? Op lijn 99 begint bijvoorbeeld de kwartierdienst al om 15:11. Ik noem het dan meestal "brede middagspits" omdat voor mijn gevoel de spits tussen 16:00 en 16:30 begint, maar dat is puur gevoel.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21355
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Gebruik jargon

Bericht door Meltrain »

Goed punt: ik neem meestal 15:00, maar vaak beginnen vervoerders rond 14:00 al (vaker) te rijden. Zelf gebruik ik dan ook vaak de term "brede spitsuren".
"Ochtend-" en "middagdal" vind ik oom gewoon niet mooi klinken. Dan kun je wat mij betreft beter de precieze tijdsaanduidingen gebruiken.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Gebruik jargon

Bericht door fogeltje »

Je zou neutraal "tussen de spitsuren" kunnen gebruiken (waarbij ik dan bij middagspits uitga van de "brede middagspits). Of zijn er vervoerders die in "ochtendal" een andere dienstregeling hebben dan in het "middagdal".
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Gebruik jargon

Bericht door Daniel »

Ik gebruik meestal ook tijdsblokken als dat echt van belang is, maar een vroeg startende spitshalfuursdienst maak ik ook wel 1-2x/uur bij "daluren" van in de infobox. Zeker als het gaat om lange lijnen die ook nog per richting verschillen. Dan zegt een tijd immers ook weinig.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Gebruik jargon

Bericht door Suus »

De spitsuren zijn in de meeste concessies vastgelegd in het bestek, ik ga zelf uit van 16:30 tot 18:30 omdat de gemiddelde Nederland ongeveer een half uur forenst en de gemiddelde Nederlander tussen 17:00 en 19:00 de avonddis nuttigt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21355
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Gebruik jargon

Bericht door Meltrain »

fogeltje schreef:Of zijn er vervoerders die in "ochtendal" een andere dienstregeling hebben dan in het "middagdal".
De RET heeft enkele lijnen die tot 12:00 / 12:30 een lagere frequentie kennen dan daarna, zoals lijn 32 en lijn 77.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Gebruik jargon

Bericht door Chauf21 »

Bee schreef:De spitsuren zijn in de meeste concessies vastgelegd in het bestek, ik ga zelf uit van 16:30 tot 18:30 omdat de gemiddelde Nederland ongeveer een half uur forenst en de gemiddelde Nederlander tussen 17:00 en 19:00 de avonddis nuttigt.
Voor de forenzen in de trein gaat dat in inderdaad goed op. Het stads- en streekvervoer wordt wat meer gekend door grote stromen scholieren, die wat kortere schooldagen hebben. De scholierenstroom komt meestal vanaf een uur of 14-15 op gang.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Gebruik jargon

Bericht door Wubbo »

Ik ken maar een dal, dat is voor mij de periode tussen de beide spitsen. Ochtenddal en middagdal zeggen mij dus niks.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12829
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Gebruik jargon

Bericht door Hainje »

Dan ken ik twee soorten. In bergachtige gebieden kom je ook nogal vaak een dal tegen. Afbeelding
🍉
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Gebruik jargon

Bericht door Vinny »

Tijdens mijn ochtenddal drink ik koffie en mijn middagdal is cup-a-soup tijd :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Gebruik jargon

Bericht door Frank »

Hainje schreef:Eigenlijk is dat gewoon samen de dalperiode tussen de spitsen in. Misschien dat het in heel uitzonderlijke gevallen noodzakelijk is om de termen 'ochtenddal' en 'middagdal' te gebruiken (bijvoorbeeld als er een lijn is die tot ca. 12u op spitssterkte blijft rijden), maar ik kom het zelden tegen eerlijk gezegd.
Waarschijnlijk heb ik mezelf wel eens "schuldig" gemaakt aan het gebruik van dit jargon, maar volgens mij is het dan eerder het geval dat tussen tien en twaalf uur 's ochtends minder vaak gereden wordt dan tussen twaalf en (zeg) twee uur 's middags. Dat ben ik nog wel regelmatig tegengekomen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12829
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Gebruik jargon

Bericht door Hainje »

Frank schreef:Waarschijnlijk heb ik mezelf wel eens "schuldig" gemaakt aan het gebruik van dit jargon.
Klik hier voor mijn antwoord
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten