Loze paginaverwijzingen

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Loze paginaverwijzingen

Bericht door Thom91 »

Beste,

Ik heb me even verdiept in het Wikiwezen dat wij beheren en er viel me iets op.
De hoeveelheid pagina's die niet bestaan maar waar naar verwezen wordt is echt bizar groot, als ik het vergelijk met bijvoorbeeld de Nederlandse Wikipedia. Ik vroeg me af hoe dat kwam en ik zag dat er bijvoorbeeld voor veel haltes in het buitenland verwezen wordt naar pagina's die niet bestaan. Een voorbeeld: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/S1_(Hamburg)

Hiermee heb je al direct een stuk of 30 verwijzingen naar pagina's die niet bestaan, lijkt mij een beetje onnodig. Ik begrijp dat verwijzingen naar treinstations als Altona & Hbf aanwezig zijn maar voor al die andere haltes begrijp het niet.

Mijn voorstel om de verwijzingen naar haltes te verwijderen en daarmee de wiki te reinigen van dit soort, in mijn ogen, vervuiling. Wat mij betreft mogen verwijzingen naar de (grotere) treinstations blijven bestaan omdat de kans dat daar een pagina voor komt veel groter is dan voor de haltes.

Het dunkt me dat we graag willen dat de lijst met paginaverwijzingen te minimaliseren van de 5027 (!) die het nu zijn naar een redelijk aantal.

Groet, Thom
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Loze paginaverwijzingen

Bericht door Ardan »

Vroeger was ik ook vrij enthousiast in 'het alvast linken voor het geval ik die pagina nog eens maak' maar het vervuilt inderdaad. 5027 dooie links is inderdaad gigantisch. Het lijkt me beter om geen links meer te plaatsen naar dat soort stations, alleen de grote, zoals Thom al voorstelt. Mocht je alsnog een pagina over een bepaald station willen maken op een later moment dan kan dat altijd nog, maar dan zit je niet tot die tijd met al die dooie links.
Ik doe ook maar wat
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Loze paginaverwijzingen

Bericht door Fles »

beter komen er vast links naar de onderhoudshistorie van elk stuk rollend materieel, dagelijks geupdate via PDF beschikbaar. Ben ik ERG in geïnteresseerd namelijk 8-)
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Loze paginaverwijzingen

Bericht door Hainje »

Fles schreef:beter komen er vast links naar de onderhoudshistorie van elk stuk rollend materieel, dagelijks geupdate via PDF beschikbaar. Ben ik ERG in geïnteresseerd namelijk 8-)
Hahaha, klootviool. :')
🍉
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Loze paginaverwijzingen

Bericht door huibe »

Een groot deel van de links is gekomen door de Duitse spoolijnen. Hier heb ik eerder ook een soort gelijke opmerking gemaakt. Masr toen bond iedereen day het wel goed zou komen en bepaalde gebruikers zouden alle Duitse stations invullen en onderhouden....

Nu komen daar ook nog heel veel buslijnen bij.

Dus nogmaals de vrasg aan het beheer (en ook mede gebruikers): hoe ver willen we gaan? Nederland, België, Luxemburg, Duitsland of nog verder.....
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Etienne
Donateur
Berichten: 7908
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Loze paginaverwijzingen

Bericht door Etienne »

Gisteren heb ik reeds een PB gestuurd via Daniël dat dit intern opgenomen zou worden. :wink:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Loze paginaverwijzingen

Bericht door Thom91 »

Tsja, het zou fijn zijn als de rest van de gebruikers ook op de hoogte worden gehouden. Dus wat mij betreft mag je wel open kaart spelen in dit topic. Hoe ver zijn de beheerders?
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Loze paginaverwijzingen

Bericht door Daniel »

Volgens mij haal je nu twee zinnen door elkaar Etienne, maar inderdaad, we verwachten als beheer na de Kerstdagen met een standpunt te komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Loze paginaverwijzingen

Bericht door Hainje »

Wat mij betreft is Nederland wel voldoende, daar zit het grootste deel van de meeste gebruikers denk ik. Het aantal Belgen dat de wiki bezoek is waarschijnlijk niet zo spannend (correct me if I am wrong). Wat betreft buitenland zou ik vooral focussen op verbindingen die voor Nederlanders van belang zijn, op zowel bus als treingebied. Het kan denk ik maar weinig mensen op dit forum interesseren welke bussen er in Arlon rijden, de bussen en treinen in de Belgische Kempen, Waasland, Meetjesland etc. zijn dan denk ik toch een stuk interessanter om effectief tijd in te steken.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Loze paginaverwijzingen

Bericht door Suus »

Ik heb nog wel het een en ander aan zaken die ik nog op de verwijderlijst zal zetten binnenkort. Ik weet ook nog een bron van ongeveer 50-60 niet-werkende links die ik nog kan weghalen.

Wat betreft België. Zeker ten zuiden van de taalgrens staan daar nog veel dode links naar buslijnen op de stationspagina's, daar heb ik mij niet tegenaan bemoeid. Ik wil wel de commitment maken om de dienstregeling van de spoorwegen bij te blijven houden, ik heb daar anderhalve maand aan gewerkt, met het idee dat het de komende drie jaar het relatief rustig blijft in België. De spoorwegen laten zich ook wat moeilijk regionaal afbakenen, in Turnhout en Hasselt vertrekken ook treinen naar de andere kant van België...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Loze paginaverwijzingen

Bericht door Daniel »

Hainje schreef:Het aantal Belgen dat de wiki bezoek is waarschijnlijk niet zo spannend (correct me if I am wrong).
Mwoh, toch 11.000 in december en de eerstvolgende in de ranglijst staat een heel stuk lager (= Groot-Brittanië met 2.300). Als referentie: de wiki trok in december tot nu toe 172.000 Nederlandse bezoekers.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Loze paginaverwijzingen

Bericht door Hainje »

Wat betreft treinen heb je gelijk Bee, daar moet je ook zeker mee verder gaan. Maar wat betreft buslijnen kan een scherpere afbakening best, tenzij er zich iemand meldt die serieus aan de gang wil met de lijnen in de Belgische Ardennen (bijvoorbeeld).

@Daniel: oh dat is nog niet eens zo'n heel onaardig aantal. :o
🍉
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Loze paginaverwijzingen

Bericht door regenmaker »

Ja, ik weet waardoor al die links waar niet naar verwezen wordt komen, door mij haha :@

Ik zal Treindiensten in Niedersachsen wel even bijwerken de komende dagen! :)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Etienne
Donateur
Berichten: 7908
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Loze paginaverwijzingen

Bericht door Etienne »

Hainje schreef:Maar wat betreft buslijnen kan een scherpere afbakening best, tenzij er zich iemand meldt die serieus aan de gang wil met de lijnen in de Belgische Ardennen (bijvoorbeeld).
Die wil ik ook best nog wel eens afmaken, maar veel van de rode links zijn zeer complexe lijnen met veel afwijkingen op de dienstregeling. :x
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Loze paginaverwijzingen

Bericht door Thom91 »

regenmaker schreef:Ja, ik weet waardoor al die links waar niet naar verwezen wordt komen, door mij haha :@

Ik zal Treindiensten in Niedersachsen wel even bijwerken de komende dagen! :)
Nee maar even serieus.
Vraag jezelf af wat een pagina als dit http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Swisttal-Odendorf toevoegt aan een routestrip van S23 (Die an-sich heel nuttig is) http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/S23_( ... Westfalen) waar nauwelijks iemand behoefte aan heeft en ervoor zorgt dat er nog meer pagina's beheert moeten worden terwijl er veel belangrijkere pagina's ongeroerd blijven. En wat verder de toevoeging is van deze halte waar nooit of ten nimmer een bezoeker van deze Wikipedia zal gaan kijken. Dit neigt namelijk naar pagina's maken om het pagina maken en ik wil je graag behoeden voor het maken van deze pagina's terwijl ze straks in de prullenbak belanden.

Edit: Wat ik probeer te zeggen. Stop met het maken van pagina's met een regel en een infobox en wacht even op het besluit van het beheer.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Loze paginaverwijzingen

Bericht door regenmaker »

Sowieso is het handig als je op een speciale S-Bahn Station wil zoeken, dan kan je hem snel vinden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Loze paginaverwijzingen

Bericht door Thom91 »

Ik begrijp dat je niet wilt luisteren, fine by me.
Komt wel goed schatje.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Loze paginaverwijzingen

Bericht door Fles »

Weet je wat ook handig is? Als je op een willekeurige boomstronk in Oost-Congo wilt zoeken, dan kan je hem snel vinden!

En niet om het één of ander, maar de gemiddelde boomstronk in Oost-Congo, die heb ik alleen al 700 keer op een dag nodig :Y

Oh nee wacht.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Loze paginaverwijzingen

Bericht door regenmaker »

Gaan we zulke vergelijkingen maken? :twisted:
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Loze paginaverwijzingen

Bericht door Thom91 »

Overigens is het aantal paginaverwijzingen zonder pagina inmiddels sinds mijn beginpost gestegen naar 5043.
Komt wel goed schatje.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Loze paginaverwijzingen

Bericht door Fles »

regenmaker schreef:Gaan we zulke vergelijkingen maken? :twisted:
Ga jij maar pagina's maken in plaats van hier te komen zagen :twisted:
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Loze paginaverwijzingen

Bericht door regenmaker »

Ja, ik zal inderdaad wat doen aan al die vervuilende linkjes, die zitten allemaal in Duitsland, ik haal ze er wel uit en gooi ze op mijn PC, probleem opgelost!
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Loze paginaverwijzingen

Bericht door Fles »

En vergeet de belbus naar Hamburg-Reeperbahn-Ost-Putdeksel-Zestien niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Loze paginaverwijzingen

Bericht door Suus »

Thom91 schreef:Overigens is het aantal paginaverwijzingen zonder pagina inmiddels sinds mijn beginpost gestegen naar 5043.
Nul zal het toch nooit worden, dus kom eens met een getal wat wel redelijk zou zijn dan?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Loze paginaverwijzingen

Bericht door Thom91 »

Ik dacht zelf aan de 100-200. Zeker met een omvang van deze en de actieve bijwerkers is dat zeker haalbaar.
Laatst gewijzigd door Thom91 op di 23 dec 2014, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Komt wel goed schatje.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten