Stand van zaken & handleidingen

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Stand van zaken & handleidingen

Bericht door Thom91 »

Allemaal,

Afgelopen tijd zijn een hoop discussies ontstaan, knopen doorgehakt en aanpassingen gedaan. Wat mij als beginnend wikilid stoort is het gebrek aan duidelijke handleidingen en de huidige stand van zaken. Door alle verschillende topics is voor mij als leek het overzicht compleet zoek en begrijp ik nauwelijks iets van wat er nu 'geautomatiseerd' wordt. Met bepaalde tags ofzo? Maar ik begrijp daar niets van, en volgens mij ben ik niet de enige.

Op de wiki is wel wat te vinden over de inrichting van een pagina maar dat gaat voornamelijk over de naamgeving van buslijnen en wat randzaken. Er is volgens mij geen richtlijn over hoe een bepaalde sectie opgebouwd moet worden, met standaard onderwerpen etc. Je ziet op de 'echte' wikipedia dat iedere pagina van een stad of dorp op dezelfde wijze is opgebouwd met dezelfde kopjes. Is er ook zo'n format voor treinseries, stations, spoorlijnen, buslijnen etc? Voor mijn gevoel is er wel zoiets informeel ingeslopen maar niet formeel vastgelegd en voor nieuwkomers is soms geen consistentie te zien.

Komende tot de conclusie & aanbeveling:
- Meer handleidingen over het aanmaken van pagina's, en vooral hoe de techniek werkt.
- Een standaard voor pagina's die binnen dezelfde categorie vallen.

Thom91
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Stand van zaken & handleidingen

Bericht door Hainje »

Ik onderschrijf dit in het geheel.
🍉
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Stand van zaken & handleidingen

Bericht door regenmaker »

Misschien hier:
[wiki]Help:Routestrips[/wiki]
[wiki]Help:Infobox[/wiki]
[wiki]Sjabloon:RouteRijPlaats[/wiki]
[wiki]Sjabloon:RouteRijStation[/wiki]

Moet toegeven dat het soms even zoeken is om de juiste info te krijgen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Stand van zaken & handleidingen

Bericht door Ardan »

Volgens mij gaat die discussie nog wel even duren (volg het niet meer, ben de draad ook kwijt geraakt), maar ik mag hopen dat een Wikibeheerder een nieuw topic opent met alle veranderingen en een handleiding zodra alle knopen zijn doorgehakt en problemen verholpen zijn. Dan weet elke gebruiker, ook die niet aan de discussie mee heeft gedaan maar wel 'wiki't' dat we vanaf dan het nieuwe systeem gaan gebruiken.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Stand van zaken & handleidingen

Bericht door regenmaker »

Wat er wordt gedaan:
(vul me maar aan als ik iets ben vergeten)

1. Het automatiseren van Duitse Stations en S-Bahn omgezet naar nieuwe infobox die voor alle treinen werkt
2. Het actualiseren van Belgische (bus)lijnen
3. Het toevoegen van routeparameter aan zowel binnen- als buitenlandse lijnen
4. Het gebruik van RouteRijPlaats + RouteRijStation voor zowel binnen- als buitenlandse lijnen
5. Het gebruik van de toekomstparameter twee weken voordat de nieuwe dienstregeling ingaat
6. Het aanmaken van stadsdiensten categorieën en van categorieën voor voormalige lijnen
7. Het in gebruik nemen van de stadparameter
8. Het aanpassen van de Plaats Categorie, zodat alles uniform is
9. Er loopt een discussie over het wel of niet aanmaken van pagina's bij concessiewisseling
10. Hoever gaan we met het invoeren van buitenlandse lijnen discussie
11. Het gereed maken van stations- en concessiepagina's voor automatisch gegenereerde overzichten
12. Roelof heeft de hoofdpagina een make-over gegeven met allerlei nieuwe sjablonen, zoals de Nieuwe lijnen Navigatie
13. Er was nog een discussie over hoe de concessiekaart eruit zou komen te zien die gebruikt wordt
14. Ondertussen wordt er ook nog in allerlei stukjes de handleiding aangepast voor de nieuwe sjablonen en parameters
15. Er loopt een discussie over het woord geen gebruiken als er geen voorganger/opvolger is
16. Verschillende lijnen worden op dit moment gesplitst, omdat ze in verschillende periodes hebben gereden met exact dezelfde route. Dus bijvoorbeeld van 2003 t/m 2005 en later weer ingevoerd in 2008 t/m 2009. Krijg je 2 pagina's met zelfde titel, maar met (2003-2005) en (2008-2009) achter de paginatitel geplakt.
17. Er loopt nog iets met de Media Wiki software updaten, dacht ik

Dit maakt het maar een klein beetje verwarrend. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Stand van zaken & handleidingen

Bericht door Roelof88 »

Wat betreft het automatiseren:

Om buitenlandse stationspagina's te kunnen automatiseren moeten pak 'm beet 2000 lijnpagina's (bus, tram, metro) worden aangepast + weet ik veel hoeveel stationspagina's.

Om Nederlandse stationspagina's te kunnen automatiseren moeten ook weer +/- 2000 lijnpagina's + meer dan 250 stationspagina's worden aangepast.

Kortom, dit gaat wel even duren.

1): Een handleiding schrijven waarin stap voor stap wordt uitgelegd wat allemaal aangepast moet worden aan de lijnpagina's. Iedereen die dat wil kan dan meehelpen met pagina's aanpassen.

2): Een intekenlijst maken waarop kan worden aangegeven wie welke lijnen aanpast. Nu worden 'kris kras' lijnen aangepast, waardoor niet goed zichtbaar is welke pagina's al zijn aangepast (eventueel wil ik wel een opzet maken voor zo'n intekenlijst).

3): Als alle lijnpagina's zijn aangepast zou ik naar mijn mening pas beginnen met het automatiseren van stationspagina's. Tegen die tijd kan daarvoor ook weer een handleiding worden geschreven.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Stand van zaken & handleidingen

Bericht door regenmaker »

Roelof88 schreef:2): Een intekenlijst maken waarop kan worden aangegeven wie welke lijnen aanpast. Nu worden 'kris kras' lijnen aangepast, waardoor niet goed zichtbaar is welke pagina's al zijn aangepast (eventueel wil ik wel een opzet maken voor zo'n intekenlijst).
Ja doe maar eerst even dan. Is inderdaad wel handig. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stand van zaken & handleidingen

Bericht door Suus »

De handleiding voor het aanpassen van stationspagina's in Nederland én het buitenland zal ik wel op mij nemen, daar heb tot nu toe het meeste werk in zitten.

Ik zal ook nog een handleiding schrijven hoe we moeten omgaan met treinseries die in Nederland én een buurland rijden, deze hebben een verborgen infobox nodig voor het buitenland :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Stand van zaken & handleidingen

Bericht door Thom91 »

Ik wilde het eigenlijk nog algemeen houden. Het nu al aanmaken van diverse handleidingen lijkt me niet wenselijk tot er een concreet antwoord is op de aanbevelingen vanuit het beheer.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stand van zaken & handleidingen

Bericht door Suus »

Het wikibeheer in de vorm van Frank heeft eerder al aangegeven dat automatisering een noodzakelijk iets is om de hoeveelheid onderhoud aan de wiki te kunnen beperken, ik ga er eigenlijk van uit dat er al een (zo goed als) akkoord ligt van het beheer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Stand van zaken & handleidingen

Bericht door regenmaker »

Bee schreef:Het wikibeheer in de vorm van Frank heeft eerder al aangegeven dat automatisering een noodzakelijk iets is om de hoeveelheid onderhoud aan de wiki te kunnen beperken, ik ga er eigenlijk van uit dat er al een (zo goed als) akkoord ligt van het beheer.
Inderdaad Frank helpt ondertussen zelf mee met het invoeren van die sjablonen, dus ja.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Stand van zaken & handleidingen

Bericht door Hainje »

Beter niet voor de troepen uit te lopen en gewoon te wachten wat Frank en Fogeltje over het onderwerp wat Thom aansnijdt te zeggen heeft.
🍉
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Stand van zaken & handleidingen

Bericht door fogeltje »

Wat de handleiding betreft: ik deel jullie mening dat er een handleiding zou moeten komen hoe je het beste een lijnpagina kunt opbouwen (en pagina's überhaupt). Daar heb ik ooit een begin mee gemaakt maar toen ik ging werken is dat project een beetje ondergesneeuwd. Dat zal ik de komende tijd oppakken.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Stand van zaken & handleidingen

Bericht door fogeltje »

regenmaker schreef:Wat er wordt gedaan:
(vul me maar aan als ik iets ben vergeten)

1. Het automatiseren van Duitse Stations en S-Bahn omgezet naar nieuwe infobox die voor alle treinen werkt
2. Het actualiseren van Belgische (bus)lijnen
3. Het toevoegen van routeparameter aan zowel binnen- als buitenlandse lijnen
4. Het gebruik van RouteRijPlaats + RouteRijStation voor zowel binnen- als buitenlandse lijnen
5. Het gebruik van de toekomstparameter twee weken voordat de nieuwe dienstregeling ingaat
6. Het aanmaken van stadsdiensten categorieën en van categorieën voor voormalige lijnen
7. Het in gebruik nemen van de stadparameter
8. Het aanpassen van de Plaats Categorie, zodat alles uniform is
9. Er loopt een discussie over het wel of niet aanmaken van pagina's bij concessiewisseling
10. Hoever gaan we met het invoeren van buitenlandse lijnen discussie
11. Het gereed maken van stations- en concessiepagina's voor automatisch gegenereerde overzichten
12. Roelof heeft de hoofdpagina een make-over gegeven met allerlei nieuwe sjablonen, zoals de Nieuwe lijnen Navigatie
13. Er was nog een discussie over hoe de concessiekaart eruit zou komen te zien die gebruikt wordt
14. Ondertussen wordt er ook nog in allerlei stukjes de handleiding aangepast voor de nieuwe sjablonen en parameters
15. Er loopt een discussie over het woord geen gebruiken als er geen voorganger/opvolger is
16. Verschillende lijnen worden op dit moment gesplitst, omdat ze in verschillende periodes hebben gereden met exact dezelfde route. Dus bijvoorbeeld van 2003 t/m 2005 en later weer ingevoerd in 2008 t/m 2009. Krijg je 2 pagina's met zelfde titel, maar met (2003-2005) en (2008-2009) achter de paginatitel geplakt.
17. Er loopt nog iets met de Media Wiki software updaten, dacht ik

Dit maakt het maar een klein beetje verwarrend. ;)
Dank voor dit overzicht. Ik zal met Frank eens dit lijstje moeten nalopen, kijken of het compleet is en dan prioriteiten leggen. Ik zou er in ieder geval ook willen toevoegen het standaardiseren van lijnpagina's, zorgen dat alle pagina's qua opbouw in ieder geval hetzelfde zijn. Dat heeft nauwe relaties met wel/niet splitsen.

Wat betreft punt 16: dat zijn twee pagina's. In welk topic loopt punt 15? Daar heb ik namelijk wel een mening over ;)
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Stand van zaken & handleidingen

Bericht door regenmaker »

fogeltje schreef:In welk topic loopt punt 15? Daar heb ik namelijk wel een mening over ;)
In het Voorganger(s)/opvolger(s) topic toch?

Zag dat het bij sommige lijnen al werd toegevoegd, maar wat is de standaard. Persoonlijk vind ik het een beetje overbodig.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Stand van zaken & handleidingen

Bericht door fogeltje »

Zie topic al daar.
"Een touringcar is geen bus"
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Stand van zaken & handleidingen

Bericht door Roelof88 »

Roelof88 schreef:2): Een intekenlijst maken waarop kan worden aangegeven wie welke lijnen aanpast. Nu worden 'kris kras' lijnen aangepast, waardoor niet goed zichtbaar is welke pagina's al zijn aangepast (eventueel wil ik wel een opzet maken voor zo'n intekenlijst).
Ik heb op mijn kladblok ([wiki]Gebruiker:Roelof88/Kladblok[/wiki]) een intekenlijstje gemaakt. Buitenlandse concessies ontbreken nog. Mijn voorstel is om dit te verplaatsen naar bijvoorbeeld [wiki]Overleg categorie:Lijnen[/wiki] als het beheer het ermee eens is.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Stand van zaken & handleidingen

Bericht door Frank »

Zoals gezegd zie ik weinig problemen met de nieuwe opzet (integendeel, ik zie juist vele voordelen), misschien dat Fogeltje nog even zou kunnen reageren (als hij even tijd heeft). Er zijn volgens mij al diverse aangepaste stationspagina's, maar ik heb Elst nu ook even naar de nieuwe situatie omgezet. Enige kleine nadeel dat ik hierin zie is dat het haltesjabloon en het lijnenoverzicht niet mooi bij elkaar passen, maar dat is misschien ook persoonlijk. Zou ook een goede reden kunnen zijn om wat meer tekst te typen zodat de witruimte wordt opgevuld :P .

Hoe gaan we om met treinstations met meerdere busstations? Ik denk bijvoorbeeld aan Utrecht, maar kwam Arnhem als eerste voorbeeld tegen. Daar heb je een busstation, maar ook nog een bushalte vernoemd naar het station aan de Sonsbeekzijde. De bussen die daar stoppen heb ik laten verwijzen naar [wiki]Arnhem Centraal Station (Sonsbeek)[/wiki] zodat je straks van zowel het busstation als de halte een overzicht kunt genereren op de stationspagina. Voor de halte heb ik het sjabloon RouteRijPlaats gebruikt zodat er geen nieuwe categorie aangemaakt wordt.

Eenzelfde punt heb ik nog voor stations zonder bushaltes die ernaar worden vernoemd. Soms wordt dan een lijnenoverzicht gegeven van een in de buurt liggende bushalte, zoals bij Velp. Hiervoor heb ik de doorverwijspagina Velp Hogeweg aangemaakt.

Voordeel van de nieuwe opzet vind ik ook dat pagina's van losse bushaltes gemakkelijker actueel gehouden kunnen worden. Ik ben daar persoonlijk nooit een grote voorstander van geweest en stel voor dat we ook in de toekomst die pagina's slechts gematigd aanmaken, maar in de nieuwe situatie blijven die pagina's goed bijgehouden, ook als de maker van de pagina opeens spoorloos verdwenen is.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Stand van zaken & handleidingen

Bericht door regenmaker »

Ik vind de layout (van o.a. Elst) echt lelijk. Ik denk dat daar nog is kritisch naar gekeken mag worden. :Y
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Stand van zaken & handleidingen

Bericht door Roelof88 »

Frank schreef:Er zijn volgens mij al diverse aangepaste stationspagina's, maar ik heb Elst nu ook even naar de nieuwe situatie omgezet. Enige kleine nadeel dat ik hierin zie is dat het haltesjabloon en het lijnenoverzicht niet mooi bij elkaar passen, maar dat is misschien ook persoonlijk. Zou ook een goede reden kunnen zijn om wat meer tekst te typen zodat de witruimte wordt opgevuld :P .
Ik heb nu de LijnTabel aangepast, zodat deze precies naast de infobox past. Het nadeel is dan weer dan het wat meer opgepropt staan. Er is gewoon weinig ruimte in de OVNL-style. Een andere optie is om gewoon de standaard wikitable te gebruiken (daar is de tabelbreedte variabel) of door de wikitable ovnl dezelfde kleuren te geven als de patroontijdentabellen ([wiki]Sjabloon:PatTop[/wiki]).
Frank schreef:Hoe gaan we om met treinstations met meerdere busstations? Ik denk bijvoorbeeld aan Utrecht, maar kwam Arnhem als eerste voorbeeld tegen. Daar heb je een busstation, maar ook nog een bushalte vernoemd naar het station aan de Sonsbeekzijde. De bussen die daar stoppen heb ik laten verwijzen naar [wiki]Arnhem Centraal Station (Sonsbeek)[/wiki] zodat je straks van zowel het busstation als de halte een overzicht kunt genereren op de stationspagina. Voor de halte heb ik het sjabloon RouteRijPlaats gebruikt zodat er geen nieuwe categorie aangemaakt wordt.
Als het goed is moet het met de redirects werken.
regenmaker schreef:Ik vind de layout (van o.a. Elst) echt lelijk. Ik denk dat daar nog is kritisch naar gekeken mag worden. :Y
En ik vind die layout met de zwarte horizontale strepen niet echt fijn.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Stand van zaken & handleidingen

Bericht door regenmaker »

Roelof88 schreef:En ik vind die layout met de zwarte horizontale strepen niet echt fijn.
Er moet toch meer mogelijk zijn qua layout, ik zal eens even kijken bij in de mediawiki catalogus.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Stand van zaken & handleidingen

Bericht door Roelof88 »

Ik heb hem nog iets aangepast. De standaardwikitable en tekstgrootte 95%. Nu misschien de kopjes bovenin nog een kleur geven.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stand van zaken & handleidingen

Bericht door Suus »

Een lichtblauwe kleur zoals bij de patroontijden zou bij mij wel de voorkeur hebben. Misschien dat de kleuren van de OVNL-tabellen sowieso iets lichter gemaakt kan worden, de zware kleuren daarvan zijn al vaker een ergernis geweest van verschillende gebruikers.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Stand van zaken & handleidingen

Bericht door Roelof88 »

Het zou trouwens ook wel mooi zijn als de kopjes van de kolommen in de wikitable ovnl links uitgelijnd worden in plaats van in het midden. Met de kleuren van de patroontijden krijg je dan de code:

style='background: #CADCEB; color: #115098; text-align:left;'

en de rest gewoon transparant?
Frank schreef:Voordeel van de nieuwe opzet vind ik ook dat pagina's van losse bushaltes gemakkelijker actueel gehouden kunnen worden. Ik ben daar persoonlijk nooit een grote voorstander van geweest en stel voor dat we ook in de toekomst die pagina's slechts gematigd aanmaken, maar in de nieuwe situatie blijven die pagina's goed bijgehouden, ook als de maker van de pagina opeens spoorloos verdwenen is.
Stel dat iemand bij een nieuwe buslijn een halte vergeet te linken met RouteRijPlaats (of zich er niet van bewust is dat die halte een eigen artikel heeft), dan is de haltepagina alsnog niet actueel. Bij busstations en treinstations zal dat IMO veel minder snel gebeuren. Dus mee eens dat er geen wildgroei moet ontstaan van zulk soort pagina's.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Stand van zaken & handleidingen

Bericht door Thom91 »

De afgelopen reacties zijn compleet off-topic van het onderwerp, beginnende bij de post van Frank. Veel te gedetailleerd en geen antwoord op de vragen die ik stelde.
Komt wel goed schatje.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten