Korte Wiki vragen
Re: Korte Wiki vragen
Daarover gesproken: stel dat een lijn (door bijvoorbeeld corona) een jaar lang is opgeheven en daarna weer terug in dienst komt met dezelfde route en frequentie. Is het misschien niet handiger om de opheffing weer terug te draaien en te vermelden dat die lijn een aantal jaar eruit heeft gelegen i.p.v. een compleet nieuwe pagina aan te maken? Ik weet dat dit is gebeurd bij lijn 125 in Arnhem Nijmegen, dus wellicht is het ook een optie voor lijnen 604 en 608 van Zuidoost-Brabant? Wat denken jullie?
Re: Korte Wiki vragen
Als er inhoudelijk niets gewijzigd is (en de opheffing maximaal een jaar was), zou ik inderdaad ook liever de oude pagina hergebruiken.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Korte Wiki vragen
Lijkt me een goed idee; als er inderdaad nagenoeg niets is gewijzigd aan de route vind ik hergebruik een betere optie en dit dan (uitgebreid) in de geschiedenis te vermelden.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39210
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Korte Wiki vragen
Ik denk dat dat zeker bij corona wel een goede optie is ja, maar dan wel met een ruimere termijn. De nachtbussen van U-OV rijden bijvoorbeeld al meer dan een jaar niet, maar zag laatst wel dat daar nu weer een dienstregeling van is verschenen. (Bij Syntus Utrecht zijn ze nooit echt weg geweest uit de dienstregeling, bij U-OV wel).
Voor andere oorzaken dan corona moeten we denk ik van maatwerk uitgaan. Want hoe vaak gebeurt het nu echt dat een lijn na een jaar weer op dezelfde manier terugkeert als voorheen? Ik heb welgeteld één voorbeeld: lijn 2 in Amersfoort die een jaartje X2 heeft geheten.
Sowieso zou je bij lijnen die terugkeren maar wel onder een ander nummer hebben gereden in de tussengelegen periode niet moeten gaan hergebruiken, want dan lopen de links naar opvolgers en voorgangers in de soep en ga je in cirkeltjes rond daarmee.
Voor andere oorzaken dan corona moeten we denk ik van maatwerk uitgaan. Want hoe vaak gebeurt het nu echt dat een lijn na een jaar weer op dezelfde manier terugkeert als voorheen? Ik heb welgeteld één voorbeeld: lijn 2 in Amersfoort die een jaartje X2 heeft geheten.
Sowieso zou je bij lijnen die terugkeren maar wel onder een ander nummer hebben gereden in de tussengelegen periode niet moeten gaan hergebruiken, want dan lopen de links naar opvolgers en voorgangers in de soep en ga je in cirkeltjes rond daarmee.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Korte Wiki vragen
Ik zou pagina's van lijnen die een tijd niet hebben gereden zonder dat er een andere lijn in de tussenliggende periode heeft gereden (zoals de U-OV nachtlijnen) hergebruiken en gevallen als de (X)2 niet.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9175
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Korte Wiki vragen
Ik zou er bij corona kiezen om dezelfde pagina te hergebruiken en in overige gevallen de pagina's altijd te splitsen. Zeker omdat je dan in de knoop kan komen met opvolgers en voorgangers. Bij corona zijn het met name spits-, nacht- en scholierenlijnen die tijdelijk niet hebben gereden en op dezelfde manier of afgeslankte vorm terugkomen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 1642
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Korte Wiki vragen
Gelukkig heb ik op mijn werk iets waarmee ik haakjes kan tellen. Er staan 2 sluithaakjes "}" meer dan openinghaakjes "{". En dat komt omdat je twee sluithaakjes aan het eind van extra hebt meegekopieerd naar extra2, terwijl die alleen aan het eind van alle extra's thuishoren.
Ik heb nu
{{#if:{{{extra|}}}|[[Categorie:Abonnement {{{extra}}}]]|}}}}{{#if:{{{extra2|}}}|[[Categorie:Abonnement {{{extra2}}}]]|}}}}
verbeterd naar
{{#if:{{{extra|}}}|[[Categorie:Abonnement {{{extra}}}]]|}}{{#if:{{{extra2|}}}|[[Categorie:Abonnement {{{extra2}}}]]|}}}}
in de hoop dat het daarmee is opgelost..
Re: Korte Wiki vragen
Je bent een held
Nog even over het hergebruik van pagina's: zal ik de pagina's van lijnen 604 en 608 in Eindhoven samenvoegen (als Teun dit goed vindt)?
Nog even over het hergebruik van pagina's: zal ik de pagina's van lijnen 604 en 608 in Eindhoven samenvoegen (als Teun dit goed vindt)?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39210
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Korte Wiki vragen
Ik zie inderdaad geen sluithaakjes meer bovenaan elke abonnementspagina
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Korte Wiki vragen
In het geval van lijn 255 in Amstelland-Meerlanden heb ik al met al ervoor gekozen om de pagina toch de splitsen, omdat:regenmaker schreef: ↑ma 20 dec 2021, 12:50 Ik zou er bij corona kiezen om dezelfde pagina te hergebruiken en in overige gevallen de pagina's altijd te splitsen. Zeker omdat je dan in de knoop kan komen met opvolgers en voorgangers. Bij corona zijn het met name spits-, nacht- en scholierenlijnen die tijdelijk niet hebben gereden en op dezelfde manier of afgeslankte vorm terugkomen.
- de dienstregeling significant is afgeslankt: van minimaal 5x/uur met voor een spitslijn zeer ruime bedieningsperiodes naar meestal 2x/uur met een strikte afbakening van de spitstijden.
- deze lijn destijds net als de andere opgeheven spitslijnen in Amstelland-Meerlanden uit de dienstregeling 2021 is gehaald.
- deze lijn "toevallig" terug is gekomen, maar van de andere opgeheven spitslijnen niet bekend is of en wanneer die überhaupt terugkomen.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9175
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Korte Wiki vragen
Ja, ik kan me er ook in vinden om alles consequent te splitsen. Alleen wat zijn de voorwaarden wanneer we een lijn als opgeheven beschouwen? Ik denk als we dat weten dan kunnen we besluiten of een nieuwe pagina nodig is op niet.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39210
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Korte Wiki vragen
Opgeheven = Uit de dienstregeling verdwenen.
Niet opgeheven = Staat nog in de dienstregeling maar wordt vermeld als tijdelijk niet rijdend.
Dat is wat ik er van zou maken. En daarom zijn dus ook de U-OV nachtlijnen op voormalig gezet (daar was geen dienstregeling meer van te vinden) en die van Syntus Utrecht niet (die staan nog altijd in het lijnenlijstje, al zijn er dit jaar geen tijden meer aan gekoppeld) om een voorbeeldje uit de concessies die ik bijhoudt te noemen.
Niet opgeheven = Staat nog in de dienstregeling maar wordt vermeld als tijdelijk niet rijdend.
Dat is wat ik er van zou maken. En daarom zijn dus ook de U-OV nachtlijnen op voormalig gezet (daar was geen dienstregeling meer van te vinden) en die van Syntus Utrecht niet (die staan nog altijd in het lijnenlijstje, al zijn er dit jaar geen tijden meer aan gekoppeld) om een voorbeeldje uit de concessies die ik bijhoudt te noemen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Korte Wiki vragen
In Alphen aan den Rijn rijdt een stadslijn (Lijn 3 Alphen aan den Rijn, Station - Bedrijventerrein Rijnhaven) voortaan langs twee haltes aan beide kanten van het station. Ik heb in de routestrip de halte Station/Aziëlaan aangemaakt, maar het lukt mij niet goed om die link ook naar Alphen aan den Rijn te laten verwijzen. Kan iemand helpen?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39210
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Korte Wiki vragen
Opgelost Als je die lijn aan de andere kant van het station ook in een aparte tabel op de stationspagina wilt vermelden moet je 'm even aanpassen in een RouteRijPlaats met "Alphen aan den Rijn|Alphen aan den Rijn Station/Aziëlaan|Alphen aan den Rijn, Station/Aziëlaan" bij de haltenaam.
Alphen aan den Rijn Station/Aziëlaan kan dan doorverwijzen naar de normale stationspagina (zie bv. ook de busstations bij Utrecht Centraal, die werken ook zo)
Alphen aan den Rijn Station/Aziëlaan kan dan doorverwijzen naar de normale stationspagina (zie bv. ook de busstations bij Utrecht Centraal, die werken ook zo)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Korte Wiki vragen
Zojuist uitgevoerd; beide stadslijnen staan nu ook op de stationspagina.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Korte Wiki vragen
Dank Etienne!
Ik had hem inderdaad al wel toegevoegd aan de RouteRijPlaats, maar ik kreeg de doorkoppeling niet goed voor elkaar. Hoe doe je dat?Daniel schreef: ↑za 25 dec 2021, 10:31 Opgelost Als je die lijn aan de andere kant van het station ook in een aparte tabel op de stationspagina wilt vermelden moet je 'm even aanpassen in een RouteRijPlaats met "Alphen aan den Rijn|Alphen aan den Rijn Station/Aziëlaan|Alphen aan den Rijn, Station/Aziëlaan" bij de haltenaam.
Alphen aan den Rijn Station/Aziëlaan kan dan doorverwijzen naar de normale stationspagina (zie bv. ook de busstations bij Utrecht Centraal, die werken ook zo)
Re: Korte Wiki vragen
De pagina 'Alphen aan den Rijn Station/Aziënlaan' moet vervolgens ook doorverwijzen naar de eigenlijke stationspagina Alphen aan den Rijn.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39210
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Korte Wiki vragen
Toen ik 'm bewerkte stond er RouteRijStation, dan werkt het inderdaad niet
Wat Etienne zegt is vooral van belang om te zorgen dat de link op de stationspagina uitkomt, maar voor de aparte tabel is het belangrijkste dat je Station/Aziëlaan daar als haltenaam voor de tabel gebruikt. Dan haalt 'ie daar uitsluitend de lijnen op die naar die halte verwijzen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Korte Wiki vragen
Wederom dank voor jullie reacties, helder zo
Re: Korte Wiki vragen
In de tariefinfo hebben we nu de mogelijkheid om voor een concessie een blokje over de Tranzer-app toe te voegen:
Optie 1. Voor iedere app een apart blokje, toe te voegen bij de relevante concessies. Lijkt me onhandig, want daar wordt de info erg lang van.
Optie 2. Een algemeen blokje voor alle concessies waar dergelijke apps geldig zijn, met vermelding van alle 8 apps. Lijkt me onhandig, want zodra er verschillen zijn en bepaalde apps het niet doen heb je geen mogelijkheid om dat toe te lichten.
Optie 3. Een blokje per concessie, waarin de informatie gefinetuned kan worden. Lijkt me nog wel het beste. Geeft ook de mogelijkheid om aan te geven welke app specifiek bij de betreffende regio hoort.
Ik zou kiezen voor optie 3, en dan ook een aparte wikipagina aanmaken waar alle MaaS-apps op vermeld staan. (Of 8 pagina's, voor iedere app 1?) Daar kunnen dan ook alle links in naar de appstores en eventuele eigenaardigheden van de specifieke apps kunnen daar dan uitgebreider beschreven worden. Dan kunnen de blokjes op de lijnpagina's wat overzichtelijker blijven. Ik hoor graag jullie meningen!
Maar zoals ik begrijp naar aanleiding van mijn korte vraag zijn er inmiddels 8 verschillende apps die min of meer hetzelfde doen. Er zijn echter ook verschillen en sommige vervoersmiddelen worden niet door alle apps aangeboden, volgens de veelgestelde vragen. Bepaalde regio's hebben hun "eigen" app maar verkopen ook kaartjes in de andere apps. Kortom, een onduidelijk oerwoud waarin wij structuur moeten proberen aan te brengen. De opties voor de tariefinfo moeten uitgebreid worden, maar hoe doen we dit het duidelijkste? Ik zie de volgende mogelijkheden.==== Mobiel ticket via de Tranzer-app ====
In de concessie {{{concessie}}} is het ook mogelijk om vervoersbewijzen te kopen als mobiel ticket via de Tranzer-app (beschikbaar voor [Android] en [iOS]). Om vervoersbewijzen via de Tranzer-app te kopen is een account aanmaken verplicht. Reizen worden geboekt tegen het volledige OV-chipkaarttarief met daarbovenop een toeslag voor servicekosten. Leeftijds- en groepskortingen zijn hierbij niet geldig, om hiervan gebruik te maken dient een papieren ticket gekocht te worden of de OV-chipkaart gebruikt te worden. Hoewel een reis in één keer geboekt kan worden, verschijnt voor iedere lijn waarmee gereisd wordt een afzonderlijk ticket. Op ieder ticket staat een barcode waarmee ingecheckt dient te worden. Als dit niet mogelijk is dient het ticket bij het instappen getoond te worden aan de chauffeur. Tickets zijn geldig gedurende iedere geplande aangekochte rit, waarbij ze na afloop van iedere rit nog 35 minuten geldig zijn om eventuele vertragingen op te vangen.
Optie 1. Voor iedere app een apart blokje, toe te voegen bij de relevante concessies. Lijkt me onhandig, want daar wordt de info erg lang van.
Optie 2. Een algemeen blokje voor alle concessies waar dergelijke apps geldig zijn, met vermelding van alle 8 apps. Lijkt me onhandig, want zodra er verschillen zijn en bepaalde apps het niet doen heb je geen mogelijkheid om dat toe te lichten.
Optie 3. Een blokje per concessie, waarin de informatie gefinetuned kan worden. Lijkt me nog wel het beste. Geeft ook de mogelijkheid om aan te geven welke app specifiek bij de betreffende regio hoort.
Ik zou kiezen voor optie 3, en dan ook een aparte wikipagina aanmaken waar alle MaaS-apps op vermeld staan. (Of 8 pagina's, voor iedere app 1?) Daar kunnen dan ook alle links in naar de appstores en eventuele eigenaardigheden van de specifieke apps kunnen daar dan uitgebreider beschreven worden. Dan kunnen de blokjes op de lijnpagina's wat overzichtelijker blijven. Ik hoor graag jullie meningen!
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39210
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Korte Wiki vragen
Voor de app-tickets bij Keolis heb ik al jaren gewoon een normale kaartsoort-pagina aangemaakt (of abonnement-pagina, daar zijn er ook enkele van). Het gaat er natuurlijk uiteindelijk om dat de tarieven op de pagina's verschijnen.
Maargoed, dat vereist wel dat de tarieven überhaupt ergens vermeld zijn om ze op te kunnen nemen. Anders zou alleen de app vermelden volstaan, maar dat gaan er inderdaad wel snel veel worden. De Keolis-app en de Qmove-app van Qbuzz blijken bijvoorbeeld weer gebruik te maken van het platform van Turnn, dus eigenlijk zijn er al 10 apps
Maargoed, dat vereist wel dat de tarieven überhaupt ergens vermeld zijn om ze op te kunnen nemen. Anders zou alleen de app vermelden volstaan, maar dat gaan er inderdaad wel snel veel worden. De Keolis-app en de Qmove-app van Qbuzz blijken bijvoorbeeld weer gebruik te maken van het platform van Turnn, dus eigenlijk zijn er al 10 apps
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Korte Wiki vragen
Volgens mij gebruikt Keolis nog steeds Corethree toch?
Re: Korte Wiki vragen
Ik denk dat er gewezen wordt naar de RRReis app, die wijkt weldegelijk af van de Keolis app.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39210
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Korte Wiki vragen
Er staat op de website van Turnn dat Keolis hun platform gebruikt, staat niet bij welk merk van Keolis dat doet
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Korte Wiki vragen
Geen vraag, maar een opmerking: ik heb zojuist het Arriva Groepsticket Bus toegevoegd. Voor degenen die de twee concessies in Friesland en de concessies West- en Oost-Brabant bijhouden: dit is nu als het goed is bij alle lijnen bij de tariefinfo verschenen. Als het ergens eruit moet, moet je even een nottypekaart toevoegen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten