Korte Wiki vragen

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door diederickx »

Gedurende de verbouwing van de kruising A9/Keizer Karelweg in Amstelveen geldt er een omleiding voor alle langzaam verkeer. Ten behoeve van mindervaliden rijdt de aannemer een pendelbusje tussen het busstation en de zuidrand van het bouwterrein. Het betreft hier strikt genomen geen openbaar vervoer, er is geen concessiegever, geen concessiehouder, geen dienstregeling, geen aanmeldplicht en het is gratis, kortom het is een vervanging voor de openbare weg. Hoort dit op de wiki thuis?
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

Ik denk het wel? We hebben een categorie "niet concessiegebonden", daar kan hij wel in. Ik zou wel onderscheid maken of het ding voor iedereen toegankelijk is. Is het echt alleen voor mindervaliden toegankelijk, dan zou ik het niet opnemen. Mag iedereen mee, dan zou ik het wel opnemen.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door TLP »

Om zo'n lijn een plek te kunnen geven op de wiki moet er naar mijn mening wel iets van een overzicht zijn en dat kan ik simpelweg niet vinden. Ik weet bijvoorbeeld niet eens waar de opstapplaats aan de zuidkant van de A9 ligt. Bushalte Keizer Karelplein? Hoek Keizer Karelweg/Ouderkerkerlaan? Bovendien is de vraag of dat busje daadwerkelijk volcontinu rijdt of dat er in de praktijk niet 's nachts gereden wordt. Uiteindelijk, als ik kijk naar hoe er met eerdere projecten van deze aard is omgegaan, zoals het pendelbusje ter hoogte van de tramhalte Biesbosch tijdens de ombouw van de Amstelveenlijn, zie ik geen reden om deze lijn toe te voegen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

Ben ik weer met een oude discussie ( :oops: ), ik wil het toch nog even hebben over de haltenamen "Station Arriva" in Limburg.
umbusko schreef: do 12 nov 2020, 17:49 Regenmaker heeft zojuist een aantal haltenamen in routestrips teruggedraaid van "Station Arriva" naar "Station" en nu raak ik in de war, want ik dacht dat ik eindelijk doorhad wat de regel was. :') Is de regel niet: "Station"/"Gare"/"Bahnhof" gebruiken in de titels van pagina's, en de haltenaam van de vervoerder (zoals "Station Arriva") gebruiken in de routestrip?
regenmaker schreef: do 12 nov 2020, 19:06 Ik heb die discussie met Milco ook gehad. De reden destijds was omdat Arriva op de haltepalen ook geen Station Arriva zet maar gewoon Station. Daarnaast wordt Station Arriva dan ook weer niet in Venray gebruikt dus consequent zijn ze ook niet. Dus hier geldt ook het is maar net waar je kijkt. ;)
Ik heb hier nog eens naar zitten kijken, en Arriva zet wel degelijk op haltepalen Station Arriva. Misschien nog niet aan het begin van de concessie, maar dan is dat later bijgewerkt. Zie bijvoorbeeld streetview in Kerkrade (beetje wazig, maar wel nog te zien). Sterker nog, in de dienstregeling van de Duitse lijn 34 is ook "Station Arriva" als haltenaam opgenomen. Ook in Echt zie ik hem op het haltebord: streetview. In Valkenburg heb ik hem geloof ik ook gezien, en werd het zo in de bus ook omgeroepen. Ik denk daarom dat het toch correcter is om deze naam wel in de routestrips te zetten, daar waar Arriva hem gebruikt. Heeft iemand er bezwaar tegen als ik dat doorvoer? (Dat is inderdaad niet overal, Venray is als station dat alleen door Arriva bediend wordt de grote uitzondering.)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Meltrain »

Ik vind "Arriva" in de haltenaam geen toegevoegde waarde hebben, dus het lijkt me niet nodig om in de routestrip "Station Arriva" te zetten.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

Ik vind het ook geen toegevoegde waarde hebben, maar in principe gebruiken we de haltenamen van de vervoerders, toch? Er staan ook allerlei haltes Busstation/NS en dergelijke in routestrips, vooral bij oudere lijnen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

Nouja, in principe wel, maar bij dubbele plaatsnamen, spellingsfouten en dit soort dingen maak ik graag een uitzondering op de regel. Zo heet de halte Station Centrum/Plein in Veenendaal bij ons Station Centrum/Stationsplein omdat de vervoerder niet de juiste naam gebruikt maar een afkorting. De namen Busstation/NS en Station NS zie ik het liefst verdwijnen van de wiki, zeker in de titels van pagina's. Dat is een historische benaming en alleen Busstation of Station volstaat ook prima.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

Daar heb je ook wel weer gelijk in. Oké, dan laat ik het zoals het is. :)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Meltrain »

Kun je afbeeldingen van Wikipedia ook op onze Wiki gebruiken?
En zo ja, hoe?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Heel simpel eigenlijk: door naar de afbeelding te verwijzen alsof de afbeelding op onze eigen wiki staat. Dan wordt 'ie vanzelf toegevoegd op onze wiki.

Dus gewoon met [[Bestand:afbeelding.jpg]].
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door diederickx »

TLP schreef: vr 10 dec 2021, 00:38Om zo'n lijn een plek te kunnen geven op de wiki moet er naar mijn mening wel iets van een overzicht zijn en dat kan ik simpelweg niet vinden. Ik weet bijvoorbeeld niet eens waar de opstapplaats aan de zuidkant van de A9 ligt. Bushalte Keizer Karelplein? Hoek Keizer Karelweg/Ouderkerkerlaan? Bovendien is de vraag of dat busje daadwerkelijk volcontinu rijdt of dat er in de praktijk niet 's nachts gereden wordt. Uiteindelijk, als ik kijk naar hoe er met eerdere projecten van deze aard is omgegaan, zoals het pendelbusje ter hoogte van de tramhalte Biesbosch tijdens de ombouw van de Amstelveenlijn, zie ik geen reden om deze lijn toe te voegen.
Excuses, ik was vergeten links toe te voegen: Bezoekerscentrum Rijkswaterstaat en Amstelveens Nieuwsblad.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Meltrain »

Op 19 april heeft de MIVB de bushalte Park vernoemd in Rosa Parks.
Het metrostation en de tramhalte zijn echter niet vernoemd.
Nu kan ik in de routestrip van de buslijnen wel gewoon alleen de haltenaam vernoemen en de link naar metrostation Park laten staan, maar de MIVB geeft zelf in haar lijnschema aan dat juist bij de bushalte Treurenberg een overstapmogelijkheid op de tram bestaat.
Koe kan ik hier het beste mee omgaan?

1) Het advies van de MIVB negeren en gewoon Rosa Parks naar Park laten verwijzen.
2) Treurenberg naar Park laten verwijzen (en Rosa Parks dus niet).
3) Treurenberg laten verwijzen naar Treurenberg, die via een doorverwijspagina weer naar Park verwijst (en dan aangeven dat de bushalte Park niet meer bestaat).
4) Gelijk aan 3, maar dan óók met Rosa Parks.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Meltrain »

Tenzij iemand liever iets anders heeft, kies ik voor optie 4.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Etienne »

Ik houd me normaal nooit echt bezig met Brussel; dan kies ik voor optie 3.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

Klinkt als wat ik heb gedaan bij Maastricht Forum MECC, waar het knooppunt ook één halte verschoven werd. Daar heb ik beide haltes op één pagina staan, en voormalige bediening van beide haltes ook op één pagina. Dat is dan optie 4 geloof ik?

Ik weet trouwens ook niet of dat de beste oplossing is. Je kunt ook nog overwegen om beide haltes naar de pagina door te laten verwijzen, maar slechts één tabel met huidige lijnen op te nemen, voor Treurenberg. Hangt er misschien ook vanaf of er nog verschil zit tussen lijnen op beide haltes, of dat ze beide door dezelfde lijnen worden aangedaan.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door TLP »

diederickx schreef: za 11 dec 2021, 10:24
TLP schreef: vr 10 dec 2021, 00:38Om zo'n lijn een plek te kunnen geven op de wiki moet er naar mijn mening wel iets van een overzicht zijn en dat kan ik simpelweg niet vinden. Ik weet bijvoorbeeld niet eens waar de opstapplaats aan de zuidkant van de A9 ligt. Bushalte Keizer Karelplein? Hoek Keizer Karelweg/Ouderkerkerlaan? Bovendien is de vraag of dat busje daadwerkelijk volcontinu rijdt of dat er in de praktijk niet 's nachts gereden wordt. Uiteindelijk, als ik kijk naar hoe er met eerdere projecten van deze aard is omgegaan, zoals het pendelbusje ter hoogte van de tramhalte Biesbosch tijdens de ombouw van de Amstelveenlijn, zie ik geen reden om deze lijn toe te voegen.
Excuses, ik was vergeten links toe te voegen: Bezoekerscentrum Rijkswaterstaat en Amstelveens Nieuwsblad.
Om hier nog op terug te komen: afgezien van het feit dat er op de door jou gelinkte pagina's expliciet staat dat de pendelbus voor mindervaliden bedoeld is, vraag ik me ook af wat het nut ervan is voor de overige gebruikers: aan de zuidzijde lijkt het busje op een niet erg handige plek te stoppen waardoor iedereen die de voetgangersbrug kan gebruiken dat ook beter kan doen lijkt me. Bovendien ligt het niet echt in de buurt van een bushalte, dus OV-reizigers zul je ook nauwelijks aantreffen. Daarbij wordt er in mijn beleving wel vrij duidelijk naar het busje verwezen, waardoor mensen die de brug over willen maar dat niet kunnen vanzelf wel bij het busje terechtkomen. Al met al voor mij geen reden om deze pendel op de wiki op te nemen.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Milco »

In de tabel op de wikipagina U-link verschijnt stadslijn 565 in Nieuwegein. Iemand enig idee hoe dit kan en hoe we dit kunnen verhelpen?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

TLP schreef: do 16 dec 2021, 13:44
diederickx schreef: za 11 dec 2021, 10:24
TLP schreef: vr 10 dec 2021, 00:38Om zo'n lijn een plek te kunnen geven op de wiki moet er naar mijn mening wel iets van een overzicht zijn en dat kan ik simpelweg niet vinden. Ik weet bijvoorbeeld niet eens waar de opstapplaats aan de zuidkant van de A9 ligt. Bushalte Keizer Karelplein? Hoek Keizer Karelweg/Ouderkerkerlaan? Bovendien is de vraag of dat busje daadwerkelijk volcontinu rijdt of dat er in de praktijk niet 's nachts gereden wordt. Uiteindelijk, als ik kijk naar hoe er met eerdere projecten van deze aard is omgegaan, zoals het pendelbusje ter hoogte van de tramhalte Biesbosch tijdens de ombouw van de Amstelveenlijn, zie ik geen reden om deze lijn toe te voegen.
Excuses, ik was vergeten links toe te voegen: Bezoekerscentrum Rijkswaterstaat en Amstelveens Nieuwsblad.
Om hier nog op terug te komen: afgezien van het feit dat er op de door jou gelinkte pagina's expliciet staat dat de pendelbus voor mindervaliden bedoeld is, vraag ik me ook af wat het nut ervan is voor de overige gebruikers: aan de zuidzijde lijkt het busje op een niet erg handige plek te stoppen waardoor iedereen die de voetgangersbrug kan gebruiken dat ook beter kan doen lijkt me. Bovendien ligt het niet echt in de buurt van een bushalte, dus OV-reizigers zul je ook nauwelijks aantreffen. Daarbij wordt er in mijn beleving wel vrij duidelijk naar het busje verwezen, waardoor mensen die de brug over willen maar dat niet kunnen vanzelf wel bij het busje terechtkomen. Al met al voor mij geen reden om deze pendel op de wiki op te nemen.
Het ziet er inderdaad uit als een busje dat alleen voor mindervalide reizigers bedoeld is, waarbij een gewone voetganger gewoon over de brug gestuurd zal worden. Daarmee is het niet openbaar toegankelijk, dus geen OV, en hoort het niet op de wiki thuis denk ik.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

Milco schreef: do 16 dec 2021, 14:08 In de tabel op de wikipagina U-link verschijnt stadslijn 565 in Nieuwegein. Iemand enig idee hoe dit kan en hoe we dit kunnen verhelpen?
Dat komt doordat in de tekst van de lijnpagina van lijn 565 (onder Geschiedenis) een link staat naar U-link. Ik heb het nu opgelost door |nottitlematch=Lijn 565% aan de tabel toe te voegen, daarmee verdwijnt specifiek deze lijn uit de tabel. Wil je meer lijnen handmatig uit een tabel verwijderen, dan moet je er ¦ tussen zetten. Dus bijvoorbeeld |nottitlematch=Lijn 565%¦Lijn 566% om 565 en 566 eruit te gooien.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door diederickx »

umbusko schreef: do 16 dec 2021, 14:11Het ziet er inderdaad uit als een busje dat alleen voor mindervalide reizigers bedoeld is, waarbij een gewone voetganger gewoon over de brug gestuurd zal worden. Daarmee is het niet openbaar toegankelijk, dus geen OV, en hoort het niet op de wiki thuis denk ik.
Duidelijk. Dank voor het meedenken allebei.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Meltrain »

umbusko schreef: do 16 dec 2021, 14:14
Milco schreef: do 16 dec 2021, 14:08 In de tabel op de wikipagina U-link verschijnt stadslijn 565 in Nieuwegein. Iemand enig idee hoe dit kan en hoe we dit kunnen verhelpen?
Dat komt doordat in de tekst van de lijnpagina van lijn 565 (onder Geschiedenis) een link staat naar U-link. Ik heb het nu opgelost door |nottitlematch=Lijn 565% aan de tabel toe te voegen, daarmee verdwijnt specifiek deze lijn uit de tabel. Wil je meer lijnen handmatig uit een tabel verwijderen, dan moet je er ¦ tussen zetten. Dus bijvoorbeeld |nottitlematch=Lijn 565%¦Lijn 566% om 565 en 566 eruit te gooien.
Goede oplossing, maar het zou nóg beter zijn om de U-link-lijnen in de Categorie:U-link te zetten en de tabel zo aan te passen dat alleen lijnen getoond worden die in die Categorie staan.
umbusko schreef: do 16 dec 2021, 13:43 Klinkt als wat ik heb gedaan bij Maastricht Forum MECC, waar het knooppunt ook één halte verschoven werd. Daar heb ik beide haltes op één pagina staan, en voormalige bediening van beide haltes ook op één pagina. Dat is dan optie 4 geloof ik?

Ik weet trouwens ook niet of dat de beste oplossing is. Je kunt ook nog overwegen om beide haltes naar de pagina door te laten verwijzen, maar slechts één tabel met huidige lijnen op te nemen, voor Treurenberg. Hangt er misschien ook vanaf of er nog verschil zit tussen lijnen op beide haltes, of dat ze beide door dezelfde lijnen worden aangedaan.
Ik denk dat ik dat maar doe. Er is één nachtbus die wel bij Rosa Parks, maar niet bij Treurenberg stopt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Ik heb net een parameter extra2 toegevoegd aan sjabloon Abobox, maar nu staat er {{ bovenaan alle pagina's over abonnementen. Ziet iemand de typfout in het sjabloon? Ik kan 'm niet vinden namelijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door teun »

Wat is de conventie voor jaartallen bij lijnen die in het verleden bestaan hebben en hetzelfde nummer en dezelfde route hebben als een lijn die nu weer bestaat? Ik zie namelijk zowel dienstrgelingjaar-dienstregelingjaar als jaar-jaar (bijvoorbeeld het gebruik van 2016 voor dienstregelingjaar 2017 dat al in december 2016 inging).

Daar nog bovenop: moeten er voor 2021 en 2022 wellicht uitzonderingen worden gemaakt of niet i.v.m. veel dienstregelingen die pas in januari begonnen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef: do 16 dec 2021, 21:30 Ik heb net een parameter extra2 toegevoegd aan sjabloon Abobox, maar nu staat er {{ bovenaan alle pagina's over abonnementen. Ziet iemand de typfout in het sjabloon? Ik kan 'm niet vinden namelijk.
Ik kan hem ook niet vinden. :(
Kan het Wikibeheer wellicht helpen?
regenmaker schreef: vr 10 dec 2021, 17:31 lokquote
Milco schreef: di 14 sep 2021, 17:14 lokquote
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Etienne »

teun schreef: za 18 dec 2021, 23:37 Wat is de conventie voor jaartallen bij lijnen die in het verleden bestaan hebben en hetzelfde nummer en dezelfde route hebben als een lijn die nu weer bestaat? Ik zie namelijk zowel dienstrgelingjaar-dienstregelingjaar als jaar-jaar (bijvoorbeeld het gebruik van 2016 voor dienstregelingjaar 2017 dat al in december 2016 inging).

Daar nog bovenop: moeten er voor 2021 en 2022 wellicht uitzonderingen worden gemaakt of niet i.v.m. veel dienstregelingen die pas in januari begonnen.
Voor een pagina met jaartallen gebruik ik het drgl-jaar waarin die opgeheven is, dus 2016 voor een lijn die in december 2015 is gaan rijden etc. etc. Een uitzondering moet mijn inziens wel kunnen vanwege de afwijkende ingangsdata.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten