Korte Wiki vragen

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

Ja, daarom moet er wat komen maar nogmaals het heeft geen haast voor mij.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daelea »

Arriva gaat in ZHN vanaf september een aangepaste dienstregeling rijden, waarbij sommige lijnen een soort versterkte vakantiedienstregeling gaan rijden. Zie http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.p ... 89#p697789. Is het een idee om dit op de wiki door te voeren? Ik gok zomaar dat deze dienstregeling in elk geval tot december gereden gaat worden. En zo ja, hoe? Aparte regels in de infobox? Of als gewone frequentie in de infobox met een vermelding onder het kopje 'dienstregeling' en 'geschiedenis' een opmerking opnemen?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Milco »

Je mag het van mij als daadwerkelijke wijzigingen doorvoeren net zoals je dat in december doet. Mocht het later weer aangepast worden dan kan je het weer veranderen. Het is immers niet duidelijk of de wijzigingen per september tijdelijk zijn of blijvend en het is niet duidelijk of er weer ooit terug wordt gegaan naar de huidige frequenties.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Als tipje voor de andere wiki-gebruikers die recente aanpassingen aan pagina's kwijt zijn: ik merk net dat Google de wiki nog geïndexeerd heeft afgelopen zaterdag.
Kan dus zeker aanbevelen even flink cacheversies van wikipagina's op te vragen. Heb zelf inmiddels zo al het een en ander teruggehaald en even tijdelijk in een tekstbestandje neergezet, zodat het als de wiki weer werkt een kwestie van knippen en plakken is. Alleen de wiki-code van de routestrips vereist dan nog wat handwerk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Meltrain »

Kun je dan wel even een stappenplan geven hoe zoiets werkt? Vooral het gedeelte "cacheversies van wikipagina's opvragen" is mij niet duidelijk.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Heel simpel: voer de link van een wikipagina (bv. https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn ... _Nieuwland) in in het zoekvak van Google.
Je krijgt dan diverse resultaten met waarschijnlijk de gewenste pagina bovenaan. Boven de titel van de pagina zie je dan bv. "wiki.ovinnederland.nl › wiki › Lijn_2_Amersfoort,_Ce..." staan, met daarnaast een pijltje omlaag. Klik je op dat pijltje dan krijg je de keuzeoptie "In cache" te zien. Na een klik daarop wordt de meest recente inhoud van die pagina die door Google is vastgelegd getoond waaruit je de gewenste delen kunt knippen en plakken.

In de cacheversie zal je vaak de routestripsymbolen ook zien staan, maar als je die knipt en plakt naar een notepad-bestand dan plak je automatisch de codes van de betreffende symbolen.
Overigens: pagina's waarnaar nog geen verwijzing bestond zijn doorgaans niet in de cache terug te vinden. En van sommige pagina's zal de cacheversie weleens net te oud zijn. Maar allicht scheelt het werk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Lijn 45 »

Klopt het dat er geen cacheversie is van de recente wijzigingen en gebruikersbijdragen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Suus »

Ja, volgens mij zijn alle pagina's die beginnen met Speciaal: uitgesloten van indexatie door zoekmachines.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Klopt zo te zien: de pagina zelf is überhaupt niet te vinden in Google (dus logischerwijs is er geen cache van).
In de Wayback machine zit hij wel, maar die heeft in mei voor het laatst geïndexeerd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door TLP »

Daniel schreef: do 03 sep 2020, 21:18 Als tipje voor de andere wiki-gebruikers die recente aanpassingen aan pagina's kwijt zijn: ik merk net dat Google de wiki nog geïndexeerd heeft afgelopen zaterdag.
Kan dus zeker aanbevelen even flink cacheversies van wikipagina's op te vragen. Heb zelf inmiddels zo al het een en ander teruggehaald en even tijdelijk in een tekstbestandje neergezet, zodat het als de wiki weer werkt een kwestie van knippen en plakken is. Alleen de wiki-code van de routestrips vereist dan nog wat handwerk.
Zijn de cacheversies ook nog op te vragen als de wiki weer live is? Dat zou het overzetten nog weer iets makkelijker maken.
Om een voorbeeld te geven: zo ziet de volledige versie van een pagina die ik na 10 augustus heb gemaakt eruit: sjablonen zijn als WYSIWYG weergegeven, afbeeldingen ontbreken, maar vooral de opmaak klopt op diverse punten niet (bijvoorbeeld de weergave van de categorieën). Als ik vervolgens de bronversie van de pagina opvraag, krijg ik een hoop extra code te zien die ik in de bewerkingswizard van de wiki nooit te zien krijg.
Dit soort zaken nu al goed coderen vereist nogal wat hand- en geheugenwerk, terwijl dit vrij eenvoudig kan als de bewerkingswizard van de wiki ernaast kan leggen aangezien ik dan slechts de lay-out en codering iets aan moet passen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

De laatste cacheversie is sowieso beschikbaar totdat de wiki opnieuw geïndexeerd is door Google. En als de pagina nu niet meer bestaat blijft dat natuurlijk zo tot je hem weer aanmaakt, want eerder is er niks te indexeren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door TLP »

Dat laatste geldt natuurlijk niet voor bestaande pagina's. Want wanneer maakt Google een nieuwe cacheversie aan dan? Als alle pagina's met verouderde versies bij het live gaan van de wiki worden gedetecteerd als gewijzigd en de nieuwe cacheversie binnen zeer korte tijd na de laatste wijziging aangemaakt wordt, dan heb je aan de huidige cacheversie wat betreft bestaande pagina's nog steeds weinig tenzij je uren gaat besteden aan het handmatig bewerken en opslaan van de pagina's waarvan je denkt dat deze belangrijk zijn. Want je moet al die paginanamen ook maar uit je hoofd weten.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

TLP schreef: za 05 sep 2020, 17:17Want wanneer maakt Google een nieuwe cacheversie aan dan?
Zodra het de pagina weer indexeert. Dat zal mogelijk niet dezelfde dag nog zijn, maar na een week waarschijnlijk wel.
Want je moet al die paginanamen ook maar uit je hoofd weten.
Ik heb zelf de paginanamen teruggehaald via een gecachete wijzigingspagina en concessiepagina. Maargoed, je moet er ook maar net geluk mee hebben: ik had bij sommige recent aangepaste pagina's nog de situatie dat de pagina na de aanpassing een week voor de server overleed nog niet gecached was.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

Ik zat de wijzigingen per 12 aug. in Duitsland terug te zoeken en kon er geen meer in de cache terugvinden dat wordt dus weer wat werk binnenkort.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
TheAgedGamerYt
Berichten: 214
Lid geworden op: za 27 jan 2018, 17:48

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door TheAgedGamerYt »

Wat wordt de datum dat de wiki weer gaat werken?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Dat moment is nog niet definitief vastgesteld. Op zich werkt de wiki al wel (achter de schermen voor het beheer, je hoeft nog niet te proberen erheen te surfen want dat gaat niet), maar we zijn nog tegen enkele kleine probleempjes aan gelopen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Stadsbus »

Ik weet niet wat er gebeurt, maar ik wordt elke keer uitgelogd van de wiki... Op het forum heb ik het probleem niet.
Omdat ik ook elke keer weer inlog heeft de wiki nu tijdelijk mij 'geblokkeerd':
Afbeelding


Gelukt, het probleem heeft zich vanzelf opgelost.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Lijn 45 »

Ik kan niet bewerken op de wiki, want mijn IP is gisteravond geblokkeerd omdat deze door bys1 zou zijn gebruikt. :roll: Zou deze blokkade ongedaan gemaakt kunnen worden zodat ik weer kan bewerken?
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door teun »

Ik heb gisteravond precies hetzelfde probleem gehad...
Riemer17
Berichten: 149
Lid geworden op: zo 23 jun 2019, 09:38

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Riemer17 »

Ik heb hetzelfde probleem als jullie twee
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daelea »

Check, hetzelfde hier, ook met de melding over bys1. Lijkt me dan voor iedereen zo te zijn?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Welk IP-adres proberen jullie de wiki vanaf te bezoeken? Begint dat toevallig met 83.xxx.xxx.xxx?

Bij degenen die gePBt hebben lijkt er namelijk een trend in te zitten...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Tochjo »

Ik heb het probleem ook. Mijn huidige IP-adres begint met 94.211 en het blokkadenummer is #15.
rooddolfijn
Berichten: 726
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door rooddolfijn »

Ik het ook hetzelfde probleem, er staat wel bij dat de blokkade vanavond om 23:50 opgeheven wordt.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Pascal1998 »

@Daniel, Ik kan als normaal inloggen, heb geen last van blokkades
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten