Korte Wiki vragen

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door teun »

De gemeentegrenzen in het Gooi zijn ook we een beetje een aparte bedoeling…
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Milco »

Bovendien ligt P+R Crailo waar de haltenaam naar verwijst wel in Huizen. Het ziekenhuis waarnaar verwezen werd gaat daar binnenkort immers weg vanwege de samenvoeging met de vestiging in Hilversum.

Maar ik geef toe dat de grenzen van Huizen, Blaricum, Laren en Bussum daar vrij ingewikkeld langs elkaar heen lijken te lopen…
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Milco schreef: di 27 dec 2022, 22:13 Maar ik geef toe dat de grenzen van Huizen, Blaricum, Laren en Bussum daar vrij ingewikkeld langs elkaar heen lijken te lopen…
Zeg dat wel ja. 'tis dat ik nu vanwege dit topic eens even keek, anders had ik niet in de gaten gehad dat Blaricum dus ook aan Almere grenst.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Meltrain »

Milco schreef: di 27 dec 2022, 22:13 Maar ik geef toe dat de grenzen van Huizen, Blaricum, Laren en Bussum daar vrij ingewikkeld langs elkaar heen lijken te lopen…
Er is zelfs een vier-gemeenten-punt. :D Gooise Meren strekt zich net niet ver genoeg uit om er een vijf-gemeenten-punt van te maken. :(

Ik had vorig jaar ook een project in Crailo, maar dan precies op de grens tussen Laren en Hilversum. Toen heb ik er in ons systeem maar twee adressen aan gekoppeld, zodat beide gemeenten geïnformeerd waren. :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
iamthedutchdude
Berichten: 958
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door iamthedutchdude »

Zou iemand die ervaring heeft met het terugdraaien van wijzigingen eens kunnen kijken naar de pagina's rond zowel de huidige als de voormalige Concessie Parkshuttle Rivium? Er is daar o.a. de naam van de concessie aangepast, terwijl de oude naam gewoon klopte.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

Done.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Meltrain »

Tijdens het bijwerken van de concessie Voorne-Putten en Rozenburg kom ik erachter dat enkele ritten in de ochtendpits volgens de PDF-dienstregeling als lijn 105 rijden, maar volgens OVInfo als lijn 115 rijden. Voorlopig schaar ik ze maar onder lijn 115, of hebben jullie een andere suggestie?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Milco »

Excuses voor de late reactie, ik merk je bericht nu pas op.

Ik zou meer bronnen checken (zoals 9292, OVinfo-app, etc.) en aan de hand daarvan de keuze maken.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Meltrain »

OVinfo had ik dus al gecheckt. Die gaf juist iets anders aan dan de PDF's van EBS. ;)
Aan 9292 had ik nog niet gedacht, maar die is het eens met OVInfo. In de PDF's staat ook bij elke lijn R-net, dus daar zal wel iets fout gegaan zijn. :')
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Milco »

Iets te enthousiast ctrl+c en ctrl+v gedaan ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

regenmaker schreef: vr 02 dec 2022, 15:03 Willen we bij de vervoerders in de infobox van haltes en busstations de merknaam of de daadwerkelijke vervoerder gebruiken. Het wordt nu in ieder geval niet consequent toegepast. Zo worden merknamen als U-OV en Breng in de infoboxen van haltes en busstations gebruikt, maar niet merknamen als Bravo, Twents en RRReis.
Ik weet niet of hier nu consensus over was, maar ik zie dat omaylie bij de patroontijden en in de infoboxen op stations waar de 30700 komt Breng heeft vervangen door Hermes. Op de pagina's van de 30700 lijkt altijd al alleen Hermes in de infobox te hebben gestaan en formule "Breng direct", dus in dat opzicht snap ik de wijzigingen. Ik vraag me wel af hoe wenselijk dit is, aangezien 99% van de reizigers geen flauw idee zal hebben wie of wat Hermes is. Overal staat alleen Breng. Dus doe dan op zijn minst Breng (Hermes) zoals bij de bussen, zou ik zeggen. Maar alleen Breng kan denk ik ook: immers, Breng presenteert zich als vervoerder; het is geen verzamelnaam zoals Bravo of Blauwnet.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

Het is wel een merknaam die door de Stadsregio Arnhem-Nijmegen werd geïntroduceerd. Ook Novio heeft onder de merknaam Breng gereden. De vervoerder is in mijn ogen officieel Hermes. Maakt niets uit dat ze naar de reiziger toe alleen Breng tonen, want het is nog steeds een geïntroduceerde merknaam door een OV-autoriteit en daarnaast zijn we een hobbyisten wikipedia en geen reisgegevensverstrekker. Daarom ben ik ook geen fan van te exacte tijden te gebruiken en alle mogelijke aansluitingen te noemen. Zeker omdat die ook snel verouderen.

De vraag is sowieso hoeveel reizigers de treinseriepagina's bezoeken, want niemand kent die nummers. Dat was altijd al het geval toen ik nog regelmatig de wikigegevens naliep. Er stonden altijd tram-, metro- en buslijnen in de top 500 en het aantal views op die pagina's was hoger dan op treinseriepagina's. Als we een reizigersplatform willen maken dan moeten alle treinserienummers overboord gooien in mijn ogen aangezien die niet op stations publiekelijk worden gebruikt. Mensen googlen eerder op IC Zwolle Roosendaal dan de 3600.

Tevens zag ik ook opeens een parameter voor depot verschijnen. Is het wel handig om nog meer informatie in de infobox te proppen?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

Die info had ik eerst in de tekst staan, maar in de infobox staat hij mijns inziens minder in de weg. De parameter depot is vergelijkbaar met "vereniging" (|project=) bij buurtbussen en die hebben we ook in de infobox staan.

Ik ben het deels wel met je eens, maar juist de patroontijden op de stationspagina's (en de tariefinformatie) zijn actueel en in principe bedoeld voor iedereen. En ook als hobbyist gebruik ik de wiki om in delen van het land die ik minder ken een reisplan in elkaar te zetten. Als een dienst dan onder een merknaam wordt uitgevoerd, is het wel handig om op zijn minst die merknaam tonen lijkt me. Voor je het weet gaan mensen op zoek naar paaltjes van Hermes. Ook zie ik het verschil niet tussen trein en bus: bij de bussen hebben we Breng (Hermes) staan, zullen we dat dan niet ook gewoon voor de trein doen?
iamthedutchdude
Berichten: 958
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door iamthedutchdude »

Ik ben het wel met umbusko eens wat betreft het punt dat het vreemd is om bus en trein op dit vlak verschillend te behandelen.

Als ik kijk hoe de vervoerders van Blauwnet zich op dit moment presenteren (voornamelijk online: Arriva Blauwnet en Keolis Blauwnet), dan zie ik wel een meerwaarde om ook de merknaam te vermelden (het zorgt i.m.o. wel voor een duidelijkere communicatie). Of dat in de vorm Vervoerder (Merknaam) of in de vorm Merknaam (Vervoerder) handiger is, laat ik voor nu maar even in het midden. Daar ben ik zelf ook nog niet helemaal uit...
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

Ik ging meer in op het feit om alleen de merknaam Breng te tonen, dat is in mijn ogen de onjuiste vervoerdernaam. Ik denk ook dat we dezelfde notatie voor de treinen kunnen hanteren. Sowieso vreemd dat er zo'n verschil tussen zit. Ik zou nu Merknaam (Vervoerder) gebruiken omdat het veel werk kost om dat voor alle buslijnen weer aan te passen.
umbusko schreef: wo 18 jan 2023, 12:23 Die info had ik eerst in de tekst staan, maar in de infobox staat hij mijns inziens minder in de weg. De parameter depot is vergelijkbaar met "vereniging" (|project=) bij buurtbussen en die hebben we ook in de infobox staan.
Dat ben ik niet helemaal eens met je. Een depot is veel veranderlijker dan een vereniging van de buurtbus. Daarnaast kan het ook zijn dat een buslijnen vanuit meerdere depots wordt gereden. En ik vind de naam depot erg Waals overkomen op een of andere manier. Ik zou stalling een betere uitdrukking vinden. Maar mijn vraag is blijft staan of we wel alles in de infobox moeten stoppen. Zeker als informatie niet makkelijk te controleren valt.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

Daar is in dit geval gewoon een lijst van, die ook wordt bijgehouden; de meest recente is van 4 januari 2023. (Althans, het actieve gedeelte wordt bijgehouden, bij lijnen van andere vervoerders staat nog een lijn 66 Maastricht-Visé van Veolia. :mrgreen: )

Ik bedoelde meer dat het net als "vereniging" een onderverdeling binnen de concessie is, en dat de infobox er dus niet drukker van wordt dan infoboxen waar de parameter vereniging in staat. Qua veranderlijkheid, die is ongeveer hetzelfde als de veranderlijkheid van onderaannemers en die nemen we ook op.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Meltrain »

regenmaker schreef: wo 18 jan 2023, 18:41
umbusko schreef: wo 18 jan 2023, 12:23 Die info had ik eerst in de tekst staan, maar in de infobox staat hij mijns inziens minder in de weg. De parameter depot is vergelijkbaar met "vereniging" (|project=) bij buurtbussen en die hebben we ook in de infobox staan.
Dat ben ik niet helemaal eens met je. Een depot is veel veranderlijker dan een vereniging van de buurtbus. Daarnaast kan het ook zijn dat een buslijnen vanuit meerdere depots wordt gereden. En ik vind de naam depot erg Waals overkomen op een of andere manier. Ik zou stalling een betere uitdrukking vinden. Maar mijn vraag is blijft staan of we wel alles in de infobox moeten stoppen. Zeker als informatie niet makkelijk te controleren valt.
Eens.
umbusko schreef: wo 18 jan 2023, 19:21 Daar is in dit geval gewoon een lijst van, die ook wordt bijgehouden; de meest recente is van 4 januari 2023. (Althans, het actieve gedeelte wordt bijgehouden, bij lijnen van andere vervoerders staat nog een lijn 66 Maastricht-Visé van Veolia. :mrgreen: )
Maar wil je dat dan alleen gebruiken voor lijnen van de TEC of ook voor lijnen van Connexxion en EBS?
En wat is de meerwaarde ervan?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

Ik wil het voorlopig alleen gebruiken bij de lijnen van de TEC en voorlopig ook alleen in Liège-Verviers, waar dus die lijst van is. Bij stakingen wordt nog wel eens aangegeven dat depot X staakt bijvoorbeeld, dus daarom kan het interessant of nuttig zijn. Net als onderaannemers geeft het een stukje inzicht in wie de lijn rijdt. (En het maakt het ook wat makkelijker om het materieel bij te houden.)

Overigens communiceert de TEC dus ook actief vanuit waar die lijnen rijden; bij de PDF's met dienstregelingen staat dit er met name voor de onderaannemers vaak bij, inclusief adres en telefoonnummer. Voor vragen over specifieke lijnen (of gevonden voorwerpen of wat dan ook) kun je soms direct bij de depots of onderaannemers terecht.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Meltrain »

Ik zie er nog steeds weinig meerwaarde van in, maar ik zou in elk geval de term stalling gebruiken, zodat het eventueel ook in Nederland toegepast kan worden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door fogeltje »

umbusko schreef: wo 18 jan 2023, 19:21 Daar is in dit geval gewoon een lijst van, die ook wordt bijgehouden; de meest recente is van 4 januari 2023. (Althans, het actieve gedeelte wordt bijgehouden, bij lijnen van andere vervoerders staat nog een lijn 66 Maastricht-Visé van Veolia. :mrgreen: )

Ik bedoelde meer dat het net als "vereniging" een onderverdeling binnen de concessie is, en dat de infobox er dus niet drukker van wordt dan infoboxen waar de parameter vereniging in staat. Qua veranderlijkheid, die is ongeveer hetzelfde als de veranderlijkheid van onderaannemers en die nemen we ook op.
Als daar een buslijn uit 2012 instaat, dan vraag je je toch af hoe betrouwbaar de rest van de lijst is. En iemand gaat elke dag alle regels van deze 15 pagina tellende PDF nalopen met alle buslijnpagina's? Ik zie de meerwaarde er niet van in. Krijgen we straks ook "voormalige_stalling" met een lijst van 15 stallingen omdat een langer bestaande lijn meerdere keren verhuisd is?
"Een touringcar is geen bus"
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

Volgens mij is die lijst gewoon betrouwbaar. Ik heb er althans geen dingen gezien waarvan ik dacht dat ze niet klopten, behalve dat men niet oplet bij wat "van buitenaf" komt. Maar dat is op zoveel plaatsen zo. Moet je eens op een lijnennetkaart kijken waar ook lijnen van buiten de concessie op staan.

Het is in België allemaal iets meer top-down gestructureerd dan hier, waarbij loten met vastgestelde lijnen worden verdeeld onder de verschillende partijen. In principe wijzigt daar weinig in. En uiteraard komt er geen "voormalige_stalling"; als zoiets al zou voorkomen en het benoemen waard is gaat dat de geschiedenis in zoals alle voormalige dingen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

Ik vind het nog steeds geen goed idee om dit soort informatie in de infobox toe te voegen, want het zijn weer extra dingen die je ook moet weghalen als je een lijn op voormalig zet.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Milco »

Ik deel eigenlijk die mening wel. Ik snap dat je het leuk vindt om zoiets toe te voegen en in wil zeker niet alles verbieden, maar de waslijst in de infobox wordt dan telkens groter. En gaat dat allemaal bijgehouden worden?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

Ik zie het als één ding samen met de controle van eventuele onderaannemers met als vraag: wie rijdt die lijn? En ik voer het bewust alleen in bij de lijnen die ik zelf bijhoud. Daarmee blijft het klein en beheersbaar en kan ik kijken of het inderdaad geen problemen oplevert. Bij veel lijnen staat het al in de lopende tekst trouwens.

Je hoeft het trouwens helemaal niet weg te halen bij het op voormalig zetten. Dat doen we met onderaannemers en frequenties ook niet; daar geven we ook de laatste situatie aan.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door fogeltje »

Hoewel ik het met je laatste statement eens ben, ben ik nog steeds tegen. Jij gaat "jouw" lijnen bijhouden. Maar de kans is groot dat anderen bij andere lijnen dit ook gaan toevoegen maar NIET bijhouden. Dan hebben we straks een deel van de pagina's die uiteen lopen en een deel niet. Wat mij betreft neem je in de tekst op "In 2022 werd deze lijn gereden uit depot Schubbekutteveen", dat is dan een statement dat altijd waar is. Nog steeds heeft de voorkeur dat dit bijgehouden wordt, maar het is iets. Ik zie de meerwaarde niet om de infobox nog verder uit te breiden. Het feit dat buurtbussen ook al een extra parameter voor de vereniging hebben, betekent niet dat andere lijnsoorten dan ook extra parameters moeten kunnen krijgen (bovendien begeven we ons dan snel op het gebied van whataboutthismus). Ik denk dat we moeten streven de box zo beknopt mogelijk moeten houden en die info voegt gewoon weinig toe.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten