Korte Wiki vragen

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door TLP »

Daniel schreef: zo 31 jan 2021, 16:31 Een parameter toevoegen die nog niet gebruikt wordt is natuurlijk niet altijd handig, want dan moet je alle lijnpagina's in een concessie bijwerken (of wikibot aan het werk laten zetten).
Zoals umbusko zei is het studentenreisproduct ook op sommige (speciale) daglijnen ongeldig, al kun je afvragen hoeveel van dergelijke lijnen wel de OV-chipkaart en eventueel andere abonnementen accepteren, en zodoende überhaupt het tariefsjabloon hebben.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Meltrain schreef: zo 31 jan 2021, 18:58
Daniel schreef: zo 31 jan 2021, 16:31 Ik heb nu ook type2=niet nacht toegevoegd, dat is de algemene parameter die gebruikt wordt voor nachtlijnen waar de reguliere vervoerbewijzen van overdag niet geldig zijn.
Volgens mij hadden we daar juist BTM Overdag voor.
In elk geval heb ik die nu ook maar toegevoegd.
We hadden die allebei, stonden beide in de infobox van het netabonnement althans. Van de concessies die ik bijhoudt heeft er nog maar eentje nachtlijnen en die gebruikte "niet nacht", vandaar dat ik die als eerste toevoegde.
TLP schreef: zo 31 jan 2021, 19:47 Zoals umbusko zei is het studentenreisproduct ook op sommige (speciale) daglijnen ongeldig, al kun je afvragen hoeveel van dergelijke lijnen wel de OV-chipkaart en eventueel andere abonnementen accepteren, en zodoende überhaupt het tariefsjabloon hebben.
Ik dacht zelf zo even aan de E-wheels in Dordrecht waar je met de OV-chipkaart kunt/kon betalen. Maar heel dat vervoermiddel blijkt opeens van de website van Qbuzz verdwenen te zijn, er staat alleen nog de wijkhopper in Papendrecht. (En op de website van E-Wheels zelf wordt juist weer vermeld dat zij onder die naam in Papendrecht rijden...)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door TLP »

Wie kan mij helpen. De scholierenlijnen naar Middelharnis Gemeentehuis stoppen sinds een paar weken op de nieuwe halte Sommelsdijk Campus. Daarbij rijden ze altijd eerst naar Middelharnis en dan pas naar Sommelsdijk, wat betekent dat in de ochtend het eindpunt bij Sommelsdijk Campus ligt en in de middag het beginpunt bij Middelharnis Gemeentehuis ligt. In die zin lijkt de opzetl op lijn 567 in Haarlem, met het verschil dat in dit geval de "bestemmingshaltes" in twee verschillende plaatsen liggen. Overigens kent lijn 631 een iets afwijkende lijnvoering richting Middelharnis en Sommelsdijk, omdat in de middag twee ritten slechts van Bruinisse naar Middelharnis rijden en Sommelsdijk niet aandoen. Al met al weet ik daarom niet hoe ik de bestemmingen het best weer kan geven in de paginanamen, routeparameters, beginzinnen en infoboxen.

Welke opties werken bijvoorbeeld in het geval van lijn 631 het beste, denken jullie?

Paginanaam:
  1. Lijn 631 Zierikzee Busstation - Middelharnis Gemeentehuis
  2. Lijn 631 Zierikzee Busstation - Sommelsdijk Campus
  3. Lijn 631 Zierikzee Busstation - Middelharnis Gemeentehuis / Sommelsdijk Campus
  4. Lijn 631 Zierikzee Busstation - Sommelsdijk Campus / Middelharnis Gemeentehuis
Routeparameter:
  1. Zierikzee - Nieuwerkerk - Oosterland - Bruinisse - Middelharnis
  2. Zierikzee - Nieuwerkerk - Oosterland - Bruinisse - Sommelsdijk
  3. Zierikzee - Nieuwerkerk - Oosterland - Bruinisse - Sommelsdijk - Middelharnis
  4. Zierikzee - Nieuwerkerk - Oosterland - Bruinisse - Middelharnis - Sommelsdijk
  5. Zierikzee - Nieuwerkerk - Oosterland - Bruinisse - Sommelsdijk/Middelharnis
  6. Zierikzee - Nieuwerkerk - Oosterland - Bruinisse - Middelharnis/Sommelsdijk
Beginzin:
  1. Lijn 631 rijdt van Zierikzee via Nieuwerkerk, Oosterland en Bruinisse naar Middelharnis.
  2. Lijn 631 rijdt van Zierikzee via Nieuwerkerk, Oosterland en Bruinisse naar Sommelsdijk.
  3. Lijn 631 rijdt van Zierikzee via Nieuwerkerk, Oosterland en Bruinisse naar Middelharnis en Sommelsdijk.
  4. Lijn 631 rijdt van Zierikzee via Nieuwerkerk, Oosterland en Bruinisse naar Sommelsdijk en Middelharnis.
Infobox:
  1. 5x/dag (ri. Middelharnis)
  2. 5x/dag (ri. Sommelsdijk)
  3. 5x/dag (ri. Sommelsdijk/Middelharnis)
  4. 5x/dag (ri. Middelharnis/Sommelsdijk)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Meltrain »

Lastige situatie inderdaad.
Als het even kan, zie ik liever geen slash in de paginanaam, tenzij een lijn echt twee eindpunten heeft, zoals lijn 50 in Utrecht. Voor de titel kies ik daarom 2, aangezien Sommelsdijk het "echte" eindpunt is. (In omgekeerde volgorde zou ik voor de omgekeerde versie van 1 gekozen hebben, aangezien Middelharnis het beginpunt is.)
Verder kies ik 6 (Route), 3 (Beginzin) en 4 (InfoBox).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

Je zou beide plaatsen als eindpunt kunnen kiezen, maar allebei tegelijk zou ik inderdaad niet doen. Het lijkt mij dat de halte Sommelsdijk Campus het "belangrijkste" eindpunt is voor scholieren en dan zou ik inderdaad voor titel 2 gaan. (Maar als je Middelharnis belangrijker vindt kan titel 1 ook. In feite maakt dat weinig uit; het is de titel maar.)

De routeparameter vind ik het lastigst. 1 en 2 zou ik niet doen, omdat je informatie weglaat, en 5 en 6 zou ik ook niet doen, omdat je dan suggereert dat de plaatsen afwisselend bediend worden. Van de opties die je geeft zou ik dan voor 4 gaan, al geven 3 en 4 ook een vertekend beeld. Ik heb ook nog twee opties met pijltjes bedacht, en neig zelf eigenlijk naar optie 8 als je echt duidelijk wilt zijn.
7. Zierikzee - Nieuwerkerk - Oosterland - Bruinisse - [Middelharnis → Sommelsdijk]
8. Zierikzee - Nieuwerkerk - Oosterland - Bruinisse [→ Middelharnis → Sommelsdijk]/[← Sommelsdijk ← Middelharnis]
Beginzin: sowieso optie 3.

Infobox: sowieso optie 2.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door TLP »

umbusko schreef: do 11 mar 2021, 15:36 Je zou beide plaatsen als eindpunt kunnen kiezen, maar allebei tegelijk zou ik inderdaad niet doen. Het lijkt mij dat de halte Sommelsdijk Campus het "belangrijkste" eindpunt is voor scholieren en dan zou ik inderdaad voor titel 2 gaan. (Maar als je Middelharnis belangrijker vindt kan titel 1 ook. In feite maakt dat weinig uit; het is de titel maar.)
Bij de halte Campus zijn tegenwoordig vrijwel alle (v)mbo-instellingen gevestigd (het heet daarom officieel de Beroepscampus), bij de halte Gemeentehuis zit nog de mavo/havo/vwo-afdeling van de plaatselijke schoolgemeenschap, evenals het deel van de vmbo-leerlingen waarvoor de faciliteiten op de Beroepscampus nog niet klaar zijn. Geen idee hoe de leerlingverdeling precies is, maar de kans lijkt me groot dat er uiteindelijk meer leerlingen op de Beroepscampus zijn, dus daarom kun je wellicht nieuwe pagina's aanmaken. Milco zei op mijn overlegpagina alleen wel dat hij nieuwe pagina's aanmaken niet nodig vond als niet beide eindpunten veranderd zijn.
Ik heb ook nog twee opties met pijltjes bedacht, en neig zelf eigenlijk naar optie 8 als je echt duidelijk wilt zijn.
7. Zierikzee - Nieuwerkerk - Oosterland - Bruinisse - [Middelharnis → Sommelsdijk]
8. Zierikzee - Nieuwerkerk - Oosterland - Bruinisse [→ Middelharnis → Sommelsdijk]/[← Sommelsdijk ← Middelharnis]
Op zich een goed punt, alleen weet ik nog de discussie over de Zeeuwse lijn 580 in het topic Routeparameter en daar hadden Daniël en Meltrain ook niet de voorkeur voor veel pijltjesgebruik. Bovendien zie ik andere gebruikers ook routeparameters maken die eerder beknopt dan volledig zijn. Niet dat ik het daarmee eens ben, maar iedereen heeft andere inzichten over wat het best in een routeparameter moet staan en ergens denk ik ook wel dat de beste optie degene is die de voorkeur heeft bij de meerderheid, welke je dan wat mij betreft het best zo veel mogelijk consequent kunt doorvoeren op de wiki.

Om bovengenoemde reden hoop ik nog op wat meer input, omdat jij en Meltrain verschillende voorkeuren hebben (met uitzondering van de beginzin).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Ik neem in dit soort gevallen doorgaans de verst weg gelegen eindhalte als eindpunt, zie bv. lijn 272 in Baarn die op een éénrichtingshalte eindigt.
Voor de routeparameter zou ik in dit geval Sommelsdijk tussen haakjes en met pijltje toepassen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door TLP »

Hoe denk je eraan om die routeparameter precies in te vullen. Want met wat jij schrijft kan ik vier varianten bedenken en misschien zit ik er dan nog naast...
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door TLP »

Milco schreef:Lokquote
regenmaker schreef:Lokquote
Wat zouden jullie doen?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

Ik zie persoonlijk niets in het gebruik van pijltjes in dit geval. Je kan nooit elke routevariant volledig afdekken met de routeparameter, daarvoor is hij ook niet ontwikkeld. Mijn voorkeur gaat uit naar variant 4 voor de routevariant, aangezien Sommelsdijk Campus het belangrijkste eindpunt is. Voor de titel zou ik gewoon 1 van de 2 eindpunten kiezen en niet met een /, aangezien je anders net zo goed alle routevarianteindpunten in de titel kunt gaan zetten. Mijn voorkeur heeft optie 2 voor de titel. De titel hoeft niet per se alle informatie te bevatten, als hij maar voldoet aan de standaard. Het is slechts de titel.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door TLP »

regenmaker schreef: vr 12 mar 2021, 17:26 Mijn voorkeur heeft optie 2 voor de titel. De titel hoeft niet per se alle informatie te bevatten, als hij maar voldoet aan de standaard. Het is slechts de titel.
In dat geval, kan ik dan het best gewoon een nieuwe pagina aanmaken, of kan ik beter de bestaande pagina hernoemen omdat het een minimale routewijziging is?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Milco »

Eens met regenmaker. Ik zou de pagina hernoemen, het is immers een minimale routewijziging.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

Ik zou de pagina gewoon hernoemen en duidelijk de wijzigingen in de geschiedenis vermelden. Het gaat om een vrij kleine wijziging.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door TLP »

Prima, ik ga er dit weekend dan echt mee aan de slag.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Etienne »

Van 2005 t/m 2009 had je de concessie Noordoost-Overijssel, Zuidwest-Drenthe en Zwolle; deze is in 2009 gesplitst op de wiki, omdat het deel Overijssel per augustus 2009 op ging in de nieuwe concessie Midden-Overijssel en het deel Drenthe ging pas in december 2009 over naar Qbuzz.

Nu beide concessies, en ook hun opvolgers, inmiddels afgelopen zijn, lijkt het mij wenselijk om deze splitsing weer te herstellen en weer één pagina te maken voor de concessie Noordoost-Overijssel, Zuidwest-Drenthe en Zwolle. Uiteraard moeten hierbij vele lijnen aangepast worden, maar dat wil ik toch wel meenemen, want de meeste oude busboekjes heb ik in huis.

Graag de meningen van anderen!
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Ik vindt het een beetje rare geschiedenis van die pagina... de lijnen die er op een zeker moment uit zijn gegaan zijn immers simpelweg verwijderd en niet ergens anders heen verplaatst.

Wat ik zelf zou doen is het volgende:
* de concessie Noordoost-Overijssel, Zuidwest-Drenthe en Zwolle toevoegen aan alle lijnen die ooit tot deze concessie behoord hebben
* op de concessiepagina zelf in de tabel met het lijnennet alleen de lijnen uit Noordoost-Overijssel en Zwolle opnemen (zoals ze er nu ook al op staan), zodat die tabel het laatste net in deze concessie weergeeft
* Onderaan de pagina het VLijnenConcessie-sjabloon toevoegen, zodat de lijnen die er eerder ook toe behoorden daar verschijnen.

(Dus eigenlijk precies zoals ik het voor een vergelijkbare situatie heb gedaan met de Concessie Heuvelrug en Concessie Streekvervoer Wijk bij Duurstede, waar laatstgenoemde na een jaar van eerstgenoemde afgesplitst is)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door TLP »

Zijn de pagina's de facto niet al samengevoegd? De pagina Concessie Zuidwest-Drenthe verwijst namelijk naar de pagina Concessie Noordoost Overijssel en Zwolle en deze pagina bevat ook het lijnennet van het gebied Zuidwest-Drenthe.
Met dat in het achterhoofd zou ik de concessie- en dienstregelingspagina's de juiste concessienaam geven, in de infobox GD als opvolger noemen en wellicht in de infobox de verschillende einddata van het Drentse en Overijsselse deel aangeven.

Overigens startte de concessie Midden Overijssel pas in augustus 2010. ;)
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

Op de pagina Bestand uploaden staat een dt-fout. Er staat nu
Als je foto's upload, zorg er dan voor dat deze vooraf gecomprimeerd zijn en dat de resolutie niet te groot is.
maar dat moet natuurlijk uploadt zijn. Kan iemand met de juiste rechten dat aanpassen? :)
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door TLP »

Ik kom het citaat niet op de pagina Bestand uploaden tegen, maar wel op de pagina Mediawiki:Uploadtext. Die pagina is overigens aanpasbaar, wat de pagina Bestand uploaden niet lijkt te zijn (zelfs niet met de juiste rechten), aangezien ik daar een knop voor Brontekst bekijken mis. Als ik echter de brontekst van de pagina Mediawiki:Uploadtext bekijk, staat er echter dit:
Je hebt geen rechten om deze pagina te bewerken om de volgende reden:

Deze pagina bevat tekst voor berichten van de software op deze wiki en is beveiligd om misbruik te voorkomen. Gebruik translatewiki.net, het vertaalproject voor MediaWiki, om vertalingen voor alle wiki's toe te voegen of te wijzigen.
Ik vraag me af of iemand van hier een account op translatewiki.net heeft. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door TLP op do 25 mar 2021, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Pagina is aangepast, gewoon beheerdersrechten waren genoeg blijkbaar ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door TLP »

Oh, toch wel :') :mrgreen:
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Lijn 45 »

Ik krijg een 504 gateway time out op de recente wijzigingen en logboekenpagina's.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

Kan kloppen. Gisteren is een hele zwik afbeeldingen verwijderd en blijkbaar vindt de server dat niet leuk als er veel links naar niet bestaande afbeeldingen geladen moeten worden. Wat helpt is in je instellingen minder items per pagina te laten genereren, dus 50 in plaats van 500. Trouwens ik kan ook niet op de pagina niet-bestaande afbeeldingen met koppeling komen. Ik vermoed dat dat komt omdat er heel veel dode afbeelding links op jouw foto pagina staan. Dus ik zit er aan te denken die even tijdelijk te verwijderen en later weer terug te plaatsen als je dat niet erg vindt.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Door het verwijderen van al die afbeeldingen moeten de automatische overzichten weer volledig opnieuw geïndexeerd worden, dat kost uiteraard bandbreedte. Zelfde heb je met DPL's na massale hernoemingen bijvoorbeeld.

De pagina die je linkt doet het inmiddels weer trouwens, staat nu wel vol met vals-positieven (ontbrekende afbeeldingen die van Wikimedia Commons komen). Bij de recente wijzigingen lijkt (bij mij tenminste) alles te werken tot 250 bewerkingen terug op dit moment. 500 bewerkingen terugkijken lukt nog niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Lijn 45 »

Ah, ik had 'm op 500 staan. Ik zal hem op 250 zetten. :p
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten