Korte Wiki vragen

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Meltrain »

Als ik het goed heb begrepen, sluit Krimpen aan den IJssel Busstation aankomende zaterdag.
Zal ik dan die pagina op Voormalig zetten en een nieuwe pagina Krimpen C. G. Roosweg aanmaken?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

Wordt dat een nieuwe halte in de buurt of is het een bestaande halte? Ik ben niet met de situatie bekend, maar vind op de wiki geen lijnen met C.G. Roosweg. Als het een halte in de buurt is die de functie van het busstation overneemt, zou ik de pagina in ieder geval hernoemen.

Als er geen overlap is met vroegere/toekomstige lijnen bij beide haltes, dan zou ik ook alle doorverwijzingen aanpassen en op de pagina uitleggen hoe dat zit (tot 2021 busstation). Anders moet je misschien met 1 pagina werken waar je 2 haltes (en voormalige bedieningen) op behandelt, zoals bij de pagina Maastricht Forum MECC waar de knooppuntfunctie één halte verschoof vanaf de halte Academisch Ziekenhuis naar de halte Forum MECC, maar de halte bij het Academisch Ziekenhuis (nu MUMC) ook bleef bestaan.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Meltrain »

Het is een nieuwe halte die (met name voor de doorgaande lijnen) de functie van het Busstation overneemt.
Jouw voorstel is dus om de huidige pagina te hernoemen en bij de historische bediening zowel naar het oude busstation als naar de nieuwe halte te verwijzen? Dat vind ik wel een interessante suggestie. Wat vindt de rest ervan?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Meltrain »

Milco schreef:lokquote
Moet er voor C.G. Roosweg een nieuwe pagina aangemaakt worden of zullen we Krimpen Busstation hernoemen?
Het lijkt me wel handig als er wel een pagina voor C.G. Roosweg komt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Milco »

Een nieuwe pagina voor een gewone halte lijkt mij overbodig. We hebben meer voormalige busstations. Ik zou er geen nieuwe pagina voor maken, maar wel op de pagina van busstation Krimpen vermelden dat de halte C.G. Roosweg de vervangende halte is. Nieuwe lijnpagina's aanmaken hoeft niet wat mij betreft, de pagina van lijn 383 heb ik zojuist ook hernoemd.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

Ik kan niet goed beoordelen hoe nuttig een pagina voor die halte is, maar als je de pagina van het busstation niet hernoemt (dus geen nieuwe pagina of een aparte nieuwe pagina) kun je op de lijnpagina het sjabloon RouteRijHPlaats gebruiken zodat de lijn in de historische bedieningsoverzichten van het busstation blijft staan. Als de lijn ooit op voormalig gaat hoef je dan alleen de H weg te halen.

Dus dan kun je dit bij de geschiedenis toevoegen:

Code: Selecteer alles

{{RouteTopSpoiler|Voormalige route naar Krimpen aan den IJssel|
{{RouteRijHPlaats| {{Rimg|0sBr}} | Krimpen aan den IJssel|Krimpen aan den IJssel Busstation|Krimpen aan den IJssel, Busstation}}
{{RouteRijPlaats| {{Rimg|rsMr}} | Capelle aan den IJssel|Capelle Centrum|Capelle aan den IJssel, Metro Centrum}}
}}
en de categorie "Huidige lijn Krimpen aan den IJssel Busstation" die dan ontstaat aanmaken met __HIDDENCAT__

Ik heb dat nu nog even niet gedaan omdat de discussie hier nog loopt.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1247
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Frank93 »

Ik heb net een nieuwe kaartsoort aangemaakt die geldig is op lijn 33 in Den Helder, lijn 28 op Texel en de Texelhopper. Nu verschijnt dit kaartje bij de tariefinformatie wel bij lijn 28 maar niet bij lijn 33. Ik heb Den Helder wel ingevuld als een van de types omdat de Ritkaart lijn 33 dit ook heeft, maar toch verschijnt hij niet op de lijnpagina. Iemand enig idee wat ik over het hoofd zie?
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

Het komt door type2=Texelhopper, lijn 33 heeft namelijk nottypekaart5=Texelhopper. De tariefinformatie van een lijn toont alle kaarten uit een concessie, met uitzondering van de types die je uitschakelt. Als je type2=Texelhopper bij de ritkaart weglaat zou het moeten werken, maar mogelijk verschijnt hij dan wel bij andere lijnen als dat het enige type is dat hem bij andere lijnen uitschakelt.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1247
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Frank93 »

Ah ja dat werkt inderdaad. Zie hem ook niet bij andere lijnen verschijnen. Bedankt :pos:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Meltrain »

Waarom staat bij snelbussen eigenlijk SB bij het bus-logo in de InfoBox?
Alleen de S (met vleugeltjes) lijkt me duidelijk genoeg.
(Dat het een buslijn is, blijkt immers ook wel uit het bus-logo. ;))
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door ArrivaBas »

SB is in Duitsland een gebruikelijke prefix bij snelbussen (Bijvoorbeeld SB66 tussen Aachen en Monschau). Daarmee is het tekentje multi-inzetbaar.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Meltrain »

Maar dan staat dat SB dus al in het lijnnummer. Dat hoeft niet ook nog eens in het logo.

En bovendien: het is de Wiki van OV in Nederland. ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door waldo79 »

Hmmm, als ik zie hoeveel buitenlandse buslijnen een plekje hebben...
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door cassie127 »

Meltrain schreef: do 22 apr 2021, 19:07 Waarom staat bij snelbussen eigenlijk SB bij het bus-logo in de InfoBox?
Alleen de S (met vleugeltjes) lijkt me duidelijk genoeg.
(Dat het een buslijn is, blijkt immers ook wel uit het bus-logo. ;))
SB is ook om het reizigers niet zo snel te laten verwarren met de S die bij de meeste Duitsers eerder voor S-Bahn dan voor een snelbus staat.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Meltrain »

Dat is een goede reden om het lijnnummer met SB te laten beginnen, maar niet om het ook op te nemen in het logo van onze Wiki, die toch grotendeels over Nederlandse lijnen gaat.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door TLP »

De enige reden waarvoor wat mij betreft de letters SB gebruikt zouden kunnen worden, is omdat de S met vleugeltjes zowel het oorspronkelijke snelbussymbool (zoals tegenwoordig gebruikt wordt op de digitale koersdisplays van RRReis) als sneltramsymbool (zoals gebruikt in de oorspronkelijke huisstijl van de Utrechtse sneltram) is. Maar het bussymbooltje is er ook al om dat onderscheid weg te nemen. Ik vind alleem een S met vleugeltjes iets mooier, desondanks begrijp ik toch ook wel de extra B om de ambiguïteit met de sneltram weg te nemen.
waldo79 schreef: vr 23 apr 2021, 20:10 Hmmm, als ik zie hoeveel buitenlandse buslijnen een plekje hebben...
Op zich ben ik wel voor een (inter)continentale OV-wiki, ware het niet dat OV-verbindingen in tegenstelling tot wegverbindingen eerder dynamisch dan statisch zijn. Overigens lijkt het me goed om te zijner tijd weer eens te praten over de positie van buitenlandse lijnen op de wiki, maar dan wel in een aparte discussie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

Mij maakt het niet zoveel uit, als jullie liever alleen een S hebben ook prima. Je bent vrij om het aan te passen. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

TLP schreef: zo 25 apr 2021, 00:47 De enige reden waarvoor wat mij betreft de letters SB gebruikt zouden kunnen worden, is omdat de S met vleugeltjes zowel het oorspronkelijke snelbussymbool (zoals tegenwoordig gebruikt wordt op de digitale koersdisplays van RRReis) als sneltramsymbool (zoals gebruikt in de oorspronkelijke huisstijl van de Utrechtse sneltram) is.
Die S met vleugeltjes was dan ook in het verleden juist een symbool voor een sneldienst, onafhankelijk van de modaliteit.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Tom98 »

Ik weet niet of dit het juiste topic is, maar ik keek net op de wiki pagina van lijn 50 van concessie Provincie Utrecht (Wageningen/Veenendaal - Utrecht) en ik zag in het overzicht met haltes dat halte Archimedeslaan er nog tussen staat.
Deze halte is helaas vervallen voor lijn 50. De andere haltes die zijn vervallen zijn er wel tussenuit gehaald. Ik kan dit kennelijk niet zelf wijzigen (zoals bij Wikipedia wel het geval is). Wellicht dat iemand hier deze halte er nog even uit kan halen?
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Als het goed is zou je dat gewoon moeten kunnen, maar wellicht dat je niet ingelogd was op de wiki. Dat gebeurd soms ondanks dat je er met dezelfde account op kunt.

In elk geval is de halte nu uit de route. Is helaas een hardnekkig probleempje bij zowel Syntus als U-OV dat reisinfobronnen elkaar nog wel eens willen tegenspreken tijdens de dienstregelingswissel, waardoor vervallen haltes er nog in staan op het moment dat ik de wiki met de dienstregeling check. En dan moet ik toch iets kiezen om vanuit te gaan ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Etienne »

Wie heeft er zitten knutselen in het RouteTop-sjabloon? Alle routestrips zijn nu zo breed, dat ze 'onder' de infobox uitgelijnd worden in plaats van ernaast..... :|
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

Ik zag dat TLP dat had gedaan. Ik heb het even teruggedraaid.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Etienne »

Op de wiki hebben we een aantal treinseriespagina's van de EuroCity's staan in de 80'er jaren. Ik heb ondertussen enkele Belgische intertationale boekjes op de kop getikt en ook vanuit België reden EuroCity's die perfect passen in de serie van de 'Nederlandse' treinen. Het lijkt mij gewoon wijsheid om deze toe te voegen aan die pagina's en ook de Belgische infobox 'verborgen' toe te voegen.

Bijvoorbeeld: treinserie 20 had 4 treinen naar Nederland (24 t/m 27) en in diezelfde serie vallen ook 2 treinen naar België (22 en 23).

Of zijn daar andere ideeën over?
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

Zou ik ook doen inderdaad. Sowieso ben ik er voorstander van om series die in essentie hetzelfde zijn op één pagina te zetten. Een voorbeeld is de ICE Frankfurt-Brussel, waar de Treinserie 10 (België 2021) en Treinserie 310 (België 2021) ook op één pagina zouden kunnen wat mij betreft. Er is namelijk geen verschil tussen beide series, behalve dat de 10 vol zat en ze dus ook in de 310 zijn gaan nummeren.

Nog iets wat mij opviel trouwens, de nightjet naar Brussel staat erin als Treinserie 420 (België 2021), maar deze wordt in België in de serie 320 genummerd in verband met overlap met de IC-12 Welkenraedt-Kortrijk. Zullen we die hernoemen naar Treinserie 320 (België 2021) of de titel zo laten maar dit als extra informatie toevoegen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Suus »

Kan die NightJet naar Brussel niet op dezelfde pagina als de NightJet naar Amsterdam, ze worden immers gesplitst en gecombineerd in Keulen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten