Korte Wiki vragen

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Etienne »

Gebruiker Delijn821 heeft vanmiddag enkele foto's geüpload op de wiki van de website www.zone01.be. Ik heb mijn twijfels bij het Copyright wat daar op rust en volgens de website is overname voor een wiki niet toegestaan.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Lijn 45 »

En ze zijn ook nog eens wazig. :X
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

Ik had al zo mijn vraagtekens bij de foto's. Lijkt me het beste om uit voorzorg de foto's die DeLijn821 heeft geplaatst te verwijderen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door ArrivaBas »

Foto's die Delijn821 van Zone 01 heeft gejat zijn herkenbaar aan een watermerkje rechtsonder. Tevens hebben de andere foto's van deze gebruiker niet bepaald de kwaliteit die wij graag met de wiki willen uitstralen. Op één van de foto's is bijvoorbeeld duidelijk het dashboard van een auto te zien in de boven- en onderrand.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
iamthedutchdude
Berichten: 950
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door iamthedutchdude »

http://www.zone01.be/gebruiksvoorwaarden schreef:Afbeeldingen, graphics en gegevens
De teksten en afbeeldingen op Zone01 (zowel foto's en graphics) zijn afkomstig - voor zover vermeld - van de auteur(s) van deze site en zijn als dusdanig door het copyright beschermd. Teksten, foto's en (bus-)lijsten dienen enkel voor privé-gebruik onder mede-busamateurs. Het opslaan van foto's voor eigen gebruik is toegestaan. Het verder verspreiden van teksten en foto's - via gelijk welk medium - zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur(s) is strikt verboden. Het hergebruiken van foto's van deze website voor politieke, syndicale of winstgevende doeleinden kunnen we niet toelaten.
Op de foto's rust dus copyright, dus het lijkt me verstandig de wijzigingen van Delijn821 terug te draaien.
iamthedutchdude
Berichten: 950
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door iamthedutchdude »

Daarnaast valt me nu op dat zijn overlegpagina door de wiki gezien wordt als een pagina met inhoud: in plaats van een normale overlegpagina (die een url heeft eindigend op Overleg_gebruiker:Delijn821), linkt de url die naar de overlegpagina zou moeten lijden naar een normale pagina door. Hierdoor verschijnt de overlegpagina in de "normale" zoekresultaten.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Lijn 45 »

Ik krijg een 504 gateway time out als ik https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Conc ... 2012-2024) probeer te openen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Ligt aan de indexatie van de tabel met voormalige lijnen vermoed ik. Had er eerder ook bij willekeurige concessiepagina's last van.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

Zou iemand even willen meekijken naar het materieel van lijn 84, lijn 684 en lijn 85? (Rondom Boxmeer) :)

Ik denk dat het nu klopt, maar er is op busposities nog een handheld (23538) waarvan ik niet weet waar die in zit en de ritten van lijn 84 in het weekend worden überhaupt niet weergegeven (net als die van lijn 81 in het weekend en in de avond), wat me doet vermoeden dat er misschien niet met Sprinters gereden wordt, maar mogelijk met gewone taxibusjes. Dat scheen vorig jaar op de 81 althans te gebeuren.

En wat ik niet goed begrijp is welke bus bij wie hoort: heet Van Dijk nu altijd Van Driel of zit daar nog een onderscheid tussen?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Meltrain »

umbusko schreef: ma 21 feb 2022, 22:56 Zou iemand even willen meekijken naar het materieel van lijn 84, lijn 684 en lijn 85? (Rondom Boxmeer) :)
Op de pagina's staat tevens de volgende zin: "De ritten in het weekend worden gereden met een 8-persoonsbus. Groepen van meer dan 3 personen wordt verzocht uiterlijk 24 uur van tevoren hun reis telefonisch aan te melden, zodat een groter voertuig kan worden ingezet."
Het lijkt me handig om dan ook het telefoonnummer te vermelden. :idea:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Lijn 45 »

umbusko schreef: ma 21 feb 2022, 22:56 En wat ik niet goed begrijp is welke bus bij wie hoort: heet Van Dijk nu altijd Van Driel of zit daar nog een onderscheid tussen?
Het is nu allemaal Van Driel, al staat op de Van Dijk touringcars nog steeds Van Dijk.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

Dank! En nog een soortgelijke vraag voor Taxi Princen: op de wiki staat deze nog als onderaannemer voor verschillende Limburgse lijnen, maar ik zie ook informatie op de wiki (en op busposities) die lijkt te suggereren dat dit is overgenomen door Kupers. Hoe zit dat? Is dat allemaal Kupers tegenwoordig?
Meltrain schreef: za 26 feb 2022, 13:14 Op de pagina's staat tevens de volgende zin: "De ritten in het weekend worden gereden met een 8-persoonsbus. Groepen van meer dan 3 personen wordt verzocht uiterlijk 24 uur van tevoren hun reis telefonisch aan te melden, zodat een groter voertuig kan worden ingezet."
Het lijkt me handig om dan ook het telefoonnummer te vermelden. :idea:
Ga ik toevoegen!
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Lijn 45 »

Volgens mij is Printen onderdeel van Kupers en rijdt Kupers nu alle diensten onder eigen naam.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

Dank, dan pas ik die ook aan! :)
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daelea »

Is het een idee om op de pagina Concessietabel de kolom 'Periode' te splitsen in 'Start' en 'Eind'? Ik ben nog wel eens op zoek naar de binnenkort aflopende concessies, en daarvoor zou het handig zijn om ook op de einddatum te kunnen sorteren.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

Je kan beter control F gebruiken en dan 2022 intypen dan te gaan sorteren op datum, want dan sorteert ie eerst op de dag dan pas op de maand en daarna pas op het jaartal.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daelea »

Die snap ik niet helemaal: als ik nu sorteer op de kolom 'Periode', krijg ik netjes als eerste de Treindienst Ed - Amf die in 2006 startte, en als laatste de Waterbus die in 2022 begon. De sorteerfunctie lijkt juist perfect te werken. Alleen bij de toekomstige concessies gaat het niet goed, maar dat lijkt me te verklaren door de datum '??-??-20??' in die tabel.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

Ik heb sowieso het idee dat er meerdere sorteerstijlen door elkaar in gebruik zijn. Tabellen met lijnen sorteren vaak automatisch op getal (met 10 tussen 9 en 11), maar als ik dan die pijltjes aanklik sorteert hij ze op cijfer (met de 10 en 11 nog voor de 2). Misschien is er wel een instelling in de software die een kolom laat herkennen als "datum" zodat hij goed sorteert en is het gewoon een kwestie van goed in de sjablonen verwerken.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Dat zijn niet persé verschillende manieren van sorteren. Volgens deze hulppagina worden datums alleen goed gesorteerd als ze gelijk gevormd zijn en schakelt MediaWiki over naar alfabetisch sorteren als er iets afwijkends tussen staat.

De concessietabel sorteert dus goed omdat daar alle datums in hetzelfde format staan, maar de tabel met pagina's met een verstoring sorteert alfabetisch omdat daar ook tekstvelden, met "nader bericht" tussen staan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

Meltrain schreef: ma 05 jul 2021, 10:37
umbusko schreef: zo 04 jul 2021, 21:12 Zou ik ook doen inderdaad. Sowieso ben ik er voorstander van om series die in essentie hetzelfde zijn op één pagina te zetten. Een voorbeeld is de ICE Frankfurt-Brussel, waar de Treinserie 10 (België 2021) en Treinserie 310 (België 2021) ook op één pagina zouden kunnen wat mij betreft. Er is namelijk geen verschil tussen beide series, behalve dat de 10 vol zat en ze dus ook in de 310 zijn gaan nummeren.
Eens. Hetzelfde geldt voor de 140 en 240.
Ik wil binnenkort aan de slag met het samenvoegen van een aantal van deze pagina's van "dezelfde treinserie" (en met het aanmaken, de Belgische ICE heeft voor dit jaar nog geen pagina bijvoorbeeld.) Ik twijfel nog wel over hoe ik de gecombineerde pagina's precies vorm moet geven. Er zijn drie plaatsen waar het nummer van de treinserie aangegeven moet worden: in de titel van de pagina, in de eerste zin van de pagina en in de infobox (die laatste verschijnt ook in de automatische tabellen).

Bijvoorbeeld voor de 140/240: we kunnen allebei aangeven, dan krijgen we de pagina "Treinserie 140/240 (2022)" met "Treinserie 140/240 is in de dienstregeling 2022 de Intercity ...", in de infobox "Treinserie 140/240" en automatische tabellen "140/240".
Om de paginatitels en automatische tabellen overzichtelijk te houden, zou het ook een optie zijn daar alleen 140 te vermelden. Eventueel zou dan zelfs een pagina Treinserie 240 (2022) kunnen doorverwijzen naar de pagina Treinserie 140 (2022).

Heeft iemand hier voorkeuren in/een mening over?
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door cassie127 »

Je kan ze ook ICE 78 en ICE 79 noemen. Dat zijn de Lijnnummers vanuit DB voor de ICE Frankfurt - Amsterdam en Frankfurt - Brussel
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Milco »

Ik zit een beetje met de nachtbussen in Breda in mijn maag. Sinds een week of twee rijden deze weer, alleen is de route nu anders dan voorheen: er rijden geen ritten meer vanaf station Breda en alle ritten vertrekken nu vanaf halte Centrum. Beide gevallen zijn nog niet op de wiki verwerkt, maar ik weet niet in hoeverre dit definitieve of wellicht tijdelijke wijzigingen zijn.

Weet iemand hier wellicht meer over? Als ik weet dat het definitief is kunnen de pagina's hernoemd worden (met Centrum in de titel als beginpunt).
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

cassie127 schreef: zo 20 mar 2022, 02:58 Je kan ze ook ICE 78 en ICE 79 noemen. Dat zijn de Lijnnummers vanuit DB voor de ICE Frankfurt - Amsterdam en Frankfurt - Brussel
Theoretisch wel, maar daar staat weer tegenover dat we dat met andere treinseries met lijnnummers ook niet doen.

En het lost het probleem niet op, want hetzelfde probleem speelt bijvoorbeeld bij Belgische P-treinen die 's ochtends als 74xx rijden en 's middags als 84xx. Zoals deze.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Milco »

Ik zie dat op de pagina https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Trei ... 600_(2022) de routevarianten in de routestrip zijn opgenomen. Op zich heb ik daar niets op tegen mits het, zoals in dit geval keurig is gedaan, wordt uitgelegd bij de opmerkingen. Wel zie ik dan graag een eenheid: of bij alle treinseries de routevarianten opnemen op bij geen enkele.

Wat is hier jullie mening over?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

Die heb ik inderdaad toegevoegd, omdat het me een nuttige toevoeging leek; de serie 2900 heb ik ook al gedaan.

Oorspronkelijk stond er alleen de uitleg bij de opmerkingen, maar die vond ik (voor iemand die niet 100% bekend is met de spoorkaart) onduidelijk, omdat het dan niet helder is om welke stations het gaat. Daar hebben we gelukkig de routestrip voor.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten