Korte Wiki vragen

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Meltrain »

Milco schreef: zo 20 mar 2022, 17:37 Ik zie dat op de pagina https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Trei ... 600_(2022) de routevarianten in de routestrip zijn opgenomen. Op zich heb ik daar niets op tegen mits het, zoals in dit geval keurig is gedaan, wordt uitgelegd bij de opmerkingen. Wel zie ik dan graag een eenheid: of bij alle treinseries de routevarianten opnemen op bij geen enkele.

Wat is hier jullie mening over?
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje overbodig, zeker als het maar om 1 of 2 treinen gaat. Het toevoegen van Asb bij de 2900 kan ik nog wel begrijpen, aangezien het daar om een redelijk hoog percentage gaat van de ritten gaat.
Hetzelfde geldt voor de pagina's voor stations als Brummen, waar nu ook staat dat op een bepaalde tijd de 3600 er stopt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Milco »

Ik vind 'm lastig, omdat we het bij buslijnen feitelijk wel doen. Daarom vind ik het persoonlijk niet erg om routevarianten in de routestrips op te nemen, zolang er maar uitleg bij wordt vermeld. Alleen het opnemen op de stationspagina's hoeft van mij dan weer niet. Maar ik hoor graag meer meningen, dan kunnen we kijken wat we ervan vinden en ermee gaan doen. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

Meltrain schreef: zo 20 mar 2022, 18:10 Hetzelfde geldt voor de pagina's voor stations als Brummen, waar nu ook staat dat op een bepaalde tijd de 3600 er stopt.
Het maakt de uitzonderingen wel vindbaar, wat de enige reden is dat ik het daar opgenomen heb. De exacte vertrektijd hoeft wat mij betreft ook niet, maar omdat het maar om een paar treinen gaat was het nu ook geen overdreven moeite om die er wel bij te zetten. Maar een zin als "aan de dagranden stoppen op dit station ook enkele treinen van de serie 3600" vind ik ook prima. Dat is misschien iets onderhoudsvriendelijker.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Etienne »

Als het echt om meerdere treinen per dag gaan die dan ook op dezelfde stations stoppen, kan ik er het nut wel inzien om het in de routestrip op te nemen. Als het echter om hooguit één trein per dag gaat, zou mijn inziens alleen een apart puntje onder de patroontijden wel volstaan. De routestrip hoeft van mij niet te complex te worden.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
iamthedutchdude
Berichten: 950
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door iamthedutchdude »

Ik sluit mij op dit punt aan bij Etienne: niet voor één à twee losse ritten in de dagrand alle stations benoemen die de rest van de dag door een Sprinter bediend worden. Als er echter sprake is van meerdere treinen die op dezelfde stations stoppen, dan is toevoeging aan de routestrip wel een meerwaarde.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Eigenlijk komen de meningen (en dat is ook mijn mening) dus best wel overeen met wat we voor de buslijnen hanteren: geen uitzonderingen aan de dagranden (bij de bus vooral een afwijkend eindpunt eerder op de route, bij de trein vaak extra stops).
Maar als een trein daadwerkelijk iets afwijkends doet is het logisch dat, net als bij de bus, wel te vermelden. Bijvoorbeeld als er ergens een rit is die doorrijdt naar een station waar de treinserie normaal niet komt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Meltrain »

De vraag is dus wat dat in de praktijk betekent voor de treinseriepagina's. Alleen de extra stops vermelden onder het kopje Opmerkingen of ze ook daadwerkelijk vermelden in de routestrip?
Ik neig zelf naar het eerste.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

Ik ben iets te voortvarend geweest zie ik en zal het een en ander terugdraaien. :)

Ik proef een beetje dat uitzonderingen in de spitsuren wel gewenst zijn in routestrips, maar die aan de dagranden liever niet. Bijvoorbeeld: 800 naar Den Helder (2x in de spits): wel in de routestrip. Maar 4000 naar Den Helder (vroeg/laat): niet in de routestrip.

Ik vind het wel belangrijk om de uitzonderingen, inclusief de stations, te benoemen onder opmerkingen. Op de stationspagina's zal ik een simpele zin zetten als "In de dagranden wordt dit station ook enkele malen bediend door Intercity/Sprinter ...". Dan is de informatie vindbaar, maar wel onderhoudsvriendelijk en zonder teveel ruimte in te nemen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

4000 naar Den Helder zou ik juist wel doen, dat zijn de benoemde treinen die daadwerkelijk ergens komen waar ze normaal niet komen.
Da's toch wat anders dan extra stops op de reeds bestaande route.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

Zijn meer mensen daar voor te vinden, om uitlopers wel op te nemen? Dan hebben we het over de 4000 naar Den Helder, 7400 naar Den Helder en naar Rhenen, 4300 niet alleen naar Leiden maar ook naar Lelystad, 3300 naar Enkhuizen en vast nog wel wat waar ik nu niet onmiddellijk aan denk.


Om op mijn eerdere punt terug te komen met gecombineerde treinseries (zoals 140/240); na er nog eens over na te hebben gedacht lijkt het me het beste die op de wiki zetten met slechts één nummer in de titel en infobox (140 in dit geval). In de tekst op de pagina en bij "opmerkingen" in de infobox zal ik wel benoemen dat sommige treinen een andere nummering hebben (240 in dit geval). Dat is bijvoorbeeld op deze pagina al zo gedaan (maar niet consequent bij alle jaren, dus ik zal dat oppakken en op orde maken). De enige vraag is of het nog nodig is om een pagina "Treinserie 240 (2022)" te maken die doorlinkt naar de pagina van de 140. Ik denk persoonlijk van niet, maar als daar wel behoefte aan is hoor ik het natuurlijk graag.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Die doorverwijspagina is nog wel nodig ja, anders werken de links in de mouse-over (zoals 240) niet meer ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

Check! :pos: Dan zorg ik ook voor doorverwijspagina's. :Y
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

Beetje raar om wel uitlopers maar geen afwijkende stoppatronen op te nemen. Ik zie daar weinig verschil tussen als ze maar enkele malen worden bediend.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Waarom is dat bij treinen opeens raar? Bij buslijnen doen we op zich al jaren hetzelfde met ritten aan de dagranden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Milco »

Nou ja, als een buslijn aan het einde van de dag of wanneer dan ook een extra halte bedient die langs de route ligt nemen we dat ook op.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

Exact wat Milco zegt.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

En dan zitten we dus weer bij het wel opnemen van alle bediende stations, uitloper of op de route, maar dat wilden de meesten niet.

Als we tussenstations (aan de dagranden) niet opnemen, lijkt het me consistent om uitlopers (aan de dagranden) ook niet in de routestrip op te nemen. Daar kan best een verschil in zitten voor treinen en bussen. Voor ritten in (of rondom) de spits kunnen we tussenstations en uitlopers wel opnemen. Dat lijkt consistent met hoe we het nu doen.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Frank »

regenmaker schreef: di 22 mar 2022, 07:14 Beetje raar om wel uitlopers maar geen afwijkende stoppatronen op te nemen. Ik zie daar weinig verschil tussen als ze maar enkele malen worden bediend.
Ben het met je eens dat het misschien niet heel consequent is, maar ik zie ook geen handige oplossing.

Als je alle tussenstops gaat opnemen komen ze bijvoorbeeld ook terecht bij de stationsbedieningen (i.e. https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Elst/Bediening ). Ik hoef (dat is dus mijn mening) niet te zien dat de serie 3000 (Nijmegen - Den Helder) al tig jaar te Elst stopt, ook al gaat het in de meeste gevallen maar om één rit 's ochtends vroeg en een enkele rit 's avonds laat. Als je dat al wil vermelden kan het prima ook bij de opmerkingen op de pagina (niet in de infobox, dan wordt die veel te vol).

Met uitlopers gaat de wiki trouwens ook niet heel consequent om. Kijk maar naar de serie 800 (https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Trei ... 800_(2022) ): in de inleidende tekst staat dat deze tussen Alkmaar en Maastricht rijdt, in de infobox tussen Schagen en Maastricht en in de routestrip tussen Den Helder en Maastricht.

Sommige oude treinseries hadden soms uitlopers op drie of vier trajecten. De meeste daarvan heb ik, als ik ze überhaupt al allemaal gespot heb, alleen bij de opmerkingen neergezet. Een notoire uitzondering is natuurlijk de oude serie 3500, die meer uitzondering dan standaard was: https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Trei ... 1991/1992) . Daarnaast stopten veel oude treinseries aan het begin van de ochtendspits zo'n beetje op alle stations, dus als je dat volledig zou maken (en wie gaat dat doen?) kun je van die treinseries beter alle tussengelegen stations altijd weergeven.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

Ik probeer de pagina van de Arriva Vlinder op orde te maken, want het was een beetje een zooitje. Nu is mijn vraag: wie weet wanneer welke namen voor welke lijnen gebruikt zijn? Als ik de website van Arriva zo bekijk is het nu allemaal Arriva Vlinder en zijn de namen Avondvlinder en Nachtvlinder verdwenen. Maar per wanneer? De Avondvlinder in Venlo per vandaag, maar hoe zit het met de rest? En de lijnen in Doetinchem en Leeuwarden, hebben die altijd "Arriva Vlinder" geheten of moeten we ook nog een onderscheid maken met alleen "Vlinder"?

(Ik heb de pagina overigens hernoemd van Vlinder naar Arriva Vlinder, omdat de (nieuwe) app ook zo heet en me dat dan wel zo handig lijkt voor de herkenbaarheid.)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Meltrain »

Aanvullende vraag: waarom heb je op de lijnen van de Venlose Vlinder zowel frequentie_avond als frequentie_avond_weekend gebruikt?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

Omdat er anders "zaterdag rijdt niet" en "zondag rijdt niet" staat, en het dan voor iemand die minder bekend is met de wiki net lijkt alsof de lijn in het weekend niet rijdt. Maar wat ik misschien beter kan doen, en al bij wat Belgische avondlijnen heb doorgevoerd, is standaardfrequenties uitzetten en alleen frequentie_avond gebruiken. Dat pas ik meteen aan. :pos:
iamthedutchdude
Berichten: 950
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door iamthedutchdude »

umbusko schreef: zo 10 apr 2022, 15:12 En de lijnen in Leeuwarden, hebben die altijd "Arriva Vlinder" geheten?
Uit mijn hoofd gezegd wel en ook als ik op de site kijk zie ik enkel Arriva Vlinder (of Vlinder) benoemd worden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Meltrain »

In Delft is er ene halte die door EBS "De Hoven Passage" en door HTM "Hovenpassage" wordt genoemd. Op het haltebord staat eerstgenoemde naam en in de abri en op de DRIS laatstgenoemde naam.
Welke naam zal ik dan aanhouden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gamma
Berichten: 305
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Gamma »

Als ik de historische bediening van station Hillegom probeer te bekijken, krijg ik een foutmelding:
https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Hillegom/Bediening
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

Meltrain schreef: ma 09 mei 2022, 13:51 In Delft is er ene halte die door EBS "De Hoven Passage" en door HTM "Hovenpassage" wordt genoemd. Op het haltebord staat eerstgenoemde naam en in de abri en op de DRIS laatstgenoemde naam.
Welke naam zal ik dan aanhouden?
Het nabijgelegen winkelcentrum hanteert zelf de naam "De Hoven Passage", dus ik zou die naam gebruiken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten