Korte Wiki vragen

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Valt soms vies tegen in mijn ervaring ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Meltrain »

Overigens hebben we daar natuurlijk ook Wikibotje voor. :Y

@TLP: De titel omdraaien is wat mij betreft prima, mits je dan maar álles omdraait. Ik kan er namelijk echt niet tegen als de routestrip of -parameter omgedraaid is in vergelijking met de titel. :X
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

Klopt, maar je moet even goed plannen wanneer wikibot zijn werk doet, want als je al nieuwe doorverwijzingen hebt gemaakt worden die óók aangepast. ;) Ik had vorig jaar zo'n situatie toen lijn 43 moest worden hernoemd naar Lijn 43 Heerlen Station - Vaals Busstation (1982-2016). Dat waren enorm veel verwijzingen uiteraard, en die heeft wikibot uitgevoerd; daarna pas heb ik links gemaakt voor de nieuwe pagina.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door TLP »

Etienne schreef: wo 01 dec 2021, 20:40 Maar om het mooier te houden, vind ik hernoemen wel een goeie. Dan blijven de routes ook in dezelfde richting staan. ;)
Verwijzingen voor 2 jaar herstellen zal toch wel meevallen met de hoeveelheid?
Het valt inderdaad mee, ik kies dus maar voor de duidelijke weg.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door TLP »

Volgende vraag over de concessie Amstelland-Meerlanden. De buslijnen 244, 255, 287 en 342 waren in het dienstregelingsjaar 2021 "tijdelijk" opgeheven vanwege corona. Alleen de 255 komt per 12 december terug. Van de 342 is het op basis van plannen vrij zeker dat deze niet meer met de route van voor corona terugkomt, maar onbekend is wanneer en plannen kunnen altijd nog wijzigen. Van de lijnen 244 en 287 is het überhaupt onzeker of en wanneer deze lijnen terugkomen.

Wat kan ik nu het beste doen? Waar ik zelf aan dacht is alle lijnen alsnog op voormalig zetten en voor lijn 255 een nieuwe pagina vanaf 12 december aanmaken - al is het maar omdat de dienstregeling niet meer hetzelfde is als voorheen. Of kan ik daarvoor beter de bestaande pagina gebruiken en bij de andere buslijnen het sjabloon Corona voorlopig laten staan?
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

Wat vindt de vervoerder er zelf van? Staan de lijnen wel nog in een overzicht/dienstregeling, maar rijden ze niet? Dan zou ik het sjabloon Corona laten staan. Zijn ze ook uit alle overzichten verdwenen? Dan zou ik ze op voormalig zetten met een uitleg in de geschiedenis. (Per datum X tijdelijk opgeheven, per datum Y ook uit de dienstregeling verdwenen, onduidelijk of de lijn nog terugkeert. Waarbij ik X zou hanteren in de infobox als einddatum.)

Of de 255 een nieuwe pagina nodig heeft kan ik zo niet beoordelen, maar als je een nieuwe pagina maakt zou ik de oude einddatum X geven (van tijdelijke opheffing), de nieuwe begindatum 12 december, en de lijnen toch als voorganger en opvolger aanmerken ondanks dat er dus dat tijdelijke gat in heeft gezeten. De lijn "bestond" immers nog wel tijdens die periode, ook al reed hij niet. Als je dezelfde pagina gebruikt, zou ik aangeven "van X t/m 11 dec heeft deze lijn tijdelijk niet gereden" en niets met de infobox doen.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door TLP »

Alle genoemde lijnen staan al niet meer in het busboekje van 2021, maar op de wijzigingspagina 2021 van de vervoerder (die nu niet zomaar meer te achterhalen is) werd destijds gesproken van een tijdelijke opheffing wegens corona.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Meltrain »

De pandemie is natuurlijk nog niet voorbij, dus het kan nog steeds een tijdelijke opheffing zijn. Als ze na twee jaar nog steeds niet rijden, zou ik ze wel op Voormalig zetten.
Bij lijn 255 zou ik gewoon de huidige pagina gebruiken en (zoals umbusko ook voorstelt) erbij zetten dat de lijn van xxx t/m xxx niet reed en dat per xxx de frequentie wijzigde.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door TLP »

Meltrain schreef: do 02 dec 2021, 14:30 De pandemie is natuurlijk nog niet voorbij,
Daar zit wat in. Ik denk dat ik het ga doen zoals jij suggereert.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

Ik ben de belbussen van De Lijn in Limburg aan het bijwerken en merk op dat er in de infobox allerlei frequenties staan. Ik kan daar echter niets over terugvinden. Van frequenties is sowieso geen sprake, want het gaat in feite om een flexsysteem. Ik denk dat het daarom beter zou zijn om het sjabloon voor een flexnet te gebruiken.

Maar het probleem is dat ik ook nergens bedieningstijden kan terugvinden, alleen openingsuren van de belbuscentrale. Heeft iemand een idee? Weet iemand misschien een document te vinden waar de eisen voor de concessie in staan?
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Etienne »

In West-Vlaanderen staat bij de frequentie 'op aanvraag'. Zie bijvoorbeeld lijn 69.

Ook een goede oplossing wat mij betreft. Met het nieuwe vervoersysteem wat eind volgend jaar zou moeten intreden gaat dat hele gebeuren van belbusen toch veranderen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

Dan maak ik er voorlopig dat maar van, inderdaad. Maar mocht iemand alsnog de bedieningsperiodes weten te achterhalen, dan hoor ik het natuurlijk graag!
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daelea »

Hoe kan ik de nieuwe uitvinding van Arriva in ZHN - de lentedienstregeling - het beste verwerken in de tabel met frequenties? Een aantal lijnen kent drie frequenties in het jaar: winter, lente en (zomer-/kerst-)vakantie. Het enige verschil zit hem dan in de frequentie - er worden geen spitslijnen opgeheven. "frequentie_spits_lente" of iets dergelijks werkt niet, is er een andere codering die wel werkt? De verdere toelichting plaats ik dan als tekst onder de kop dienstregeling'.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Je hebt "frequentie_tijdelijk" die je met "frequentie_tijdelijk_naam" (ofzo, details op de hulppagina infoboxen) een naam kunt geven. Denk dat dat nog de beste optie is.

Edit: zie bv. de Utrechtse nachtlijnen, die heb ik op die manier een frequentie "Koningsnacht" gegeven.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daelea »

Dat lijkt wel aardig goed te werken ja, zou je heel even mee willen kijken? Dan ga ik het later ook zo bij de andere lijnen toevoegen. Lijn 9 Leiden Centraal Station - Bio Science Park
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Ik zou het wat korter houden, "Spits (lente)" bijvoorbeeld?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daelea »

Goede suggestie, hij is wat compacter nu. Top!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Nou lees ik net op die pagina dat lijn 9 in de herfstvakantie volgens de lentedienstregeling rijdt (handige naam Arriva :mrgreen: )
Je moet maar zien wat je daar mee doet, maar twee regels bij de vakantie-frequentie (met de vakanties tussen haakjes erachter) zou ook nog een mogelijkheid zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daelea »

Ja het is weer knap bedacht, dan vind ik de GD-versie met 'kleine / grote vakantie' toch beter klinken ;) Ik laat hem voor nu even zo, een regel toevoegen aan 'vakantie' voelt ook gek, aangezien de aangepaste frequenties ook tussen de mei- en zomervakantie in gelden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Precies zoals ik Arriva ken hoor, al nomineer ik toch Qbuzz voor hun poging tot de ingewikkeldste dienstregeling te komen met lijn 13 en 14 in de Drechtsteden :p

(En Syntus Utrecht heeft nu vier tabellen los opnieuw gepubliceerd en één lijnfolder in z'n geheel vervangen naar aanleiding van dingen die ik bij het nalopen van die concessie tegen kwam :) Dat was nog niet eens alles trouwens, lijn 572 moet de hele KV1 nog voor herzien worden)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door TLP »

Daniel schreef: wo 08 dec 2021, 21:32 Nou lees ik net op die pagina dat lijn 9 in de herfstvakantie volgens de lentedienstregeling rijdt (handige naam Arriva :mrgreen: )
Je moet maar zien wat je daar mee doet, maar twee regels bij de vakantie-frequentie (met de vakanties tussen haakjes erachter) zou ook nog een mogelijkheid zijn.
Weliswaar heeft dit helemaal niks met bovenstaand bericht te maken, maar ik heb weer eens last van een IP-blokkade, ditmaal van maksdebus.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Autoblock wederom, zojuist opgeheven. Blijkbaar probeert Maksdebus hardnekkig weer de wiki op te komen.

Edit: ik heb automatisch blokkeren nu even uitgezet, want dat gaat hier blijkbaar bovengemiddeld fout.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

Daelea schreef: wo 08 dec 2021, 20:55 Hoe kan ik de nieuwe uitvinding van Arriva in ZHN - de lentedienstregeling - het beste verwerken in de tabel met frequenties? Een aantal lijnen kent drie frequenties in het jaar: winter, lente en (zomer-/kerst-)vakantie. Het enige verschil zit hem dan in de frequentie - er worden geen spitslijnen opgeheven. "frequentie_spits_lente" of iets dergelijks werkt niet, is er een andere codering die wel werkt? De verdere toelichting plaats ik dan als tekst onder de kop dienstregeling'.
Ik heb voor een aantal scholierenlijnen die ongeveer hetzelfde doen de optie frequentie_spits_einde_schooljaar en frequentie_dal_einde_schooljaar toegevoegd, waarbij je dan onder het kopje dienstregeling kunt specificeren wanneer dat "einde schooljaar" begint. Misschien ook een optie. Die gebruik ik bijvoorbeeld bij lijn 655 of lijn 48 (die niet echt een scholierenlijn is, maar waar het reduceren wel degelijk met een school/universiteit te maken heeft).
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door TLP »

Daniel schreef: wo 08 dec 2021, 22:22 Autoblock wederom, zojuist opgeheven. Blijkbaar probeert Maksdebus hardnekkig weer de wiki op te komen.<br style="user-select: auto;"><br style="user-select: auto;">Edit: ik heb automatisch blokkeren nu even uitgezet, want dat gaat hier blijkbaar bovengemiddeld fout.
:pos:
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

Daniel schreef: wo 08 dec 2021, 22:08 al nomineer ik toch Qbuzz voor hun poging tot de ingewikkeldste dienstregeling te komen met lijn 13 en 14 in de Drechtsteden
Binnen Nederland, misschien. Maar de 20a van De Lijn is echt gekkenwerk. De pdf van de dienstregeling op schooldagen heeft 230 pagina's. :')
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten