Korte Wiki vragen

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
rooddolfijn
Berichten: 726
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door rooddolfijn »

Zou iemand de tariefinformatie van de concessies [wiki]Dienstregeling concessies Rail & Bus Haaglanden Stad 2022[/wiki] kunnen controleren op eventuele vergissingen? Dit is de eerste keer dat ik tariefinformatie bewerk, dus alvast bedankt.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Milco »

Zou iemand kunnen helpen met de tabelop Sterabonnement Noord-Nederland? De rechterkolom moet onder "reductie", maar ik zie even niet hoe ik dat moet doen. :s

Is er daarnaast iemand die de nieuwe tarieven van Connexxion kan vinden? Of de oprijzen zijn niet gewijzigd, maar vooral bij de losse kaartjes zie ik dezelfde prijzen als 2021. :(
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Milco schreef: za 08 jan 2022, 12:17 Zou iemand kunnen helpen met de tabelop Sterabonnement Noord-Nederland? De rechterkolom moet onder "reductie", maar ik zie even niet hoe ik dat moet doen. :s
Opgelost, je had ze beide met colspan=2 staan terwijl er maar twee kolommen met prijzen waren ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Milco »

Ah, dat was het dus. Dank! Tabellen zijn bij mij altijd een ramp :@
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Milco »

rooddolfijn schreef: di 04 jan 2022, 09:06 Zou iemand de tariefinformatie van de concessies [wiki]Dienstregeling concessies Rail & Bus Haaglanden Stad 2022[/wiki] kunnen controleren op eventuele vergissingen? Dit is de eerste keer dat ik tariefinformatie bewerk, dus alvast bedankt.
Ik zie in ieder geval het kilometertarief van 2022 nog nergens terug op de wiki; dat moet je nog even invoeren op https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Sjabloon:SaldoInfo ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Etienne »

Ik zou willen opteren om de naam 'Busstation' uit deze paginatitel te willen halen en alleen Bolsward Twibaksdyk van te maken of alleen Bolsward Busstation. Mocht het ooit nog eens hernoemd worden, dan zitten niet weer met paginatitels te klooien.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door TLP »

Bolsward Busstation niet, want busstation Twibaksdyk ligt op een andere locatie dan het oude busstation.
Bolsward Twibaksdyk zou eventueel kunnen, in dat geval zou hetzelfde gedaan moeten worden met Amsterdam Busstation Elandsgracht.

Ik snap alleen het argument van de hernoeming niet zo. Alle haltes en stations kunnen linksom of rechtsom hernoemd worden en dat levert altijd wel geklooi met paginatitels op. Wikibotje maakt dergelijke klusjes echter wel een stuk eenvoudiger.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Als we op de OVNL-wiki gewoon gebruik hadden gemaakt van de speciaal voor dit soort zaken bestaande functie "doorverwijspagina" dan had niemand hier last van gehad en hoeven niet elke keer twintigduizend links aangepast te worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door TLP »

Wie kan mij helpen met lijn 633 in Zeeland. De huidige pagina van deze lijn loopt vanaf 28 februari 2016, echter zijn er sindsdien meerdere forse wijzigingen in het routeverloop geweest (vooral op 24 februari 2019, 21 februari 2021 en 9 januari 2022).

Bij de laatste wijzigingen van afgelopen zondag zag ik me genoodzaakt om in ieder geval de pagina te hernoemen, omdat de lijn niet meer in Bruinisse komt. Ik vraag me af of ik de lijn daarnaast ook op één of meerdere momenten moet splitsen, of dat alleen aanpassingen van de verwijzingen naar de nieuwe paginanaam voldoende is.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door TLP »

regenmaker schreef: ma 20 dec 2021, 12:50 Ik zou er bij corona kiezen om dezelfde pagina te hergebruiken en in overige gevallen de pagina's altijd te splitsen. Zeker omdat je dan in de knoop kan komen met opvolgers en voorgangers. Bij corona zijn het met name spits-, nacht- en scholierenlijnen die tijdelijk niet hebben gereden en op dezelfde manier of afgeslankte vorm terugkomen.
Ik denk dat het tijd wordt om over het hergebruiken van pagina's en het aangeven van voorgangers en opvolgers wat consensus te bereiken. Er zijn daarvoor natuurlijk verschillende overwegingen maar nu lijkt iedereen daar dusdanig anders mee om te gaan dat ik als gebruiker niet echt weet wat ik kan verwachten als ik navigeer op de wiki. Tot nog toe heb ik pagina's uit gewoonte altijd gesplitst en sinds deze bewerking geef ik indirecte voorgangers en opvolgers niet meer aan, maar onderstaande voorbeelden laten zien dat verschillende gebruikers daar anders over denken:
  • Een eigen voorbeeld: bij lijn 255 heb ik twee aparte pagina's gemaakt van de lijn voor en na de opheffing in 2021, en deze pagina's niet aan elkaar gekoppeld.
  • Daelea heeft bij lijn 635 ook twee aparte pagina's gemaakt van de lijn voor en na de opheffing in 2021, maar heeft de vorige lijn 635 wel als indirecte voorganger benoemd (maar omgekeerd is de huidige lijn geen indirecte opvolger van de opgeheven lijn).
  • Daelea heeft lijn 680 als indirecte voorganger van lijn 716 te vermelden, maar omgekeerd is lijn 716 geen indirecte opvolger van lijn 680.
  • Etienne heeft ervoor gekozen om de pagina van lijn 785 te hergebruiken nu deze lijn na een jaar afwezigheid is teruggekeerd. Daardoor lijkt het op het eerste gezicht erop dat de lijn pas sinds 9 januari 2022 rijdt.
Zijn er alternatieven die volgens jullie consequent gebruikt zouden moeten worden in dit soort situaties?
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

Ik zou bij de 635 en 680/716 hetzelfde doen als wat je bij de 255 hebt gedaan: wel in de tekst vermelden, maar geen voorgangers/opvolgers in de infobox. Maar dan wel alleen als de lijnen ook echt "weg" waren en er niet de suggestie was dat ze tijdelijk opgeheven zouden worden maar in principe nog wel terug zouden komen. Dat was bijvoorbeeld het geval bij lijn 792 die tijdelijk was opgeheven samen met alle andere buurtbussen, waar ik er voor gekozen heb om wel met directe voorgangers en opvolgers te werken. Maar bijvoorbeeld bij lijn 686, die een jaar na het verdwijnen van lijn 70 terugkwam, heb ik dat niet gedaan. Er was namelijk geen enkele indicatie dat die 70 ooit nog terug zou komen.

Bij die 785 zou ik dan denk ik 3 september 2017 in de infobox zetten. Bij een eventueel later op voormalig zetten moet je dan even opletten dat het twee periodes zijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Ben het volledig eens met alleen opvolgers/voorgangers aangeven als lijnen direct op elkaar aansluiten en niet als er een periode tussen zat waarin ergens geen bus reed.

Maar inderdaad wel met de "tenzij" die Umbusko noemt: als een lijn bv. door corona tijdelijk niet reed maar ongewijzigd terugkeert lijkt hergebruik op zijn plaats (als de lijn überhaupt op voormalig gezet was).
Wel opletten dat niet aansluitende data kunnen voorkomen bij lijnen die elkaar wel direct opvolgden. Bijvoorbeeld bij vervoerders die bij de zomerdienst een wijziging doorvoerden op een lijn die niet in de zomervakantie reed.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daelea »

Ik ben het daar ook mee eens. Mijn bewerkingen met lijnen 635 en 716/680 waren ook niet volledig doordacht. Het lijkt me goed om er overal hetzelfde mee om te gaan - dus dan zou ik bij die lijnen de voorganger/opvolger weghalen.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door TLP »

Als we gaan doen wat Daniel en Umbusko suggereren dan zijn de lijnen 680 en 716 wel elkaars voorgangers en opvolgers, omdat het altijd al de bedoeling geweest is dat de schoolbus vervangen zou worden door een buurtbus. Of begrijp ik de suggestie verkeerd?

De suggestie voor lijn 785 begrijp ik niet helemaal, omdat het erop lijkt dat die lijn ook per toeval is teruggekomen - al kan ik dat niet met zekerheid zeggen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Met een half jaar ertussen wil ik 716 niet echt meer een opvolger van 680 noemen, daar heeft de schoolbus dus ook een tijd niet gereden terwijl het geen schoolvakantie was.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Etienne »

Met betrekking tot de 785 heb ik even teruggekeken in de Opstapperboekjes en het is gebleken dat die zelfs al eerder opgeheven moet zijn; in het boekje van 25 maart 2020 wordt hij wel genoemd, maar kan ik geen dienstregeling vinden; hetzelfde geldt voor het boekje van 13 december 2020 en in het boekje van daarvoor staat nog wel een dienstregeling.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

TLP schreef: wo 12 jan 2022, 20:11 Als we gaan doen wat Daniel en Umbusko suggereren dan zijn de lijnen 680 en 716 wel elkaars voorgangers en opvolgers, omdat het altijd al de bedoeling geweest is dat de schoolbus vervangen zou worden door een buurtbus. Of begrijp ik de suggestie verkeerd?
Op het eerste oog lijken ze niet direct aan te sluiten inderdaad, wat Daniel al zegt. Dat er een intentie was om (ooit) een opvolger te introduceren lijkt me nog geen afdoende argument, maar het gaat om de communicatie van de vervoerder. Bij die 792 was dat bijvoorbeeld: deze lijn bestaat nog, maar rijdt tijdelijk niet. In dit geval was het denk ik een tijdje (net als bij die 70/686): deze lijn bestaat niet meer, maar in de toekomst willen we wel weer iets invoeren.
TLP schreef: wo 12 jan 2022, 20:11 De suggestie voor lijn 785 begrijp ik niet helemaal, omdat het erop lijkt dat die lijn ook per toeval is teruggekomen - al kan ik dat niet met zekerheid zeggen.
Ik ben hier ook nog niet helemaal over uit: wil je bij een herintroductie (zelfde lijnnummer, zelfde begin- en eindpunt) altijd een nieuwe pagina maken? Op zich neig ik er naar om het pragmatisch aan te pakken en te zeggen dat dat niet per se nodig is, als je op de pagina maar duidelijk bent over wanneer een lijn niet gereden heeft. Bij een aantal langeafstandsbussen speelt dit probleem ook: een paar lijnen worden steeds verlengd, dan weer ingekort, dan weer verlengd. (Zoals deze lijnen N20, N20 en N20, waarbij op voorhand nooit duidelijk is wat er in de toekomst gaat gebeuren.) Ik vraag me dan toch af of het niet overzichtelijker is er één pagina van te maken, omdat het in essentie om dezelfde lijn gaat.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door TLP »

umbusko schreef: wo 12 jan 2022, 20:43 Ik ben hier ook nog niet helemaal over uit: wil je bij een herintroductie (zelfde lijnnummer, zelfde begin- en eindpunt) altijd een nieuwe pagina maken? Op zich neig ik er naar om het pragmatisch aan te pakken en te zeggen dat dat niet per se nodig is, als je op de pagina maar duidelijk bent over wanneer een lijn niet gereden heeft. Bij een aantal langeafstandsbussen speelt dit probleem ook: een paar lijnen worden steeds verlengd, dan weer ingekort, dan weer verlengd. (Zoals deze lijnen N20, N20 en N20, waarbij op voorhand nooit duidelijk is wat er in de toekomst gaat gebeuren.) Ik vraag me dan toch af of het niet overzichtelijker is er één pagina van te maken, omdat het in essentie om dezelfde lijn gaat.
Als we eens de huidige lijn N20 als voorbeeld nemen: daar staan nu in de infobox drie afzonderlijke links naar lijnen als voorganger/opvolger, waarbij deze lijn zowel voorganger als opvolger is, maar op de datum van vandaag alleen een voorganger is. Bovendien staat er in dezelfde infobox: Rijdt sinds 2 juli 2019 t/m 28 maart 2020 en 10 januari 2022.

Naar mijn mening ziet het er op deze manier maf uit. Kort gezegd: als deze lijnen worden samengevoegd dan staat de geschiedenis van de hele lijn bij elkaar. Als de lijnen worden gesplitst dan blijven echter meer details over bijvoorbeeld het routeverloop, de vervoerder(s) en concessies, de materieelinzet etc. overzichtelijker bewaard en als consequent gewerkt wordt met voorgangers en opvolgers hoeft dat niet funest te zijn voor het algehele overzicht van een lijn.

De vraag is wat wij als gebruikers belangrijker vinden. Persoonlijk vind ik het leuk om zo veel mogelijk details te bewaren, maar soms lijkt dat een onbegonnen zaak zoals bij veel schoolbussen in Zeeland (o.a. lijn 633 waarover ik in dit topic om hulp heb gevraagd). En er bestaan ook andere meningen, zoals dit citaat mooi illustreert:
Etienne schreef: wo 12 jan 2022, 20:02 Maar als ik de boel op groen gezet heb, mag ieder ander de bewerkingen uitvoeren. Voor zo'n kleine wijziging als de stadsdienst Meppel zal ik mijn hand niet omdraaien.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, maar ik ben het met je eens dat die N20 op dit moment een beetje maf is. En hoezo kunnen details niet bewaard worden? Die kunnen toch gewoon naar de geschiedenis verhuizen, inclusief routes in een spoiler?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Meltrain »

Frequenties opnemen in de Geschiedenis is niet zo makkelijk en wordt (helaas) vaak vergeten.
Zo lees je ook vaak "Op... werd de frequentie verlaagd naar 3x/uur",maar staat er niet bij wat de frequentie dan eerst was!
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door TLP »

Hoofdzakelijk gaat het mij om de vervoerder(s), concessie(s) frequenties, materieel, routeverloop en periodes waarin de lijn rijdt of gereden heeft, al kun je de vraag stellen of zo volledig mogelijke informatie in de infoboxen en lijnparameters heel erg belangrijk is of dat vermelding in de geschiedenis afdoende is. Desalniettemin kunnen frequentiewijzigingen zoals Meltrain al stelt soms moeilijk beschreven worden in de geschiedenis, maar dat kan ook gelden voor route- of dienstregelingswijzigingen bij complexe lijnen (het staat er niet, maar ik ben bijvoorbeeld benieuwd wat de "meerdere wijzigingen" waren bij lijn 39b op 25 juni 2018).
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

Ja, daar kan ik je niet mee helpen, want ik heb pas vorig jaar wat overzicht in die lijn geprobeerd te brengen. ;) Soms beschrijven vervoerders het ook niet duidelijk en als je dan niet een volledig overzicht hebt van hoe het was, kom je er ook nooit meer achter. Ik bewaar tegenwoordig de pdf's van de Belgische lijnen die ik actueel maak, zodat ik bij wijzigingen kan vergelijken. Helaas is er nog geen knop "download vorige versies" of "download alle". -0- Bij de TEC is het trouwens makkelijker; die zetten een datum in hun bestanden (de datum waarop er aan het bestand gewerkt is, die dus best een half jaar kan afwijken naar voor of naar achter van wanneer de wijzigingen ingingen, moet je ook maar net weten :') ). Bij De Lijn moet je de bestanden zelf genereren; die kunnen theoretisch gezien morgen weer afwijken van vandaag.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

Waar ik dus geen fan van ben is dingen als: Rijdt sinds 2 juli 2019 t/m 28 maart 2020 en 10 januari 2022. Er gaat dan best wat informatie verloren uit de infobox, omdat frequenties, vervoerders etc kunnen veranderen. Je kan het allemaal in de geschiedenis proppen, maar dan krijg je ook enorm lange geschiedenis op een pagina waar je doorheen moet ploegen. Ook is dit erg verwarrend met opvolgers en voorgangers. Daarom hadden we destijds besloten om de pagina altijd te splitsen met jaartallen in de titels, dan blijft de informatie chronologisch staan.

Wat voor mij persoonlijk minder relevant is om op te nemen in de geschiedenis zijn aansluitingen of vertrektijden die wijzigen en wijzigingen in het materieel. Wat betreft vertrektijden en aansluitingen, voegt het niet veel toe om te zeggen dat ze verschoven met een half uur aangezien we geen exacte vertrektijden hanteren op de wiki en je dus geen nulpunt hebt. Voor materieel geldt dat het zo vaak wijzigt of enkele ritten met afwijkend materieel worden gereden dat je niet alles kan bijhouden.

Daarnaast ben ik ook geen fan van het al opnemen van een opvolger indien bijvoorbeeld verdichtingsritten worden afgesplitst en een lijn op huidig blijft staan. Zulk soort dingen maakt het verwarrend als een lijn wordt opgeheven wat nu een directe opvolger is. Ik zou dit soort dingen in de geschiedenis opnemen met een verwijzing naar de lijn die de verdichtingsritten overneemt.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

regenmaker schreef: vr 14 jan 2022, 06:27 Waar ik dus geen fan van ben is dingen als: Rijdt sinds 2 juli 2019 t/m 28 maart 2020 en 10 januari 2022. Er gaat dan best wat informatie verloren uit de infobox, omdat frequenties, vervoerders etc kunnen veranderen.
Ligt ook een beetje aan de lijn natuurlijk. Bij de tram vervangende lijnen in Utrecht heeft dat geregeld goed gewerkt en heb het ook wel bij een pendelbus in Renswoude gebruikt waarbij een nieuwe pagina voor steeds een week ook wat overdreven is.

Maar zodra de verschillen groter worden is dit al gauw onwerkbaar, dus voor reguliere lijnen lijkt het mij ook niet wenselijk.
Wat voor mij persoonlijk minder relevant is om op te nemen in de geschiedenis zijn aansluitingen of vertrektijden die wijzigen en wijzigingen in het materieel. Wat betreft vertrektijden en aansluitingen, voegt het niet veel toe om te zeggen dat ze verschoven met een half uur aangezien we geen exacte vertrektijden hanteren op de wiki en je dus geen nulpunt hebt.
Ook hier: het ligt net aan de aansluiting. Ik neem ze ook niet allemaal op in de geschiedenis, maar als je een lijn hebt die zeer specifiek op één aansluiting op een bepaald punt gericht is en daar verandert iets dan is dat wel relevant. Bv. de vermelding dat lijn 80 op De Klomp alleen nog op de trein naar Arnhem aansluit is ook zonder exacte vertrektijden relevant (het hele belang van die lijn is de treinaansluiting immers) en te begrijpen (zeker als je de wijziging in de treindienst ernaast ziet), maar ik ga ook niet expliciet melden op welke ICs die bus in Amersfoort aansluit want dat is veel minder relevant voor die lijn.
Verschuiving van tijden neem ik wanneer significant op, dat is dan veelal ook wel te relateren aan het kopje dienstregeling: als daar staat dat tot 9.10 uur elk kwartier gereden wordt en de geschiedenis meldt een verschuiving van een kwartier naar achteren, dan weet je gelijk dat het voorheen tot 8.55 gebeurde. Maar teveel detail is hier al gauw niet relevant meer inderdaad.
Daarnaast ben ik ook geen fan van het al opnemen van een opvolger indien bijvoorbeeld verdichtingsritten worden afgesplitst en een lijn op huidig blijft staan. Zulk soort dingen maakt het verwarrend als een lijn wordt opgeheven wat nu een directe opvolger is. Ik zou dit soort dingen in de geschiedenis opnemen met een verwijzing naar de lijn die de verdichtingsritten overneemt.
Voor de navigatie tussen lijnen en hun voorgangers is dat niet handig op jouw manier. Ik ga er altijd vanuit dat als ik van een spitslijn naar een andere lijn (voorganger) kan doorklikken er ook een link terug bij de andere lijn (naar de opvolger dus) moet zijn. En ja, dat kan dus incidenteel tussen twee huidige lijnen zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door umbusko »

Daniel schreef: vr 14 jan 2022, 08:09
regenmaker schreef: vr 14 jan 2022, 06:27 Waar ik dus geen fan van ben is dingen als: Rijdt sinds 2 juli 2019 t/m 28 maart 2020 en 10 januari 2022. Er gaat dan best wat informatie verloren uit de infobox, omdat frequenties, vervoerders etc kunnen veranderen.
Ligt ook een beetje aan de lijn natuurlijk. Bij de tram vervangende lijnen in Utrecht heeft dat geregeld goed gewerkt en heb het ook wel bij een pendelbus in Renswoude gebruikt waarbij een nieuwe pagina voor steeds een week ook wat overdreven is.

Maar zodra de verschillen groter worden is dit al gauw onwerkbaar, dus voor reguliere lijnen lijkt het mij ook niet wenselijk.
Inderdaad (en ook eens met de rest van je bericht). Bij die N20 bijvoorbeeld heb ik sterk het gevoel dat het een soort afwisseling is tussen een A- en B-scenario (wel/geen lockdown, of misschien wel gewoon zomer/winter). Alleen is dat op dit moment nog niet goed te achterhalen.

Frequenties en vervoerders kunnen natuurlijk net zo goed wisselen als de route dat niet doet. Bovendien: de infobox is voor snelle eerste info, maar bij voormalige lijnen is dat eigenlijk alleen interessant voor iemand die er dieper in wil duiken. Een lange, complete, goed geschreven geschiedenis lijkt me daar uitstekend geschikt voor.

Misschien moet de formulering "Rijdt sinds 2 juli 2019 t/m 28 maart 2020 en 10 januari 2022" inderdaad anders.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten