Kaartjes OpenStreetMap

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Plaats reactie
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Kaartjes OpenStreetMap

Bericht door Frank »

Veel recentere treinseries linken naar een kaartje van OpenStreetMap. Ik vind kaartjes bij de treinseries een toegevoegde waarde hebben maar ik heb toch nog twee probleempjes ermee:

(1) Er staan erg veel foutjes in. Stations staan in principe weergegeven met een stip, maar soms staan willekeurige stations dit opeens niet of, in een heel enkele geval, staan er teveel stations aangestipt.
(2) De kaartjes zijn volgens mij altijd van de actuele treinseries (?), terwijl er ook naar de kaartjes gelinkt wordt op pagina's van oude treinseries. Treinseries kunnen in de tussentijd prima veranderd zijn en dan hebben we een link naar een verkeerd kaartje.

Wat willen we hiermee? Voorlopig haal ik de link naar alle kaartjes waarop ik een fout zie staan weg.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Kaartjes OpenStreetMap

Bericht door regenmaker »

Hoe worden die kaartjes van OpenStreetMap gevormd? Is het mogelijk om ze aan te passen?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Kaartjes OpenStreetMap

Bericht door Zugführer »

De routes zijn aan te passen op OpenStreetMap, maar zonder OpenStreetMap ervaring is dat niet meteen heel eenvoudig.
Er wordt geen historie bewaard in OpenStreetMap, de links zijn inderdaad altijd naar de actuele treinserie. Bij een oude treinserie zul je de link dus weg moeten halen. Dat kan naar mijn idee eenvoudig bij de jaarlijkse update (?)
Ik heb destijds bij het toevoegen van de kaartjes voor alle treinseries gecontroleerd of er foutjes in zaten en voor zover ik weet waren ze allemaal foutloos.
Helaas willen er in de loop van de tijd nog wel eens nieuwe foutjes insluipen, onder andere veroorzaakt door niet-wetende OpenStreetMap gebruikers die per ongeluk een station deleten uit een treinserie, bijvoorbeeld.
Missende stations zijn in principe snel op te lossen, ik zal morgen even een aantal van de door jou gevonden foutjes proberen te herstellen.
Ik besef dat het geen ideale situatie is, maar ik kan zo snel ook geen goede oplossing bedenken. Ik vind het zelf een fijne toevoeging aan de wiki en weet niet of de nadelen zo groot zijn dat ze opwegen tegen de voordelen (maar dan praat ik uiteraard alleen voor mezelf :wink: )
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Kaartjes OpenStreetMap

Bericht door regenmaker »

Ik gebruik de kaartjes zelf eigenlijk nooit, maar dat is persoonlijk denk ik. Als anderen er profijt van hebben, waarom niet?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Kaartjes OpenStreetMap

Bericht door Etienne »

*gigantische topickick*
Sinds enige jaren houd ik me ook flink bezig met OpenStreetMap, met name voor het wandelen, maar ook in het openbaar vervoer loopt OSM soms best wel achter.
In Nederland zitten de meeste, zo niet alle, buslijnen wel in OpenStreetMap en op sommige buslijnpagina's heb ik al een linkje opgenomen in de routestrip.

Maar echter zitten ook België en Duitsland verre van compleet in OpenStreetMap; ik ben nu bezig met België geheel nalopen en zal op termijn ook de linkjes in de routestrips gaan opnemen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Kaartjes OpenStreetMap

Bericht door Zugführer »

Goed bezig *O*
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Kaartjes OpenStreetMap

Bericht door Etienne »

Hetzelfde ga ik nu ook doen voor de Nederlandse buslijnen, maar die zal ik eerst even nalopen. De praktijk heeft geleerd dat de invoer op OpenStreetMap soms net wat achterloopt op onze wiki.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
MaartenD
Berichten: 663
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Kaartjes OpenStreetMap

Bericht door MaartenD »

Ik heb me ook heel veel bezig gehouden met OV-relaties in OSM. Ik denk dat op een gegeven moment wel 50% van de relaties van mijn hand waren ;)
Wat ik in België en in mindere mate in Duitsland veel tegenkwam waren het hoge aantal verschillende routes op één lijn. Waar je in Nederland in 99% van de gevallen één route hebt, en anders één alternatieve route, zag ik in Belgie soms wel 20 verschillende routes op één lijn. En dan soms een hele andere route en soms maar 3 haltes verschil. Dat maakt het een stuk onoverzichtelijker.

Op het OSM forum is er ook een topic voor. Bij de dienstregelingswijziging wordt daar vaak wel even gepost wie met welke concessie bezig is. Ik zou daar even langsgaan, dan weet je ook welke concessies wat meer aandacht nodig hebben. Veranderingen worden normaal pas gedaan na ingang van de nieuwe dienstregeling. De situatie van "route voor dienstregelingsjaar x" bestaat niet in OSM, het is altijd de actuele (of iets verouderde :oops: route).
https://community.openstreetmap.org/t/a ... pic/7050/5

Er is ook een site waar je de routes van buslijnen kunt bekijken: https://jungle-bus.github.io/unroll/
En er was een site die mooie routestrips maakte, maar die kan niet met de huidige tagging overweg: http://overpass-api.de/public_transport.html
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Kaartjes OpenStreetMap

Bericht door Etienne »

Dat Forumtopic was ik ook al achter gekomen ;)

In Nederland zit het meeste er wel in en zijn het vooral schoonheidsfoutjes (vb. halte aan verkeerde kant, of wegdeel waar niet overheen gereden wordt).
In België ontbreekt wel veel meer en is er zeker ook best een achterstand. In elk geval bij de TEC waar ik nu mee bezig ben. Met het oog op de komende veranderingen bij De Lijn ben ik daar nog niet eens mee begonnen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
April064
Berichten: 667
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Kaartjes OpenStreetMap

Bericht door April064 »

Ik gebruik sinds kort ook openstreetmap omdat google maps wat langzaam was in chrome (en zelfs een paar keer crashte bij metingen), en ben ook de kaart gaan editen. Veel kennis heb ik niet dus ik voeg kleinere dingen toe zoals de naam van speeltuinen, maar ik heb een aantal dagen geleden ook een bushalte (Carpoolplaats A12 in Waarder) toegevoegd en daarop heeft iemand anders de route van Syntus Utrecht lijnen 123 en 5 (Woerden) bewerkt, die onbewerkt waren sinds de 123 ter vervanging van de 5 naar Oudewater is doorgetrokken. Die hoef je dus niet meer te doen :P.
zij/haar/hen/hun
MaartenD
Berichten: 663
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Kaartjes OpenStreetMap

Bericht door MaartenD »

Etienne schreef: di 23 mei 2023, 08:51
In België ontbreekt wel veel meer en is er zeker ook best een achterstand. In elk geval bij de TEC waar ik nu mee bezig ben. Met het oog op de komende veranderingen bij De Lijn ben ik daar nog niet eens mee begonnen.
Ik heb een tijdje geleden veel TEC lijnen in de provincie Liège gedaan. Ik denk onderhand alweer een jaar geleden dus er zal al wel weer wat verouderd zijn, maar de relaties zijn dan iig wel geordend (als niet iemand echt heeft zitten kloten).
Een paar jaar geleden ben ik heel Luxemburg door geweest.
De Lijn en Duitsland heb ik nooit veel mee gedaan. Duitsland wel een paar lijnen in NRW, maar niks georganiseerds gedaan (ook omdat de duitsers zelf ook wel actief zijn en ik geen gezeur wil hebben of ik het wel goed doe in hun ogen).

Maar ik heb ook niet altijd meer tijd hiervoor.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten