Het Flexnet
Re: Het Flexnet
Ziet er ook goed uit. Ik vraag me ook af hoe vaak de haltes veranderen. Als het maximaal een paar keer per jaar is maakt handmatig ook niet veel uit
Re: Het Flexnet
BravoFlex is in december gestart. De geplande update was in Februari, Ik dacht dat er binnenkort nog 2 halten komen.WALUIGI96 schreef:Ziet er ook goed uit. Ik vraag me ook af hoe vaak de haltes veranderen. Als het maximaal een paar keer per jaar is maakt handmatig ook niet veel uit
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Bravo_flex
Als je trouwens de Androiddversie gebruikt van OVFlex komen de nieuwe halten er niet op te staan.
De oplossing. Deinstalleer de App en installeer deze opnieuw ! *O*
Ik zie overigens ook dat BravoFlex niet in de stationslijsten van bussen worden vermeld. Kan dat worden hesteld.
Dat gebeurde eerste wel omdat het een lijnpagina was
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9187
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Het Flexnet
Ze staan nu in de infobox van het (bus)station.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Het Flexnet
kunnen ze ook in de lijst. Dat valt toch een stukje meer op ?regenmaker schreef:Ze staan nu in de infobox van het (bus)station.
Re: Het Flexnet
De eerste Google MyMaps pagina is af. (https://drive.google.com/open?id=1BhP5g ... sp=sharing)
Er zijn precies 46 flexhaltes en 46 haltes die ook gewoon busvervoer hebben (voor de geïnteresseerden).
Voor welk format kiezen we? Via GIS of via Google Maps.
Van mijn kaart kan ook een KML gemaakt worden en volgens mij kan dat makkelijk in GIS geïmporteerd worden, mocht dat nodig zijn...
Er zijn precies 46 flexhaltes en 46 haltes die ook gewoon busvervoer hebben (voor de geïnteresseerden).
Voor welk format kiezen we? Via GIS of via Google Maps.
Van mijn kaart kan ook een KML gemaakt worden en volgens mij kan dat makkelijk in GIS geïmporteerd worden, mocht dat nodig zijn...
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3409
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Het Flexnet
Dit zijn de flexhaltes in Helmond die Connexxion zelf doorgeeft via KV1: https://qgiscloud.com/mvdp/flexbus
Toch vreemd dat er zo veel mist. De meeste haltes die ook door regulier OV bediend worden staan er niet in, maar de haltes op lijn 51 staan er wel in. De haltes in Dierdonk kan ik al helemaal nergens terug vinden. Sowieso raar dat de haltes verder nergens te vinden zijn maar alleen in een aparte app staan.
Toch vreemd dat er zo veel mist. De meeste haltes die ook door regulier OV bediend worden staan er niet in, maar de haltes op lijn 51 staan er wel in. De haltes in Dierdonk kan ik al helemaal nergens terug vinden. Sowieso raar dat de haltes verder nergens te vinden zijn maar alleen in een aparte app staan.
Re: Het Flexnet
Idd vreemd. Dan ben ik ook benieuwd of dat alleen bij Helmond is of ook in de andere flexgebieden...
Overigens ben ik ongeveer 3 uur bezig geweest hiermee. Ging allemaal best snel en makkelijk, kwam ook omdat ik Helmond nog redelijk ken.
En updaten met enkele haltes zal een minuutje of 10 duren, op zich ook geen probleem. Zeker als de ndov data onjuist is.
Overigens ben ik ongeveer 3 uur bezig geweest hiermee. Ging allemaal best snel en makkelijk, kwam ook omdat ik Helmond nog redelijk ken.
En updaten met enkele haltes zal een minuutje of 10 duren, op zich ook geen probleem. Zeker als de ndov data onjuist is.
Re: Het Flexnet
Waarom wordt de [[hubtaxi]] bij http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Groningen wel weergegeven maar bij http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Meppel niet.
Laatst gewijzigd door huibf op vr 20 jul 2018, 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Het Flexnet
De belbussen in België staan wel in de lijnoverzichten. Dat zijn namelijk gewoon lijnpagina's en voor de stations/busstations onderweg heb ik handmatig de categorieën toegevoegd.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6483
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Het Flexnet
Ik lees vooral 'ik wil...', 'ik wil...', wat vindt de rest?
Re: Het Flexnet
In het Flexnet staat Keobike?
Maar hoort deze hier. Ik denk wel dat we een splitsing moet maken tussen flexbusjes en fietsen.
Ik zie dat er ook een sjabloon Fiets is.
Kunnen we hier iets mee.
BravoFiets is ook gestart sinds 2 juli 2018 en wil hier wat over schrijven.
Maar ook Arriva Limburg heeft zoiets.
Ander tip: Er bestaat ook de term MaaS.
Hieonder kan bijvoorbeeld Flexnet Komen, een FietsNetwerk etc...
Kortom hoe kunnen we het structureren voordat er een wirwar ontstaat.
Maar hoort deze hier. Ik denk wel dat we een splitsing moet maken tussen flexbusjes en fietsen.
Ik zie dat er ook een sjabloon Fiets is.
Kunnen we hier iets mee.
BravoFiets is ook gestart sinds 2 juli 2018 en wil hier wat over schrijven.
Maar ook Arriva Limburg heeft zoiets.
Ander tip: Er bestaat ook de term MaaS.
Hieonder kan bijvoorbeeld Flexnet Komen, een FietsNetwerk etc...
Kortom hoe kunnen we het structureren voordat er een wirwar ontstaat.
Re: Het Flexnet
Waarom wordt de hubtaxi bij http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Groningen wel weergegeven maar bij http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Meppel niet.
Ze dragen bij het kopje bus beide de tag: |flex=ja
Het blijft onhandig om de flexnetten zo te vermelden. Als het een gewoon buslijnensjabloon had gekregen was er geen issue.
Ze dragen bij het kopje bus beide de tag: |flex=ja
Het blijft onhandig om de flexnetten zo te vermelden. Als het een gewoon buslijnensjabloon had gekregen was er geen issue.
Re: Het Flexnet
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9187
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Het Flexnet
De gebruiksvriendelijkheid heb ik net enorm verbeterd. Je hoeft niet meer |flex=ja of |station=ja op de (bus)stationpagina's te gebruiken. Zodra alles op de flexnetpagina juist is genoteerd verschijnt het flexnet automatisch. Scheelt een hoop gedoe dus. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Het Flexnet
Nice !
Re: Het Flexnet
Daniel heeft mijn inziens de Bestelbuzz onder de noemer flexnetwerk geschaard.
Echter op de afzonderlijke lijnpagina's noemt hij ze belbussen en gebruikt ook het sjabloon voor lijnpagina's ipv Flexnetwerken.
Het zegt het al. Een belbus kent een route en lijnnummers en heeft een vaste dienstregeling.
Een Flexnetwerk kenmerkt zich door de afwezigheid van beide.
Dus het of een Belbus en dus het gebruik vh lijnpagina sjabloon, of het een flexnetwerk en dus het gebruik vh flexnetwerk sjaboon.
Als men toch vindt dus bestelbuzz wel een flexnet is. Wat dan te doen met de overstapper en haltetaxi ?
Echter op de afzonderlijke lijnpagina's noemt hij ze belbussen en gebruikt ook het sjabloon voor lijnpagina's ipv Flexnetwerken.
Het zegt het al. Een belbus kent een route en lijnnummers en heeft een vaste dienstregeling.
Een Flexnetwerk kenmerkt zich door de afwezigheid van beide.
Dus het of een Belbus en dus het gebruik vh lijnpagina sjabloon, of het een flexnetwerk en dus het gebruik vh flexnetwerk sjaboon.
Als men toch vindt dus bestelbuzz wel een flexnet is. Wat dan te doen met de overstapper en haltetaxi ?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Het Flexnet
Gaan we nou op twee plekken discussiëren, lijkt me niet heel handig...
Enige verschil is dat daar ook halte-haltevervoer mogelijk is wat niet persé via vaste routes loopt, maar dat is ook een toekomstige aanvulling onder bestelBuzz.
Overigens is het flexnet-sjabloon ook niet zaligmakend, want daar zou ik dus voor de deur-haltetaxi in DMG alle haltes in de concessie voor op de pagina moeten zetten, maargoed, dat had ik intern al aangekaart voor een oplossing.
Nogal logisch, er is namelijk geen type "flexbus" en elke flexbus is een belbus (maar niet elke belbus een flexbus)huibf schreef:Daniel heeft mijn inziens de Bestelbuzz onder de noemer flexnetwerk geschaard.
Echter op de afzonderlijke lijnpagina's noemt hij ze belbussen en gebruikt ook het sjabloon voor lijnpagina's ipv Flexnetwerken.
Helaas, u gaat niet door voor de koelkast. Kijk voor de grap even in OVinfo bij Lijnen -> Connexxion en dan in ieder geval al 149 en 163. En constateer vervolgens dat AML Flex wel degelijk lijnnummers en een route en dienstregeling heeftHet zegt het al. Een belbus kent een route en lijnnummers en heeft een vaste dienstregeling.
Een Flexnetwerk kenmerkt zich door de afwezigheid van beide.
Enige verschil is dat daar ook halte-haltevervoer mogelijk is wat niet persé via vaste routes loopt, maar dat is ook een toekomstige aanvulling onder bestelBuzz.
Dat onderscheid is niet zo hard. Het flexnet-sjabloon leent zich voor systemen die nu al halte-halte vervoer hebben terwijl voor halte-knooppunt vervoer juist het lijninfo-sjabloon beter past. Immers rijden flexibele vervoersystemen die naar knooppunten rijden automatisch volgens een dienstregeling omdat ze nu eenmaal wel aansluiting op het andere OV moeten bieden, anders heeft die flexibele ontsluiting niet zoveel nut.Dus het of een Belbus en dus het gebruik vh lijnpagina sjabloon, of het een flexnetwerk en dus het gebruik vh flexnetwerk sjaboon.
Dat zijn mijns inziens ook flexnetten met alleen halte-knooppunt vervoer. Een belbus kenmerkt zich door een voertuig dat op aanvraag een rit volgens een vaste route en dienstregeling rijdt. Dit terwijl een flexnet best een dienstregeling kan hebben (t.b.v. aansluitingen) maar zich kenmerkt door van enkele haltes in een kern via de meest rechtstreekse route naar een knooppunt rijdt. Aan dat laatste voldoet de bestelBuzz ook, maar bijvoorbeeld de Opstapper in Frriesland ook.Als men toch vindt dus bestelbuzz wel een flexnet is. Wat dan te doen met de overstapper en haltetaxi ?
Overigens is het flexnet-sjabloon ook niet zaligmakend, want daar zou ik dus voor de deur-haltetaxi in DMG alle haltes in de concessie voor op de pagina moeten zetten, maargoed, dat had ik intern al aangekaart voor een oplossing.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Het Flexnet
Voor BravoFlex Roosendaal die 2 flexbussen kent (met lijnnummer) kreeg ik het fenomeen dat ik deze in de infobox niet wil aanmerken als Belbus (want het is een flexbus). Dat resulteert in een gewoon busicoontje.
Het gebruik van het infobox Flexnetwerk resulteert dan weer dat het lijnnummer weer zichtbaar wordt in het flexnetwerken overzicht.
Ik heb nu als eventuele oplossing in het infoboxSjabloon voor het type |flexnet toegevoegd.
Hiermee wordt het icoontje flexnet zichtbaar. Is dit een alternatief ?
Hiermee is ook het probleem wat ik heb met de Bestellbuzz opgelost. Daniel noemt dit een Flexbus, maar op de specifieke lijnpagina is wel het woord Belbus zichtbaar.
Overigens moet dan worden opgemerkt dat er geen voormalig Flexnetwerk icoon beschikbaar is.
Het gebruik van het infobox Flexnetwerk resulteert dan weer dat het lijnnummer weer zichtbaar wordt in het flexnetwerken overzicht.
Ik heb nu als eventuele oplossing in het infoboxSjabloon voor het type |flexnet toegevoegd.
Hiermee wordt het icoontje flexnet zichtbaar. Is dit een alternatief ?
Hiermee is ook het probleem wat ik heb met de Bestellbuzz opgelost. Daniel noemt dit een Flexbus, maar op de specifieke lijnpagina is wel het woord Belbus zichtbaar.
Overigens moet dan worden opgemerkt dat er geen voormalig Flexnetwerk icoon beschikbaar is.
Re: Het Flexnet
Wie o wie kan een icoontje aanmaken voor voormalige flexnetten?
En dit verwerken in het sjabloon.
Bvd
En dit verwerken in het sjabloon.
Bvd
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Het Flexnet
Dat heeft regenmaker al op zijn lijstje staan voor de nabije toekomst. Het sjabloon werkt namelijk in meer opzichten nog niet helemaal optimaal: de toekomst-parameter doet ook niks meer zodra de lijnsoort flexnet wordt opgegeven.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Het Flexnet
toppie !
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9187
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Het Flexnet
Als het goed is, is er nu een toekomstig en voormalig flexnet mogelijk. Mochten er nog problemen mee zijn dan hoor ik het wel.
Ook de automatische lijst flexnetten en flexnetcategorie heb ik aangepast, zodat deze juist worden weergegeven. Het is beter om de juiste parameters in de dpl te gebruiken dan zomaar overal een categorie uit te slopen. ;)
Ook de automatische lijst flexnetten en flexnetcategorie heb ik aangepast, zodat deze juist worden weergegeven. Het is beter om de juiste parameters in de dpl te gebruiken dan zomaar overal een categorie uit te slopen. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Het Flexnet
Ik heb het gezien. Mooi.
Re: Het Flexnet
Onderstaande vraag heb ik reeds privé aan Regenmaker gesteld, maar het lijkt mij goed om hem ook hier te stellen.
Eigenlijk vind ik het best vreemd dat de meeste flexnetten alle gebieden op één pagina hebben staan, terwijl er nooit gereisd kan worden tussen twee gebieden en er soms andere bedieningstijden gelden voor verschillende gebieden binnen een flexnet. Zo heeft Overal Flex maar liefst zeven gebieden met allemaal verschillende bedieningstijden op dezelfde pagina, naar mijn mening is dat nogal overzichtelijk. Daarom de vraag: is het een idee om de flexnetten per gebied te splitsen zoals dat al bij Bravo flex en U-Flex gedaan is?
Eigenlijk vind ik het best vreemd dat de meeste flexnetten alle gebieden op één pagina hebben staan, terwijl er nooit gereisd kan worden tussen twee gebieden en er soms andere bedieningstijden gelden voor verschillende gebieden binnen een flexnet. Zo heeft Overal Flex maar liefst zeven gebieden met allemaal verschillende bedieningstijden op dezelfde pagina, naar mijn mening is dat nogal overzichtelijk. Daarom de vraag: is het een idee om de flexnetten per gebied te splitsen zoals dat al bij Bravo flex en U-Flex gedaan is?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Het Flexnet
Lijkt mij ook beter ja, dat was precies de reden dat ik het bij U-Flex gesplitst had in een algemene pagina en eentje voor het gebied.
Naast dat je zo een rariteit van het sjabloon voorkomt, namelijk dat de link bij de formule linkt naar dezelfde pagina als waar de link in de infobox op staat.
Maar ben zelf ook nog niet helemaal consequent geweest, want Syntus Flex heeft wel maar één pagina.
Naast dat je zo een rariteit van het sjabloon voorkomt, namelijk dat de link bij de formule linkt naar dezelfde pagina als waar de link in de infobox op staat.
Maar ben zelf ook nog niet helemaal consequent geweest, want Syntus Flex heeft wel maar één pagina.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten