Pagina 3 van 4

Re: Het Flexnet

Geplaatst: ma 26 aug 2019, 17:53
door TLP
Nou ja, het verschil tussen SyntusFlex en U-Flex is wel dat SyntusFlex vooralsnog alleen rond Woerden rijdt, terwijl U-Flex uitbreidingsplannen heeft naar Vijfheerenlanden en Maarssen. Mocht SyntusFlex alsnog uitbreiden naar meerdere gebieden kun je dan ook splitsen.

De rariteit van de formulelink in de infobox blijf je inderdaad houden, tenzij je de formule uit de infobox weglaat.

Re: Het Flexnet

Geplaatst: ma 26 aug 2019, 19:27
door regenmaker
Ja, ik zou Woerden en Linschoten niet splitsen, alleen als er geen vervoer mogelijk is tussen de gebieden zoals Eindhoven en Helmond bijvoorbeeld.

Re: Het Flexnet

Geplaatst: ma 26 aug 2019, 19:33
door Daniel
TLP schreef:De rariteit van de formulelink in de infobox blijf je inderdaad houden, tenzij je de formule uit de infobox weglaat.
Of een pagina voor de formule maakt naast de pagina's over de diverse regio's.
regenmaker schreef:Ja, ik zou Woerden en Linschoten niet splitsen
Dat lijkt me ook niet handig nee, maar waar TLP meer op doelt is is de formule en de gebieden opsplitsen. U-Flex heeft bijvoorbeeld nu een pagina over de formule zelf en daarnaast een pagina van U-Flex Houten (die als lijnpagina dient specifiek voor het reisgebied rond Houten).
In het geval van SyntusFlex zou de huidige pagina van Woerden dan de lijnpagina voor SyntusFlex Woerden worden.

Overigens kent SyntusFlex voor de nabije toekomst ook uitbreidingsplannen naar Mijdrecht (in plaats van de M1 en M2) en bepaalde wijken in Amersfoort.

Re: Het Flexnet

Geplaatst: ma 26 aug 2019, 19:50
door regenmaker
Nee, exact dat bedoelde ik ook. Maar als er maar één SyntusFlex is dan hoef je dat van mij niet per se SyntusFlex Woerden te noemen. Maar nu bekend is dat in Mijdrecht/Amersfoort het ook wordt geïntroduceerd zou hernoemen wel op zijn plaats zijn ja.

Re: Het Flexnet

Geplaatst: ma 26 aug 2019, 21:09
door TLP
Daniel schreef:In het geval van SyntusFlex zou de huidige pagina van Woerden dan de lijnpagina voor SyntusFlex Woerden worden.
Bij SyntusFlex valt me wel iets op: SyntusFlex bestaat uit de lijnen A en B die een vergelijkbare opzet hebben als de Vlinder van Arriva, maar op de pagina van SyntusFlex staan alle haltes van het net genoemd, zowel van de lijnen A als B. Is het mogelijk om rechtstreeks van haltes op lijn A naar haltes op lijn B en omgekeerd te reizen (bijvoorbeeld van Waardsedijk naar Minkema College)? Zo nee, dan zou ik de haltelijst op de SyntusFlex-pagina verwijderen en alleen verwijzen naar de lijnen A en B.
regenmaker schreef:alleen als er geen vervoer mogelijk is tussen de gebieden zoals Eindhoven en Helmond bijvoorbeeld.
In dat geval ga ik morgen of woensdag beginnen aan het splitsen van AML flex, Breng flex en Overal flex.

Re: Het Flexnet

Geplaatst: ma 26 aug 2019, 22:11
door Daniel
TLP schreef:Bij SyntusFlex valt me wel iets op: SyntusFlex bestaat uit de lijnen A en B die een vergelijkbare opzet hebben als de Vlinder van Arriva, maar op de pagina van SyntusFlex staan alle haltes van het net genoemd, zowel van de lijnen A als B. Is het mogelijk om rechtstreeks van haltes op lijn A naar haltes op lijn B en omgekeerd te reizen (bijvoorbeeld van Waardsedijk naar Minkema College)? Zo nee, dan zou ik de haltelijst op de SyntusFlex-pagina verwijderen en alleen verwijzen naar de lijnen A en B.
Volgens de folder op de Syntus-website kan je tussen alle 34 SyntusFlex-haltes reizen ja, ze vermelden het zelf als dat de busjes kriskras door het gebied rijden.
De lijnen A en B zijn daarbij de "vaste" flexlijnen waar je op het station kunt instappen zonder reserveren en die ofwel naar Molenvliet ofwel naar Linschoten gaan (die hebben ook een vaste vertrektijd gezien ze op de trein aansluiten, vandaar de lijnpagina's).

Re: Het Flexnet

Geplaatst: ma 26 aug 2019, 23:06
door huibf
TLP schreef: In dat geval ga ik morgen of woensdag beginnen aan het splitsen van AML flex, Breng flex en Overal flex.
Ik heb destijds iom met Regenmaker ervoor gekozen om Brsvoflex na invoering van Eindhoven, Moerdijk en Roosendaal te splitsen om wille van:

- Leesbaarheid (te lange pagina)
- de verschillende flexsystemen en tarieven en tijden.

En komend jaar lijken er weer 2 afwijkende bravoflexen te worden toegevoegd.

Ik zou het voor AMLflex en OveralFlex nog niet doen. Wel voor Bregflex al weten we dat het in december is afgelopen. Regenmaker heeft hiervoor het sjabloon en icoon al in voorzien

Re: Het Flexnet

Geplaatst: ma 26 aug 2019, 23:44
door TLP
Het klopt inderdaad dat voor zowel AML flex als Overal Flex en Breng flex binnen elk van de flexnetten hetzelfde tarief voor alle gebieden geldt. In het geval van AML flex en Breng flex zijn ook de bedieningsperioden voor elk gebied gelijk. Voor Overal flex is het aantal bedieningsgebieden nogal groot (7 in totaal) welke ook nog eens allen verschillende bedieningstijden hebben. Om te beginnen zou ik deze willen splitsen, en om de wiki consequent te houden zou ik voor de overige flexnetten dezelfde systematiek willen hanteren.

Overigens: zowel AML flex als Overal Flex en Breng flex bestaan al uit verschillende gebieden en als er een gebied bijkomt, dan kan daar een aparte pagina voor aangemaakt worden. Verder lijkt mij dat het geven van namen aan een gebied ook prima kan (bijv. Breng flex Arnhem), de focus van zo'n gebied zal niet zo snel wijzigen (hooguit worden enkele haltes toegevoegd en verwijderd). Oftewel, ik zie geen reden waarom splitsen zou moeten wachten, maar ik wacht wel even de reactie van regenmaker af en focus mij eerst op andere dingen.

Re: Het Flexnet

Geplaatst: di 27 aug 2019, 07:23
door huibf
Voor het gebied moet je idd wel een goede focusnaam kiezen, maar dasrin zal je altikd discussie houden.

Voor EindhovenZuid, Veldhoven en Waalre heb ik bewust gekozen voor de naam Eindhoven.

Dus Brengflex Arnhem. Brengflex Nijmegen en de voormalige Brengflex Mook en Middelaar.

Ik ben wel voorstander om ook een algemene pagina te maken voor Brengflex zoals als voorbeeld Bravoflex en U-Flex.

Re: Het Flexnet

Geplaatst: di 27 aug 2019, 07:43
door regenmaker
Ik zou de pagina opsplitsen op basis van: zijn er reizen mogelijk tussen de verschillende gebieden. Indien dit niet het geval dan mag de pagina gesplitst worden. Verder zou ik bij AML flex op een of andere manier de lijnnummers die cxx gebruikt op de wiki willen zetten.

Re: Het Flexnet

Geplaatst: di 27 aug 2019, 12:24
door katvis
Hoort STOPenGO hier ook niet tussen?

Re: Het Flexnet

Geplaatst: di 27 aug 2019, 12:48
door TLP
regenmaker schreef:Ik zou de pagina opsplitsen op basis van: zijn er reizen mogelijk tussen de verschillende gebieden. Indien dit niet het geval dan mag de pagina gesplitst worden.
Oké, daar voldoen alle flexsystemen die ik heb genoemd aan, dus die kunnen gesplitst worden.
Verder zou ik bij AML flex op een of andere manier de lijnnummers die cxx gebruikt op de wiki willen zetten.
Heb ik ook al over nagedacht wat hiermee te doen. In de praktijk zijn de lijnnummers niet meer terug te vinden in de dienstregeling op de cxx-site, en komen ze voor zover ik weet alleen terug in OVinfo waar ze een fictieve dienstregeling voor die lijnen hebben (waarvan ik uit ervaring weet dat die niet wordt nageleefd).
Naar mijn idee kan je twee dingen doen:
1. Op de pagina van het betreffende gebied aangeven dat administratief lijnnummer xxx wordt gebruikt voor de flexdienst, maar niet op de voertuigen wordt getoond. Iets soortgelijks heb ik in overleg met Milco reeds voor de Hoekse Hopper gedaan.
2. De flexdienst als reguliere lijn aangeven met reguliere routestrip en infobox, met de vermelding dat de lijn geen vaste dienstregeling heeft en waar mogelijk volgens de kortste route rijdt.
Optie 1 lijkt mij echter wel het meest logisch.
luka23 schreef:Hoort STOPenGO hier ook niet tussen?
Volgens mij heeft STOPenGO een vaste dienstregeling, maar ik kan me vergissen.

Re: Het Flexnet

Geplaatst: di 27 aug 2019, 17:23
door regenmaker
Ik zou voor optie 1 gaan. Het lijnnummer wordt niet prominent weergegeven.

Re: Het Flexnet

Geplaatst: wo 28 aug 2019, 21:31
door TLP
AML flex, Breng flex, Overal flex én Mokumflex zijn inmiddels gesplitst. Ik heb bij de splitsing de artikels wat opgefrist, ongeveer in dezelfde opmaak als bij Bravo flex. Mokumflex verdient nog wel een opfrisbeurt qua informatie, daar hoop ik morgen aan toe te komen. Mochten jullie nog iets veranderd willen zien, laat het dan hier weten of pas de betreffende pagina('s) aan.

Re: Het Flexnet

Geplaatst: do 03 dec 2020, 22:32
door huibf
Voor de nieuwe Bravoflex MHDA (https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Bravoflex_MHDA)
zoek ik een aanpassing in de tabel.

Deze flex kenmerkt zich, anders dan de hubtaxi in Groningen dat men reist van een vaste halte naar een Hub (ofwel in het nederlands een OV Knooppunt)
Nu zo ik hiervoor de FlexRij willen gebruiken alleen dan met dezelfde lichtblauwe kleur.
(en plaatsing onderaan de haltelijst)

Dus iets van:
{{FlexBottom|reis naar hub (ovknooppunt)<br> Hub 1|Hub 2|Hub 3}}

EDIT: Ik heb het al gevonden :)

Re: Het Flexnet

Geplaatst: za 05 dec 2020, 21:38
door TLP
Toch even een vraag: op de wikipagina staat dat niet vanuit elke halte naar elke hub gereisd kan worden en dat halte-haltevervoer überhaupt niet mogelijk is. Zijn er vaste combinaties van haltes en hubs die met elkaar verbonden zijn (bijvoorbeeld station Zevenbergen en Dinteloord Zuideinde voor de gemeente Moerdijk)? Zo ja, dan zou ik aparte pagina's voor ieder gebied maken. Ook zou ik niet voor de weergave van hubs gaan zoals je dat nu hebt opgelost maar deze in een aparte tabel zetten (zoals nu gebeurt d.m.v. de tabel OV-Knooppunten buiten Moerdijk) of vet maken ter onderscheiding van de reguliere haltes.

Overigens staat hier dat de wijzigingen al per 13 december i.p.v. 3 januari ingaan.

Re: Het Flexnet

Geplaatst: za 05 dec 2020, 23:15
door Daniel
Het lijkt trouwens wel verdacht veel op de opzet van de bestelBuzz voor halte-knooppunt vervoer, daar is 't opgelost met soort van vaste lijnen als flexvervoer. Alleen gaat dat hier eigenlijk weer niet op omdat Arriva zo te zien geen aparte lijnnummers voor die flexverbindingen hanteert.

Re: Het Flexnet

Geplaatst: zo 06 dec 2020, 00:43
door TLP
Dat was me inderdaad ook al opgevallen. De vraag bij dit systeem is bovendien of de verschillende haltes van één bundel via dezelfde route bediend worden, of dat er vanuit de hubs in de praktijk meerdere "vertakkingen" zijn.

Re: Het Flexnet

Geplaatst: zo 06 dec 2020, 10:03
door huibf
TLP schreef: za 05 dec 2020, 21:38 Toch even een vraag: op de wikipagina staat dat niet vanuit elke halte naar elke hub gereisd kan worden en dat halte-haltevervoer überhaupt niet mogelijk is. Zijn er vaste combinaties van haltes en hubs die met elkaar verbonden zijn (bijvoorbeeld station Zevenbergen en Dinteloord Zuideinde voor de gemeente Moerdijk)? Zo ja, dan zou ik aparte pagina's voor ieder gebied maken. Ook zou ik niet voor de weergave van hubs gaan zoals je dat nu hebt opgelost maar deze in een aparte tabel zetten (zoals nu gebeurt d.m.v. de tabel OV-Knooppunten buiten Moerdijk) of vet maken ter onderscheiding van de reguliere haltes.

Overigens staat hier dat de wijzigingen al per 13 december i.p.v. 3 januari ingaan.
Wijzigingen gaan inderdaad in op 13 december. In principe is het een gebied, en zo komt ook de PR op gang, dus dat zou ik graag zo willen houden.
Of je van Hub naar Hub mag weet ik niet. Dat zal ik navragen.

Ik ga het iig verder uitwerken, ik heb een haltelijst met de verbindingen erop. Als het teveel is kunnen we altijd achteraf nog splitsen.

Re: Het Flexnet

Geplaatst: zo 02 jan 2022, 19:59
door Meltrain
Wat is de (beste) manier om huidige flexnetten in de historische tabellen te laten verschijnen van (bus)stations die niet meer worden aangedaan?
Of kan dat (nog) niet?

Re: Het Flexnet

Geplaatst: zo 02 jan 2022, 22:34
door umbusko
Ik vermoed van niet, maar ik zou het busstation dan gewoon op huidig zetten met ergens een regeltje tekst waarin je uitlegt dat het alleen nog door het flexnet wordt bediend.

Re: Het Flexnet

Geplaatst: zo 02 jan 2022, 22:48
door Lijn 45
Ik denk dat Meltrain bedoelt dat een Flexnet niet meer bij sommige (bus-)stations komt, maar nog wel bestaat. ;)

Re: Het Flexnet

Geplaatst: ma 03 jan 2022, 00:14
door umbusko
Oh ja, oeps. :')

Re: Het Flexnet

Geplaatst: ma 03 jan 2022, 10:47
door Meltrain
Lijn 45 schreef: zo 02 jan 2022, 22:48 Ik denk dat Meltrain bedoelt dat een Flexnet niet meer bij sommige (bus-)stations komt, maar nog wel bestaat. ;)
Klopt. :Y
Om een concreet voorbeeld te geven: de Delfthopper stopt vanaf aanstaande zondag niet meer bij station Delft Campus.

Re: Het Flexnet

Geplaatst: ma 03 jan 2022, 12:21
door Daniel
De historische bedieningsoverzichten worden door VLijninfo gevuld, dus zolang de lijn een huidige lijn is krijg je 'm niet in die overzichten te zien.
Dat geldt niet alleen voor flexnetten trouwens, maar voor elke lijn die door een routewijziging een knooppunt niet meer aandoet maar nog wel bestaat.