Tariefintegratie op de wiki

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Tariefintegratie op de wiki

Bericht door regenmaker »

Zou iedereen even willen stoppen met het gebruik van de types bij de tariefpagina's, dat werkt nog niet helemaal naar behoren!
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Tariefintegratie op de wiki

Bericht door regenmaker »

Na testen werkt het type weer goed, maar wel met een andere opzet. Ik heb bij andere lijnen de types weggehaald. Het werkt nu namelijk met nottypekaart en nottypeabo, waarbij je dus nu kaartsoorten uitsluit in plaats van aan een bepaalde lijnsoort toekent. De helppagina is bijgewerkt.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Tariefintegratie op de wiki

Bericht door Meltrain »

Ik vind dat met type# toch nog een beetje onduidelijk en ik snap ook nog niet helemaal wanneer je voorverkoop=ja moet gebruiken bij het sjabloon TariefInfo.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tariefintegratie op de wiki

Bericht door Daniel »

Voorverkoop=ja gebruik je als er vervoerbewijzen zijn die je alleen in de voorverkoop kunt kopen. Zo verschijnt er niet onnodig een kopje voor als die er niet zijn.

Wat types betreft zou ik zeggen kijk even in de code van de lijnen uit DMG, daar is dat helemaal kloppend uitgewerkt. Al hoop ik voor jullie dat niet in alle concessies de tarieven zo ingewikkeld zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Tariefintegratie op de wiki

Bericht door regenmaker »

Ik heb zelf dat hel types gedoe niet nodig voor de regio oost, aangezien het reguliere buskaartje per 1 januari ook geldig wordt op de buurtbus. :)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Tariefintegratie op de wiki

Bericht door Meltrain »

Maar het werkt toch ook voor de nachtbussen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Tariefintegratie op de wiki

Bericht door regenmaker »

Ja, je kan elk type gebruiken dat je wilt. Alleen in de regio's die ik bijwerk zijn er geen nachtbussen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Tariefintegratie op de wiki

Bericht door cassie127 »

regenmaker schreef:Ik heb zelf dat hel types gedoe niet nodig voor de regio oost, aangezien het reguliere buskaartje per 1 januari ook geldig wordt op de buurtbus. :)
Ja, gaan de buurtbuskaartjes definitief verdwijnen uit Oost-Nederland? Moet zeggen dat het in Midden-Overijssel al een wirwar is aangezien lijnen 516, 517 en 591 al geen buurtbuskaartjes meer hebben maar ritkaartjes. Alleen communiceert Syntus dit weer niet op de website.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Tariefintegratie op de wiki

Bericht door Meltrain »

Ik was zojuist bezig met de tariefpagina's voor Voorne-Putten en Rozenburg en denk dat ik die nu afgerond heb.
Maar wat ik me afvroeg: ik heb bij het kaartje voor de Buurtbus |type1=Buurtbus VPR ingevuld (om te voorkomen dat die bij de andere lijnen wordt getoond).
Maar mag dat ook gewoon |type1=Buurtbus zijn, of gaan er dan dingen door elkaar lopen (in andere concessies)?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tariefintegratie op de wiki

Bericht door Daniel »

Door elkaar lopen kan het niet aangezien er als eerste wordt gefilterd op concessie. Maar wat ik zelf wel probeer te doen is de types zodanig te kiezen dat ze qua naam ook iets zeggen, dat maakt de code op de lijnpagina's wat makkelijker te begrijpen.

Wat je alleen niet moet vergeten als je zo'n buurtbuscategorie hebt is dat je eigenlijk op alle andere tariefpagina's ook nog een type met iets als "Reguliere lijnen" nodig hebt om te voorkomen dat alle normale kaartjes ook bij die buurtbus op de pagina verschijnen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Tariefintegratie op de wiki

Bericht door Meltrain »

Op Lijn Fast Ferry Rotterdam, Hoek van Holland Berghaven - Maasvlakte zijn alleen losse kaarten geldig en dus niet de OV-chipkaart of (net)abonnementen.
Deze worden echter wel getoond. Kan iemand dat aanpassen?

En nu ik toch bezig ben: op de BOB-bussen van de RET kun je of met de OV-Chipkaart betalen (€5,00) of een kaartje kopen (€5,50). Maar, als je met de OV-chipkaart betaalt en je wilt overstappen, dan moet je bij de chauffeur van de eerste bus om een (gratis) overstapbewijs vragen.
Hoe kan ik deze dingen het beste verwerken op de Wiki? Alles op één losse pagina of zal ik het OV-chipkaarttarief toevoegen in de tabel van de kilometertarieven?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tariefintegratie op de wiki

Bericht door Daniel »

Meltrain schreef:Op Lijn Fast Ferry Rotterdam, Hoek van Holland Berghaven - Maasvlakte zijn alleen losse kaarten geldig en dus niet de OV-chipkaart of (net)abonnementen.
Deze worden echter wel getoond. Kan iemand dat aanpassen?
Je kunt bij de landelijke abonnementen gewoon dezelfde typeparameters toepassen als bij alle andere kaartjes en ze er dan met nottypeabo uit filteren op de lijnpagina.
En nu ik toch bezig ben: op de BOB-bussen van de RET kun je of met de OV-Chipkaart betalen (€5,00) of een kaartje kopen (€5,50). Maar, als je met de OV-chipkaart betaalt en je wilt overstappen, dan moet je bij de chauffeur van de eerste bus om een (gratis) overstapbewijs vragen.
Hoe kan ik deze dingen het beste verwerken op de Wiki? Alles op één losse pagina of zal ik het OV-chipkaarttarief toevoegen in de tabel van de kilometertarieven?
Ik heb zelf in de regio en provincie Utrecht een voetnootje bij de kilometertarieven gemaakt wat verwijst naar de pagina van het nachtbuskaartje, daar kan je dan ook de beide tarieven neerzetten. Zie als voorbeeldje hoe ik dat heb gedaan bij de buurtbus van Syntus Utrecht waar een soortgelijke situatie met verschillend tarief op papier of OV-chipkaart geldt. Als je het zo combineert kan je daar ook mooi dat overstapbewijs bij kwijt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Tariefintegratie op de wiki

Bericht door Milco »

Help... Ik heb op de wiki [wiki]Sjabloon:SaldoInfo[/wiki] gewijzigd om enkele tarieven toe te voegen, maar nu zie ik op de pagina's waar de tarieven reeds waren bijgevoegd en enorme lijst (v.l.n.r.) met alle tarieven van alle concessies en ik zie niet in het sjabloon waar de fout zit. :@

Kan iemand dit aanpassen? Alvast bedankt! :oops:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tariefintegratie op de wiki

Bericht door Daniel »

Er zit ergens ietwat onopvallend een code aan het eind die de database die dit sjabloon is afsluit, waarschijnlijk stond die ergens verkeerd.
Is mij ook al een keer overkomen met hetzelfde resultaat: alle concessies op alle pagina's met tarieven. Als je even vergelijkt wat er anders bij de laatste concessie in de lijst valt die afsluitcode na de laatste concessie wel op.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Tariefintegratie op de wiki

Bericht door TLP »

Ik heb net voor alle zekerheid het probleem verholpen door al Milco's wijzigingen ongedaan te maken, maar kijk maar of je er alsnog iets mee kunt!
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Tariefintegratie op de wiki

Bericht door regenmaker »

Ik heb ovchiptarief=nacht of buurt toegevoegd om vaste ritprijzen voor nacht- of buurtbussen te kunnen aangeven i.p.v. een kilometertarief en ovchiptarief=geen om aan te geven dat de ovchipkaart geen geldig vervoersbewijs op een lijn is.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tariefintegratie op de wiki

Bericht door Daniel »

Kan die nachtversie ook overweg met meerdere tarieven per lijn? In de hele provincie Utrecht zijn die namelijk afhankelijk van de afgelegde afstand, maar laten de geldigheidsgebieden zich niet echt kort omschrijven.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Tariefintegratie op de wiki

Bericht door regenmaker »

Ik heb nu dat je moet doorverwijzen naar het ritkaartje. Daar kan je ook alle info kwijt over reizen met de ov-chipkaart op een buurtbus of nachtbus waar het reguliere km-tarief niet geldig is. Voorbeeld:

http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... en-Andelst
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tariefintegratie op de wiki

Bericht door Daniel »

Ow okee, dat is eigenlijk de nette vorm van wat ik nu als voetnoot onder de kilometertarieven heb gezet. Dan moet het wel werken, tenzij het automatisch bij alle nachtlijnen komt (want regio Utrecht heeft een nachtbus waar het nachtbustarief niet geldig is, al die bijzondere bedenksels van vervoerders maken de tariefinfo op de wiki wel een uitdaging)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Tariefintegratie op de wiki

Bericht door regenmaker »

Ik heb het inderdaad van jouw voetnoot gejat. :mrgreen: Je moet het handmatig bij alle nachtlijnen toevoegen. Ik kan het wikibotje eventueel daarvoor wel gebruiken als je aangeeft wat het moet worden. Die heeft eerst wel een hele waslijst af te werken.

Ja inderdaad, hoe moet een normale reiziger nog de weg weten in dit bos aan prijzen en geldigheidsgebieden als het ons al veel moeite kost om het te verwerken. :X
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Tariefintegratie op de wiki

Bericht door Daantje »

Geeft ook wel weer aan hoe welkom een duidelijk overzicht is (y)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tariefintegratie op de wiki

Bericht door Daniel »

regenmaker schreef:Ik kan het wikibotje eventueel daarvoor wel gebruiken als je aangeeft wat het moet worden. Die heeft eerst wel een hele waslijst af te werken.
Ik zal wel even kijken hoeveel lijnen het zijn, maar op zich is het gewoon heel veel knippen en plakken dus met de hand ook nog wel te doen.
Wat me nu te binnen schiet: kan je ook nog makkelijk een variant erbij maken voor bestelBuzzen? Die hebben ook een vaste ritprijs namelijk (en voor het halte-knooppunt-vervoer hebben die ook lijnpagina's, dat zijn volgens mij nog de meeste lijnen in mijn concessies).

Ondertussen heeft Qbuzz DMG ook nog altijd geen tarieven voor losse kaartjes in 2019 online staan twee dagen voor de jaarwisseling, abonnementen kan je daarentegen al wel weer prijzen voor zien door een ingangsdatum in 2019 te kiezen. Zucht...
Om nog maar te zwijgen over de enorme tabellen die ik daar krijg doordat er liefst vier verschillende kilometertarieven zijn in die concessie.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Tariefintegratie op de wiki

Bericht door regenmaker »

Hoe wil je het in zijn algemeen noemen? Dus:
In de concessie Arnhem Nijmegen is de ov-chipkaart op alle reguliere buslijnen geldig. Op deze ??? geldt niet het reguliere kilometertarief maar een vaste prijs per rit.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tariefintegratie op de wiki

Bericht door Daniel »

Je bedoelt de naam in het sjabloon? "Op deze bestelBuzz" zou kunnen, maar wellicht iets algemeners als "Op deze flexbus" gebruiken zodat het ook in andere concessies toepasbaar is?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Tariefintegratie op de wiki

Bericht door regenmaker »

Ja wat er op de vraagtekens moet komen te staan, flexbus lijkt me prima. Dan voeg ik hem als flex toe in de lijst.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten