Tariefintegratie op de wiki

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Tariefintegratie op de wiki

Bericht door regenmaker »

Binnen het beheer zijn we bezig geweest om te bedenken hoe we de wiki aantrekkelijker kunnen maken. Hoe kunnen we iets bieden dat niet ergens anders te vinden is? Zo zijn we op het idee gekomen om misschien meer te gaan doen met abonnementen en kaartjes op de wiki. Op dit moment is het voor reizigers niet altijd duidelijk wat er te koop is in de bus en welk product vooraf op de ov-chipkaart geladen moet worden.

Destijds (2017) heb ik een opzetje gemaakt van hoe we de tarieven kunnen gaan weergegeven op de lijnpagina's. Er is een simpel sjabloon dat kan worden ingevoerd op de lijnpagina's, waarbij de vervoersbewijzen worden gecategoriseerd in: Wagenverkoop, Abonnementen en Op saldo reizen.

Voorbeeld: Lijn 104 Harderwijk Station - Apeldoorn Station

Wat vinden jullie ervan? Zien jullie ergens problemen? Alle feedback is welkom.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Tariefintegratie op de wiki

Bericht door Z2N »

Ik zie hier geen dingen die specifiek per lijn benoemd moeten worden, alle gegeven informatie is geldig in de hele concessie. Mochten er zaken zijn die speciaal zijn aan 1 lijn qua tarieven mogen die van mij op de lijnoagina, anders mag het naar mijn mening op de concessiepagina.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tariefintegratie op de wiki

Bericht door Suus »

In plaats van drie pagina's kan het ook gewoon op één pagina volgens mij.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Tariefintegratie op de wiki

Bericht door huibf »

Ik zou alles op een pagina doen en daarnaast dit niet per lijn gaan weergeven, maar eerder op de concessiepagina. of de dienstregeling per jaar.
Ik heb dit voor de Zuidoost en SRE concessie zo gedaan. Het is zeker niet alles wat de lading dekt.
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Diens ... 8#Tarieven

In mijn kladblokje hou ik ook e.e.a bij omdat ik niet weet waar ik het eigenlijk kwijt kan:
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Gebruiker:Huibf
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Tariefintegratie op de wiki

Bericht door nvdw »

Inderdaad: zet het op de concessiepagina.

Vergeet alleen niet dat het ook weer bijgehouden moet worden...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Tariefintegratie op de wiki

Bericht door regenmaker »

Als ik de gegevens van bezoekers van de wiki gebruik dan komen ze in bijna alle gevallen binnen via een lijnpagina. De concessiepagina wordt amper geraadpleegd.

Dit om even aan te geven dat we de 'gewone' reizigers via de concessiepagina niet gaan bereiken en dus het nut van het vermelden van de tarieven afneemt.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Tariefintegratie op de wiki

Bericht door trolly »

Dus: er is iets voor te zeggen om de tarieven per concessie op de consessiepagina te zetten, met als nadeel dat dat lastig is voor de doelgroep. Is het een idee om de tarieven op de consessiepagina te zetten, en daar met een linkje naartoe te maken vanaf de lijnpagina's? Zoals jullie bekend is doe ik helegaar niks met of op de wiki, dus geen idee of het kan en/of handig is.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Tariefintegratie op de wiki

Bericht door Meltrain »

Op zich is het wel een idee om op de lijnpagina's een linkje te zetten naar de tarieven die voor die lijn gelden, maar dan zou ik wel naar één pagina verwijzen met daarop alle tarieven en niet naar drie.
Gaat dit trouwens voor alle lijnen gelden en ook voor de treinseries?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Tariefintegratie op de wiki

Bericht door Milco »

Op termijn is het inderdaad ons idee om dit uit te breiden naar andere concessies en modaliteiten, maar voor die tijd willen we even polsen wat de beste optie is en daarvoor hebben we de meningen van de gebruikers nodig.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Tariefintegratie op de wiki

Bericht door Meltrain »

Ik snap dat dit een test is en dat één lijn wordt gebruikt om de meningen af te wachten, maar mijn vraag is of dit óók bij treinseries toegepast gaat worden of alleen bij BTM?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Tariefintegratie op de wiki

Bericht door Milco »

Ons idee is om dit op termijn uit te breiden naar andere modaliteiten en daar hoort ook de trein bij.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Tariefintegratie op de wiki

Bericht door Wubbo »

Kan het niet met een sjabloontje op iedere lijnpagina die dan verwijst naar het juiste stukje op een tarievenpagina? Ik kan me voorstellen dat het handig is om een losse tarievenpagina te hebben, dan kun je ook beter vergelijken en zo'n pagina wordt dan vaker bezocht waardoor foutjes opvallen en er dus ook regelmatiger bijgewerkt wordt.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Tariefintegratie op de wiki

Bericht door regenmaker »

Het is nu dus meer een vormgevingsdingetje.

Ik heb meerdere opties gezien:
  • Aparte tariefpagina per concessie
  • Kopje tarieven op de concessiepagina
  • De tariefboom, verschillende type kaartjes op verschillende pagina's (zie voorbeeld)
Overigens is het voordeel van de tariefboom dat alles volledig automatisch gaat. Bijvoorbeeld als ik de tarieven van de dagkaart oost aanpast verandert dat bij alle 7 concessies in één keer. Dan hoeven we dus niet 7x de prijs aan te passen.

Verder moet er ook verbinding komen tussen de lijnpagina's en de tariefpagina's.

Wat betreft de actualiteit: Ik ben sowieso van plan een nieuw sjabloontje te maken voor de tariefpagina's, zodat de actualiteit blijft gewaarborgd. Vergelijkbaar met de dienstregelingsparameter. Ook wil ik een nieuw blokje tarieven toevoegen aan de inschrijfpagina die moet worden afgevinkt, zodat per concessie ze in elk geval elk jaar een keer worden nagelopen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Tariefintegratie op de wiki

Bericht door dennistd »

Je zou bij elke lijn een kopje tarieven kunnen maken met daarin de tekst 'Op deze lijn zijn de tarieven van de concessie XXX van toepassing.' Die verwijst dan naar een tarieven-stukje op de concessiepagina.

Zijn er afwijkingen bij deze lijn dan kun je dat melden op de lijnpagina, en eventueel een subkopje op de concessiepagina met de afwijkende lijnen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Tariefintegratie op de wiki

Bericht door regenmaker »

Ik heb het voorbeeld net even gewijzigd. Zo wordt het aantal pagina's al teruggebracht. Een aparte tariefpagina per concessie is toch wel het handigst qua categorieën.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Tariefintegratie op de wiki

Bericht door dennistd »

Waarom op een aparte pagina en niet op de concessiepagina? Dit lijkt me net zo bij de concessie te horen als de lijnen namelijk.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Tariefintegratie op de wiki

Bericht door Aking »

In hoeverre is het mogelijk om een bepaalde pagina (of een deel daar van) te "embedden" in de specifieke lijnpagina's? (als sjabloon of iets?)

Dan heb je op elke pagina, waar Jan (Of Jantien, of Jan-Mohammed) met de pet binnenkomt die tarieven staan, maar hoef je bij wijzigingen geen duizend pagina's aan te passen omdat de bron dus één pagina is.

Ongeveer zoiets dus:
Afbeelding
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Tariefintegratie op de wiki

Bericht door regenmaker »

Dat is prima te doen. Je zou het eventueel kunnen doen als spoiler.

@Dennistd: Dat is technisch gezien het handigst. Mocht je bijvoorbeeld een overzicht willen maken van alle tarieven in Nederland willen maken en bovendien wordt de paginanaam in het sjabloon gebruikt. Je zou van de concessiepagina ook kunnen verwijzen naar de tariefpagina, dan heb je het gevoelsmatige dat het bij een concessie thuishoort ook getackeld.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Tariefintegratie op de wiki

Bericht door Aking »

Dat was ik nog vergeten ja :mrgreen:

Maar zoiets lijkt me dan het beste. Volgens mij zijn de meeste mensen te lui om door te klikken naar een pagina met "een oerwoud aan tarieven", ik wil in een oogopslag kunnen zien wat ik in "mijn" bus moet betalen, en hoe ik dat kan doen :Y
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Tariefintegratie op de wiki

Bericht door regenmaker »

Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Tariefintegratie op de wiki

Bericht door Aking »

Los van dat ik het in een apart kopje wil (het valt nu "weg" in de dienstregeling?) maar dat lijkt me een kwestie van opmaak, zeg ik ja :Y

En als ik "{{TariefInfo2|concessie=Veluwe}}" goed interpreteer komt die hele spoiler dus rechtstreeks uit een andere pagina zodat je bij een verandering maar één ding aan hoeft te passen? *O*

Het enige waar je dan nog mee zit zijn bijzondere lijnen (waarvan ik zo geen concreet voorbeeld heb) waarop de algemene info dus niet van toepassing is. Maar daar moet je dan maar handmatig iets doen, en die dan wel apart bijwerken ofzo.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Tariefintegratie op de wiki

Bericht door dennistd »

Ik vind het kopje tariefinformatie zo aardig verstopt staan, kan dat niet op dezelfde manier weergegeven worden als Dienstregeling?
Daarnaast zou ik niet beginnen met abonnementen: de meeste mensen die een lijn zoeken zullen niet direct op zoek zijn naar abonnementen.
En hoe wil je het doen met lijnen waarop twee tarieven van toepassing zijn? Krijgen die 2x zo'n blok?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Tariefintegratie op de wiki

Bericht door Aking »

Zoals ik al zei lijkt me dat eerste een opmaakkwestie, maar === tekst === zoals bij die andere koppen deed de truc niet, dus ik ga maar niet teveel in die pagina's kloten en laat het over aan demense die weten wat ze doen (A)
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Tariefintegratie op de wiki

Bericht door regenmaker »

Lijkt het nu beter?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Tariefintegratie op de wiki

Bericht door Aking »

:Y

Tenminste, op desktopweergave op m'n telefoon en op mobiele weergave ben ik tevreden :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten