Pagina 4 van 6

Re: Tariefintegratie op de wiki

Geplaatst: di 01 jan 2019, 12:17
door Daelea
Twee praktische vraagjes. Ik kwam erachter dat Arriva een nieuw, vrij bijzonder kaartje heeft in ZHN: een Museumdagkaart, geldig op alle lijnen binnen de stadsgrenzen van Leiden en Oegstgeest (Museumdagkaart ZHN). Dit kaartje is, als ik de website van Arriva mag geloven, alleen te koop op stadslijn 10, maar wel geldig op andere lijnen. Ik heb het kaartje laten tonen op alle lijnen die in Leiden of Oegstgeest komen, maar het lijkt nu alsof het kaartje ook op deze lijnen te koop is (vb. Lijn 1 Leiden Station de Vink - Leiderdorp Ziekenhuis). Hij is hier dus wel geldig, maar niet te koop. Voorverkoop is het ook niet, want hij is te koop in de bus (maar alleen lijn 10). Hoe zou ik dit kunnen weergeven? :|

Tweede vraag: het genoemde kaartje is dus op ongeveer de helft van de lijnen in ZHN niet geldig. Om dit goed te laten weergeven, heb ik bij de lijnen waarop het kaartje niet geldig is, 'nottypekaart' zitten toevoegen. Dit voelt ietwat omslachtig, aangezien het bij zulke specifieke kaartjes vaak veel lijnen zijn waar deze parameter toegevoegd moet worden. Zie ik een makkelijkere manier over het hoofd?

Dank alvast!

Re: Tariefintegratie op de wiki

Geplaatst: zo 06 jan 2019, 23:00
door Meltrain
Volgens mij gaat er iets mis met de dagkaarten in Limburg:
Als ik de site van Arriva goed begrijp, is de "Dal Dagkaart Zuid-Limburg Trein en Bus" op álle buslijnen (van Arriva) in Limburg geldig, dus óók in Noord-Limburg. Nu staat deze er echter niet tussen bij de bussen in Noord-Limburg, omdat in de InfoBox de regel "|type2=Zuid Limburg" staat.
Maar weet iemand 100% zeker hoe dit zit?

Re: Tariefintegratie op de wiki

Geplaatst: di 08 jan 2019, 03:20
door erjeebee
De naam dekt de lading inderdaad niet goed (Idem voor de Dal Dagkaart Noord- en Midden-Limburg Trein en Bus)
Correctere naam zou zijn
Dal Dagkaart Limburg Bus en Zuid-Limburg Trein (cq Dal Dagkaart Limburg Bus en Midden/Noord-Limburg Trein)

Beide dagkaarten zijn geldig op alle bussen in Limburg.
Daarom zie je bij beide dagkaarten ook Noord Limburgse (Geldig op lijn 83 van Venlo tot en met halte Milsbeek Helweg) als Zuid Limburgse (Als dagretour geldig op een grensoverschrijdende rit op lijn 350) bus-details.

Re: Tariefintegratie op de wiki

Geplaatst: di 08 jan 2019, 06:50
door Lijn 45
Het lijkt mij handig om een overzicht van abonnementen en losse kaartjes op de concessiepagina's te hebben. Daar wordt momenteel namelijk niet naar tarieven e.d. verwezen.

Re: Tariefintegratie op de wiki

Geplaatst: vr 11 jan 2019, 22:50
door Anne
Het is denk ik wel lastig om een sluitend verhaal voor alle tarieven te krijgen.

Bij Arriva ZHN mist nog het Tourist Day Ticket van € 14,50.
Tarief is nog niet aangepast op de site maar wel op de site van Arriva.

Voor de Arriva lijn 800 het kaartje van HTM Nachtbuzz.

Re: Tariefintegratie op de wiki

Geplaatst: vr 11 jan 2019, 22:55
door Daniel
avl schreef:Het is denk ik wel lastig om een sluitend verhaal voor alle tarieven te krijgen.
Daarom is het juist zo waardevol dat we ze nu op de wiki hebben. Het valt op de sites van de vervoerders soms niet mee om de tarieven te vinden, als ze überhaupt actueel zijn (bij Qbuzz DMG heeft het bij één kaartsoort anderhalve week geduurd tot de nieuwe prijs erop stond, terwijl de rest al wel actueel was)

Re: Tariefintegratie op de wiki

Geplaatst: vr 11 jan 2019, 23:00
door Milco
avl schreef:Het is denk ik wel lastig om een sluitend verhaal voor alle tarieven te krijgen.

Bij Arriva ZHN mist nog het Tourist Day Ticket van € 14,50.
Tarief is nog niet aangepast op de site maar wel op de site van Arriva.

Voor de Arriva lijn 800 het kaartje van HTM Nachtbuzz.
Bij ZHN mist de parameter voorverkoop=ja, daardoor ontbreekt het Tourist Day Ticket.

Re: Tariefintegratie op de wiki

Geplaatst: za 12 jan 2019, 09:34
door Meltrain
avl schreef: Voor de Arriva lijn 800 het kaartje van HTM Nachtbuzz.
De pagina voor dat vervoerbewijs is ook nog niet aangemaakt. :wink:
Als je niet kunt wachten, nodig ik je uit om hem alvast aan te maken. :)

Ik heb in Limburg trouwens even aangepast dat de dagkaarten op álle buslijnen getoond worden.

Re: Tariefintegratie op de wiki

Geplaatst: di 22 jan 2019, 13:04
door Anne
Meltrain schreef:
avl schreef: Voor de Arriva lijn 800 het kaartje van HTM Nachtbuzz.
De pagina voor dat vervoerbewijs is ook nog niet aangemaakt. :wink:
Als je niet kunt wachten, nodig ik je uit om hem alvast aan te maken. :)
Vervoersbewijzen en tarieven is een aandachtspunt van mij.
Ik wil hier best wel wat voor doen; maar waar kan ik vinden hoe?
En loop ik geen risico andere zaken te beschadigen met foute handelingen?

Re: Tariefintegratie op de wiki

Geplaatst: di 22 jan 2019, 22:44
door Milco
Op [wiki]Help:Tariefpagina[/wiki] is alles na te lezen hoe je een tariefpagina aanmaakt. Wat je ook kan doen is een pagina van een bestaand vervoerbewijs van de HTM kopiëren en onder de naam "HTM Nachtkaart" (of hoe het ook heet) een nieuwe pagina aanmaken, de gekopieerde gegevens daar plakken en aanpassen naar die kaartsoort.

Als het goed is kun je in de infobox van die kaartsoort een extra regel toevoegen zoals "|extra=lijn 800 van Arriva", dan zou dit ticket ook bij die lijn zichtbaar moeten zijn.

Re: Tariefintegratie op de wiki

Geplaatst: di 02 apr 2019, 20:42
door Lijn 45
Nu staan de tarieven en kaartproducten op de huidige lijnpagina's, maar op de concessiepagina's zijn deze niet te vinden. Het lijkt me handig om daar een overzicht van kaarten en tarieven te hebben.

Re: Tariefintegratie op de wiki

Geplaatst: di 02 apr 2019, 22:24
door Milco
We hebben er nadrukkelijk voor gekozen om dat niet te doen, onder meer omdat er in een concessie meerdere tarieven kunnen zijn die lang niet op alle lijnsoorten geldig zijn. Op Een lijnpagina staan puur de kaartsoorten die op die lijn geldig zijn.

Re: Tariefintegratie op de wiki

Geplaatst: za 21 dec 2019, 10:07
door Meltrain
Bij het reizen op saldo worden nu ook de oude tarieven gemeld, maar is het de bedoeling dat we dat ook doen bij losse kaartjes, zoals EBS Ritkaart Streek Haaglanden?
Ik zie in elk geval dat het bij Tourist Day Ticket wel werd gedaan en daarom heb ik zelf 2020 ook maar toegevoegd.

Daarnaast, worden vervallen kaartjes verwijderd of is het de bedoeling dat voormalige kaartsoorten als zodanig worden opgeslagen?

Re: Tariefintegratie op de wiki

Geplaatst: za 21 dec 2019, 10:39
door Daniel
Oude prijzen erbij wordt wel erg rommelig denk ik eerlijk gezegd, zeker bij kaartjes die meerdere tarieven hebben (zoals een ritkaart voor verschillende aantallen zones). Vindt de tabel voor reizen op saldo ook al erg breed worden met 2020 erbij, wellicht dat we voor oude OVC-tarieven dan maar naar de pagina OV-chipkaart moeten verwijzen?
Vervallen kaartjes vroeg ik me hetzelfde voor af ja, nu verschijnen die nog doodleuk tussen de nieuwe kaartjes.

Overigens maken sommige vervoerders het ook wel erg lastig om de tarieven te achterhalen: bij Qbuzz/U-OV moet je sommige producten zelfs in je winkelwagen stoppen om een prijs te kunnen zien. En U-OV heeft ook nog doodleuk nieuwe tarieven per 2020 en oude tarieven door elkaar staan op de website.
Voor de provincie Utrecht vond ik gelukkig nog het tariefbesluit bij de provincie, daaruit bleek dat U-OV zelfs een kaartsoort heeft die überhaupt niet op de website staat (de ritkaarten voor buurtbus 703). Syntus Utrecht laat dan juist zien hoe het ook kan met een keurig lijstje met alle tarieven.

Re: Tariefintegratie op de wiki

Geplaatst: za 21 dec 2019, 11:56
door cassie127
Die nette lijstjes doet Syntus echt al jaren aan zover ik mij het van Midden-Overijssel kan herinneren

Re: Tariefintegratie op de wiki

Geplaatst: za 21 dec 2019, 12:32
door regenmaker
Ja, hetzelfde voor de Veluwe, ideaal.

Re: Tariefintegratie op de wiki

Geplaatst: za 21 dec 2019, 18:24
door TLP
@Regenmaker/Milco: wat is jullie mening over het wel of niet behouden van voormalige kilometertarieven en kaarten/abonnementen?

Re: Tariefintegratie op de wiki

Geplaatst: za 21 dec 2019, 18:31
door regenmaker
Ik hanteer voor de SaldoInfo altijd de prijzen voor een bepaalde concessieperiode, dus bij de Veluwe van 2010 tot 2020 en dan begin ik opnieuw bij een nieuwe concessie (de volledige lijst kilometertarieven staat op de pagina OV-chipkaart). Voor de kaartsoorten en abonnementen wil ik graag nog een voormalige kaartsoort/abonnement sjabloon maken.

Re: Tariefintegratie op de wiki

Geplaatst: za 21 dec 2019, 19:12
door TLP
Oké, maar wat wil je dan met concessies als DMG die verschillende kilometertarieven hebben voor bepaalde lijnen? Op zich ben ik voorstander van het idee om de kilometertarieven voor de gehele concessieperiode toe te voegen, maar voor dergelijke concessies moet daar wel iets worden gevonden wil de tabel niet te breed worden. Ik heb vorig jaar in eerste instantie de verschillende kilometertarieven van de concessie Waterland onder elkaar gezet, waarna deze vervolgens door het wikibeheer naast elkaar werden gezet. Zou de kilometertarieven onder elkaar zetten in dit geval echter een oplossing zijn om de tabel niet te breed te maken?
Dat gezegd hebbende: de concessie Veluwe heeft nu de kilometertarieven voor 9 concessiejaren vermeld en deze tabel is al aardig breed. Daarom lijken mij 10 rijen/concessiejaren het maximaal haalbare van wat weergegeven kan worden in het sjabloon Tariefinfo. Wat gaan we dan doen met concessies die langer dan 10 jaar duren, zoals de onlangs verlengde concessie Amstelland-Meerlanden?

Re: Tariefintegratie op de wiki

Geplaatst: za 21 dec 2019, 19:37
door Daniel
De tarieven onder elkaar zou het voor concessies als DMG wel makkelijker maken om de tarieven voor reizen op saldo te vermelden, dat voorkomt vier kolommen voor hetzelfde jaartal. Idealiter zou er in zo'n geval ook een switch in SaldoInfo zitten zodat de tarieven alleen bij de lijnen staan waarop ze van toepassing zijn.
TLP schreef:Dat gezegd hebbende: de concessie Veluwe heeft nu de kilometertarieven voor 9 concessiejaren vermeld en deze tabel is al aardig breed.
Er zijn meerdere jaren met meerdere tarieven, de tabel is nu twaalf kolommen breed daar.

Re: Tariefintegratie op de wiki

Geplaatst: za 21 dec 2019, 20:00
door TLP
Daniel schreef:Er zijn meerdere jaren met meerdere tarieven, de tabel is nu twaalf kolommen breed daar.
Uiteraard. Met oprekken tot een 100% breedte zou in dat geval vijftien kolommen het maximum zijn. Nog overzichtelijker zouden echter de switches in SaldoInfo zijn die je voorstelde, zodat er geen verwarring meer kan ontstaan over de geldende tarieven op bepaalde lijnen.

Re: Tariefintegratie op de wiki

Geplaatst: za 21 dec 2019, 23:48
door Frank93
Op de websites van Connexxion/Hermes hebben ze voor het gemak maar gewoon alle tarieven van losse kaartjes van de site gehaald. Volgens een nieuwsbericht staan ze er vanaf 31 december er weer op.

Re: Tariefintegratie op de wiki

Geplaatst: zo 22 dec 2019, 18:57
door huibf
Ze staan er toch echt op, bij Hermes althans.

Re: Tariefintegratie op de wiki

Geplaatst: zo 22 dec 2019, 21:18
door Frank93
Oja daar wel inderdaad zie ik. Maar ook alleen in het nieuwsbericht zo te zien, en ze zijn daarmee de enige in vergelijking met de andere websites. Op de pagina over kaartjes is dan weer niks te vinden.

Re: Tariefintegratie op de wiki

Geplaatst: ma 23 dec 2019, 09:46
door huibf
De site is er niet beter op geworden.
Klaarblijkelijk tonen de halten ook maar bussen in een richting.
Typ maar een hlate in vanaf de hoofdpagina. :neg: