Bushaltes bij voormalige stations

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Bushaltes bij voormalige stations

Bericht door regenmaker »

De afgelopen dagen zie ik dat er bij verschillende voormalige stations bushaltes worden toegevoegd. Ik wil van de gelegenheid gebruik maken om hier met jullie over te discussiëren.

Vooraf heb ik dit fenomeen al met Milco besproken en we waren van mening dat het toevoegen van haltes aan voormalige stations eigenlijk overbodig is. In sommige gevallen heeft de halte niets te maken met het station en ligt het toevallig op de locatie waar ooit een station heeft gelegen. Bij andere gevallen kan de locatie van het station worden weergegeven door bijvoorbeeld een link naar de locatie op google maps. Een ander idee is bijvoorbeeld om de voormalige stations te bundelen op één pagina in plaats van alle kleine pagina's op de wiki.

Bovendien kost het extra werk om deze haltes bij voormalige stations te onderhouden, denk hierbij bijvoorbeeld aan welke vervoerders bij een halte komen, de concessie die eens in de zoveel tijd wijzigt, maar ook moet als de halte niet langer bediend wordt het sjabloon dat de tabel gegenereerd weg worden gehaald (dat wordt bij langeafstandsbuslijnen ook nog al eens vergeten!). Over het algemeen heb ikzelf de indruk dat de haltes amper worden bekeken en soms zelfs worden vergeten toe te voegen aan lijnpagina's, waardoor lijsten incompleet worden.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen. Schroom niet om je ideeën, vragen en/of opmerkingen met ons te delen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Bushaltes bij voormalige stations

Bericht door Meltrain »

Zoals met bijna alles op de Wiki vind ik het prima, zolang het maar goed bijgehouden wordt.

In dit specifieke geval zou ik willen voorstellen dat er alleen lijnen worden toegevoegd als er nog fysieke overblijfselen van het gesloten station zijn. Dit kan een stationsgebouw zijn, maar ook een halteplaats aan een museumlijn.
In zulke gevallen is het namelijk aannemelijk dat er bezoekers zijn die het gesloten station willen zien en voor hen is het wel handig om te weten hoe ze er kunnen komen.
Daarnaast is het op die manier makkelijker te controleren waar het voormalige station is.

Als dat niet allemaal niet het geval is, heeft het tonen van de lijnen die er (in de buurt) stoppen mijns inziens niet veel nut.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bushaltes bij voormalige stations

Bericht door regenmaker »

In principe zou je met een linkje naar google maps ook kunnen zoeken naar de dichtstbijzijnde bushalte, dus dat lijkt mij een prima oplossing gezien het uiteindelijk weer werk scheelt. De locatie van het voormalige station wijzigt immers niet. De buslijnen die de locatie van het voormalige station aandoen wel.

Zijn er verder geen mensen die hierover gedachten hebben en die met ons willen delen?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Bushaltes bij voormalige stations

Bericht door Meltrain »

Volgens die logica kunnen we overal wel de overzichten weghalen. :')

Google geeft niet altijd de juiste lijnen bij een halte.
Vooral rond dienstregelingwijzigingen staan er veel lijnen onterecht tussen.
Met de sjablonen zorgen wij er nu voor dat alleen de lijnen die er daadwerkelijk stoppen worden getoond. Dat gaat automatisch, dus dat de lijn een wijzigen is op zich geen reden om het dan maar niet te tonen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Bushaltes bij voormalige stations

Bericht door Etienne »

Tenzij de informatie op voormalige stationspagina's uitgebreid wordt, zie ik er evenmin niet altijd het nut van in.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bushaltes bij voormalige stations

Bericht door regenmaker »

Meltrain schreef:Met de sjablonen zorgen wij er nu voor dat alleen de lijnen die er daadwerkelijk stoppen worden getoond. Dat gaat automatisch, dus dat de lijn een wijzigen is op zich geen reden om het dan maar niet te tonen.
Sjablonen zijn leuk en aardig maar dan moeten ze ook goed en consequent worden toegepast. Ik heb meerdere malen gezien dat sjablonen niet worden weggehaald aangezien er geen lijn meer stopt (zowel bij voormalige stations als langeafstandsbussen, bijvoorbeeld hier). Of dat bij een halte geen link wordt gemaakt naar de voormalige stationspagina simpelweg omdat men niet van het bestaan van het voormalig station afweet (de haltelijst wordt dan incompleet). Doordat de pagina's tamelijk onbekend zijn, heb je ook een veel grotere kans dat bij een concessiewisseling of dienstregelingswijziging de informatie in de Infobox verouderd aangezien het niet wordt opgemerkt.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Bushaltes bij voormalige stations

Bericht door Meltrain »

Dat ben ik grotendeels met je eens en daarom pleit ik er ook voor om het alleen toe te passen bij voormalige stations waar nog fysieke overblijfselen van zijn of die nog op enige manier belangstellenden zullen trekken.

Bij het gros van de stations is dat niet het geval, maar ik zou het bijvoorbeeld wel leuk vinden om te weten hoe ik bij station Simpelveld kan komen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bushaltes bij voormalige stations

Bericht door Daniel »

regenmaker schreef:Sjablonen zijn leuk en aardig maar dan moeten ze ook goed en consequent worden toegepast. Ik heb meerdere malen gezien dat sjablonen niet worden weggehaald aangezien er geen lijn meer stopt (zowel bij voormalige stations als langeafstandsbussen, bijvoorbeeld hier).
Wat is daar precies het probleem van? Het is niet dat de pagina stuk gaat ofzo, er komt gewoon een keurig nette tekst te staan.
Of dat bij een halte geen link wordt gemaakt naar de voormalige stationspagina simpelweg omdat men niet van het bestaan van het voormalig station afweet (de haltelijst wordt dan incompleet).
Daar hebben we mede wikibeheerders voor toch, hebben jullie ook wat te doen :wink: Zelfs nog bestaande stations worden weleens vergeten als de halte niet letterlijk "Station" heet.
Als je dingen wilt weghalen om te voorkomen dat ze vergeten worden kan je net zo goed de hele wiki verwijderen, dat kan je immers nooit 100% voorkomen.
Doordat de pagina's tamelijk onbekend zijn, heb je ook een veel grotere kans dat bij een concessiewisseling of dienstregelingswijziging de informatie in de Infobox verouderd aangezien het niet wordt opgemerkt.
Hoe dan? De informatie in de infobox van een voormalig station is zo statisch als wat.
Je doelt neem ik aan op de buslijnen bij het voormalige station (maar da's geen infobox) en die kunnen ook niet verouderen want bij een routewijziging verdwijnt de link naar het station uit de routestrip (en de buslijn dus uit het overzicht) en bij een concessiewissel zoekt het sjabloon naar een lijnpagina in een categorie van een voormalige concessie en zal dan geen matches vinden omdat er geen actuele lijnen met verwijzing naar het station zijn.
Ideaal voor dit soort dingen natuurlijk die automatische tabellen.

Overigens ben ik het ook wel met Meltrain eens dat er alleen een meerwaarde is om naar een voormalige station te verwijzen als er werkelijk nog overblijfselen van dat station te zien zijn. Ik denk dat de aanwezigheid van perrons wel een goed criterium is, alhoewel er meer verwijzingen mogelijk zijn. Bij Soestduinen staat bv. alleen het stationsgebouw er nog, maar verwijst de naam van het restaurant dat erin zit (Stazione Pazzo) nog wel naar het feit dat het een voormalig station is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bushaltes bij voormalige stations

Bericht door regenmaker »

Met het criterium dat er nog perrons bij een voormalig station moet liggen, kan ik me wel in vinden. Dus dat zullen dan vooral de museumlijnen zijn. Dat aantal is te overzien.

@Daniel:
  • En over het eerste puntje het volgende: In de meeste gevallen staat er nog een halteinfobox bij het station dat suggereert dat de halte nog bediend wordt. Deze moet ook worden weggehaald i.v.m categorieën.
  • Ik heb wel wat beters te doen dan voormalige stations bij te houden. ;) Ik had er geen probleem van gemaakt, als het gewoon netjes werd bijgehouden maar helaas moet ik concluderen dat vaak interessante informatie ontbreekt om het vernoemen van buslijnen interessant te maken en dat mensen geen tijd nemen om de haltes bij te werken bij een concessiewisseling/dienstregelingswijziging. Bij huidige stations wordt het er toch wat sneller tussenuit gepikt.
  • Een halte heeft een aparte halteinfobox met o.a. informatie over de vervoerder en concessie.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bushaltes bij voormalige stations

Bericht door Daniel »

regenmaker schreef:[*]En over het eerste puntje het volgende: In de meeste gevallen staat er nog een halteinfobox bij het station dat suggereert dat de halte nog bediend wordt. Deze moet ook worden weggehaald i.v.m categorieën.
...
[*]Een halte heeft een aparte halteinfobox met o.a. informatie over de vervoerder en concessie.[/list]
Een voormalig station heeft geen halte-infobox (en als 'ie er wel staat is hij overbodig), de categorisering gaat daar op de stationscategorie net als bij huidige stations :wink: Zie bijvoorbeeld Soestduinen.
Het enige benodigde is dus een link in de lijnpagina, dus als de lijn voormalig wordt verdwijnt 'ie ook automatisch uit het lijstje. En het bijwerken van verwijzingen naar halte- of stationspagina's is gewoon een onderdeel van de jaarlijkse checklist voor de nieuwe dienstregeling, dus als dat niet gedaan is zou je bewerkers er gewoon op moeten aanspreken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Bushaltes bij voormalige stations

Bericht door Milco »

Met het voorstel om een pagina alleen op te nemen als er bij het vroegere treinstation nog een perron te vinden is ben ik het wel mee eens. Ik ben tegen het aanmaken teveel van pagina's waarbij met "Dit is een station dat vroeger werd bediend" en een lijst van buslijnen die er nu komen. Een pagina moet naar mijn mening wel interessant om te lezen zijn en dat wordt het dus als er nog restanten van het vroegere station te vinden zijn.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bushaltes bij voormalige stations

Bericht door regenmaker »

Daniel schreef:Een voormalig station heeft geen halte-infobox (en als 'ie er wel staat is hij overbodig), de categorisering gaat daar op de stationscategorie net als bij huidige stations :wink: Zie bijvoorbeeld Soestduinen.
Zo kan ik dus helemaal niet vinden waar nu precies een halte aan een voormalige station is vastgekoppeld... Normaal hanteren we het zo: Stadskanaal, dan komt de halte ook in de categorie Halte terecht en dus in de lijst van Nederlandse haltes.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bushaltes bij voormalige stations

Bericht door Daniel »

Maar dat is dus een overbodige infobox: station Stadskanaal zit in de routestrip bijvoorbeeld gekoppeld met een RouteRijStation en gebruikt niet de haltebox voor de koppeling. Als je dus ergens makkelijk op onderhoud kunt besparen is het zo.

Overigens is de situatie dus exact hetzelfde als met huidige stations, dus wat is nu eigenlijk het probleem?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bushaltes bij voormalige stations

Bericht door regenmaker »

Dat er naar voormalige stations vaak niet wordt omgekeken, mensen weten simpelweg niet van het bestaan af en ik geef ze geen ongelijk. Zeker als er geen halteinfobox is ingevoegd worden deze haltes toch aardig onvindbaar. Dat is bij huidige stations toch echt wel anders.

Dit eerste in combinatie met dat ik de toegevoegde waarde van een lijst aan buslijnen bij voormalige stations in de meeste gevallen niet zie door gebrek aan informatie op de pagina voor het voormalige station, maakt voor mij dat we de haltes net zo goed weg kunnen gooien of alleen toe te passen bij stations die nog perrons hebben. Zo hebben we een duidelijke lijst aan haltes die beheersbaar blijft. Dus als iemand daar in ieder geval een lijst van zou kunnen maken? @Meltrain: jij bent wel thuis in de museumspoorlijnen, zou jij dat misschien kunnen doen?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Bushaltes bij voormalige stations

Bericht door umbusko »

Ik wil graag deze oude discussie (die nauwelijks afgesloten lijkt) opnieuw leven inblazen, naar aanleiding van een concrete situatie. In België staan standaard wel nog bushaltes op de pagina's van voormalige stations, die bovendien vaak nog een knooppuntfunctie vervullen, dus meestal is dat erg handig ook. Bij het bijwerken van het bassin de mobilité Liège-Verviers (waar ik nog mee bezig ben) heb ik twee maanden geleden bushaltes toegevoegd aan de Duitse grens in Roetgen, Monschau en Kalterherberg en bij laatstgenoemde plaats heb ik info toegevoegd over de railbikeritten die je daar kunt maken. Nu is regenmaker aan de slag gegaan met de lijnen aan Duitse kant en heeft hij alles wat ik toegevoegd had zonder overleg weer verwijderd. Dat vind ik jammer.

Mijn mening hierin is als volgt:
  • De wiki is een netwerk van informatie. Als er een pagina is voor het voormalige station Monschau, dan zou een lijn die langs Monschau Bahnhof komt daarnaar moeten verwijzen in mijn ogen, en liefst ook andersom. Anders wordt de pagina van het voormalige station nog slechter vindbaar dan dat hij al is en heeft de pagina weinig toegevoegde waarde.
  • Als iemand nu de pagina bekijkt van lijn 385, heeft hij geen idee of hij vanaf Monschau Bahnhof of Kalterherberg Bahnhof met een trein kan reizen of niet, en dat terwijl we de informatie wel op de wiki hebben staan, namelijk in de vorm van een voormalige stationspagina. Iemand die wil gaan railbiken in Kalterherberg weet nu niet hoe hij er komt en iemand die ziet dat lijn 385 naar Kalterherberg gaat komt er nu niet achter dat hij daar kan gaan railbiken, terwijl we wederom de informatie wel op de wiki hebben staan.
  • Er is al weinig informatie te vinden over voormalige stations; zelfs de locatie is niet altijd meteen duidelijk. Het toevoegen van een bushalte zorgt er ook voor dat duidelijk is waar het voormalige station lag: die bushalte vind je immers wel in Google Maps (of andere maps), het voormalige station vaak niet. Bovendien maken de automatische lijntabellen op de voormalige stationspagina's duidelijk of het busnetwerk enigszins op het voormalige treinnetwerk lijkt of juist niet.
  • De automatische tabellen doen in principe al het werk; alleen in de infobox zouden verkeersverbonden en/of vervoerders kunnen veranderen. Dat lijkt me het grote werk niet en het lijkt me eerlijk gezegd gewoon iets dat erbij hoort.
Ik hoor graag wat anderen hiervan vinden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bushaltes bij voormalige stations

Bericht door Suus »

Ik doe niet zo veel meer op de wiki op het moment, maar ik las dit bericht een paar dagen geleden en heb er even over nagedacht.

In België is een nog altijd een deel van het huidige busnet een directe voortzetting van de spoorbussen die de NMBS jarenlang heeft gereden, totdat deze diensten in 1977 naar de NMVB overgingen. De NMVB heeft in 1984 en 1993 opdracht gekregen van de NMBS om voor gesloten stations een alternatieve busdienst aan te bieden. De busdiensten die hierdoor ontstaan zijn, zijn nog steeds een belangrijk onderdeel van de Belgische busnetten, zeker in Wallonië. Als je historische informatie wil koppelen aan de hedendaagse praktijk, dan lijkt het mij zinvol om busdiensten te laten zien op pagina's van gesloten stations, in ieder geval in België.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bushaltes bij voormalige stations

Bericht door regenmaker »

Ik wil het werk zoveel mogelijk beperken. In België zijn er 100+ voormalige stations waarvan ik een maand geleden op sommige pagina's nog de oude notatie tegenkwam zonder automatische tabel, dat zegt genoeg over de vraag voor dit soort pagina's...
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Bushaltes bij voormalige stations

Bericht door Meltrain »

De vraag is er waarschijnlijk wel, maar de tijd om het bij te houden wellicht niet.
Ik denk zelf dat goed is om historische info te blijven vermelden, maar dat we moeten voorkomen dat actuele info niet meer actueel is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten