Samenvoeging voormalige pagina's
Geplaatst: wo 25 jul 2018, 11:15
Regenmaker is op dit moment hard bezig om vele voormalige pagina's samen te voegen op de huidige pagina van de lijn. Hierdoor gaat er mijn inziens veel informatie verloren en ontstaat onduidelijkheid voor de gebruikers van de wiki.
Ik neem hierbij Lijn 122 Breda Centraal Station - Lage Zwaluwe Station als voorbeeld.
Door de diverse samenvoegingen beslaat de lijn zowel de BBA, Veolia Transport als Arriva periode.
Een gebruiker die [wiki]BBA Dienstregeling West-Brabant 2001/2002[/wiki] de lijn aanklikt krijgt nu ineens de huidige Arriva pagina voorgeschoteld en kan als hij goed leest in de geschiedenis achterhalen dat: 'Deze lijn vindt z'n oorsprong bij de BBA.' Maar wat nu precies de lijnvoering en frequentie was kan niet meer achterhaald worden.
Ter info: de lijn reed op werkdagen tussen Breda en Lage Zwaluwe, Oude Weg met een grote bus en tussen Lage Zwaluwe Oude Weg en Station Lage Zwaluwe met een taxibus of als belbus. De route ging door Terheijden en Wagenberg en in de spitsen werd 2-3x uur gereden en was er ook een zaterdag bediening. (bonuspunten voor degene die de juiste frequentie en route kan vertellen. Ik weet niet of het materieel type was ingevuld voor die periode, maar ik weet in ieder geval dat het geen VDL bus was.
Voor een gemiddelde gebruiker is dit niet meer te behappen en zelfs ik moet wel heel veel puzzelen om dit te achterhalen. (en zelfs dan nog ben ik blij dat ik een busboekje heb liggen om het te checken)
Daarnaast komt door deze samenvoeging ook nog dat uit de diverse automatisch gegenereerde geschiedenispagina's deze lijn verdwijnt. Bijvoorbeeld uit [wiki]Categorie:Concessie West-Brabant (2007-2014) (voormalige lijnen)[/wiki]
Ik heb al eens eerder om een oplossing gevraagd voor deze problemen, maar dan blijft het angstvallig stil.
Er zijn in mijn ogen twee oplossingen:
1) Als er geen of weinig wijzigingen zijn, per concessieperiode een aparte pagina. Hierdoor blijven de pagina's gelinkt aan de concessie en vervoerder en creëer je niet al te veel pagina's. Voor de gebruiker is het dan ook overzichtelijk zonder al te veel puzzelen wat de frequentie en route van de lijn is geweest.
2) Als zelfs 1 pagina per 6 jaar nog te veel is, zorg dan dat er in de infobox duidelijke informatie komt te staan, zodat het duidelijk is voor de gebruiker dat als je van een BBA-geschiedenis pagina komt dat de huidige lijn gelijk is aan de BBA lijn. Door de info in de infobox zouden dan ook de automatische pagina's gevoed kunnen worden.
Bij punt 2 blijft dan nog de vraag: Hoelang blijf je een pagina (her)gebruiken? Oftewel wat is de limiet aan kleine wijzigingen. Want zoals in het voorbeeld blijkt. Het begin en eindpunt van lijn 122 zijn in meer dan 20 jaar niet gewijzigd, maar ik ben van mening dat de lijn 122 uit 2001 totaal niet overeenkomt met de lijn 122 uit 2018. (gewijzigde route, frequentie, materieel en vervoerder)
Ik neem hierbij Lijn 122 Breda Centraal Station - Lage Zwaluwe Station als voorbeeld.
Door de diverse samenvoegingen beslaat de lijn zowel de BBA, Veolia Transport als Arriva periode.
Een gebruiker die [wiki]BBA Dienstregeling West-Brabant 2001/2002[/wiki] de lijn aanklikt krijgt nu ineens de huidige Arriva pagina voorgeschoteld en kan als hij goed leest in de geschiedenis achterhalen dat: 'Deze lijn vindt z'n oorsprong bij de BBA.' Maar wat nu precies de lijnvoering en frequentie was kan niet meer achterhaald worden.
Ter info: de lijn reed op werkdagen tussen Breda en Lage Zwaluwe, Oude Weg met een grote bus en tussen Lage Zwaluwe Oude Weg en Station Lage Zwaluwe met een taxibus of als belbus. De route ging door Terheijden en Wagenberg en in de spitsen werd 2-3x uur gereden en was er ook een zaterdag bediening. (bonuspunten voor degene die de juiste frequentie en route kan vertellen. Ik weet niet of het materieel type was ingevuld voor die periode, maar ik weet in ieder geval dat het geen VDL bus was.
Voor een gemiddelde gebruiker is dit niet meer te behappen en zelfs ik moet wel heel veel puzzelen om dit te achterhalen. (en zelfs dan nog ben ik blij dat ik een busboekje heb liggen om het te checken)
Daarnaast komt door deze samenvoeging ook nog dat uit de diverse automatisch gegenereerde geschiedenispagina's deze lijn verdwijnt. Bijvoorbeeld uit [wiki]Categorie:Concessie West-Brabant (2007-2014) (voormalige lijnen)[/wiki]
Ik heb al eens eerder om een oplossing gevraagd voor deze problemen, maar dan blijft het angstvallig stil.
Er zijn in mijn ogen twee oplossingen:
1) Als er geen of weinig wijzigingen zijn, per concessieperiode een aparte pagina. Hierdoor blijven de pagina's gelinkt aan de concessie en vervoerder en creëer je niet al te veel pagina's. Voor de gebruiker is het dan ook overzichtelijk zonder al te veel puzzelen wat de frequentie en route van de lijn is geweest.
2) Als zelfs 1 pagina per 6 jaar nog te veel is, zorg dan dat er in de infobox duidelijke informatie komt te staan, zodat het duidelijk is voor de gebruiker dat als je van een BBA-geschiedenis pagina komt dat de huidige lijn gelijk is aan de BBA lijn. Door de info in de infobox zouden dan ook de automatische pagina's gevoed kunnen worden.
Bij punt 2 blijft dan nog de vraag: Hoelang blijf je een pagina (her)gebruiken? Oftewel wat is de limiet aan kleine wijzigingen. Want zoals in het voorbeeld blijkt. Het begin en eindpunt van lijn 122 zijn in meer dan 20 jaar niet gewijzigd, maar ik ben van mening dat de lijn 122 uit 2001 totaal niet overeenkomt met de lijn 122 uit 2018. (gewijzigde route, frequentie, materieel en vervoerder)