Lijnkleuren

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
DingeZ
Berichten: 454
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Lijnkleuren

Bericht door DingeZ »

Tegenwoordig zijn er steeds meer concessies waarbij belangrijke lijnen een lijnkleur hebben gekregen. Tot nu toe waren de stadsbussen van Almere de enige waar deze ook daadwerkelijk in de wiki gebruikt werden. Vandaag heb ik als experiment de lijnkleuren toegevoegd van de R-Netlijnen op de concessiepagina van [wiki]Concessie Amstelland-Meerlanden (2018-2027)[/wiki]. Daarbij kwam ik er vrij snel achter dat een aantal kleuren erg slecht leesbaar zijn op de lichte achtergrond en het daarom beter werkt als de achtergrond de kleur heeft met een witte of zwarte tekst, zoals ook op de displays van de bussen het geval is. Minco heeft ondertussen de lijnpagina's een kleurtje gegeven en heeft daarbij de correct kleuren opgezocht (dank daarvoor).

Vinden we dit een goed idee? Mij lijkt het op zich logisch om de lijnen hun herkenbare identiteit te geven. Als we dit over de hele wiki willen uitrollen denk ik echter wel dat het handig is om daarvoor wat wiki-code aan te maken, want de (relatief) lange html-codes die nodig zijn hiervoor maakt het wat onoverzichtelijk met meer kans op fouten.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1247
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Lijnkleuren

Bericht door Frank93 »

Ik vind het een prima idee :pos:
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Lijnkleuren

Bericht door Milco »

Een goed idee inderdaad. In Almere ben ik het wat aan het uitrollen naar bijvoorbeeld de routeparameter; puur als test om te kijken wat er van wordt gevonden. Ik ben zeker van mening dat we op de wiki de lijnkleuren nog te weinig gebruiken.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Lijnkleuren

Bericht door Daniel »

Tja, er bestaan ook nog maar in een beperkt aantal gebieden lijnkleuren natuurlijk. In Utrecht is het bijvoorbeeld niet echt uitvoerbaar door het kleurgebruik daar.

Qua leesbaarheid vindt ik de oplossing in AML trouwens wel een betere dan in Almere op de concessiepagina.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Lijnkleuren

Bericht door Meltrain »

Ik vind het in Almere vooral storend dat de namen nu ook bij het lijnnummer staan. Dit verpest de opmaak van de automatische lijntabellen namelijk nogal.
Verder zie ik in deze regio ook geen voorbeelden van het gebruik van lijnkleuren (uitgezonderd de Rotterdamse metrolijnen), dus ik zal er weinig gebruik van maken.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Lijnkleuren

Bericht door Milco »

Ook dat was voor mij een proef om te kijken wat de meningen zijn. Laat dus vooral je mening weten, ik kan het altijd nog veranderen of weghalen. :)

Mijn eerste plan was om de lijnnummers in Almere van kleur te voorzien, maar de tabellen op de haltepagina's zetten de kleurcodes in alfabetische volgorde waardoor de lijnen M1 tot en met M7 bij de tabel van station Almere Centrum niet in numerieke volgorde kwamen te staan. :? Om toch kleur te krijgen had ik de namen van de buslijnen toegevoegd en heb ik later kleuren aangebracht aan de routeparameters, zoals eveneens in de tabel bij station Almere Centrum te zien is.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Lijnkleuren

Bericht door regenmaker »

Meltrain schreef:Ik vind het in Almere vooral storend dat de namen nu ook bij het lijnnummer staan. Dit verpest de opmaak van de automatische lijntabellen namelijk nogal.
Ik ben het op dit punt volledig met Meltrain eens. Ook vind ik al die kleuren nogal storend. Zeker voor kleurenblinden zal dit niet handig zijn. Deze groene kleur (klik) is bijvoorbeeld wel erg vel.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Lijnkleuren

Bericht door Meltrain »

Het probleem met zo'n lichte kleur is dat de tekst compleet wegvalt op de witte achtergrond.
Als je al iets met kleuren wilt, zou ik een afbeelding toevoegen met de lijnkleur. Dat kan in de Infobox, zoals bij Lijn 2 Hoboken Lelieplaats - Merksem P+R Merksem.
Als het technisch mogelijk is, kan het een optie zijn om bij de automatische tabellen niet meer het lijnnummer te tonen, maar de afbeelding die bij lijnlogo is neergezet (mits er eentje staat natuurlijk).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
DingeZ
Berichten: 454
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Lijnkleuren

Bericht door DingeZ »

Ik heb even wat geprobeerd en dan kom je uit op wat ik nu heb bij Lijn 300 Haarlem Station - Amsterdam Bijlmer ArenA. Het is nu een afbeelding, wat weer een screenshot uit de lijnnetkaart is, aangezien de parameter lijnlogo= naar een afbeelding zoekt. In principe zou iets dergelijks ook met html gedaan kunnen worden, maar dan is daar wel een nieuwe parameter voor nodig.
DingeZ
Berichten: 454
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Lijnkleuren

Bericht door DingeZ »

Ik heb iets nieuws geprobeerd door in [wiki]Sjabloon:LijnInfo[/wiki] nieuwe parameters toe te voegen, maar wat ik ook probeer, om de pagina komt alleen te staan: {{{2}}}, zoals ook hier: Lijn 300 Haarlem Station - Amsterdam Bijlmer ArenA. Kan iemand met meer kennis van html/wiki mij uitleggen waarom dit gebeurt?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Lijnkleuren

Bericht door regenmaker »

Die {{{2}}} kwam van het onderliggende Sjabloon:InfoboxRij. Blijkbaar werkt met dubbele integratie <mark> of <span> dan niet goed. Ik neem aan dat het nu wel werkt zoals jij in gedachten had.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
DingeZ
Berichten: 454
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Lijnkleuren

Bericht door DingeZ »

Ja, dank daarvoor! Het werkt nu precies zoals ik het in gedachten had. :D

Voor de uitleg daarvan. Alleen een zescijferige hexadecimale kleurencode (zoals deze) is nodig en je moet beslissen of de cijfers wit of zwart moeten zijn. Voor zwarte cijfers gebruik |lijnkleurz= en voor witte cijfers |lijnkleurw= het lijnnummer wordt vanzelf ingevuld.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Lijnkleuren

Bericht door regenmaker »

Maar even voor de goede orde. Ik zie nu dat allerlei verschillende systemen worden toegepast omtrent de lijnkleuren. Ik vind het allemaal prima als we het maar leesbaar houden en één lijntrekken over de gehele wiki.

Ik stel dus voor om de kleuren bij de eerste zin weg te halen om situaties zoals bij lijn 346 te voorkomen. Licht groen op wit is gewoon geen leesbare combinatie. Ook ben ik persoonlijk niet zo fan van gekleurde routeparameters zoals in Almere Centrum voor de M-lijnen wordt toegepast (om dezelfde reden als hiervoor). Wat wel zou kunnen is dat het lijnnummer hokje van de tabel gekleurd wordt met behulp van de lijnkleurparameter. De lijnkleurparameter zelf vind ik prima, deze kan eenvoudig worden geoptimaliseerd qua lay-out voor alle lijnen en heeft dus mijn voorkeur. Wat vinden jullie?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
DingeZ
Berichten: 454
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Lijnkleuren

Bericht door DingeZ »

Dat lijkt mij ook. Gekleurde teksten zijn vaak niet goed leesbaar, relatief arbeidsintensief en ook een beetje vreemd, aangezien het alleen bij de eerste vermelding gebruikt wordt.
Ik zit nog een beetje met de concessie- en dienstregelingpagina's. De huidige methode van [[Concessie Amstelland-Meerlanden (2018-2027)]] werkt, maar kost best veel code. Voor zover ik weet is het echter niet mogelijk om het lijnnummer met de kleur vanuit de pagina te laden. Meest ideaal zou zijn als elke dergelijke tabel het lijnnummer automatisch uit de lijnpagina haalt en deze automatisch vervangt door het lijnnummer met kleur als deze aanwezig is, maar dat gaat mijn kennis ver te boven om zoiets te kunnen programmeren.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Lijnkleuren

Bericht door regenmaker »

Een voorbeeld zoals het zou kunnen: Amstelveen Busstation
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
DingeZ
Berichten: 454
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Lijnkleuren

Bericht door DingeZ »

Dat werkt best aardig. Het enige nadeel is dat er duidelijk verschillen zitten in de breedte van de lijnnummers, dat is vooral te zien bij Haarlem.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Lijnkleuren

Bericht door regenmaker »

Wat ook een probleem is, is dat de sortering op nummers wordt verstoord door de kleurcodes.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Lijnkleuren

Bericht door regenmaker »

Ik stel voor in eerste instantie het alleen op de lijnpagina's toe te passen. Ik zal van de week wel eens kijken naar oplossingen voor andere pagina's. Ondertussen is de mening van iedereen welkom.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Lijnkleuren

Bericht door Etienne »

Die lijnnummers in kleur kan ik nog wel mee leven, de teksten moet wat mij betreft NIET in kleur. Dit verstoort alleen maar de leesbaarheid.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Lijnkleuren

Bericht door Daniel »

regenmaker schreef:Een voorbeeld zoals het zou kunnen: Amstelveen Busstation
Ik zie geen kleuren in dit voorbeeld?!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DingeZ
Berichten: 454
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Lijnkleuren

Bericht door DingeZ »

Door sorteerproblemen zijn deze er weer uit gehaald.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Lijnkleuren

Bericht door regenmaker »

Als je toch een voorbeeld wilt dan deze tijdelijke pagina: [wiki]Gebruiker:Regenmaker/Amstelveen[/wiki]. Ik ga even kijken of ik een verborgen kolom kan toevoegen en daarop kan sorteren dan zouden de sorteerproblemen eventueel verholpen kunnen worden.

EDIT: Helaas gaat dit niet werken. Ik denk dus dat we iets anders moeten verzinnen, want wanneer je iets voor het lijnnummer zet ookal is het onzichtbare code dan wordt er alfabetisch gesorteerd.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Lijnkleuren

Bericht door Suus »

Kan je er niet gewoon voor zorgen dat de Infobox de lijnkleur krijgt, en als er geen lijnkleur is dat deze gewoon lichtblauw blijft? En dan verder geen lijnkleuren in de tekst of ander gedoe.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Lijnkleuren

Bericht door regenmaker »

Je bedoelt de lichtblauwe balkjes, zoals frequenties en bijv. buslijn 346?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Lijnkleuren

Bericht door Suus »

Ja, en de buitenrand.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten