Routestrips voor meerdere buslijnen

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Routestrips voor meerdere buslijnen

Bericht door bys1 »

Ik denk dat we qua trajecten de grens vooral moeten leggen bij belangrijkere/langere trajecten en lijnbundels die expres zo door de vervoerder zijn opgezet dat ze gezamenlijk de verbinding op een bepaald traject verzorgen. Voor de concessie Friesland denk ik daarbij vooral aan:
- Heerenveen - Bolsward (90/98/99/199)
- Leeuwarden - Drachten (14/114/320)
- Leeuwarden - Holwerd (60/150/154)
- Leeuwarden - Burgum - Drachten - Gorredijk - Heerenveen (20/21)
- Oosterwolde - Assen (114/115)
- Noordwolde - Steenwijk (19/517/519)
- Dokkum - Feanwâlden (55/155)
- Leeuwarden, Busstation - Friese Poort (603/633)
- Oosterwolde - Oldeberkoop - Wolvega (116/216/516/519)

Wat onderhoud betreft: de trajectpagina's zijn denk ik gewoon onderdeel van een concessie en zullen dus elk jaar samen met de rest van de concessie worden bijgewerkt. Daarnaast is het zo dat bijvoorbeeld buitenlandse lijnen minder goed worden bijgewerkt over het algemeen, maar dat dat ook aan allerlei andere dingen te wijten is:
- Minder kennis van buitenlands OV
- Beroerde informatievoorziening door veel buitenlandse/langeafstandsvervoerders
- Mogelijk meer motivatie om het Nederlandse netwerk goed te onderhouden
Verder is het aantal trajecten, als je het bij de belangrijkste trajecten houdt, beperkt ten opzichte van de totale grootte van een concessie; in Friesland zou ik met de bovenstaande trajecten zitten op 9 trajecten (uitgezonderd stadsbussen en belbussen, kunnen mogelijk meer trajecten worden aangemaakt) ten opzichte van in totaal 69 verschillende buslijnen als ik goed geteld heb (uitgezonderd stadsbussen, belbussen).

Ik denk dat deze pagina's vooral een nuttige toevoeging zijn omdat je zo in één oogopslag kan zien dat een bepaald traject heel specifiek door meerdere buslijnen wordt uitgevoerd, die echt gezamenlijk in een bepaalde frequentie rijden. Individuele lijnpagina's zijn niet altijd overzichtelijk als je veel verschillende buslijnen hebt en met een gecombineerde pagina zie je in één keer de frequenties voor alle tijdsperiodes en welke lijnen welke routes rijden (als er routevarianten zijn).
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Alargule

Re: Routestrips voor meerdere buslijnen

Bericht door Alargule »

Maar hoe ga je bepalen wat de 'belangrijkste' trajecten zijn? Wat zijn je criteria? Meeste gecombineerde lijnen? Hoogste gezamenlijke frequentie? Meeste reizigers?

En je haalt Friesland nu aan als voorbeeld, waar het qua OV-aanbod nog goed is te overzien. Maar hoe zit het met de randstedelijke provincies, waar veel meer aanbod is? Kijk alleen al naar Amsterdam, waar diverse samenlooptrajecten in bus, tram én metro zitten. Welke kies je daaruit en welke niet? Een top 10? Top 20? Top 10%? De trajecten die samen 80% van alle reizigers vervoeren?

Ik zie er - nogmaals - wel wat in om meer de samenhang tussen lijnen te tonen, maar geloof - nogmaals - dat dit geen goede oplossingsrichting is. En zo te lezen ben ik niet de enige...
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Routestrips voor meerdere buslijnen

Bericht door huibf »

Ik zie het ook niet zo zitten. Maar daarnaast hoe ga je zo'n routestrip noemen?
En je combineert dan ook mogelijk verschillende concessies met elkaar, omdat ook gegarandeerd ook 2 vervoersbedrijven over de bundel gaat rijden.
En wie gaat dan het eea onderhouden?

En waar trek je de grens? In de stad zijn het vaak relatief korte bundels.
Zie je Eindhoven Station - WoensXL als bundel?

Ik zie liever dat we ook de lijnen van de vreemde concessie mogen opnemen in het concessiegebied. Maar das een heel ander topic.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Routestrips voor meerdere buslijnen

Bericht door bys1 »

Ik ben niet heel bekend met Eindhoven, maar om dat te bepalen zou ik nadenken over het volgende: zijn er meerdere buslijnen die expres zó door de vervoerder zijn opgezet, dat ze gezamenlijk hoogfrequent tussen Station en WoensXL rijden? Bijv twee buslijnen die elke tien minuten rijden, maar waar vijf minuten tussen zit, zodat er een 5-minutendienst ontstaat.
Op het moment dat er gewoon wat willekeurige stadslijnen zijn die allemaal in willekeurige frequenties langs WoensXL rijden lijkt me een trajectpagina niet erg nuttig.
"Frequentie: vaak"

Als er trajecten zijn waar op dezelfde manier twee lijnen gezamenlijk de verbinding verzorgen, maar die lijnen door verschillende vervoerders worden uitgevoerd, werkt dat qua onderhoud op dezelfde manier als gewone buslijnen die door meerdere vervoerders worden gereden of onder twee verschillende concessies vallen, zoals bijvoorbeeld de 195/295 tussen Utrecht en Rotterdam, de 5/85 bij Veenendaal/Ede, lijn 43 Arnhem - Apeldoorn, lijn 83 Nijmegen - Venlo, enzovoort.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Routestrips voor meerdere buslijnen

Bericht door Milco »

Hoewel het idee nog steeds leuk is, is mijn antwoord hierop nog steeds: nee. Niet alleen de keuze van wat ga je samenvoegen en wat niet, maar het moet ook nog eens goed worden onderhouden. Daar hebben we nu wellicht handjes genoeg voor, maar hoe zit dat over pak 'm beet vijf jaar? En ik vraag me nu af of zo'n gezamenlijke routestrip wel duidelijk is voor íédereen. Ik denk dat we eerst in deze gevallen kunnen zorgen dat we het kopje "Dienstregeling" uitbreiden en daarin gaan noemen welke buslijnen er een gezamenlijke dienst vormen.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Routestrips voor meerdere buslijnen

Bericht door Suus »

Ik kan mij dit eigenlijk alleen voorstellen als nuttig bij lijnen die een beginpunt delen en aan de andere kant van de lijn een lusroute rijden elk in de tegengestelde richting. Bijvoorbeeld 97/98 in Krimpen aan den IJssel. Maar eigenlijk is dat ook de enige die ik ken, want lijn 3/4 in Leiden hebben alweer een te verschillende route tussen Merenwijk en De Vink.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Routestrips voor meerdere buslijnen

Bericht door umbusko »

Lijn 13/15 in (Lent, Nijmegen en) Wijchen ook. Daar zie ik de meerwaarde van een gecombineerde pagina nog wel van in.

Eventueel ook lijn 4 en 7 in Maastricht voor de ronde door Caberg en Pottenberg. (Aan de andere kant van het station doen die wel hun eigen ding.) Maar daar volstaat een simpele opmerking "lijn xx rijdt de route andersom" ook wel.
Cas
Berichten: 874
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Routestrips voor meerdere buslijnen

Bericht door Cas »

En dat lijkt me de kern: een opmerking op de lijnpagina is helemaal prima en kan heel nuttig zijn om het bredere netwerk te begrijpen. Als er een intentioneel goed afgestemde frequentie is, zou je ook nog, zoals bij treinseries, een opmerking over een kwartiersdienst op a - b samen met lijnen x en y kunnen plaatsen.
Extra pagina's maakt het geheel echter mogelijk zelfs onoverzichtelijker, los van de technische uitdagingen en het gebrek aan mankracht en animo.
請勿靠近車門
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten