Routestrips voor meerdere buslijnen

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Routestrips voor meerdere buslijnen

Bericht door Milco »

Beste forum- en wikigebruikers,

Enige tijd geleden kwam het met gebruiker Bys1 (waarvoor dank!) ter sprake over een eventuele gecombineerde routestrip voor buslijnen die grotendeels een gemeenschappelijke route afleggen. Helaas kan ik dit meer terugvinden, maar het idee heeft mij wel aan het denken gezet. Zo zijn er veel buslijnen die grotendeels dezelfde route afleggen; hierbij gaat het dus om meer dan die paar haltes.

Wat zouden jullie er van vinden als we dit in de routestrip gaan verwerken? Hierbij is mijn idee om, vanaf de reguliere lijnpagina’s, te linken naar een nieuwe pagina waar dan alléén de gecombineerde routestrip te zien is, eventueel met een standaardtekst dat er op de afzonderlijke lijnpagina’s wordt ingegaan op de route-afwijkingen en frequenties en dergelijke. Wel zou ik hiervoor boven iedere routestrip het lijnnummer willen hebben, maar aangezien ik niet handig ben met het verbouwen van dergelijke routestrips, is mijn vraag of iemand weet of en hoe dit mogelijk is.

Een voorbeeld heb ik nu geplaatst op mijn overlegpagina (zie [wiki]Overleg gebruiker:Milco[/wiki]). Hierop staat enkel de routestrip van de buslijnen 90, 98, 99 en 199 in Friesland. Eventuele verwijzingen naar de reguliere lijnpagina’s staan er nog niet bij; dat komt allemaal later wel. Ook zou ik bijvoorbeeld in de combinatiestrips met de oude codes linken naar de (bus)stations, om te voorkomen dat deze combinaties daar in de tabel zullen verschijnen.

Nu is mijn vraag: wat denken jullie? Ziet het er goed uit? Hebben jullie verbeterpunten? Is dit überhaupt wel wenselijk? Ik hoor het allemaal graag! Alvast bedankt voor het meedenken! :D
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Routestrips voor meerdere buslijnen

Bericht door dennistd »

Dan zou ik eerder zoiets doen, anders krijg je wel heel veel info die niet van toepassing is op de betreffende lijn: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Overl ... combistrip
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5239
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Routestrips voor meerdere buslijnen

Bericht door Lijn 45 »

Het idee van Dennis wind ik een stuk overzichtelijker. Een aparte pagina voor uitsluitend routestrips lijkt mij dubbelop en is vaak onderhoudsgevoelig.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Routestrips voor meerdere buslijnen

Bericht door regenmaker »

In het voorstel van Dennis klopt de route van lijn 64 niet. Het lijkt nu net of die lijn ook de ronde in Oldenzaal rijdt. Als je dit zo op de pagina van lijn 60 doet, dan ben je eigenlijk ook verplicht om te melden dat lijn 64 maar tot Oldenzaal Station rijdt op zondag. Dan ben je dus dubbel informatie aan het verwerken hetgeen mij onwenselijk lijkt, want onderhoudsgevoelig. Ook als een route van een lijn wijzigt moet je ook alle andere lijnpagina's af om te controleren of de lijn ook op andere lijnpagina's is opgenomen. Kortom, ik zie nogal wat extra werk erbij komen met dit voorstel. Dit geldt ook voor het voorstel van Milco.

Best wat huidige lijnen bevatten al fouten in hun routestrip door tussentijdse wijzigingen of door wijzigingen die vergeten zijn bij de nieuwe dienstreging van december door te voeren. Lijkt mij goed om daarop te focussen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Routestrips voor meerdere buslijnen

Bericht door huibf »

Ik zou het niet doen. Te onderhoudsgevoelig.
En wat doe je dan met lijnen op de routestrip die niet in de concessie horen? (Erg gevoelig punt). Die noteer je dan ook niet en daarmee dus voor de reiziger incompleet.
En waar ligt de scheidingslijn tussen 'deels'.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Routestrips voor meerdere buslijnen

Bericht door Daniel »

Het lijkt mij ook vooral een hoop werk en onderhoudsgevoelig. Lijkt me verder ook weinig toevoegen ten opzichte van de info over gezamenlijke trajecten die vaak al genoemd wordt bij het dienstregelingskopje.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Routestrips voor meerdere buslijnen

Bericht door Milco »

Dank voor de feedback tot nu toe. Het idee is ook niet om alle lijnen op te nemen, maar enkel een twee- tot viertal buslijnen die grotendeels parallel rijden. Denk aan de lijnen 20 en 21 in Friesland of de lijnen 110 en 210 tussen Bussum en Weesp. Dat er nog een andere lijn een klein stukje meerijdt vind ik dan weer overbodig, want dat houd je immers altijd, bijvoorbeeld rondom een knooppunt. Dit is voor mij puur een extra routestrip zodat makkelijk te zien is dat enkele buslijnen een gezamenlijke route (en vaak daardoor ook dienstregeling) hebben.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Routestrips voor meerdere buslijnen

Bericht door Daniel »

Maar zo'n gezamenlijke dienstregeling hebben lijn 47 en 247 tussen Utrecht Centraal en Hoograven ook, die zijn tot in detail afgestemd daar. Dus waar leg je de grens dan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Routestrips voor meerdere buslijnen

Bericht door Milco »

Daarbij is het gezamenlijke deel naar mijn mening te kort en opzichte van de hele routes, afgezien van het feit dat de routestrips hier tegengesteld aan elkaar zijn wat naar mijn mening juist de leesbaarheid niet vergroot.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Routestrips voor meerdere buslijnen

Bericht door Meltrain »

Voor lijn 104 en 404 tussen Spijkenisse en Hellevoetsluis kan het een nuttige toevoeging zijn. Verder kan ik niet zo snel goede voorbeelden bedenken.
Milco schreef: Wel zou ik hiervoor boven iedere routestrip het lijnnummer willen hebben, maar aangezien ik niet handig ben met het verbouwen van dergelijke routestrips, is mijn vraag of iemand weet of en hoe dit mogelijk is.

Een voorbeeld heb ik nu geplaatst op mijn overlegpagina (zie [wiki]Overleg gebruiker:Milco[/wiki]).
Ik heb even een aanpassing gedaan en volgens mij zou het zo moeten werken.
(Omdat van de werkelijke lijnnummers nog geen afbeeldingen bestaan, heb ik even fictieve nummers gebruikt.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Routestrips voor meerdere buslijnen

Bericht door Daniel »

Milco schreef:Daarbij is het gezamenlijke deel naar mijn mening te kort en opzichte van de hele routes, afgezien van het feit dat de routestrips hier tegengesteld aan elkaar zijn wat naar mijn mening juist de leesbaarheid niet vergroot.
Vandaar dus: waar leg je de grens. En de routestrips op de pagina staan uiteraard gespiegeld door de eveneens tegengestelde spitsrichtingen (beide in de a-richting van de lijnfolders)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Routestrips voor meerdere buslijnen

Bericht door Etienne »

Ik ben hier pertinent tegen.
Onderhoudsgevoelig; zie de meerwaarde niet heel erg; liever eigen lijnpagina's zonder al te veel poespas.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Trajectpagina's

Bericht door bys1 »

Ik heb hier een tijdje over zitten denken, maar wil het nu toch maar eens ter discussie brengen en horen hoe andere wikigebruikers erover denken.

We hebben een uitgebreide wiki met voor elke buslijn een lijnpagina met de route, frequenties en nog veel meer. Er zijn echter ook veel trajecten in Nederland waar meerdere buslijnen samen de verbinding verzorgen. Een overzicht hiervan is iets wat ik echt mis op onze wiki: om de totale frequentie op zo'n gebundeld traject te zien moet je alle verschillende lijnen doorklikken.
Om maar een paar voorbeelden te geven van mijn eigen reisgebied (het hoge noorden):
- Op het traject Leeuwarden-Holwerd zijn er drie verschillende lijnen die gezamenlijk een kwartiersdienst rijden, namelijk de 60, 150, 154.
- Op het traject Leeuwarden-Burgum-Drachten-Gorredijk-Heerenveen verzorgen de lijnen 20 en 21 samen een halfuursdienst.
- Op het traject Leeuwarden-Drachten verzorgen de lijnen 14, 114 en 320 samen elke tien minuten en de 14/114 een halfuursdienst.
- Op het traject Zwolle-Apeldoorn rijden doordeweeks overdag de lijnen 201, 202 en 203 als snelle/halfsnelle lijnen en 's avonds en in het weekend de 204 als gecombineerde/trage lijn.
- Op het traject Apeldoorn-Arnhem rijden de lijnen 91/231 samen een verhoogde frequentie.
- Op het traject Drachten-Heerenveen rijdt doordeweeks lijn 320 een halfuursdienst en vormen 's avonds en in het weekend de 320 en 324 samen een scheve halfuursdienst.
- Op het traject Heerenveen-Joure-Sneek-Bolsward rijden de lijnen 90, 98 en 99 doordeweeks overdag een 20-minutendienst en rijdt 's avonds en in het weekend de gecombineerde lijn 199 een uursdienst.
- Op het traject P+R Hoogkerk - Groningen Zernike rijden de lijnen 18, 182, 183 en 184 samen een 10-minutendienst in de ochtendspits, een halfuursdienst in de middagspits en een kwartiersdienst in de ochtendspits in de vakanties.

Voor al deze trajecten, en nog veel meer trajecten in heel Nederland, zou ik willen voorstellen om trajectpagina's aan te maken, met daarop het volgende:
- Standaardzin met globale route zoals op lijnpagina's.
- Een overzicht van de gezamenlijke frequentie.
- Een route met daarin meerdere routestrips naast elkaar om de routes aan te geven. Boven elke routestrip staat dan het lijnnummer (of meerdere lijnnummers). Voor de door mij genoemde voorbeelden zijn er bijvoorbeeld de volgende verschillen:
  • Lijn 150 rijdt niet door Stiens, de 60 en 154 wel. 60/154 hebben dezelfde route op dit traject;
  • Lijn 20 rijdt door Nijega/Opeinde en lijn 21 niet. Verder dezelfde route;
  • Lijn 14/114 stoppen bij Nijega/Garyp aan de snelweg en rijden via Drachten-Noord, terwijl de 320 vanaf Leeuwarden rechtstreeks naar het Transferium Oost in Drachten rijdt;
  • De 201 rijdt als sneldienst, de 202/203 als half snel-, half stopdienst, de 204 als stopdienst;
  • De 91/231 hebben verschillende routes in Apeldoorn/Arnhem;
  • De 320 doet in Heerenveen meer haltes aan dan de 324;
  • Lijn 90 en 99 rijden via Oppenhuizen/Uitwellingerga, lijn 98 rijdt via Oudehaske en lijn 199 rijdt via beide.
- Mogelijk gezamenlijke geschiedenis van het traject, zoals wijzigingen in route, frequenties en lijnvoering.

Deze trajectpagina's hebben een aantal voordelen
- Je ziet in één oogopslag welke lijnen op een bepaald traject rijden en welke eventuele routevarianten die lijnen hebben.
- Je ziet direct hoe vaak er gereden wordt. Op bijvoorbeeld het traject Heerenveen-Bolsward zie je vier verschillende lijnen met een uursdienst in verschillende tijdsperiodes, terwijl je op een trajectpagina in één oogopslag 3x/uur ziet staan (doordeweeks).
- Er kan een mooi overzicht van de geschiedenis van dit traject worden gemaakt.

En ook een aantal nadelen:
- In het begin misschien lastig te implementeren en veel werk om alles aan te maken, maar dit is wel (grotendeels) iets eenmaligs;
- Er kan nogal wat discussie ontstaan over sommige dingen; wat zie je als een "gezamenlijk traject"? Om een paar voorbeelden te noemen:
  • Moet je de lijnen 155/655 of 355/655 of alledrie als een gezamenlijk traject zien (Leeuwarden-Dokkum-Anjum)? Vroeger was er een lijn 50 en 650 en lijn 50 werd opgesplitst in een 155 via Feanwâlden en verder naar Anjum/Lauwersoog en een 355 als snelle Qliner naar Dokkum. De 655 is nu min of meer een combinatie van die beide lijnen: snel naar Dokkum en vervolgens verder naar Lauwersoog. Ik zou hiervoor geen traject aanmaken: de 655 vormt geen gezamenlijke frequentie (rijdt maar 1x/dag) en de routes zijn te verschillend.
  • Het traject Groningen HS - P+R Hoogkerk wordt hoogfrequent gereden door verschillende lijnen. Volgens mij is Qlink hier met elke 5 minuten een bus de basis, maar het traject wordt ook gereden door diverse streeklijnen en Qliners (alleen de Qliners rijden richting Groningen samen al 12x/uur in de spits). Moet je dit als traject zien, en zo ja, welke lijnen betrek je daarbij?
  • Het lijkt me onnodig om lijnen die binnen een stad toevallig dezelfde route rijden als traject te zien, maar wat doe je bijvoorbeeld met de lijnen 5/15 en 6/16 in Leeuwarden (ringlijnen in tegengestelde richting), lijn 6 die 's avonds en in het weekend de 612 naar NHL/Stenden overneemt en lijn 62 die doordeweeks toevallig op dat traject rijdt, en bijvoorbeeld de lijnen 2 en 171 die tussen P+R Euroborg en Zernike Noord in Groningen samen een 10-minutendienst rijden?
  • Wat doe je met streektrajecten, waar verschillende streeklijnen een gezamenlijk traject hebben, maar niet gezamenlijk in een bepaalde frequentie rijden? Neem hiervoor bijvoorbeeld Leeuwarden - Tytsjerk Swarteweisein. Hier rijden de lijnen 13, 20, 21, 51, 62, 155, 651, maar ze rijden hier min of meer toevallig langs omdat het gewoon de snelste route is en vormen niet gezamenlijk een hogere frequentie. Moet je hiervoor een aparte pagina aanmaken?
  • Op het traject Sneek - Hommerts - Koufurderigge rijden de lijnen 42/47 samen een kwartiersdienst, met daarnaast wat extra ritten van de 45 en 46. Hoe nuttig is het om dat aan te geven?
  • De lijnen 42 en 47 rijden tevens min of meer een kwartiersdienst van Sneek naar Lemmer, maar hebben tussen Koufurderigge en Lemmer totaal verschillende routes. Daarnaast is het voor dit traject waarschijnlijk sneller om via Joure te reizen.
  • Op het genoemde traject Leeuwarden - Holwerd worden ook een paar ritten door lijn 66 gereden, die alleen in Holwerd stopt, maar in het weekend stopt de eerste rit van lijn 66 bij alle haltes Provincialeweg ter vervanging van lijn 154 die dan nog niet rijdt. Geef je dit aan? Hoe?
- Ik denk zelf dat het verstandig is om ons hierbij te beperken tot de belangrijkste / langere trajecten, maar aan de andere kant kunnen dergelijke pagina's ook voor sommige kleinere / minder belangrijke meerwaarde hebben.
- Er moet bijvoorbeeld ook goed nagedacht worden over hoe je de routes van de 14/114/320 aan zou geven. Ze rijden weliswaar qua tijden in Leeuwarden elke 10 minuten, maar hebben in drachten verschillende routes en rijden het traject Transferium Oost - Van Knobelsdorffplein zelfs in tegengestelde richting. Daarnaast: hoe geef je aan dag de 14/114 samen een halfuursdienst rijden (voor Nijega/Garyp/Drachten Noord) en met de 320 erbij een 10-minutendienst voor Leeuwarden - Drachten?

Dit is tot nu toe gewoon speculatie en ik weet niet of hier iets concreets uit gaat komen, maar wil in ieder geval de discussie aangaan hierover en ben benieuwd naar wat jullie hiervan vinden. Ik denk zelf dat dit lastig is om te implementeren en vooral veel discussie/vragen oproept omtrent wat we wel/niet als een traject moeten zien, maar ik denk wel dat dergelijke pagina's voor sommige trajecten/lijnbundels echt meerwaarde kinnen hebben.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Trajectpagina's

Bericht door TLP »

Het grootste deel van mijn mening hierover staat in de reacties van het topic "Routestrips voor meerdere buslijnen" wat Milco vijf maanden eerder heeft gemaakt.
Om toch maar even een samenvatting te geven: met de huidige kennis en techniek die we van de wikicodering hebben is zo'n routestrip naar mijn idee van weinig meerwaarde ten opzichte van tekstuele vermeldingen onder het kopje "Dienstregeling". Wellicht dat het een ander verhaal wordt als de wikicodering verder uitgebreid en geavanceerd wordt (dan moet je naar mijn idee denken aan een geautomatiseerde opname van lijndienstregelingen als deze waarvandaan je met bepaalde switches en opdrachten dan trajectoverzichten kunt toevoegen), maar zolang de kennis en techniek hiervoor er nog niet is zeg ik: niet doen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Trajectpagina's

Bericht door Daniel »

Mijn mening is in de afgelopen 5 maanden niet verandert: het is erg onderhoudsgevoelig om dit in een gecombineerde routestrip op te nemen. Daarnaast levert het extra werk op terwijl de kwaliteit van het aanpassen aan de nieuwe dienstregeling nu al te wensen overlaat in sommige concessies, die extra tijd kan je dan beter daaraan besteden.

En wanneer relevant staat het al wel op de pagina in het dienstregelings-kopje. Meestal vooral als vervoerders zelf al het nut zien om combitabellen te maken. De nieuwe dienstregelingen nalopen is al werk zat, dus als je dan ook nog erbij moet zoeken of lijnen afgestemd zijn wordt het al helemaal een monsterklus.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Trajectpagina's

Bericht door bys1 »

Moment, er is een topic waarin zelfs mijn naam wordt genoemd en ik weet van niks :@
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Trajectpagina's

Bericht door bys1 »

Ik heb inmiddels het andere topic ook doorgelezen.
Om even inhoudelijk te reageren: ik denk dat die onderhoudsgevoeligheid best meevalt als je het aantal van dit soort gecombineerde pagina's klein houdt. Het aantal wijzigingen op de grotere trajecten is volgens mij beperkt en het is geen grote moeite om wijzigingen van lijnpagina's te kopiëren naar trajectpagina's. Je kunt er in dat geval ook voor kiezen om de geschiedenis (en tarieven) op die pagina's volledig weg te laten en het puur bij dienstregeling en route te houden.

Qua techniek denk ik dat dat best meevalt. Alles wat je moet doen is meerdere kolommen in de routestrip toevoegen en eventueel verwijzingen naar de lijnpagina's in de infobox van de trajectpagina en vice versa.

Voor het aanmaken van de pagina's in eerste instantie kun je desnoods een aparte inschrijving houden in een andere tijd van het jaar.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Alargule

Re: Trajectpagina's

Bericht door Alargule »

Je geeft zelf al aan dat het lastig is om te bepalen wat trajecten zijn en wat niet. Ik denk zelfs dat dat een discussie is waar je nooit uit zult komen. Wat al snel tot discussies kan leiden die afleiden van het oorspronkelijke doel (inzicht in de bedieningsfrequenties per traject).

Daarnaast denk ik dat je onderschat hoeveel potentiële trajecten er in Nederland wel niet zijn. Het klinkt bijna als het volledig herbouwen van alle wikipagina's, en veel minder als een toevoeging op wat er al is. Zelfs al gaat het meeste werk er eenmalig inzitten: het is hoe dan ook heel veel. En als daarnaast ook de lijnpagina's blijven bestaan, gaat het tot extra onderhoud tot in lengte van dagen leiden.

Op zich vind ik het geen verkeerd voorstel, bekeken vanuit de vraagstelling. Maar ik heb zo mijn twijfels bij de voorgestelde oplossingsrichting. Misschien dat netwerkplattegronden dan meer uitkomst bieden. De discussie over wat een traject is en wat niet is dan ook meteen beslecht.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Trajectpagina's

Bericht door nvdw »

En vergeet ook niet: de wiki is een naslagwerk, geen reisplanner, ook al halen mensen er hun reisinformatie uit.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Trajectpagina's

Bericht door TLP »

Om nog even mijn standpunt wat beter toe te lichten: ik ben het met Alargule eens dat het heel makkelijk te onderschatten is om hoeveel trajecten het gaat. Bovendien bedoelde ik met techniek dat, zoals feitelijk al gezegd, met de kennis en kunde van nu alles grotendeels handmatig gedaan moet worden. Dat valt bij enkele lijnen misschien nog mee, maar over heel Nederland zijn er al ruim 20 concessies waarvan bij vrijwel iedere concessie waar bussen, trams, metro's én treinen rijden wel potentiële samenlooptrajecten zijn op in elk geval de drukste assen. Bovendien: hoe stedelijker een gebied is, hoe meer van dat soort samenlooptrajecten er zijn. In de echt grootstedelijke concessies heeft vrijwel iedere lijn van betekenis wel een samenlooptraject met andere lijnen. Dan kun je nog beargumenteren dat bij stadsnetten van bijvoorbeeld Amsterdam en Rotterdam al die bus- en tramlijnen zo kriskras door elkaar lopen dat trajectpagina's hiervoor niet noodzakelijk zijn, maar onder de streep komt het neer op dusdanig veel concessies die allemaal een nieuw systeem aan pagina's krijgen dat grotendeels handmatig moet worden aangelegd én bijgehouden bovenop het bestaande werk van alle lijnen voorzien van de correcte en meest actuele informatie, dat er op deze manier geen beginnen aan is.

Dat deze pagina's niet welkom zouden zijn op de wiki omdat deze "een naslagwerk, geen reisplanner" is gaat wat mij betreft niet op: ik vind dat de wiki alle informatie met betrekking tot openbaar vervoer moet kunnen huisvesten zolang er voldoende mankracht en techniek is om de informatie redelijkerwijs bij te kunnen houden. Voor het aanmaken van trajectpagina's is echter de benodigde mankracht en techniek (op dit moment) niet beschikbaar.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Trajectpagina's

Bericht door Milco »

Het idee is nog steeds erg leuk, maar wie gaat het bijhouden? Al zou er nu voldoende mankracht zijn: bestaat die hoeveelheid nog steeds over 5 of 10 jaar? Dat is de belangrijkste vraag denk ik als je überhaupt iets nieuws zou willen proberen op de wiki.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Trajectpagina's

Bericht door nvdw »

TLP schreef:Dat deze pagina's niet welkom zouden zijn op de wiki omdat deze "een naslagwerk, geen reisplanner" is gaat wat mij betreft niet op:
"Niet welkom" heb ik nergens gezegd.

De functie als naslagwerk, in combinatie met je opmerking over de werkbaarheid van bys1's voorstel, geeft wat mij betreft impliciet de prioriteiten aan. Alleen al het bijhouden van wat je redelijkerwijs het OV in Nederland mag noemen is al werk zat. Daarbovenop komt elk jaar weer de vraag wie nu de bezem wil halen door Belgische treinseries, Brusselse stadsbussen, de S-Bahn in Hamburg, Flix- en andere langeafstandsbussen, noem maar op. Allemaal zaken die iemand ooit onmisbaar vond voor het naslagwerk...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Trajectpagina's

Bericht door TLP »

nvdw schreef:"Niet welkom" heb ik nergens gezegd.
Niet letterlijk, dat klopt, al maakte ik wel uit je vorige bericht op dat je dat wilde impliceren - een woord wat je in je laatste bericht ook al mooi gebruikte met betrekking tot prioriteiten aangeven.

Overigens is er één gemene deler in alle voorbeelden die je noemt van zaken waarover elk jaar weer de vraag komt wie nu de bezem erdoor wil halen: het zijn allemaal voorbeelden van buitenlands dan wel internationaal georiënteerd openbaar vervoer dat in Nederland vrij weinig marktaandeel heeft. Daarvoor geldt echter net zo goed de ongeschreven regel dat er voldoende mankracht en techniek moet zijn om de informatie redelijkerwijs bij te kunnen houden. Qua techniek op de wiki is het verschil met de Nederlandse buslijnen niet zo groot: het zijn in principe nog steeds dezelfde lijnpagina's (met al dan niet enkele andere parameters). Wat betreft de informatievoorziening wordt het al een iets ander verhaal: mijn indruk is dat buitenlandse vervoerders meestal een minder compleet/modern/overzichtelijk reisinformatiesysteem hebben vergeleken met Nederland. Maar bovenal ontbreekt het aan voldoende mankracht en deels ook voldoende kennis/expertise om alle genoemde voorbeelden van openbaar vervoer redelijkerwijs bij te werken.

Voor wat betreft het toevoegen van planningsgerelateerde informatie geldt echter eenzelfde vraagstuk. Nu is de techniek duidelijk nog niet ver genoeg om daar flinke stappen in te zetten. Maar mocht dat wel zo zijn dan lijkt mij dat dit zeker in overweging kan worden genomen, zeker voor het Nederlandse openbaar vervoer. Een groot voordeel van het Nederlandse openbaar vervoer is dat er tot dusver altijd wel interesse en mankracht is geweest om informatie op de wiki te onderhouden. Dit is weliswaar in wisselende kwaliteit gebeurd, maar als er een hulpmiddel zou komen waardoor belangrijke dienstregelingsinformatie in een handomdraai kan worden verwerkt dan moeten we dat wel toelaten, lijkt mij.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Routestrips voor meerdere buslijnen

Bericht door Zugführer »

Het nieuwe topic samengevoegd met het al bestaande topic.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Routestrips voor meerdere buslijnen

Bericht door regenmaker »

In het voorbeeld van Bys1 zie ik nog steeds geen heil. Voor mij voldoet een opmerking onder het kopje dienstregeling. Want waar ligt de grens (wat is wel/niet een samenlooptraject?), wie gaat het bijhouden (hoeveel mankracht/animo is hiervoor?) en wat is het nut (dubbele info ten opzichte van de lijnpagina's = onderhouds- en foutgevoelig) zijn voor mij de belangrijkste vragen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten