Re: Routestrips voor meerdere buslijnen
Geplaatst: di 24 dec 2019, 23:59
Ik denk dat we qua trajecten de grens vooral moeten leggen bij belangrijkere/langere trajecten en lijnbundels die expres zo door de vervoerder zijn opgezet dat ze gezamenlijk de verbinding op een bepaald traject verzorgen. Voor de concessie Friesland denk ik daarbij vooral aan:
- Heerenveen - Bolsward (90/98/99/199)
- Leeuwarden - Drachten (14/114/320)
- Leeuwarden - Holwerd (60/150/154)
- Leeuwarden - Burgum - Drachten - Gorredijk - Heerenveen (20/21)
- Oosterwolde - Assen (114/115)
- Noordwolde - Steenwijk (19/517/519)
- Dokkum - Feanwâlden (55/155)
- Leeuwarden, Busstation - Friese Poort (603/633)
- Oosterwolde - Oldeberkoop - Wolvega (116/216/516/519)
Wat onderhoud betreft: de trajectpagina's zijn denk ik gewoon onderdeel van een concessie en zullen dus elk jaar samen met de rest van de concessie worden bijgewerkt. Daarnaast is het zo dat bijvoorbeeld buitenlandse lijnen minder goed worden bijgewerkt over het algemeen, maar dat dat ook aan allerlei andere dingen te wijten is:
- Minder kennis van buitenlands OV
- Beroerde informatievoorziening door veel buitenlandse/langeafstandsvervoerders
- Mogelijk meer motivatie om het Nederlandse netwerk goed te onderhouden
Verder is het aantal trajecten, als je het bij de belangrijkste trajecten houdt, beperkt ten opzichte van de totale grootte van een concessie; in Friesland zou ik met de bovenstaande trajecten zitten op 9 trajecten (uitgezonderd stadsbussen en belbussen, kunnen mogelijk meer trajecten worden aangemaakt) ten opzichte van in totaal 69 verschillende buslijnen als ik goed geteld heb (uitgezonderd stadsbussen, belbussen).
Ik denk dat deze pagina's vooral een nuttige toevoeging zijn omdat je zo in één oogopslag kan zien dat een bepaald traject heel specifiek door meerdere buslijnen wordt uitgevoerd, die echt gezamenlijk in een bepaalde frequentie rijden. Individuele lijnpagina's zijn niet altijd overzichtelijk als je veel verschillende buslijnen hebt en met een gecombineerde pagina zie je in één keer de frequenties voor alle tijdsperiodes en welke lijnen welke routes rijden (als er routevarianten zijn).
- Heerenveen - Bolsward (90/98/99/199)
- Leeuwarden - Drachten (14/114/320)
- Leeuwarden - Holwerd (60/150/154)
- Leeuwarden - Burgum - Drachten - Gorredijk - Heerenveen (20/21)
- Oosterwolde - Assen (114/115)
- Noordwolde - Steenwijk (19/517/519)
- Dokkum - Feanwâlden (55/155)
- Leeuwarden, Busstation - Friese Poort (603/633)
- Oosterwolde - Oldeberkoop - Wolvega (116/216/516/519)
Wat onderhoud betreft: de trajectpagina's zijn denk ik gewoon onderdeel van een concessie en zullen dus elk jaar samen met de rest van de concessie worden bijgewerkt. Daarnaast is het zo dat bijvoorbeeld buitenlandse lijnen minder goed worden bijgewerkt over het algemeen, maar dat dat ook aan allerlei andere dingen te wijten is:
- Minder kennis van buitenlands OV
- Beroerde informatievoorziening door veel buitenlandse/langeafstandsvervoerders
- Mogelijk meer motivatie om het Nederlandse netwerk goed te onderhouden
Verder is het aantal trajecten, als je het bij de belangrijkste trajecten houdt, beperkt ten opzichte van de totale grootte van een concessie; in Friesland zou ik met de bovenstaande trajecten zitten op 9 trajecten (uitgezonderd stadsbussen en belbussen, kunnen mogelijk meer trajecten worden aangemaakt) ten opzichte van in totaal 69 verschillende buslijnen als ik goed geteld heb (uitgezonderd stadsbussen, belbussen).
Ik denk dat deze pagina's vooral een nuttige toevoeging zijn omdat je zo in één oogopslag kan zien dat een bepaald traject heel specifiek door meerdere buslijnen wordt uitgevoerd, die echt gezamenlijk in een bepaalde frequentie rijden. Individuele lijnpagina's zijn niet altijd overzichtelijk als je veel verschillende buslijnen hebt en met een gecombineerde pagina zie je in één keer de frequenties voor alle tijdsperiodes en welke lijnen welke routes rijden (als er routevarianten zijn).