Treindiensten op concessiepagina's

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Treindiensten op concessiepagina's

Bericht door Meltrain »

Het valt me op dat de treindiensten eigenlijk altijd onderaan staan op de concessiepagina's van concessie's die zowel uit bus- als treindiensten bestaan. Soms staan ze zelfs onder buurtbussen of OV-shuttles!
Is hier een speciale reden voor?
In (vrijwel) alle concessies takken de buslijnen aan op de treindiensten, waardoor het voor het overzicht in mijn ogen logischer is om de treindiensten juist bovenaan de concessiepagina te zetten.
Wat vinden jullie hiervan?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Treindiensten op concessiepagina's

Bericht door Meltrain »

Ik wil dit onderwerp toch graag nog eens onder de aandacht brengen, omdat ik het raar vind dat treindiensten zo laag staan op de concessiepagina's.
Omdat ik geen reactie kreeg, heb ik het in Limburg vorig jaar aangepast, maar dat is later door Regenmaker ongedaan gemaakt.

Ik ben benieuwd naar de mening van anderen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Treindiensten op concessiepagina's

Bericht door Hainje »

Treinen zouden inderdaad bovenaan moeten staan, daar ze drager zijn van het OV-net in Nederland. Eigenlijk precies om die reden welke je al noemt dus.

Al moet ik er wel eerlijk bij zeggen dat het mij nooit zo opgevallen is, desondanks staan treinen m.i. hiërarchisch gezien hoger dan bussen of metro.
🍉
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Treindiensten op concessiepagina's

Bericht door TLP »

Eerlijk gezegd zie ik alle regionale treindiensten in Nederland juist als aanhangsel van de concessie, ondanks dat ze in Limburg en Achterhoek-Rivierenland inmiddels een netwerk vormen. Desondanks valt dat netwerk met ongeveer vijf lijnen voor beide concessies nogal in het niet bij het veel grotere netwerk aan buslijnen. Bovendien is het aantal aansluitende bussen op stations die alleen door de regionale treindiensten bediend worden over het algemeen beperkt: alleen grotere plaatsen die buiten het NS-netwerk liggen worden door meerdere buslijnen bediend, zoals de stations van Doetinchem, Venray en Kerkrade Centrum. Andere stations hebben in het gunstigste geval 1-2 buslijnen van 1x/uur de hele week door, maar met name in Achterhoek-Rivierenland zijn het enkel buurt- of schoolbussen die een station bedienen. Ik weet niet of dit rechtvaardigt om de treindiensten de ruggengraat van deze concessies te noemen en bovenaan het lijnennet te zetten.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Treindiensten op concessiepagina's

Bericht door umbusko »

In Limburg hebben ze altijd voorin het busboekje gestaan. Voor sommige plaatsen volstaat de trein. Maar op knooppunten wordt de busdienstregeling vaak afgestemd op de treinen. Dus ik zou de treinen eigenlijk ook bovenaan zetten.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Treindiensten op concessiepagina's

Bericht door Meltrain »

TLP schreef: zo 04 okt 2020, 16:42 Andere stations hebben in het gunstigste geval 1-2 buslijnen van 1x/uur de hele week door, maar met name in Achterhoek-Rivierenland zijn het enkel buurt- of schoolbussen die een station bedienen.
Dit bevestigt juist de stelling dat de treindiensten de ruggengraat van het openbaar vervoernetwerk vormen. ;) De treinen rijden (op een incidentele uitzondering na) altijd 2x/uur, terwijl de meeste buslijnen 1x/uur of minder rijden.
(Stations Ruurlo en Lichtenvoorde-Groenlo worden trouwens dagelijks door een buslijn bediend.)

In DMG en Twente stellen de treindiensten weinig voor in vergelijking met de buslijnen, maar in Limburg en de Achterhoek zijn de buslijnen echt een aanvulling op het spoorwegnet. (Rivierenland zit er een beetje tussenin.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Treindiensten op concessiepagina's

Bericht door Daniel »

In DMG (en DAV als voorganger daarvan) stonden de treintijden trouwens ook steeds achterin de dienstregelingboekjes, precies waar ze op de concessiepagina staan dus eigenlijk ook ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Treindiensten op concessiepagina's

Bericht door Lijn 45 »

Ik zou de treinen bovenaan zetten, omdat ze meer reizigers vervoerden dan de bussen.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Treindiensten op concessiepagina's

Bericht door TLP »

Meltrain schreef: zo 04 okt 2020, 20:45
TLP schreef: zo 04 okt 2020, 16:42 Andere stations hebben in het gunstigste geval 1-2 buslijnen van 1x/uur de hele week door, maar met name in Achterhoek-Rivierenland zijn het enkel buurt- of schoolbussen die een station bedienen.
Dit bevestigt juist de stelling dat de treindiensten de ruggengraat van het openbaar vervoernetwerk vormen. ;) De treinen rijden (op een incidentele uitzondering na) altijd 2x/uur, terwijl de meeste buslijnen 1x/uur of minder rijden.
Rondom de treintrajecten zelf klopt dit, rondom diverse busassen kan ik dat wat betreft Limburg nog enigszins ontkrachten: op de trajecten Maastricht-Aachen en Heerlen-Kerkrade, welke nota bene ook per trein bediend worden, wordt (op werkdagen overdag) 4x/uur gereden. Verder is het in de rest van Limburg wat armoedig, als je vindt dat 1x/uur 's avonds en 's weekends weinig is. In Achterhoek-Rivierenland wordt zelfs overdag de 2x/uur weinig gehaald. Neemt niet weg dat de bussen grote gebieden bedienen waar de trein niet in de buurt komt en op dit gebied meer dan een aanvoerlijn zijn.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Treindiensten op concessiepagina's

Bericht door regenmaker »

Ik ben ook voor om de trein onderaan te zetten zoals ze al jaren staan en nooit moeilijk over is gedaan. Als ik op een concessiepagina kom dan is dat meestal om een overzicht van buslijnen te krijgen. De treinen hangen er dan voor mijn gevoel maar een beetje bij. Ik zie bijna amper bewerkingen van concessiepagina's die uitsluitend uit treinen bestaan. Het is niet zo dat niet-hobbyisten nu zo geïnteresseerd zijn in de concessiepagina's en daar de treindiensten willen vinden. De treindiensten scoren sowieso niet goed op de wiki qua kijkcijfers.

Buslijnen bedienen veel grotere delen van de concessies en er zijn vaak ook stadsnetwerken of plekken waar treinen helemaal niet komt. Die rijden vaak zelfs frequenter dan de trein, dus om nu te beweren dat de trein de ruggengraat is. Het ligt er maar net aan welke reis je wilt maken. De frequentie zegt daarover vrij weinig.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Treindiensten op concessiepagina's

Bericht door Meltrain »

Dat je amper bewerkingen ziet van concessiepagina's die uitsluitend uit treinen bestaan, is logisch, omdat daar over het algemeen weinig verandert. Hoogstens moet de verwijzing naar de treinseries aangepast worden zodat naar het huidige jaar wordt verwezen, maar vaak is zelfs dat niet nodig.

Over de stads- en streeklijnen hebben TLP en Regenmaker nog wel een punt, maar de treindiensten staan nu ook onder de buurtbussen en OV-Shuttles. Dat staat echt niet in verhouding tot elkaar.
De Limburgliners mogen wat mij betreft ook hoger op de pagina.

Overigens vind ik dat de tramlijnen in Regio Utrecht ook op een onlogische plek staan.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Treindiensten op concessiepagina's

Bericht door umbusko »

Verder hanteren we op de wiki natuurlijk wel een hiërarchische structuur: in de routestrips krijgt een plek waar treinen stoppen altijd het icoontje "trein", ook als er veel meer bussen komen. Daarna "metro", "tram" en dan pas "bus". Dus ik vind het voorstel van Meltrain nog niet zo onlogisch.

Zeker in Limburg zou ik de trein zelf hoger zetten. Arriva doet dat ook in de dienstregelingboekjes (en Veolia vroeger ook), en op iedere lijnpagina van iedere buslijn aan de start van de concessie staat een verwijzing naar het visgraatmodel waarbij de trein centraal staat. ;)
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Treindiensten op concessiepagina's

Bericht door Lijn 45 »

Die verwijzingen zijn in mijn ogen ook vrij nutteloos, die melding lijkt me beter te passen op de concessiepagina. Al is dat een ander onderwerp dan wat we hier bespreken. :P
Ik zie bijna amper bewerkingen van concessiepagina's die uitsluitend uit treinen bestaan.
Wat voor bewerkingen zou je dan verwachten?
De treindiensten scoren sowieso niet goed op de wiki qua kijkcijfers.
Misschien komt dat doordat ze onderaan de tabellen op de concessiepagina's staan. Afbeelding
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Treindiensten op concessiepagina's

Bericht door regenmaker »

Nee, de meeste bezoekers komen direct op een lijnpagina via Google uit, de concessiepagina's worden zeer beperkt gebruikt met name door hobbyisten dus. De treinseries zijn niet goed vindbaar omdat de normale reizigers de treinserienummers niet kennen aangezien de NS ze niet communiceerd. In dat opzicht voegen ze dus weinig toe.

Ik zou in ieder geval graag zien dat de treinconcessiepagina's worden uitgebreid. Nu zijn er niet eens materieeltabellen zoals op de busconcessiepagina's. Voor mij laat het zien dat er weinig interesse voor is.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Treindiensten op concessiepagina's

Bericht door TLP »

regenmaker schreef: ma 05 okt 2020, 14:14De treinseries zijn niet goed vindbaar omdat de normale reizigers de treinserienummers niet kennen aangezien de NS ze niet communiceerd.
Dat is niet helemaal waar, in de digitale reisinformatie gebeurt dat bij NS (tegenwoordig) wel, ook in de alom bekende NS-reisplanner. Idem bij de dienstregeling van Arriva. Neemt niet weg dat ze niet getoond worden bij de reisplanner van Arriva en helemaal niet bij Breng/Connexxion/Qbuzz.
Alleen is wel de vraag: hoe zou je treinseriepagina's anders willen noemen? Namen als:
  • Sprinter (Enschede -) Almelo - Apeldoorn
  • Intercity Venlo - Schiphol Airport (- Dordrecht)
  • Intercity Amsterdam Centraal - Amersfoort Centraal (- Deventer)
  • Intercity ((Deventer -) Amersfoort Centraal -) Utrecht Centraal - Den Haag Centraal
  • Sprinter Ede-Wageningen - Arnhem Centraal
zijn ook niet echt makkelijk te onthouden en lastig terug te vinden/te reproduceren in de OVNL-zoekmachine. Daarbij kunnen reizigers via de stationspagina's op zich eenvoudig een trein(serie) vinden, wat vanuit de informatie zoekende reiziger een vrij logische gedachte lijkt (hoe laat vertrekt vanaf station X de trein naar Y?).
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Treindiensten op concessiepagina's

Bericht door umbusko »

Zoals ik een week geleden al voorstelde, zou ik wel proberen de lijnnummers wat zichtbaarder te maken waar ze ook echt gebruikt worden (vooral Arriva). Dat kan de vindbaarheid ook alleen maar ten goede komen.
umbusko schreef: wo 30 sep 2020, 19:27 Arriva rijdt al ruime tijd treinen met lijnnummers. Is het een idee om het sjabloon voor Nederlandse treinseries (en de tabellen op de stationspagina's?) zo aan te passen dat ook lijnnummers kunnen worden weergegeven? (Zoals al gebeurt voor Belgische en Duitse treinseries. De Belgische notatie op de stationspagina's heeft zowel treinserienummers als lijnnummers en lijkt me dus het meest geschikt.)
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Treindiensten op concessiepagina's

Bericht door TLP »

Dat is wel een goed punt, al weet ik niet of we de lijnnummers in de infoboxen wellicht alleen moeten gebruiken bij de richtingen waarin (ook) treinseries rijden die een lijnnummer gebruiken. Voor Arnhem Centraal zou de kolom dan bijvoorbeeld alleen toegevoegd worden voor de treinen richting Tiel en Zevenaar.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Treindiensten op concessiepagina's

Bericht door umbusko »

Wat ik mij trouwens nog bedacht: voor sommige pagina's zou het misschien vanuit gebruikersoogpunt gewenst zijn om ze samen te voegen. Ik denk bijvoorbeeld aan de pagina's 19800 en 20300 (beide samen RE 18) of in België serie 3650 en serie 3750 (samen de S2). Andere kandidaten lijken me bijvoorbeeld 32200 en 32300, of bijvoorbeeld 2200 en 12200. Het gaat dan om treinen die hetzelfde traject berijden die wanneer er met lijnnummers gewerkt wordt logischerwijs ook hetzelfde lijnnummer hebben. Nu is het treinserienummer wel erg leidend. (Je zou bijvoorbeeld kunnen beargumenteren dat bijvoorbeeld de Belgische serie 2900 dan juist weer in twee pagina's gesplitst zou mogen worden, omdat de doordeweekse route behoorlijk verschilt van die in het weekend.)
Laatst gewijzigd door umbusko op za 10 okt 2020, 13:59, 3 keer totaal gewijzigd.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Treindiensten op concessiepagina's

Bericht door Frank »

Het zou ook kunnen helpen om de spoorlijnen logischere namen te geven, zoals

Spoorlijn Plaats A - Plaats B.

Nu worden er allerlei naamgevingen door elkaar gebruikt.

Je zou met een overzichtskaart naar de spoorlijnpagina kunnen gaan.

Als je eenmaal weet hoe de huidige treinseries werken is het trouwens wel veel makkelijker om treinseries uit het verleden te vinden, zeker nadat de overzichten bij huidige buslijnen grotendeels weggehaald zijn.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Treindiensten op concessiepagina's

Bericht door Meltrain »

umbusko schreef: di 06 okt 2020, 00:00 Wat ik mij trouwens nog bedacht: voor sommige pagina's zou het misschien vanuit gebruikersoogpunt gewenst zijn om ze samen te voegen. Ik denk bijvoorbeeld aan de pagina's 19800 en 20300 (beide samen RE 18) of in België serie 3650 en serie 3750 (samen de S2). Andere kandidaten lijken me bijvoorbeeld 32200 en 32300, of bijvoorbeeld 2200 en 12200. Het gaat dan om treinen die hetzelfde traject berijden die wanneer er met lijnnummers gewerkt wordt logischerwijs ook hetzelfde lijnnummer hebben.
Interessante suggestie. In die gevallen zou ik dan de pagina's van de treinseries zelf op de huidige manier behouden en daarnaast een aparte lijnpagina met de route en "lijnvoering" en verwijzingen naar de echte treinseries.
(Je verwijzingen naar de Belgische treinseries werken overigens niet, omdat de [wiki=] link niet werkt bij pagina's die haakjes in de titel hebben. In dat geval moet je gewoon [wiki] gebruiken, waarbij de voleldige titel in de tekst komt te staan.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Treindiensten op concessiepagina's

Bericht door umbusko »

Met [wiki] kreeg ik ze ook niet werkend; ik heb er dus maar gewone weblinks van gemaakt.

Ik zou zelf eerder één "lijnpagina" aanmaken en daar eventueel de pagina's van de individuele treinseries naartoe laten verwijzen. Ik zie ook weinig meerwaarde voor de tabel "voormalige treinseries met hetzelfde nummer" op die specifieke pagina. Als je de 32400 bekijkt (Mtr-Rm) is het weinig interessant dat van 2011 t/m 2016 hetzelfde nummer gebruikt werd voor een spitstrein Ck-Nm. Interessanter is het dat in die jaren de serie 6800 van NS op het traject Mtr-Rm reed. Natuurlijk kan er ook wel interesse zijn voor hoe de treinserienummering door de jaren heen gewijzigd is, maar al die tabellen zou ik naar een aparte pagina verhuizen. De treinseriepagina's worden dan eerder "lijnpagina's", vergelijkbaar met de pagina's voor bussen.

Op dit moment staat de in mijn ogen "interessante" info op de pagina's voor de spoorlijnen zelf (bijvoorbeeld hier), maar die zijn minder makkelijk vindbaar doordat we op de stationspagina's naar de treinseriepagina's doorlinken. En zoals Frank zegt: sommige lijnen zijn daar onhandig voor (Staatslijn E: Bd-Ehv-Vl-Rm-Mt bijvoorbeeld; in de praktijk rijdt helemaal niets meer zo).
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Treindiensten op concessiepagina's

Bericht door regenmaker »

Waren we hier überhaupt al tot een conclusie gekomen? Ik zie dat Umbusko nu in Limburg de treinseries bovenaan aan het zetten is.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Treindiensten op concessiepagina's

Bericht door Meltrain »

Als ik de bewerkingsgeschiedenis bekijk, heeft Lijn 45 dat al 17 dagen geleden gedaan. ;)
Mijn voorstel is: in Limburg en Achterhoek-Rivierenland de treinseries bovenaan zetten, vanwege het visgraatmodel en omdat ze klaarblijkelijk ook vooraan in de dienstregelingboekjes staan (en het stom is dat zelfs OV-Shuttles nog hoger staan :roll: ).
In de overige concessies hoeft het niet per se.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Treindiensten op concessiepagina's

Bericht door regenmaker »

Ik had het over de Dienstregeling concessie Limburg 2020 in dit geval. Maar prima tussenweg wat mij betreft, moet dat wel consequent doorgevoerd worden op de dienstregelingpagina's.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Treindiensten op concessiepagina's

Bericht door umbusko »

Ik heb even nagedacht over de volgorde op de concessiepagina en dienstregelingspagina's van Limburg. Deze wijkt nu al een beetje af van pagina tot pagina, dus dat wil ik graag herstellen. Op sommige pagina's is de volgorde gebaseerd op lijnnummers (waardoor OV-Shuttles (nummers in de 400) vrij hoog komen te staan, boven scholierenlijnen (600) en buurtbussen (700)). Wat pragmatischer gedacht, kom ik op:

Trein
Limburgliner (vormt immers een belangrijke ruggengraat in het netwerk)
Stadsdienst Maastricht
Nachtbus Maastricht (*)
Stadsdienst Venlo/Blerick (die ik gewoon Stadsdienst Venlo zou noemen)
Stadsdienst Roermond
Stadsdienst Sittard
Stadsdienst Weert
Streeklijnen
Scholierenlijnen
Buurtbus
OV-shuttle
Evenementenlijnen (*)

(*) Op pagina's van eerdere jaren

Dit is ook de volgorde uit de dienstregelingboekjes (min of meer, want er zijn 4 boekjes); alleen staat daar de Limburgliner tussen de streeklijnen en scholierenlijnen.
Ik hoor graag jullie gedachten hierover; dan kan ik het in één keer goed aanpassen. :)

Ook nog de vraag of jullie eventueel iets zien in een scheiding van Noord- en Midden-Limburg enerzijds en Zuid-Limburg anderzijds in de tabel voor streeklijnen, scholierenlijnen, buurtbus, OV-shuttle, evt. ook Limburgliner. Vroeger waren het twee concessies, nu één, maar de busnetten zijn nog steeds fysiek gescheiden. Ik zou dan voorstellen om per categorie twee kopjes te maken in de tabel. Dus Streeklijnen NML, Streeklijnen ZL, Scholierenlijnen NML, Scholierenlijnen ZL, enzovoorts. Ik denk persoonlijk dat dat iets overzichtelijker is.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten