Terminologie Hoekse Lijn/Hofpleinlijn

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Terminologie Hoekse Lijn/Hofpleinlijn

Bericht door umbusko »

In de hiërarchie der vervoersmiddelen is het per slot van rekening ook trein - metro - (snel)tram - bus.

Misschien kun je er “Metro- en sneltramstation” van maken en de symbooltjes van het metrostation gebruiken? (Of eventueel een mooi combisymbooltje maken; maar dat kan altijd nog een keer.)

Eigenlijk net als wanneer een bus aan een tramhalte stopt (komt dat in Nederland voor?): zo’n halte noem je een “tramhalte” of een “tram- en bushalte” (maar niet zo snel alleen “bushalte”) en als je een symbooltje moet gebruiken wordt dat een tram, of een tram met een bus, maar zeker niet alleen een bus.

Het lastige in deze situatie is dat twee soorten vervoer van hetzelfde perron/spoor gebruikmaken. Dat kun je oplossen door ze allebei te benoemen (zoals ik net voorstelde) of door de “hoogste in rang” te benoemen, en dat lijkt me de metro. (En ik zou inderdaad niet aan de gangbare benaming komen en de Rotterdamse metro sneltram noemen of de Haagse tram een metro.)
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Terminologie Hoekse Lijn/Hofpleinlijn

Bericht door Aking »

umbusko schreef:Eigenlijk net als wanneer een bus aan een tramhalte stopt (komt dat in Nederland voor?)
Volgens mij is dat (in ieder geval) het geval in Amsterdam bij het Rijksmuseum.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Terminologie Hoekse Lijn/Hofpleinlijn

Bericht door trolly »

:Y En er zijn er nog een paar:
  • Burgemeester Roèllstraat
  • Plein '40-'45
  • Burgemeester Eliasstraat
  • Burgemeester Fockstraat
  • Burgemeester de Vlugtstraat
  • Bos en Lommerplein
  • Erasmusgracht
  • Jan van Galenstraat
  • Mercatorplein
  • Willem Schoutenstraat
  • Postjesweg
  • Corantijnstraat
  • Durinameplein
  • Hoofddorpplein
  • Amstelveenseweg
  • Olympisch Stadion
  • Stadionplein
  • Olympiaplein
  • Minervaplein
  • Beethovenstraat
  • Roelof Hartplein
  • Museumplein
  • Slotermeerlaan
...en dan heb ik Oost nog niet gedaan.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: Terminologie Hoekse Lijn/Hofpleinlijn

Bericht door Hageneis »

reisthijs schreef:In Zoetermeer zou je de lijn wel als metro kunnen categoriseren, maar de voertuigen niet, dat zijn toch echt trams.
Voor dat soort trajecten is in Den Haag ooit de tem "semi-metro" bedacht.
In mijn beleving was dat omdat het traject op termijn naar volledige metro omgebouwd zouden worden. Net als de Brusselse premetro. De oude semi-metrostations Ternoot en Centraal hadden ook roltrappen die boven het perron uitkwamen zodat je weer twee treden omlaag moest.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Terminologie Hoekse Lijn/Hofpleinlijn

Bericht door TLP »

umbusko schreef:In de hiërarchie der vervoersmiddelen is het per slot van rekening ook trein - metro - (snel)tram - bus.

Misschien kun je er “Metro- en sneltramstation” van maken en de symbooltjes van het metrostation gebruiken? (Of eventueel een mooi combisymbooltje maken; maar dat kan altijd nog een keer.)

Eigenlijk net als wanneer een bus aan een tramhalte stopt (komt dat in Nederland voor?): zo’n halte noem je een “tramhalte” of een “tram- en bushalte” (maar niet zo snel alleen “bushalte”) en als je een symbooltje moet gebruiken wordt dat een tram, of een tram met een bus, maar zeker niet alleen een bus.

Het lastige in deze situatie is dat twee soorten vervoer van hetzelfde perron/spoor gebruikmaken. Dat kun je oplossen door ze allebei te benoemen (zoals ik net voorstelde) of door de “hoogste in rang” te benoemen, en dat lijkt me de metro. (En ik zou inderdaad niet aan de gangbare benaming komen en de Rotterdamse metro sneltram noemen of de Haagse tram een metro.)
Ik kan beginnen met (voor wat betreft RandstadRail) de stations op het samenlooptraject metrostation noemen en de Zoetermeerse stations sneltramstation noemen, en daarnaast de Rotterdamse sneltramhaltes ook metrostation noemen. Is dat iets?
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Terminologie Hoekse Lijn/Hofpleinlijn

Bericht door umbusko »

Dat klinkt wel prima ja. :Y
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Terminologie Hoekse Lijn/Hofpleinlijn

Bericht door regenmaker »

Kan iemand hier even opsommen wat uit de discussie is gekomen? Dan kunnen we dat eventueel als nieuwe standaard opnemen op de wiki.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Terminologie Hoekse Lijn/Hofpleinlijn

Bericht door Suus »

Alle stations waar de lijnen A/B/C/D/E van de RET komen krijgen de infobox Metrostation en in routestrip het logo metro (tenzij ook treinstation natuurlijk). Alle station waar alleen HTM lijn 3/4 komen krijgen de infobox Sneltramhalte en in routestrip het logo sneltram (tenzij ook treinstation natuurlijk). Het onderscheid tussen wel/geen derde rail komt op onze wiki voor de Rotterdamse metro dan te vervallen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Terminologie Hoekse Lijn/Hofpleinlijn

Bericht door TLP »

Inderdaad. Alle stations zijn als het goed is nu nagelopen, waarbij de juiste sjablonen en categorieën aan de stations zijn toegevoegd. Mogelijk staan er bij de aanvoerende bus- en tramlijnen nog enkele symbolen verkeerd, ik zal de boel nog even controleren maar mocht ik iets over het hoofd zien kan iemand anders het uiteraard ook aanpassen.
regenmaker schreef:Kan iemand hier even opsommen wat uit de discussie is gekomen? Dan kunnen we dat eventueel als nieuwe standaard opnemen op de wiki.
De categorie lightrail is in ieder geval nu leeg, behalve twee voormalige lightrailstations (te weten Rotterdam Wilgenplas en Rotterdam Hofplein) omdat daarvoor nog geen voormalig metrostation-sjabloon gebruikt kan worden. Zou jij dat sjabloon misschien aan kunnen maken, regenmaker?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Terminologie Hoekse Lijn/Hofpleinlijn

Bericht door regenmaker »

Natuurlijk, dan pak ik meteen de parameter overstap op overig ov mee.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Terminologie Hoekse Lijn/Hofpleinlijn

Bericht door ODRAIL »

Meltrain schreef:Maar is het dan eigenlijk wel logisch dat de stations van lijn A en B in de Prins Alexanderpolder sneltramstation genoemd worden?
De bovengrondse stations in de Prins Alexanderpolder werden voor de invoering van het lijnenstelsel A t/m E en dus voor de uitreikingen van Benelux-lijn, Nesselande-lijn en RandstadRail aangeduid en omgeroepen als halte.

Later bij invoering van het huidige lijnenstelselsysteem werden deze ook aangeduid en omgeroepen als stations.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Terminologie Hoekse Lijn/Hofpleinlijn

Bericht door Meltrain »

KM46 schreef: De bovengrondse stations in de Prins Alexanderpolder werden voor de invoering van het lijnenstelsel A t/m E en dus voor de uitreikingen van Benelux-lijn, Nesselande-lijn en RandstadRail aangeduid en omgeroepen als halte.
Ja, welke periode bedoel je nu?
Want:
de invoering van het lijnenstelsel A t/m E
= december 2009
Benelux-lijn
= november 2002
Nesselande-lijn
= augustus 2005
RandstadRail
= september 2006
:P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Terminologie Hoekse Lijn/Hofpleinlijn

Bericht door ODRAIL »

Ik bedoel eigenlijk de periode dat de lijnen nog Caland en Erasmus lijn genoemd werden :wink: .

Sorry voor de verwarring :oops: .
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Terminologie Hoekse Lijn/Hofpleinlijn

Bericht door TLP »

regenmaker schreef:Dan kunnen we dat eventueel als nieuwe standaard opnemen op de wiki.
Over standaarden gesproken: de gedachte achter het loslaten van het onderscheid wel/geen gelijkvloerse kruisingen en derde rail/bovenleiding in Rotterdam was dat deze lijnen daar bekend staan als metro. Het valt me op dat in Nordrhein-Westfalen bij de U-Stadtbahn een dergelijk onderscheid nog wel wordt gehanteerd terwijl de betreffende lijnen daar volgens mij ook bekend staan als metro. Misschien kan voor de eenduidigheid het onderscheid daar ook losgelaten worden.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Terminologie Hoekse Lijn/Hofpleinlijn

Bericht door regenmaker »

Nog even terugkomen op deze vraag. Ik ben daar zelf geen fan van. In NRW is het onderscheid tussen sneltram en metro veel vager. Ik heb de indeling nu gebaseerd op het lijnnummer om er toch een bepaalde standaard in aan te brengen. Daarnaast vallen de U-verbinding onder de noemer stadtbahn, hetgeen lastig is onder te verdelen. De haltes zijn ingedeeld op basis van of ze boven of onder de grond liggen, lijkt mij prima. Dat onderscheid wordt door de meeste vervoerders zelf ook gemaakt door middel van een U symbool aan de halte te koppelen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Terminologie Hoekse Lijn/Hofpleinlijn

Bericht door Meltrain »

regenmaker schreef:De haltes zijn ingedeeld op basis van of ze boven of onder de grond liggen, lijkt mij prima.
Maar waarom hebben we dat onderscheid dan juist in Nederland recentelijk losgelaten? :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Terminologie Hoekse Lijn/Hofpleinlijn

Bericht door regenmaker »

1. In Nederland is het onderscheid duidelijker dan in NRW. Eigenlijk zouden Stadtbahn haltes/symbolen beter zijn.
2. De vervoerders in NRW maken zelf ook onderscheid tussen haltes boven en ondergronds.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Terminologie Hoekse Lijn/Hofpleinlijn

Bericht door Meltrain »

Ik ben het ermee eens dat het onderscheid in NRW veel vager is dan in Nederland, maar is dat niet juist een reden om het onderscheid niet te benadrukken? Het aanmaken van een geblokte U is wel een goed idee.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten