Aanpassing sjabloon RouteTopSpoiler

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanpassing sjabloon RouteTopSpoiler

Bericht door Daniel »

Het idee is goed, maar de namen van de sjablonen vindt ik nog niet echt vanzelfsprekend.

Wat betreft dat samenvoegen van verschillende haltes trouwens: het zou ook wel praktisch zijn in sommige gevallen om meerdere lijnsoorten in één tabel te kunnen zetten in sommige gevallen. Bijvoorbeeld bij Utrecht Centraal Centrumzijde zou ik bijvoorbeeld het logischer vinden om bus en tram in één tabel te kunnen hebben in plaats van de huidige twee tabellen onder elkaar. (Bij de huidige bediening op de stationspagina dus, voor het historische overzicht zou ik de splitsing vasthouden)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Aanpassing sjabloon RouteTopSpoiler

Bericht door umbusko »

Op het eerste gezicht vind ik het idee wel aardig :) , maar ik ben nog niet helemaal overtuigd.

Je lost hiermee het probleem op dat je steeds een nieuwe pagina moet aanmaken als er één halte met een automatische tabel niet meer wordt aangedaan (of juist wel wordt aangedaan). Kleine wijzigingen kunnen dan gewoon in de geschiedenis. Dat lijkt me een goed streven. Maar de informatie op de pagina met voormalige bediening wordt in dit voorstel (vooralsnog) minder accuraat.

Voorbeeld: lijn 1304 (oud) en lijn 1304 (nieuw). De halte in Poznań is uit de route verdwenen. In dit geval heb ik vanwege de automatische tabellen twee lijnpagina's gemaakt. Door die tweede lijnpagina komt de lijn op de voormalige bedieningspagina van Poznań te staan met kloppende informatie.

In jouw versie is er maar één lijnpagina nodig en komt de lijn desondanks op de voormalige bedieningspagina te staan, dus dat is een verbetering. Maar er komt dan wel de route en bedieningsperiode van de huidige lijn te staan. Op de pagina van Poznań zou in het voorbeeld dus een lijn komen te staan met een route waar Poznań niet in staat, en de bedieningsperiode zou voor dat station dan ook niet accuraat zijn.

Een idee om dit op te lossen, maar ik weet niet of dit technisch kan. Misschien kunnen er optionele parameters Vroute, Vroute2, Vroute3, ... en Vperiode, Vperiode2, Vperiode3, ... toegevoegd worden, om dan bij het nieuwe sjabloon aan te kunnen geven welke parameters daarbij horen voor in de betreffende tabel?

Een andere vraag is: wat doen de sjablonen zodra de hele lijn (inclusief geschiedenis) op voormalig gaat? Wat laten de automatische tabellen dan zien?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Aanpassing sjabloon RouteTopSpoiler

Bericht door Meltrain »

umbusko schreef: Een andere vraag is: wat doen de sjablonen zodra de hele lijn (inclusief geschiedenis) op voormalig gaat? Wat laten de automatische tabellen dan zien?
Dan verdwijnt de lijn volledig van de pagina met historische lijnen. De enige oplossing hiervoor lijkt me het weer weghalen van de "H" uit de routestrip.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Aanpassing sjabloon RouteTopSpoiler

Bericht door umbusko »

Hmm... dan gaat mijn voorgestelde oplossing natuurlijk ook niet werken. Als de hele lijn op voormalig gaat zal de lijn dan, nadat je al die H's hebt weggehaald, op alle voormalige bedieningspagina's komen te staan, maar altijd met de laatste route en volledige bedieningsperiode.

En dan krijg je dus situaties zoals ik net beschreef, dat een lijn die van 2015-2016 op plaats X stopte daar bijvoorbeeld in de lijst staat als lijn van 2013-2019 met een route waar plaats X niet in zit. Dat lijkt me niet prettig.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Aanpassing sjabloon RouteTopSpoiler

Bericht door Meltrain »

Nou ja, dat soort specifieke details staan natuurlijk op de pagina zelf vermeld. Met één extra klik kun je de precieze geschiedenis lezen. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Aanpassing sjabloon RouteTopSpoiler

Bericht door umbusko »

Routeparameter en periode, dat vind ik toch geen specifieke details. Op deze manier heb je weinig aan de tabel, dan kun je nog beter alleen de titel van de pagina neerzetten.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanpassing sjabloon RouteTopSpoiler

Bericht door regenmaker »

Je hebt nu een link naar de lijnpagina waar alle informatie gedocumenteerd kan worden. Ik heb zelf het idee dat je het te moeilijk wil maken door elke kleine verandering in de routestrip op te willen nemen, dat is onbegonnen werk. En het aantal lijnpagina's enorm laten toenemen om zulke kleine wijzigingen te documenteren is ook geen goede optie wat mij betreft.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Aanpassing sjabloon RouteTopSpoiler

Bericht door umbusko »

Misschien heb je ook wel gelijk. Nog iemand anders die hier gedachten over heeft?

Als we het zo gaan doen, zou ik wel voorstellen om op de voormalige bedieningspagina's standaard een waarschuwing toe te voegen dat de routes en periodes niet overeen hoeven te komen met de routes ten tijde van het bedienen van de betreffende plaats en met de periodes waarop die plaats werd aangedaan, en dat alle informatie gevonden kan worden op de lijnpagina. Dan ontstaat er in ieder geval geen verwarring.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanpassing sjabloon RouteTopSpoiler

Bericht door Daniel »

Ik denk zelf eigenlijk dat het probleem dat jij beschrijft vooral bij langeafstandsbussen speelt. Als een streekbus ergens een complete plaats gaat overslaan is dat immers al een stukken significantere aanpassing dan bij een langeafstandsbus die maar één halte in die plaats had.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Aanpassing sjabloon RouteTopSpoiler

Bericht door umbusko »

Klopt, in andere gevallen zou je het geluk kunnen hebben dat het betreffende knooppunt niet in de routeparameter is opgenomen. Maar de periode zal nooit kloppen: die beschrijft immers de periode van de hele lijn, maar dit sjabloon wordt alleen toegepast bij haltes die juist niet die hele periode in de route opgenomen zijn geweest.

Dat kan verwarrend zijn, dus ik zou in ieder geval pleiten voor een standaard waarschuwingszin. Ook met het oog op wat er gebeurt als je de hele lijn ooit op voormalig zet (en alle H's weghaalt): dan komt de lijn (met evt. een route waar de plaats niet in staat en i.i.g. een voor die plaats te uitgebreide periode) gewoon tussen de voormalige lijnen te staan. Dat betekent dus dat je bij het bestuderen van voormalige bediening van een plaats altijd (voor de zekerheid) iedere lijnpagina aan zult moeten klikken om de exacte periode te weten waarop die plaats door de lijn bediend werd. Vandaar die waarschuwing.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanpassing sjabloon RouteTopSpoiler

Bericht door regenmaker »

Je zou aan het sjabloon VLijnenTabel deze waarschuwing toe kunnen voegen dat lijkt mij de beste oplossing.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Aanpassing sjabloon RouteTopSpoiler

Bericht door Meltrain »

umbusko schreef: Dat kan verwarrend zijn, dus ik zou in ieder geval pleiten voor een standaard waarschuwingszin. Ook met het oog op wat er gebeurt als je de hele lijn ooit op voormalig zet (en alle H's weghaalt): dan komt de lijn (met evt. een route waar de plaats niet in staat en i.i.g. een voor die plaats te uitgebreide periode) gewoon tussen de voormalige lijnen te staan. Dat betekent dus dat je bij het bestuderen van voormalige bediening van een plaats altijd (voor de zekerheid) iedere lijnpagina aan zult moeten klikken om de exacte periode te weten waarop die plaats door de lijn bediend werd. Vandaar die waarschuwing.
Een hoop plaatsen heeft geen (bus)station, dus worden de lijnen in die plaats sowieso alleen al op (bus)stationpagina's van andere plaatsen getoond.
Het lijkt me daarom onmogelijk om de voormalige bediening van een plaats volledig te krijgen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Aanpassing sjabloon RouteTopSpoiler

Bericht door umbusko »

Dat bedoel ik niet, niet "plaats" als in stad/dorp maar "plaats" als in het betreffende busstation.
(Voor met name langeafstandsbussen zal dat vaak ook de stad zelf betekenen.)

En ik bedoel dus: als er bijvoorbeeld periode 2013-2019 staat voor een lijn, dan kan het best dat die lijn alleen in 2014-2018 bij dat busstation kwam. Dus wat er staat is dan (voor dat busstation) onjuist.

Maar met die waarschuwing toegevoegd in het sjabloon VLijnenTabel lijkt het me goed. :pos:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten