Aanpassing sjabloon RouteTopSpoiler

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Aanpassing sjabloon RouteTopSpoiler

Bericht door TLP »

Op dit moment wordt bij het gebruik van RouteRijPlaats en RouteRijStation in RouteTopSpoiler bij huidige lijnen, de betreffende lijn op een stations- of haltepagina weergegeven waar de lijn niet meer komt. Ik zou graag zien dat er in RouteTopSpoiler codering wordt geplaatst die de links in RouteRijPlaats en RouteRijStation doorverwijst naar het sjabloon VLijnenHalte van de halte of het station waarnaar verwezen wordt. Niet alleen zou het de klus van het aanpassen van RouteRijPlaats en RouteTopSpoiler naar reguliere links beperken, het maakt ook het overzicht van voormalige lijnen bij haltes en stations completer. Ik heb alleen geen idee wat hiervoor de juiste codering is. Wie kan dit invoeren?
Voor de situaties waar RouteTopSpoiler gebruikt wordt voor kortdurende, grootschalige omleidingen zou dan een aparte variant van het sjabloon aangemaakt moeten worden.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Aanpassing sjabloon RouteTopSpoiler

Bericht door Milco »

Ik weet zelf niet of en hoe dit technisch aangepast kan worden, maar in zulke gevallen gebruiken we dan de oude codes [[<naam pagina>|<haltenaam>]] om op die manier te voorkomen dat de lijn alsnog in de automatische tabel komt te staan.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Aanpassing sjabloon RouteTopSpoiler

Bericht door umbusko »

Ik heb RouteTopSpoiler ook in gebruik voor lijnen met gruwelijk veel routevarianten, zoals hier. Dat moet dan wel mogelijk blijven, met verwijzing naar de huidige tabel.

Misschien moeten dan een RouteTopSpoiler én een VRouteTopSpoiler gemaakt worden, of een RouteRijStation / -Plaats en een VRouteRijStation / -Plaats.

Ik ben het met je eens dat automatische opname in een tabel met voormalige lijnen meerwaarde zou hebben.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanpassing sjabloon RouteTopSpoiler

Bericht door Daniel »

@Milco: Het is een stuk eenvoudiger om gewoon de links weg te halen (door de betreffende regels naar RouteRij om te zetten), die links voegen daar immers toch al niks meer toe.
TLP schreef:Ik zou graag zien dat er in RouteTopSpoiler codering wordt geplaatst die de links in RouteRijPlaats en RouteRijStation doorverwijst naar het sjabloon VLijnenHalte van de halte of het station waarnaar verwezen wordt. Niet alleen zou het de klus van het aanpassen van RouteRijPlaats en RouteTopSpoiler naar reguliere links beperken, het maakt ook het overzicht van voormalige lijnen bij haltes en stations completer.
Dat zou niets toevoegen, want het sjabloon VLijnenHalte (en meer specifiek het subsjabloon dat de de tabel opbouwt) toont alleen lijnen die in een categorie "Voormalige xxx" staan.
Lijnen komen in principe alleen in die categorie te staan als je er een VLijninfo infobox op zet, maar die heb je pas nodig als een lijn echt voormalig wordt.

Daarnaast vraag ik me af in hoeverre het überhaupt voorkomt dat een lijn niet meer bij zo'n halte komt die een pagina heeft, zonder dat het een zodanig significante wijziging is dat er een nieuwe pagina voor de lijn komt. Zeker sinds er vanwege slecht onderhoud steeds meer pagina's van willekeurige haltes worden weggehaald omdat ze niet echt wat toevoegen. Als er echt busstations in een route vervallen is het immers vaak wel een wat grotere wijziging.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Aanpassing sjabloon RouteTopSpoiler

Bericht door umbusko »

Het geldt vooral voor langeafstandsbussen denk ik. De KLM-lijn Nm-Shl stopt bijvoorbeeld niet meer in Venlo en op De Klomp, en zo zullen er meer lijnen zijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanpassing sjabloon RouteTopSpoiler

Bericht door Daniel »

Dan nog lijkt het me onzin om de hele structuur van de wiki te gaan omgooien voor een paar langeafstandsbussen. Daarnaast, Nijmegen - Schiphol via Venlo? Lijkt me dat daar Venlo voor Nijmegen kwam (en dus al een voormalige lijn oplevert door de inkorting), heb je alleen nog die stop op De Klomp over. Mits die aanpassing niet tegelijk kwam met de inkorting van Venlo naar Nijmegen, want dan is het al opgelost.

In normale concessies kan ik dit soort situaties eigenlijk zogauw niet bedenken zonder dat je toch al een nieuwe pagina aan zou moeten maken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Aanpassing sjabloon RouteTopSpoiler

Bericht door TLP »

Zoals umbusko zegt, ik kom het vooral tegen bij langeafstandsbussen maar ook af en toe bij reguliere lijnen. Vandaag nog bij metro A die toch 2 jaar (gedeeltelijk) van/naar Pernis gereden heeft, maar vanaf morgen niet meer. Ook komt het voor bij sommige buslijnen die niet meer op een halte/station afgelegen plaats stoppen omdat de route gestrekt wordt. Dan denk ik bijvoorbeeld aan nachtbus 891 van DMG tussen Rotterdam en Papendrecht of een Belgische buslijn die niet meer via het station naar de buitenwijken van Luxemburg-Stad gaat. Hoe dan ook, ik kom toch wel ongeveer 3-4 keer per maand een lijn tegen die niet juist is verwerkt dus daarom denk ik dat het wel van meerwaarde zou zijn. Als je een overzicht wil moet je het laten weten, dan doorzoek ik mijn bijdragen even.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Aanpassing sjabloon RouteTopSpoiler

Bericht door umbusko »

Daniel schreef: Daarnaast, Nijmegen - Schiphol via Venlo? Lijkt me dat daar Venlo voor Nijmegen kwam (en dus al een voormalige lijn oplevert door de inkorting), heb je alleen nog die stop op De Klomp over. Mits die aanpassing niet tegelijk kwam met de inkorting van Venlo naar Nijmegen, want dan is het al opgelost.
Ja, dat was ingewikkeld: die verlenging is maar half doorgegaan en ik kon er geen drie pagina’s van maken omdat de titels van de pagina’s van voor de verlenging en na het terugdraaien hetzelfde zouden zijn. Daarom staat alles op 1 pagina, maar ik houd me aanbevolen voor een alternatieve oplossing. :Y
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... port/Plaza
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanpassing sjabloon RouteTopSpoiler

Bericht door Daniel »

umbusko schreef:Ja, dat was ingewikkeld: die verlenging is maar half doorgegaan en ik kon er geen drie pagina’s van maken omdat de titels van de pagina’s van voor de verlenging en na het terugdraaien hetzelfde zouden zijn.
In zo'n geval werken we normaalgesproken met jaartallen in de titel van de pagina.
TLP schreef:Dan denk ik bijvoorbeeld aan nachtbus 891 van DMG tussen Rotterdam en Papendrecht
Lijn 891 heeft geenenkele halte met pagina in z'n spoilers staan waar 'ie nu niet stopt :roll: Alleen in 't verleden is die er even geweest doordat een langdurige omleiding bij Rotterdam Centraal in de dienstregeling verwerkt was (waarbij halte Beurs verviel).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Aanpassing sjabloon RouteTopSpoiler

Bericht door TLP »

Vooruit, lijn 891 is geen goed voorbeeld. Voorbeelden van huidige lijnen (geen langeafstandsbussen) die wél in de RouteTopSpoiler haltes genoemd hebben met een pagina op de wiki, maar daar niet meer stoppen (en welke ik de afgelopen twee maanden heb bewerkt):

Metro A in Rotterdam (reeds in dit topic genoemd): stopt niet meer op de stations Schiedam Parkweg, Troelstralaan, Vijfsluizen en Pernis vanaf 30 september 2019.
Nachtbus 1 in Den Haag: stopt niet meer op station Den Haag HS sinds 9 december 2018.
Nachtbus 4 in Den Haag: stopt niet meer op stations Den Haag HS en Den Haag Moerwijk sinds 9 december 2018.
Bus 240 in Amsterdam: stopt niet meer op Amsterdam Science Park sinds december 2011.

Oké, dat zijn inderdaad niet zo veel gevallen, maar dan laat ik wel diverse lijnen buiten beschouwing die wel wiki-haltes in de RouteTopSpoiler hebben maar daar ook nog stoppen, lijnen die niet meer op een bepaalde halte stoppen die onderdeel uitmaakt van een groter haltecomplex waar de lijn nog wél stopt (bijvoorbeeld tramlijn 15 in Den Haag: stopt niet meer op Den Haag Kalvermarkt-Stadhuis sinds 28 januari 2018 maar wel op Den Haag Centrum; beide haltes maken deel uit van het haltecomplex Den Haag Spui) en de al eerder genoemde langeafstandsbuslijnen die in veel meer gevallen deels andere tussenstations op hun route aandoen maar nog steeds hetzelfde begin- en eindpunt hebben, en waarvoor nieuwe pagina's aanmaken nogal zinloos is.

Dus dat. Ik ben benieuwd of andere gebruikers met kennis van codering wel tijd, zin en inspiratie hebben om de suggestie die ik in de openingspost gedaan heb, door te voeren of daar goede ideeën voor hebben.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanpassing sjabloon RouteTopSpoiler

Bericht door Daniel »

TLP schreef:maar dan laat ik wel diverse lijnen buiten beschouwing die wel wiki-haltes in de RouteTopSpoiler hebben maar daar ook nog stoppen
Die lijnen voldoen sowieso niet aan de standaard, in de voormalige routes zouden überhaupt geen links naar haltes meer moeten zitten (ookal omdat het geregeld voorkomt dat ze daardoor nog op haltepagina's blijven staan terwijl ze er niet meer komen)
Dus dat. Ik ben benieuwd of andere gebruikers met kennis van codering wel tijd, zin en inspiratie hebben om de suggestie die ik in de openingspost gedaan heb, door te voeren of daar goede ideeën voor hebben.
Het lijkt me vooral een heel goed idee niet voor elke incidentele situatie een uitzondering te gaan maken, de wiki moet ook te onderhouden blijven. En bij significante routewijzigingen als het niet langer aandoen van meerdere stations zoals op de N4 moet je vooral niet te panisch zijn een keer een nieuwe pagina te maken. Die lijn bedient notabene een complete wijk extra in Den Haag sinds die routewijziging en dan staat er in de geschiedenis dat er "enkele aanpassingen" gemaakt werden, terwijl de lijn dus via het Laakkwartier i.p.v. Moerwijk is gaan rijden :roll:
Het onterecht niet vermelden bij de voormalige lijnen op enkele stations is bij die lijn dus niet het gevolg van een onvolkomenheid in de spoiler, maar van het ten onrechte niet maken van een nieuwe pagina.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Aanpassing sjabloon RouteTopSpoiler

Bericht door TLP »

Daniel schreef:Die lijnen voldoen sowieso niet aan de standaard, in de voormalige routes zouden überhaupt geen links naar haltes meer moeten zitten (ookal omdat het geregeld voorkomt dat ze daardoor nog op haltepagina's blijven staan terwijl ze er niet meer komen)
Maar daarvoor stel ik toch die wijziging voor, zodat dit werk niet meer nodig is en fouten op pagina's geminimaliseerd worden?
En ik krijg vooral de indruk dat het jouw gebruik is om bij haltes in de RouteTopSpoiler de codes te verwijderen, want als ik Milco mag geloven zegt de richtlijn toch iets anders:
Ik weet zelf niet of en hoe dit technisch aangepast kan worden, maar in zulke gevallen gebruiken we dan de oude codes [[<naam pagina>|<haltenaam>]] om op die manier te voorkomen dat de lijn alsnog in de automatische tabel komt te staan.
Dat lijkt me bovendien wenselijk, omdat het gebruikelijk is dat haltes met een blauw stationssymbool een pagina hebben op de wiki, en ik als lezer die link dan ook verwacht bij het zien van zo'n symbool.
Daniel schreef:Het lijkt me vooral een heel goed idee niet voor elke incidentele situatie een uitzondering te gaan maken, de wiki moet ook te onderhouden blijven. En bij significante routewijzigingen als het niet langer aandoen van meerdere stations zoals op de N4 moet je vooral niet te panisch zijn een keer een nieuwe pagina te maken. Die lijn bedient notabene een complete wijk extra in Den Haag sinds die routewijziging en dan staat er in de geschiedenis dat er "enkele aanpassingen" gemaakt werden, terwijl de lijn dus via het Laakkwartier i.p.v. Moerwijk is gaan rijden :roll:
Het onterecht niet vermelden bij de voormalige lijnen op enkele stations is bij die lijn dus niet het gevolg van een onvolkomenheid in de spoiler, maar van het ten onrechte niet maken van een nieuwe pagina.
Als mijn idee niet doorgevoerd wordt kan er voor alle bovengenoemde pagina's inderdaad beter een herstructurering plaatsvinden, wat nu en in de toekomst structureel extra handelingen met zich meebrengt terwijl je met nu automatiseren in de toekomst extra handelingen bespaart en de wiki completer maakt. Het is maar net hoe je denkt dat de krachten het best besteed kunnen worden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanpassing sjabloon RouteTopSpoiler

Bericht door Daniel »

Tja, die herstructurering van die pagina's had dus al bij de laatste dienstregelingswijzigiging moeten plaatsvinden. Dan was dat minder werk geweest dan de hele spoiler aanpassen, vooral omdat die ook voor andere dingen wordt gebruikt en je de aanpassing dus met de hand op elke pagina mag doen.

Het algemene gebruik is daarnaast toch echt de links naar haltes uit de spoiler te verwijderen wat minder werk is dan jij het doet lijken.
Daarnaast voegen die links in de spoiler niks toe als je tijdig een nieuwe pagina begint, want dan blijven de voormalige bedieningsoverzichten al actueel.

Enige echte uitzondering zouden dan de metrolijnen zijn omdat alle haltes een link hebben. Maar ook hier: als de verlenging naar Vlaardingen West voor lijn A een nieuwe pagina waard is, waarom zou de tijdelijke doortrekking naar Pernis dat dan niet zijn? Dan is het "probleem" immers al opgelost zonder een seconde werk aan de spoiler.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Aanpassing sjabloon RouteTopSpoiler

Bericht door Meltrain »

Om met het laatste te beginnen: de verlenging van lijn A was maar van tijdelijke aard en zou je dus kunnen zien als “omleiding”, waarvoor we meestal ook geen nieuwe pagina aanmaken. Helaas duurde de “omleiding” langer dan gepland, dus met terugwerkende kracht zou ik willen voorstellen om een pagina voor een tijdelijke lijn aan te maken hiervoor.

Verder ga ik op dezelfde manier met links in de RouteTopSpoiler om als Milco. Het voordeel daarvan bind ik dat je nog wel op de pagina van het station kunt komen en zo kunt zien welke lijnen het station nog wel bedienen. Een recent voorbeeld waarbij ik dat heb gedaan (en waarvoor een nieuwe pagina overbodig was):
Lijn 45 Sint-Lambrechts-Woluwe Roodebeek - Evere Sint-Vincentius

Die nachtlijnen in Den Haag heb ik vorig jaar aangepast, aangezien ik vond dat de routewijziging niet groot genoeg was om een nieuwe pagina te rechtvaardigen. Al had het er ook mee te maken dat ik dan de oude pagina had moeten hernoemen met jaartallen en daar ben ik nooit zo’n fan van.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Aanpassing sjabloon RouteTopSpoiler

Bericht door umbusko »

Zoals de voormaligelijntabellen nu werken, is het nogal grof geschut: je moet steeds een nieuwe pagina aanmaken als je iets in zo'n tabel wilt krijgen. Maar er zijn dus wel gevallen waarin je liever geen nieuwe pagina maakt: voornamelijk bij kleine wijzigingen waar toevallig een busstation niet meer aangedaan wordt (zoals alle lijnen in Nijmegen die niet meer langs Plein 1944 rijden), maar ook bij lijnen die een beetje op en neer wisselen qua route. In mijn voorbeeld met die KLM-bus zou ik van één pagina drie of vier pagina's moeten maken, inclusief een opgesplitse geschiedenis en met jaartallen in de titel, terwijl nu alles overzichtelijk bij elkaar staat.

Daarom lijkt het me helemaal niet zo gek wat TLP voorstelt. Ik weet niet precies hoe het technisch moet, maar stel even dat je een VRouteTopSpoiler zou kunnen maken. Je hebt een lijn met een kleine routewijziging waar je eigenlijk geen nieuwe pagina voor aan wilt maken, waar helaas wel een gelinkte halte uit verdwijnt.

Situatie nu: 1. Nieuwe pagina maken; 2. Alle informatie kopiëren en de kleine aanpassing doen; 3. Alle informatie op de oude pagina in de verleden tijd zetten; 4. Bij de oude pagina de geschiedenis aanpassen; 5. Bij de nieuwe pagina de geschiedenis aanpassen.

Nieuwe situatie: 1. Klein stukje huidige route in een VRouteTopSpoiler in de geschiedenis gooien zonder aan de links te prutsen; 2. Aanvullende zin in de geschiedenis typen; 3. Nieuwe route invoeren.

Die nieuwe situatie lijkt me een stuk minder werk. Er zit nu wat werk in om dit te implementeren, maar de voormaligelijntabellen worden er beter van zonder dat je een wildgroei aan pagina's krijgt voor elk wissewasje.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Aanpassing sjabloon RouteTopSpoiler

Bericht door TLP »

Ik heb zojuist alles nog een keer doorgelezen en onderschrijf vooral de laatste opmerkingen van Meltrain en umbusko, aangezien ik deze punten zelf nog niet had gemaakt. Daarnaast vraag ik me af hoe het weghalen van de links bij voormalige routes de standaard kan zijn als gevoelsmatig minimaal 75% van de pagina's met RouteTopSpoilers voor voormalige routes links naar haltes en treinstationd bevat, zij het meestal in de oufe notatie. De post van umbusko laat bovendien zien dat voormalige stations op een huidige lijn structureel genoeg voorkomt om te vragen om een aanpassing in de sjablonen; je gaat bijvoorbeeld toch niet een nieuwe pagina aanmaken wanneer 3 van de 33 haltes bij een Nijmeegse buslijn wijzigen of wanneer een langeafstandsbuslijn door omstandigheden 2-3x/jaar van eindpunt wisselt?

Verder ben ik wel benieuwd naar de mening van regenmaker; hij heeft vaak duidelijke ideeën over dit soort dingen en is ook één van de personen die het sjabloon zou kunnen aanpassen.
regenmaker schreef:Lokquote
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanpassing sjabloon RouteTopSpoiler

Bericht door Daniel »

TLP schreef: Daarnaast vraag ik me af hoe het weghalen van de links bij voormalige routes de standaard kan zijn als gevoelsmatig minimaal 75% van de pagina's met RouteTopSpoilers voor voormalige routes links naar haltes en treinstationd bevat, zij het meestal in de oufe notatie.
Standaard is dan ook het weghalen van de sjabloonlinks, normale links geven immers geen ongewenst gedrag in lijn tabellen bij haltes.

Het argument van Meltrain vind ik zelf een heel slechte: de trigger zou niet het aantal haltes dat wijzigt moeten zijn, maar het daadwerkelijk significant wijzigen van de route. Voor de rest is dit een typisch geval van panisch voorkomen dat je een nieuwe pagina moet maken, terwijl dat nu even meer werk is maar dat in de toekomst bespaart (spreek uit ervaring: heb zelf ooit tot 1982 aan toe verwijzingen mogen aanpassen nadat een nieuwe pagina onafwendbaar werd).

Wat Nijmegen betreft: dat is nu toevallig iets wat in jouw straatje past, maar je moet niet doen alsof dat soort wijzigingen nu heel regelmatig plaatsvinden. Dat is namelijk gewoon niet zo.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanpassing sjabloon RouteTopSpoiler

Bericht door regenmaker »

Ik ben het met Daniel eens dat de nachtlijnen in Den Haag gewoon een nieuwe pagina hadden moeten krijgen. De routewijzigingen zijn van dusdanige omvang dat een nieuwe pagina te rechtvaardigen valt.

Over dit topic: ik krijg al een tenenkrommend gevoel van de titel. Het probleem zit hem namelijk niet in het RouteTopSpoiler sjabloon maar in de RouteRijPlaats en RouteRijStation sjablonen. Ik vind het op zich wel een goed idee om de voormalige routes ook te laten opnemem in de voormalige bediengsoverzichten van stations. Als bijvoorbeeld een lijn slechts 2 haltes wijzigt waarvan een toevallig een station is dan zou die al in de bedieningsoverzichten opgenomen kunnen worden. Nadeel is echter dat als de route vlak na een station wijzigt (wat veel vaker voorkomt) dan zou met het nieuwe sjabloon de lijn zowel in de huidige als voormalige tabel worden opgenomen. Maar ik zou hier wel iets voor in elkaar kunnen zetten. Technisch gezien zou het niet al te moeilijk moeten zijn, maar daar kom ik pas achter als ik weer in de sjabloonstructuur heb gedoken. Ik heb in ieder geval al wel een idee in mijn hoofd zitten wat ik moet doen om het werkend te krijgen. :)

Overigens zou deze sjabloonaanpassing niet betekenen dat we in vervolg geen nieuwe pagina's meer aanmaken, omdat er bijvoorbeeld toevallig de titels aangepast moeten worden. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Aanpassing sjabloon RouteTopSpoiler

Bericht door Meltrain »

Destijds vond ik dat de buslijnen niet dusdanig wijzigden dat een nieuwe pagina per se nodig was, maar als nu de mening is dat een nieuwe pagina wel nodig is, wil ik voor lijn N1 en N4 vanavond best een nieuwe pagina aanmaken. Omdat het ringlijnen zijn, neem ik wel een andere halte op in de titel, aangezien van deze lijnen niet bekend is wanneer ze zijn gaan rijden.

Zelf wil ik overigens best vaak nieuwe pagina's aanmaken (ook omdat de oude frequenties en alternatieve routes zo beter bewaard blijven), maar ik dacht juist dat de afspraak was om dat zo min mogelijk te doen.
Nu ik weet dat dat niet zo is, zal ik ook de Brusselse lijn 13 splitsen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Aanpassing sjabloon RouteTopSpoiler

Bericht door umbusko »

Ik zou gewoon per geval kijken wat het duidelijkste is. Bij die nachtlijnen had je een volledige routestrip in de geschiedenis opgenomen; dan is het denk ik overzichtelijker om een nieuwe pagina te maken. Tenzij een volledige routestrip maar maximaal 5 haltes heeft of zo (zoals bij die KLM-lijn) en de kern van de lijn hetzelfde blijft, dan kan het overzichtelijker zijn om hem in de geschiedenis te zetten.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanpassing sjabloon RouteTopSpoiler

Bericht door Daniel »

Precies, je moet echt per geval kijken wat het beste is. Het is erg lastig daar een strikte richtlijn voor te bedenken.

Zelfs hanteer ik het principe dat als je de geschiedenis amper nog beschreven krijgt of er al tig routevarianten in de geschiedenis staan het tijd wordt voor een nieuwe pagina.
Naast significante wijzigingen in de route uiteraard.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Aanpassing sjabloon RouteTopSpoiler

Bericht door TLP »

Ik begrijp dat ik deze discussie misschien niet handig heb aangepakt door a) titelkeuze en b) de manier waarop ik mijn argumenten ter sprake probeerde te brengen. Ik vind het hoe dan ook fijn om te zien dat er mogelijk een oplossing is voor de gevallen waarbij een nieuwe pagina duidelijk overbodig is, daar ging het me uiteindelijk om.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanpassing sjabloon RouteTopSpoiler

Bericht door regenmaker »

Het is toch iets complexer dan ik dacht. Ik moet omdat het een huidige lijn is een ander sjabloon aanroepen (LijnInfo i.p.v. VLijnInfo). Dit zorgt ervoor dat ik niet dezelfde dpl template kan gebruiken. Het is me in ieder geval wel gelukt om een huidige lijn in de tabel te krijgen, alleen dus nog niet met de juiste lay-out. Waarschijnlijk moet ik even handmatig de tabellay-out coderen en dan alleen de parameters via de template laten aanroepen. Dat is nogal wat werk dus dat doe ik later wel een keer.

Apeldoorn Marktplein/Bediening (bus)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Aanpassing sjabloon RouteTopSpoiler

Bericht door TLP »

Oké! In ieder geval fijn dat je er de tijd en moeite in wilt steken!
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanpassing sjabloon RouteTopSpoiler

Bericht door regenmaker »

Ik wil het volgende introduceren hiervoor:

Het gebruik van RouteRijHStation en RouteRijHPlaats:
https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn ... -_Woudhuis

https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Apel ... ning_(bus)

En dan de categorie Huidige lijn Apeldoorn Marktplein als HiddenCat aanmerken:

https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Cate ... Marktplein

Bovendien is het nu mogelijk om meerdere haltes bij elkaar te voegen, zoals in Amsterdam:

|halte=Station Amsterdam Centraal|halte2=Amsterdam Centraal (Prins Hendrikplantsoen)|halte3=Amsterdam Centraal IJzijde

https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Amst ... ning_(bus)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten