Routeparameter

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Routeparameter

Bericht door umbusko »

Ik twijfel over de handigste weergave van station Venray in de routeparameter. Het lastige is dat het station niet in Venray zelf ligt, maar in het aangrenzende Oostrum. Door Arriva wordt de halte wel aangeduid als Venray, Station en bussen hebben ook als bestemming Venray Station.

Ik had dit oorspronkelijk opgelost door Venray Centrum en Venray Station te gebruiken (optie 1), maar ben daar niet helemaal tevreden over. Daarom wilde ik liever Venray en Station Venray gebruiken (optie 2). Hier kreeg ik een opmerking over van Milco, die liever niet afwijkt van de richtlijn "eerst plaatsnaam, dan eventueel haltenaam of locatie" en liever Oostrum of eventueel Oostrum Station (Venray) gebruikt zou zien worden (optie 3 en 4).

Wat mij betreft wordt het optie 2. De aanduiding "Station Venray" kan dan dienen in plaats van een plaatsnaam, aangezien de aanduiding in dit geval (veel) belangrijker en informatiever is dan de plaats. Iets soortgelijks heb ik gedaan met "Station Horst-Sevenum" (dat midden tussen de twee plaatsen in ligt) en doen we ook met bedrijventerreinen (bijv. Avantis, Brightlands Greenport Venlo). Maar ik hoor graag wat anderen ervan denken. Welke optie heeft jullie voorkeur?

Optie 1: Venray Centrum & Venray Station
Spoiler: show
80 Venray Centrum - Venray Station - Ysselsteyn - Deurne
81 Venray Centrum - Venray Station - Wanssum - Well
82 Boxmeer - Sint Anthonis - Stevensbeek - Overloon - Venray Centrum
87 Venray Station - Venray Centrum - Leunen - Castenray - Horst - Station Horst-Sevenum - Sevenum - Heierhoeve - Blerick - Venlo
88 Venray Station - Wanssum - Meerlo - Tienray - Swolgen - Broekhuizenvorst - Broekhuizen - Lottum - Grubbenvorst - Blerick - Venlo
89 Venray Station - Horst (- Melderslo - Lottum - Grubbenvorst - Blerick - Venlo)
255 Boxmeer - Sambeek - Vortum-Mullem - Groeningen - Vierlingsbeek - Maashees - Holthees - Smakt - Venray Centrum
289 Venray Station - Horst - Station Horst-Sevenum
798 Merselo - Venray Centrum - Venray Station - Wanssum - Blitterswijck
799 Veulen - Heide - Venray Centrum - Venray Station - Oostrum - Geijsteren
Optie 2: Venray & Station Venray
Spoiler: show
80 Station Venray - Venray - Ysselsteyn - Deurne
81 Venray - Station Venray - Wanssum - Well
82 Boxmeer - Sint Anthonis - Stevensbeek - Overloon - Venray
87 Station Venray - Venray - Leunen - Castenray - Horst - Station Horst-Sevenum - Sevenum - Heierhoeve - Blerick - Venlo
88 Station Venray - Wanssum - Meerlo - Tienray - Swolgen - Broekhuizenvorst - Broekhuizen - Lottum - Grubbenvorst - Blerick - Venlo
89 Station Venray - Horst (- Melderslo - Lottum - Grubbenvorst - Blerick - Venlo)
255 Boxmeer - Sambeek - Vortum-Mullem - Groeningen - Vierlingsbeek - Maashees - Holthees - Smakt - Venray
289 Station Venray - Horst - Station Horst-Sevenum
798 Merselo - Venray - Station Venray - Wanssum - Blitterswijck
799 Veulen - Heide - Venray - Station Venray - Oostrum - Geijsteren
Optie 3: Venray & Oostrum
Spoiler: show
80 Oostrum - Venray - Ysselsteyn - Deurne
81 Venray - Oostrum - Wanssum - Well
82 Boxmeer - Sint Anthonis - Stevensbeek - Overloon - Venray
87 Oostrum - Venray - Leunen - Castenray - Horst - Station Horst-Sevenum - Sevenum - Heierhoeve - Blerick - Venlo
88 Oostrum - Wanssum - Meerlo - Tienray - Swolgen - Broekhuizenvorst - Broekhuizen - Lottum - Grubbenvorst - Blerick - Venlo
89 Oostrum - Horst (- Melderslo - Lottum - Grubbenvorst - Blerick - Venlo)
255 Boxmeer - Sambeek - Vortum-Mullem - Groeningen - Vierlingsbeek - Maashees - Holthees - Smakt - Venray
289 Oostrum - Horst - Station Horst-Sevenum
798 Merselo - Venray - Oostrum - Wanssum - Blitterswijck
799 Veulen - Heide - Venray - Oostrum - Geijsteren
Optie 4: Venray & Oostrum Station (Venray)
Spoiler: show
80 Oostrum Station (Venray) - Venray - Ysselsteyn - Deurne
81 Venray - Oostrum Station (Venray) - Wanssum - Well
82 Boxmeer - Sint Anthonis - Stevensbeek - Overloon - Venray
87 Oostrum Station (Venray) - Venray - Leunen - Castenray - Horst - Station Horst-Sevenum - Sevenum - Heierhoeve - Blerick - Venlo
88 Oostrum Station (Venray) - Wanssum - Meerlo - Tienray - Swolgen - Broekhuizenvorst - Broekhuizen - Lottum - Grubbenvorst - Blerick - Venlo
89 Oostrum Station (Venray) - Horst (- Melderslo - Lottum - Grubbenvorst - Blerick - Venlo)
255 Boxmeer - Sambeek - Vortum-Mullem - Groeningen - Vierlingsbeek - Maashees - Holthees - Smakt - Venray
289 Oostrum Station (Venray) - Horst - Station Horst-Sevenum
798 Merselo - Venray - Oostrum Station (Venray) - Wanssum - Blitterswijck
799 Veulen - Heide - Venray - Oostrum Station (Venray) - Oostrum Dorp - Geijsteren
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Routeparameter

Bericht door Meltrain »

Mijn voorkeur gaat uit naar optie 1.
Ik keek even hoe het bij Lichtenvoorde-Groenlo is gedaan, maar daar staat Lievelde in de routestrip, ondanks dat er maar één halte in die plaats wordt aangedaan. Daar zie ik dan liever wel "Station Lichtenvoorde-Groenlo"
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Routeparameter

Bericht door TLP »

umbusko schreef: ma 01 mar 2021, 21:20 Ik twijfel over de handigste weergave van station Venray in de routeparameter. Het lastige is dat het station niet in Venray zelf ligt, maar in het aangrenzende Oostrum. Door Arriva wordt de halte wel aangeduid als Venray, Station en bussen hebben ook als bestemming Venray Station.
Ik zag de discussie tussen jou en Milco al: eveneens optie 1 wat mij betreft, omdat het zo door de vervoerder aangeduid wordt.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Routeparameter

Bericht door TLP »

Gelijk maar even zelf een vraag over de routeparameter: buurtbus 580 in Zeeland rijdt tegenwoordig alleen met de eerste twee ritten richting station Goes via de woonwijk Goese Polder. Alle overige ritten rijden niet via Goese Polder maar via Kloetinge. Ik heb het zo opgelost, al vraag ik me af of ik de pijltjes, haken en streepjes misschien anders had moeten gebruiken?
Goes Station [← Goes Goese Polder ←]/[- Kloetinge -] Goes Noordhoek - Kattendijke
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Routeparameter

Bericht door umbusko »

Oké, dan houd ik toch maar optie 1 aan. Het storende vind ik dat er ook daadwerkelijk een halte Venray, Centrum is terwijl het busstation in het centrum van Venray één halte verder ligt, bij de halte Prins Bernhardstraat. (De OV-shuttles reden echter wel naar de halte Centrum.) Dat verwart de zaak, en met de notaties "Venray" en "Station Venray" zou dat probleem er niet zijn.

Over de 580: volgens mij is de standaard om bij dergelijke parameters het tweede streepje of pijltje buiten de haakjes te zetten.
Goes Station [← Goes Goese Polder]/[- Kloetinge] - Goes Noordhoek - Kattendijke
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Routeparameter

Bericht door Meltrain »

Nou ja, in dit geval juist niet, vanwege het pijltje.
Maar als het om slechts twee ritten gaat, zou ik dat Goese Polder niet opnemen in de routeparameter. Het maakt het er alleen maar ingewikkeld door.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Routeparameter

Bericht door TLP »

Mwoah, zou kunnen om de verwijzing naar Goese Polder dan weg te laten. Aan de andere kant, twee ritten van een buurtbus die 1x/uur rijdt zijn qua tijdsblok veel ruimer dan twee ritten van een bus die vaker rijdt: in de praktijk betekent dit dat tot 10:30 geen bus naar Goes via Kloetinge rijdt. Wat is dan verstandig?
umbusko schreef: di 02 mar 2021, 16:25 Oké, dan houd ik toch maar optie 1 aan. Het storende vind ik dat er ook daadwerkelijk een halte Venray, Centrum is terwijl het busstation in het centrum van Venray één halte verder ligt, bij de halte Prins Bernhardstraat. (De OV-shuttles reden echter wel naar de halte Centrum.)
Ik heb de situatie bekeken en zou dan opteren voor Venray Prins Bernhardstraat (of het kortere Venray Busstation, dat is het tenslotte en bovendien heette het tot 2016 ook zo) in plaats van Venray Centrum. Maar een toevoeging lijkt me wel handig.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Routeparameter

Bericht door Daniel »

Op zich kan je Goese Polder weglaten, Goes wordt immers al in de routeparameter vermeldt. En dan Kloetinge tussen haakjes omdat het niet door alle ritten wordt bediend.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Routeparameter

Bericht door TLP »

Alles afwegende ga ik vooralsnog toch voor de optie van umbusko, gelet op de tijdsperiodes waarin Goese Polder dan wel Kloetinge bediend wordt. Als iemand nog een ander voorstel heeft, laat maar weten.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Routeparameter

Bericht door Meltrain »

Ik ben het eigenlijk eens met Daniel, maar als je per se de Goese Polder wilt benomen, is dit ook nog een optie:
Goes Station - Kloetinge - Goes Noordhoek - Kattendijke (→ Goes Noordhoek → Goes Goese Polder → Goes Station)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Routeparameter

Bericht door TLP »

Mwoah, ik kies dan wel voor de optie van Daniel, die door "de meesten" als logisch wordt ervaren. ;)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Routeparameter

Bericht door Meltrain »

Het lijkt mij handig om bij Lijn C3 Ede Station Ede-Wageningen - Wageningen Busstation in de routeparameter op te nemen dat hij via de universiteit rijdt, aangezien dat de belangrijkste functie van die lijn is.
Regenmaker is het om onduidelijke redenen niet met me eens. Wat vinden jullie?

Edit: Ik bedoelde "routeparameter" en niet "routestrip". :oops:
Laatst gewijzigd door Meltrain op zo 21 mar 2021, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Routeparameter

Bericht door cassie127 »

Ik ben van mening dat het verschil in de routestrip duidelijk genoeg is. De haltes met 'Campus/' lijken mij al nog duidelijkheid te geven welke bus wel over het universiteitsterrein rijdt en welke niet.

Mocht het nog onduidelijk zijn, dan zou ik eerder dat punt over verschillende routes onder het kopje dienstregeling verder uitwerken.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Routeparameter

Bericht door regenmaker »

Meltrain schreef: zo 21 mar 2021, 14:22 Het lijkt mij handig om bij Lijn C3 Ede Station Ede-Wageningen - Wageningen Busstation in de routeparameter op te nemen dat hij via de universiteit rijdt, aangezien dat de belangrijkste functie van die lijn is.
Regenmaker is het om onduidelijke redenen niet met me eens. Wat vinden jullie?

Edit: Ik bedoelde "routeparameter" en niet "routestrip". :oops:
Omdat er geen andere lijn is die direct tussen Ede en Wageningen rijdt, er is dus genoeg onderscheid met betrekking tot andere lijnen. Ik zie geen reden om de WUR op te nemen in de routeparameter. Waarom staat er dan geen HES of Erasmus Universiteit bij bijvoorbeeld lijn 388?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Routeparameter

Bericht door Meltrain »

Omdat "Kralingse Zoom", wat wel in de routestrips staat, duidelijk genoeg aangeeft dat de lijnen ook bij de HES komen.
Bij lijn C3 ontbreekt dat.
In Nijmegen staat bijvoorbeeld ook expliciet aangegeven welke lijnen via Heyendaal rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Routeparameter

Bericht door regenmaker »

Maar Nijmegen is wel ietsje groter dan Wageningen en daar zijn veel meer routevarianten via Heyendaal. Daar wordt Heyendaal dus gebruikt om onderscheid te maken tussen de verschillende lijnen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Routeparameter

Bericht door Meltrain »

Maar dat geldt hier toch ook? Bij lijn 86 staat weliswaar dat hij via Bennekom rijdt, maar dan weet je nog niet of hij via de Campus rijdt.
Bij lijn 89 staat de Campus wel expliciet vermeld in de routestrip.

Overigens vind ik het ook al vrij opmerkelijk dat Keolis beide routevarianten hetzelfde lijnnummer heeft gegeven. Voorheen waren dat twee lijnnummers; 84 en 88. :s
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Routeparameter

Bericht door Daniel »

Meltrain schreef: zo 21 mar 2021, 16:43Bij lijn 89 staat de Campus wel expliciet vermeld in de routestrip
Die komt, in tegenstelling tot lijn C3, dan ook nergens anders in Wageningen dan op de Campus ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Routeparameter

Bericht door regenmaker »

Meltrain schreef: zo 21 mar 2021, 16:43 Maar dat geldt hier toch ook? Bij lijn 86 staat weliswaar dat hij via Bennekom rijdt, maar dan weet je nog niet of hij via de Campus rijdt.
Bij lijn 89 staat de Campus wel expliciet vermeld in de routestrip.
Lijn 86 wordt ook veel door studenten gebruikt, die stappen dan uit bij de Mansholtlaan. Dus dat onderscheid is niet zo zwart-wit.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Routeparameter

Bericht door waldo79 »

Meltrain schreef: zo 21 mar 2021, 16:43 Maar dat geldt hier toch ook? Bij lijn 86 staat weliswaar dat hij via Bennekom rijdt, maar dan weet je nog niet of hij via de Campus rijdt.
Bij lijn 89 staat de Campus wel expliciet vermeld in de routestrip.
Wat is de toegevoegde waarde voor de gemiddelde bezoeker van de Wiki?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Routeparameter

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef: zo 21 mar 2021, 16:50
Meltrain schreef: zo 21 mar 2021, 16:43Bij lijn 89 staat de Campus wel expliciet vermeld in de routestrip
Die komt, in tegenstelling tot lijn C3, dan ook nergens anders in Wageningen dan op de Campus ;)
Dat is op zich een goed punt, maar dat neemt niet weg dat je het bij lijn C3 dan ook kunt benoemen.
Dan kun je er dus "Ede - Wageningen Campus - Wageningen Busstation" van maken.
waldo79 schreef: zo 21 mar 2021, 17:24
Meltrain schreef: zo 21 mar 2021, 16:43 Maar dat geldt hier toch ook? Bij lijn 86 staat weliswaar dat hij via Bennekom rijdt, maar dan weet je nog niet of hij via de Campus rijdt.
Bij lijn 89 staat de Campus wel expliciet vermeld in de routestrip.
Wat is de toegevoegde waarde voor de gemiddelde bezoeker van de Wiki?
Dan zien ze in één oogopslag welke lijn ze kunnen nemen naar de WUR. :)
regenmaker schreef: zo 21 mar 2021, 16:23 Omdat er geen andere lijn is die direct tussen Ede en Wageningen rijdt, er is dus genoeg onderscheid met betrekking tot andere lijnen.
Ik zie overigens nu dat bij de twee voorgangers (84 en 88) ook alleen "Ede - Wageningen" staat. Tussen die twee lijnen kwam het verschil dus zeker niet tot uiting in de routeparameter.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Routeparameter

Bericht door waldo79 »

Dan zien ze in één oogopslag welke lijn ze kunnen nemen naar de WUR. :)
Wat denk je? Als je eenzelfde uitvraag doet in 9292ov.nl, dan krijg je toch de juiste lijnen eruit.

Onze lay-out en interface is alleen 1.000 keer gebruiksvriendelijker, maar ik gebruik de wiki niet voor routeplanning.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Routeparameter

Bericht door umbusko »

Ik ben het op zich wel met Meltrain eens. De campus ligt niet bepaald in het centrum (meer dan 2,5 km) en is een belangrijke bestemming, waardoor het ook zinvol is om het onderscheid te maken. Je zou bij alle lijnen die in Wageningen komen in plaats van Wageningen steeds Wageningen Busstation (of liever Wageningen Centrum?) en/of Wageningen Campus in de routeparameter op kunnen nemen.

(Ook een leuke: de 50 uit Utrecht rijdt tot Wageningen Busstation, maar nachtbus N8 uit Utrecht bedient zowel het Busstation als de Campus.)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten